Gå til innhold

Trene lår uten å belaste kneet


Tante

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier, etterlyser jeg øvelser jeg kan gjøre for å styrke lårmuskulaturen, uten å belaste kneet noe særlig. De eneste jeg vet om er de der man ligger på siden og hever og senker benet i ulike varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv et slarkete kne, som ikke henger med, og knebøy og slikt sier det ofte nei takk til.

Derfor kjøpte jeg meg vekter som jeg kan feste å benet, og setter meg da på en stol og løfter benet opp/ned. Det belaster jo litt, men ikke på langt nær så ille som knebøy.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kneskade har du?

Skadede/ dårlige knær bør ofte trenes og holdes i bevegelse, både for å øke blodgjennomstrømningen samt for å styrke musklaturen slik at musklaturen kan avlaste for kneet. Dersom du er redd for knærne, er det fordi du kjenner smerte? Ofte vil man måtte trene til smertegrensa for å berge knærne, det kan føles feil, men å styrke musklaturen er det eneste som kan styrke musklene slik at de kan avlaste knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kneskade har du?

Skadede/ dårlige knær bør ofte trenes og holdes i bevegelse, både for å øke blodgjennomstrømningen samt for å styrke musklaturen slik at musklaturen kan avlaste for kneet. Dersom du er redd for knærne, er det fordi du kjenner smerte? Ofte vil man måtte trene til smertegrensa for å berge knærne, det kan føles feil, men å styrke musklaturen er det eneste som kan styrke musklene slik at de kan avlaste knærne.

Før trente jeg veldig aktivt, jeg løp i terrenget, på mykt sandunderlag som ga etter for støtene, jeg spilte fotball ofte, og jeg red hver dag. Jeg rir fortsatt hver dag, men de andre aktivitetene samt knebøy, og kneløft har det blitt LITE av.. Hadde en ulykke i sommer, jeg fallt på en joggetur, og kjente den jævligste smerten jeg noen gang har hatt i kneet. Det "gikk ut" av ledd på en måte, klarte grinende å humpe meg ned til folk og fikk hjelp til å komme meg til legen. Han smaltt det på plass, og ga meg en sprøyte for smertene. Sa jeg måtte ta det veldig med ro i 2-3 måneder. Jeg har vært så livredd for at det skal skje at jeg ikke har løpt igjen etterpå.. Bare ridd.. Savner veldig å løpe.. Har du noen trøstende ord til meg? tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kneskade har du?

Patellafemoralt smertesymdrom. Jeg har fått beskjed av legen om å belaste kneet så lite som mulig, og det er også derfor spør jeg om øvelser som unngår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trente jeg veldig aktivt, jeg løp i terrenget, på mykt sandunderlag som ga etter for støtene, jeg spilte fotball ofte, og jeg red hver dag. Jeg rir fortsatt hver dag, men de andre aktivitetene samt knebøy, og kneløft har det blitt LITE av.. Hadde en ulykke i sommer, jeg fallt på en joggetur, og kjente den jævligste smerten jeg noen gang har hatt i kneet. Det "gikk ut" av ledd på en måte, klarte grinende å humpe meg ned til folk og fikk hjelp til å komme meg til legen. Han smaltt det på plass, og ga meg en sprøyte for smertene. Sa jeg måtte ta det veldig med ro i 2-3 måneder. Jeg har vært så livredd for at det skal skje at jeg ikke har løpt igjen etterpå.. Bare ridd.. Savner veldig å løpe.. Har du noen trøstende ord til meg? tips?

Jeg tror det var noe lignende som skjedde med meg. Patellaluksasjon heter det (jeg fikk altså kneskålen ut av ledd). Sinnssyke smerter (trodde jeg skulle dø, hehe), og krykker i 7 uker. Jeg hadde aldri hatt problemer med kneet før.

Men du burde vel dratt på legevakten? Jeg måtte hvertfall ta røntgen og MR for å sjekke at alt var som det skulle. Så gikk jeg til fysioterapeut ca 2 ganger i uken i 8 uker (måtte jo omtrent lære å gå på nytt).

