Gå til innhold

Julemiddag. hva med å ta det du får?


Tallika

Anbefalte innlegg

Et annet alternativ er selvfølgelig å ha BÅDE vann-is og karamellpudding. Så blir det dessert for både store og små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg blitt bedt på julemiddag med saftposer til desert, eller ferdigkjøpt karamellpudding hadde jeg vurdert å feire et annet sted. Enten skal jeg ha riskrem eller en annen hjemmelaget desert. Får jeg ikke det borte lager jeg det heller selv. Kjenner heldigvis ingen som er typen til å messe med julemiddagen på den måten. Det er bare jul en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel vannis. vurderte krem til men skjønner jo det ikke passer heheh :ler:

Noen må jo også være dårlige til å planlegge matretter, alle kan ikke være like gode. Alle kan heller ikke ha like god smak.

Jeg ville ha forlatt selskapet om jeg fikk saftposer til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt bedt på julemiddag med saftposer til desert, eller ferdigkjøpt karamellpudding hadde jeg vurdert å feire et annet sted. Enten skal jeg ha riskrem eller en annen hjemmelaget desert. Får jeg ikke det borte lager jeg det heller selv. Kjenner heldigvis ingen som er typen til å messe med julemiddagen på den måten. Det er bare jul en gang i året.

Ikke alle er like flinke! Vi gjør vårt aller beste...... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker jeg syns det er teit med søstera mi, som nå tror jeg dreit i mr.freeze pga henne sikkert. jaja.

Du og din søster kommer tydeligvis ikke fra et hjem som har lært dere å versette mat og matlaging.

Om noe er vanskelig å lage, kan du ikke se etter oppskrifter på internett og følge det som står der?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noe er vanskelig å lage, kan du ikke se etter oppskrifter på internett og følge det som står der?!

Men man lager uansett ingenting for aller første gang på julaften. Man må uansett ha øvd på forhånd hvis man ikke er et geni på kjøkkenet. Enten det eller ringe Eivind Hellstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man lager uansett ingenting for aller første gang på julaften. Man må uansett ha øvd på forhånd hvis man ikke er et geni på kjøkkenet. Enten det eller ringe Eivind Hellstrøm.

Hvis man ikke klarer å lage noe så enkelt som riskrem bør man jammen trene litt mer på kjøkkenet. Ribbe derimot skjønner jeg hvis man trenger litt hjelp til. Ingenting er vanskelig egentlig, det handler bare om vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig? Julemat er jo veldig grei mat å lage da( også ribbe....)

Men.... jeg hadde nok stusset litt om det hadde blitt servert saftisposer til dessert, ja. Helt greit å ha en tradisjonell dessert, som riskrem eller karamellpudding og is-poser til de minste, men til alle? Eh.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor stresse med riskrem om man ikke spiser grøt på julaften eller lille julaften?

Er jo ikke alle som gjør det, eller spiser det hjemme. Jeg har hvertfall aldri spurt om å få med meg rester av grøten hjem etter å ha fått servert julegrøt hos venner eller familie. Da hadde jeg i så fall kvalifisert meg selv til gjerrigknarktråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hvorfor alle reagerer på at søsteren din sa ifra om desserten. det er søsteren din, og hvis moren min hadde funnet på noe rart som saft is på julaften ville jeg sagt ifra jeg og.

hvis du syns det er vanskelig å lage, kan du vel spørre henne om å ta desserten, siden du står for alt annent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor stresse med riskrem om man ikke spiser grøt på julaften eller lille julaften?

Er jo ikke alle som gjør det, eller spiser det hjemme. Jeg har hvertfall aldri spurt om å få med meg rester av grøten hjem etter å ha fått servert julegrøt hos venner eller familie. Da hadde jeg i så fall kvalifisert meg selv til gjerrigknarktråden.

Vi koker grøt kun til riskremen vi, hvis vi er i den situasjonen at vi er tomme for grøt. Ellers kan man jo lage en annen god og hjemmelaget dessert hvis man absolutt ikke liker riskrem, men det bør være ekte og hjemmelaget når man serverer det på selveste julaften. Hjemmelaget karamellpudding eller sjokolademousse f.eks er greit. Eller man kan bake en kake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss bruker vi ikke riskrem på julaften (tror ikke det er så vanlig i området rundt her heller) så hadde ikke blitt skuffet om den desserten manglet på bordet om jeg var bortbedt.