Nå er jeg "erklært" frisk, men sliter fortsatt med smerter, men det er dessverre ikke så mye jeg kan gjøre med det. Det fysioterapeuten sa til meg var at jeg bare skal leve som normalt, for jeg kommer til å bli gal hvis jeg hele tiden skal tenke på at det kan skje igjen. Det er jo en viss fare for at det skjer igjen, men det er bedre å bruke kneet enn å ta det helt med ro.

Tøying av yttersiden av låret får jeg ikke lov til lenger. Å sitte på knærne gjør vondt, og etter å ha vært en del i aktivitet får jeg relativt vondt i kneet.

Jeg vet ikke om dette hjalp deg noe, men jeg tror ikke du skal være redd for å jogge (helst på mykt underlag). Selv får jeg lov av fysioterapeuten å løpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags kneskade har du?

Skadede/ dårlige knær bør ofte trenes og holdes i bevegelse, både for å øke blodgjennomstrømningen samt for å styrke musklaturen slik at musklaturen kan avlaste for kneet. Dersom du er redd for knærne, er det fordi du kjenner smerte? Ofte vil man måtte trene til smertegrensa for å berge knærne, det kan føles feil, men å styrke musklaturen er det eneste som kan styrke musklene slik at de kan avlaste knærne.

Det kan også gjøre skade!

Jeg prøvde å "løpe av meg" et løperkne for et par år siden, og det gikk ikke særlig bra. Det ble bare veldig mye verre, og jeg måtte få ganske omfattende behandling og opptrening. Hadde jeg heller roet ned en uke eller to med en gang jeg kjente symptomene, så hadde det sannsynligvis vært nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trente jeg veldig aktivt, jeg løp i terrenget, på mykt sandunderlag som ga etter for støtene, jeg spilte fotball ofte, og jeg red hver dag. Jeg rir fortsatt hver dag, men de andre aktivitetene samt knebøy, og kneløft har det blitt LITE av.. Hadde en ulykke i sommer, jeg fallt på en joggetur, og kjente den jævligste smerten jeg noen gang har hatt i kneet. Det "gikk ut" av ledd på en måte, klarte grinende å humpe meg ned til folk og fikk hjelp til å komme meg til legen. Han smaltt det på plass, og ga meg en sprøyte for smertene. Sa jeg måtte ta det veldig med ro i 2-3 måneder. Jeg har vært så livredd for at det skal skje at jeg ikke har løpt igjen etterpå.. Bare ridd.. Savner veldig å løpe.. Har du noen trøstende ord til meg? tips?

Det var det som skjedde med meg. Sinnsykt vondt. Det verste jeg har opplevd.

Det som er farlig med dette, er at man blir redd. Kneet kan alltid settes på plass igjen, men man spenner seg, og unngår diverse idretter bland annet.

Selv har dette skjedd meg to ganger, noe som gjorde meg enda mer redd. Du kan fortsatt løpe, poenget er at man må slutte å være redd. Løp på mykt underlag, og start i det små.

Jo sterkere muskler du har rundt knærne, jo mindre sannsylig er det at det går ut av ledd igjen.

edit: ser legen ikke ber deg belaste det. hva er grunnen?

Det som skjedde meg het noa ala patella luks (noe sånt hehe), og jeg kunne gjerne løpe etterpå. Eneste er, jeg har masse løst brusk i kneet som "flyter" omkring og knaser.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trente jeg veldig aktivt, jeg løp i terrenget, på mykt sandunderlag som ga etter for støtene, jeg spilte fotball ofte, og jeg red hver dag. Jeg rir fortsatt hver dag, men de andre aktivitetene samt knebøy, og kneløft har det blitt LITE av.. Hadde en ulykke i sommer, jeg fallt på en joggetur, og kjente den jævligste smerten jeg noen gang har hatt i kneet. Det "gikk ut" av ledd på en måte, klarte grinende å humpe meg ned til folk og fikk hjelp til å komme meg til legen. Han smaltt det på plass, og ga meg en sprøyte for smertene. Sa jeg måtte ta det veldig med ro i 2-3 måneder. Jeg har vært så livredd for at det skal skje at jeg ikke har løpt igjen etterpå.. Bare ridd.. Savner veldig å løpe.. Har du noen trøstende ord til meg? tips?

Hmm, jeg hadde ikke samme skade som deg. Det høres UTROLIG vondt ut å få kneet ut av ledd!! Jeg hadde bare et delvis avrevet leddbånd, så for meg handlet det om å styrke musklaturen så denne kunne gjøre noe av jobben til leddbåndet som var ødelagt. (Ofte anbefaler man styrketrening framfor korsbåndsoperasjon, f.eks., fordi operasjonen KAN gjøre vondt verre om man blir mye stillesittende etterpå og operasjonen ikke er helt vellykket.)

Jeg regner med du falt og fikk en vridning i kneet for at dette skulle skje? Du kan jo løpe under "kontrollerte forhold" - flat mark og rett fram. Ridning er fin styrketrening for knærne, men ikke optimal. Jeg ville (dersom det ikke er smertefullt!) prøvd å trent opp musklaturen i knærne (og beina generelt) og se om det fungerer bedre å jogge når du trener styrke i tillegg.

Om jeg ikke trener styrke blir kneet mer "slarkete", og det er mer ustabilt (og jeg "kjenner" det) når jeg løper. Men om jeg trener styrke i tillegg kjennes beina 100% friske.

Det kan også gjøre skade!

Jeg prøvde å "løpe av meg" et løperkne for et par år siden, og det gikk ikke særlig bra. Det ble bare veldig mye verre, og jeg måtte få ganske omfattende behandling og opptrening. Hadde jeg heller roet ned en uke eller to med en gang jeg kjente symptomene, så hadde det sannsynligvis vært nok...

Å løpe av seg en kneskade tror jeg ikke er så gunstig da løping inneholder mye "støt" og ikke så mye styrketrening av kneet. Når jeg sier "trene" mener jeg sistnevnte, altså øvelser som kun har til hensikt å styrke musklaturen, så den kan f.eks. fungere som ekstra demping for kneet. Så løping ville jeg ikke anbefalt i utgangspunktet. Men jeg er ingen lege, altså, har som sagt bare hatt et delvis avrevet leddbånd selv :) Da det skjedde, fikk jeg ingen konkrete tips fra legen om å trene, men mannen til ei venninne er fysioterapaut og PT og sa at jeg ikke måtte finne på å sette meg ned. Det samme sa en annen venninne som hadde slitt med avrevet korsbånd og dårlig menisk. Så jeg trente styrke på beina, og spaserte mye, gjerne 30-45 min daglig. Det fungerte fint for meg, og jeg er overbevist om at jeg kom raskere tilbake i "normal" trening ved å trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er redd for knærne, er det fordi du kjenner smerte? Ofte vil man måtte trene til smertegrensa for å berge knærne, det kan føles feil, men å styrke musklaturen er det eneste som kan styrke musklene slik at de kan avlaste knærne.

Jeg er ikke redd for verken knærne eller smerten i seg selv, men legen har sagt at skaden ikke bør belastes og da velger jeg å stole på ham.

Det er ingen muskler i selve kneet, bare ledd og sener. Jeg skal trene opp muskulaturen rundt, altså i lårene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for verken knærne eller smerten i seg selv, men legen har sagt at skaden ikke bør belastes og da velger jeg å stole på ham.

Det er ingen muskler i selve kneet, bare ledd og sener. Jeg skal trene opp muskulaturen rundt, altså i lårene....

Det går muskler langs på sidene av knærne, som du sier, det er disse jeg også mener, og de styrkes ved f.eks. knebøy eller slike maskiner der man presser en vekt oppover (vet ikke hva de heter.) Eller at man sitter på en stol med en vekt rundt ankelen og hever og senker.

Akkurat når det gjelder knær tar jeg det leger sier med en klype salt, og stoler heller på fysioterapaut. Leger tror "alt" kan kureres ved hvile og medisiner, og det tror jeg ikke alltid stemmer. Men selvsagt, velger man å gjøre noe annet tar man jo "risikoen" selv. Men man tar jo en risiko ved å gjøre som noen andre sier også. Jeg valgte å følge magefølelsen og fysio/ PT/ andre med egne erfaringer framfor legen. (Nå skal det nevnes at legen min påstod at det er fire korsbånd i et kne...)

Endret: leif

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for verken knærne eller smerten i seg selv, men legen har sagt at skaden ikke bør belastes og da velger jeg å stole på ham.