Når det kommer til vann-is så tenker jeg mest på at det kanskje ikke passer så godt til ribbesmaken? Middagen er ganske tung og smakfull, og man drikker gjerne likør/konjakk/øl til -smaken på mr.freeze er vel typisk litt "kunstig"? Ville heller gått for vaniljeis av noe slag (med en eller to gode sauser? :)) om is var tingen tror jeg, det harmonerer mer med middagen. Det er jo også en dessert som både barn og voksne liker. ;)

Vi lager moltekrem til dessert hvert eneste år, og har man molter så er jo også dette rimelig enkelt å lage og egner seg veldig godt. :)

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saftpose-is kan du vel servere året rundt, bare ikke på julaften? Jeg syns faktisk gjestene har bittelitt med julemenyen. I allefall hvis intensjonen er å skape et hyggelig selskap. Jeg feirer alltid jul med foreldrene mine, og vi konfererer alltid om detlajene rundt julaften (selv om menyen er den samme år etter år). Syns ikke du MÅ ha riskrem eller multekrem, vanlig vaniljeis med jordbær/sjokoladesaus er også mange hakk bedre enn isposer (og lett å "lage"). Du vil vel at gjestene dine skal trives og tenke at de har en trivelig julekveld??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er vanskelig å lage karamellpudding da. er det ekstremt dumt med ferdigkjøpt?

merker jeg syns det er teit med søstera mi, som nå tror jeg dreit i mr.freeze pga henne sikkert. jaja.

Det er bedre med ferdigkjøpt karamellpudding, iskake eller ferdigriskrem enn en frossen saftpose. Den saftisen synes jeg ikke passer seg til en julemiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*
hei alle bakende kvinner. :) håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg skal ha julemiddagen i år, og tenkte å servere dette:

Ribbe og pølser og kalkunbiter.

litt lefser og sånn som tilbehør.

til dessert tenkte jeg å ha mr. freeze (vann-is, eller tobby som vi kalte det i gamle dar) og kaffe da.

Søstera mi tok til å le når jeg sa hva desserten ble, og sa det var en tragisk og flau dessert. jeg mener sjøl at når man blir bedt på middag skal man være høfflig og spise opp. i hvertfall ikke kommentere desserten. vet alle unga blir gladere om dem får noe dem faktisk liker også, og ikke alltid bare riskrem???

er det greit å le og forlange andre ting når man er invitert i middag??

Først må jeg bare si at jeg i utgangspunktet synes man skal være fornøyd med det man får servert når man er bedt bort på middag, men "julemiddagen" er jo litt spesiell og veldig tradisjonsrik for mange, så at søsteren din som jeg regner med står deg nær, føler at det er greit å si noe om valget av dessert, synes jeg ikke er så uhøflig. En idê kan jo være at hun står for desserten, så deler dere oppgaven?

Saft-is kaller jeg egentlig ikke dessert heller.. Er valget tatt fordi du vil demonstrere/protestere på et eller annet bevisst og høylytt, eller er det fordi du er redd for å mislykkes med en hjemmelaget dessert? Riskrem er veldig enkelt, (vi pleier forresten ha karamellsaus på, istedet for rødsaus :gjeiper: ), og som noen nevnte, det finnes en del gode fløteis i boks, om det er for ungenes skyld du vil servere is!

Og et spørsmål: når du sier "lefser som tilbehør" - hva mener du?

Til ribbe pleier vi å ha poteter, surkål, grønnsaker, brunsaus og tyttebærsyltetøy,- mener du lefser til kaffen evt? :sjenert:

Du nevner at søsteren din "liksom alltid skal vite best, selv om hun ikke har barn engang" Når det dreier seg om julemat, må man vl ikke ha barn for å være meningsberettiget?

Du/dere finner nok ut av det, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først må jeg bare si at jeg i utgangspunktet synes man skal være fornøyd med det man får servert når man er bedt bort på middag, men "julemiddagen" er jo litt spesiell og veldig tradisjonsrik for mange, så at søsteren din som jeg regner med står deg nær, føler at det er greit å si noe om valget av dessert, synes jeg ikke er så uhøflig. En idê kan jo være at hun står for desserten, så deler dere oppgaven?

Saft-is kaller jeg egentlig ikke dessert heller.. Er valget tatt fordi du vil demonstrere/protestere på et eller annet bevisst og høylytt, eller er det fordi du er redd for å mislykkes med en hjemmelaget dessert?

Enig!

Julemiddagen er ikke som en hvilken som helst annen middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt og litt merkelig, men jeg hadde selvfølgelig spist det jeg fikk servert og ikke sagt noe på det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist det jeg hadde blitt servert. Men hadde noen av søskene mine lagd saftis til dessert hadde jeg ledd dem opp i ansiktet. Det blir nok en episode som kommer til å bli dratt opp i alle familiesammenkomster og folk kommer til å le på den personens vegne (slik er det i min familie..)

Hadde ikke blitt fornærmet hvis en i familien hadde stusset på noe jeg hadde lagd/planlagt, og ville ikke kalt dem utakknemlig for den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ferdig sjokolade/karamel pudding du, det MÅ ikke være hjemmelaget for all pris! Riskrem er veldig lett å lage, men det er for sent å begynne å lage den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...