Akkurat når det gjelder knær tar jeg det leger sier med en klype salt, og stoler heller på fysioterapaut. Leger tror "alt" kan kureres ved hvile og medisiner, og det tror jeg ikke alltid stemmer. Men selvsagt, velger man å gjøre noe annet tar man jo "risikoen" selv. Men man tar jo en risiko ved å gjøre som noen andre sier også. Jeg valgte å følge magefølelsen og fysio/ PT/ andre med egne erfaringer framfor legen. (Nå skal det nevnes at legen min påstod at det er fire korsbånd i et kne...)

Å høre på fysioterapauter er ofte mer givende enn legen, men når det gjelder knær kan det være risky. Knær skal bære deg hele livet, og mange som sliter med knærne pga skader vil kunne kjenne dette igjen senere i livet om de ikke behandler det rett. Når legen ikke anbefaler belastning er det bedre å være føre var enn å satse på at det går fint. Men så klart, hvilken type skade har jo noe å si, forskjell på å få kneet ut av ledd og det å ha løde deler, ødelagte sener, gamle idretsskader osv osv.

Selv slitt med knærne siden jeg var ti, men INGEN har hørt på meg. Alle feide det av som voksesmerter og fotballrelaterte ubehagligheter og ba meg ta tiden til hjelp og trene som vanlig. Nå sitter jeg her tykk og dorsk pga et kne som ikke fungerer, selv etter operasjon. Jeg kan ikke gå på lengre turer, da klarer jeg ikke gå dagene der på, jeg kan ikke sitte på forskjellige måter, da låser det seg helt, jeg kan ikke hoppe eller utsette meg selv for støt, da må jeg humpe rundt på en fot de neste ukene.... Mest sansynlig skjedde dette fordi jeg etter operasjonen mistet balansen på bussen (den begynte å kjøre før jeg fikk satt meg) og måtte sett den skadete foten i bakken for å ta meg for. Det ene støtet var nok til å føkke alt det en operasjon hadde fikset. Så når legen sier at du ikke bør belaste det, så er det lurt å høre etter, i allefall til de gir deg klarsignal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder knær tar jeg det leger sier med en klype salt, og stoler heller på fysioterapaut.

ok, det jeg mente var at jeg heller hører på legen enn på en tilfeldig fremmed på et forum ;) Skal til fysio etterhvert over nyttår, og om den sier noe helt annet er jo det en annen sak. Men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å høre på fysioterapauter er ofte mer givende enn legen, men når det gjelder knær kan det være risky. Knær skal bære deg hele livet, og mange som sliter med knærne pga skader vil kunne kjenne dette igjen senere i livet om de ikke behandler det rett. Når legen ikke anbefaler belastning er det bedre å være føre var enn å satse på at det går fint. Men så klart, hvilken type skade har jo noe å si, forskjell på å få kneet ut av ledd og det å ha løde deler, ødelagte sener, gamle idretsskader osv osv.

Ja, de skal jo bære deg resten av livet, og derfor er det kjedelig å få "feil" råd. Men det er jo som du sier, kneskader er så mangt. Om det er korsbånd, menisk, bone bruise eller sidebånd (og hvor mange av dem som er føkka) har mye å si. Min skade var såpass alvorlig at jeg ikke kunne gå på flere uker, men etter 4 mnd kunne jeg løpe på mølle igjen. Det kaller jeg rask recovery :)

Problemet er jo at jo lengre man går med skaden, jo verre er det. All sympati til deg som har slitt med skaden så lenge :( Føler virkelig med deg!! Det er når knærne går at man innser hvor viktige de er :( Og det er jo ikke "alt" man kan trene seg opp etter heller. Man får nesten bare lese mye om knær, høre med flere leger og fysioer og så bare ta et valg... men det er jaggu meg ikke moro å ikke ha knær :(

Tante, den sitte på stol og heve foten opp og ned med noe tungt rundt ankelen (eller ikke noe i det hele tatt rundt ankelen) tror jeg er en ok øvelse, med mindre du er forbudt bevegelse kneet i det hele tatt. (Det var vel belastning du ikke fikk lov til?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tante, den sitte på stol og heve foten opp og ned med noe tungt rundt ankelen (eller ikke noe i det hele tatt rundt ankelen) tror jeg er en ok øvelse, med mindre du er forbudt bevegelse kneet i det hele tatt. (Det var vel belastning du ikke fikk lov til?)

Ja, bevegelse er nok lov, så lenge det ikke er kneet som bærer eller tar støyten. Har bl.a. fått forbud mot gåtreningen min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med knærne hele livet, og her er mine øvelser, som jeg syns belaster knærne minst mulig:

For forside lår:

- statisk stilling med bøyde knær (f.eks. lent mot en vegg med knærne i kanskje 100-120 grader eller bare fritt på gulvet med stor vidde mellom knærne)

- holde beinet rett ut så høyt jeg klarer til jeg ikke orker mer

- kneløft med strikk som er festet i bordbein e.l.

Bakside lår:

- Strakt bein, hever beinet bakover så langt det går, uten å vri i overkroppen - altså rett bakover. Kan gjøres tyngre med strikk som du fester i det andre beinet også.

- Samme som over, bare liggende variant. Kan i tillegg da bøye knærne opp mot rompa, hvis dette ikke er for belastende.

Utside lår:

- Ligg på siden og hev beinet, men ikke slik at du knekker i hoften. Beinet skal rett sidelengs. Her kan du med fordel bruke strikk

- Samme, bare stående med strikk festet i et bordbein e.l.

Innside lår:

- Ligg på siden og hev det underste beinet rett opp (krysser det øverste)

- Ligg på ryggen, slipp beina fra hverandre og før dem sammen igjen

- Stå oppreist. Fest en strikk i et bordbein e.l. og trekk beinet inn til siden.

Det beste apparatet på helsestudio er det som kan brukes til alle retninger med beina. Den kalles Multi-hip machine og ser sånn ut: http://www.donoliver.co.nz/images/SB-26%20...p%20Machine.jpg

Dette brukte jeg for å trene opp forside og bakside lår etter kneoperasjon, og du kan også bruke det for inn- og utside. Lurer du på hvordan du bruker det (det ser jo litt merkelig ut), kan du spørre de ansatte. De skal vite.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, bevegelse er nok lov, så lenge det ikke er kneet som bærer eller tar støyten. Har bl.a. fått forbud mot gåtreningen min :(

Så utrolig kjedelig :( Men tenk deg nøye om før du følger rådene til legen... det kan være det blir VERRE for knærne av at du mister den blodsirkulasjonen og treningen gåingen gir. (Leger tenker ofte veldig "snevert" og glemmer sammenhengene, spør du meg...) Så lenge du ikke kjenner smerter, tror jeg ikke rask gange noen min hver dag kan gjøre særlig ugang.

Prøver bare å si: Ikke ta det du blir fortalt for gitt dersom du selv føler at rådene går stikk i strid med det du kjenner selv. DU kjenner best din egen kropp! (Leger og medisinstudenter vil sikkert gjerne hive meg ut på huet for å si dette, men det er nå det jeg har erfart at funker best for meg. Jeg har tro på vitenskapen, har tross alt studert tekniske fag, men ingen kan vite ALT om ALLE.)

Ellers, veldig fine øvelser fra tineline :jepp: Suppler gjerne med styrketrening på overkropp, styrke brenner kalorier og kan gjøre at du får tatt av noe av "belastningen" for knærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver bare å si: Ikke ta det du blir fortalt for gitt dersom du selv føler at rådene går stikk i strid med det du kjenner selv. DU kjenner best din egen kropp!

Ja, jeg er helt enig med deg, det er jeg som kjenner smerten. Denne gangen er heldigvis jeg og legen enig, kjenner jeg blir verre av å gå. Jeg skal ihvertfall prøve de øvelsene jeg har fått tips om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed om aktiv bruk av trimsykkel etter kneoperasjon, på den helt letteste motstanden. Begynte med fem minutter og bygde opp. Nå hadde jeg helt "mistet" den ene lårmuskelen (innerste delen av forside lår) fordi jeg kun hadde belastet det andre beinet, og måtte trene den opp fra null. I tillegg til trimsykkel gjorde jeg øvelser på den multi-hip maskinen på treningssenteret.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...