Gå til innhold

En jævelig jul til dere alle!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt enig, selv om det ikke er så mye falskhe smil her da. Men, personlig hater jeg å handle julegaver, og hadde det vært opp til meg hadde vi kuttet ut alt dette pakkerigreiene. Jeg vil ikke gi, heller ikke motta. Men det er ikke aksept for å melde seg slik ut....

Det viktigste for meg er å kunne slappe av, og å få smake på julematen. Kanskje å pynte treet. Alt det andre kunne jeg godt vært for uten, særlig dette med pakkene. Men så er det også noe med å holde tradisjoner vedlike også da. Som å gå å hugge juletreet, pynte det, kanskje bake en kake eller to. Men jeg synes dette kan vedlikeholdes, selv med en mye mer nøktern rolle, enn det vi i Norge kjører i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så er det jul igjen. Den overfladiske materialistiske høytiden der vi bruker mer penger enn hva vi bør. Høytiden er vi onanerer etter tempoet vi klarer å dra kortet i. Høytiden da vi feirer hvor mye penger vi har skrapt sammen gjennom året. denne tiden da vi gjør alt for å trykke ned samfunnets tapere ved å vise overtydelig hvor rike og vellykkede vi er.

Prat for deg sjæl, mulig du får trang til å onanere etter en shoppingrunde...

På selve julekvelden sitter vi der og stapper i oss fett i mengder mens vi smiler overfladisk og påtatt hyggelig til de andre rundt bordet. Så åpner vi pakker og beskuer hverandres varierende grad av vellykkethet mens det smiles falskt for hver gave som gis bort. Mottakerne smiler like falsk tilbake og leker glade for det de får.

Igjen, på seg selv kjenner man andre. At du sitter og smiler overfladisk og påtatt hyggelig og at du ikke blir glad for det du får, får stå for din regning.

Julen, en høytid for overforbruk og uendelig egoisme. Høytiden der vi tenker på oss selv og hvor ekstremt bra vi skal overgå julen fra i fjor. Så vi spiser julemarsipan fra oktober til mars mens vi springer som idioter for å få brukt nok penger til å briske oss mot naboen. Hele tiden med tunnelsyn og en higen etter mer ting.

Julen, en tid da falskhet, overfladiskhet og uvennlighet stiger opp til overflaten som ribbefett på vann. Julen, en skammens høytid.

Jeg blir kvalm!

Julen blir hva du velger å gjøre den til, vet du. Jeg for min del syns det er altfor mye styr, jeg syns julen dominerer 1/12 av året (og vel så det), og jeg syns desember er en slitsom måned der ingen ting fungerer normalt. Samtidig så ser jeg at vi trenger avbrekk, vi trenger tradisjoner, vi trenger dager da det er greit å sitte i pysjen og spise sjokolade og lese tegneserier hele dagen (som jeg akter å gjøre i allefall én dag i jula), og vi trenger dytt i baken for å invitere slekt til selskap. Vi trenger også masse lys i mørketiden.

Tror du burde fokusere litt mindre på alle andre og litt mer på hvordan du kan bruke jula til noe hyggelig. God jul!

Skrevet
Det er trist at du opplever julen slik, bitter_mann men det finnes mange mennesker der ute som ikke feirer en slik jul.

Edit: Mente såklart brutal_mann.

I lol'd!

Men jeg stemmer i med de fleste i denne tråden, jeg - GOD JUL, brutal_mann! Juleklem fra Zaph! <3

Gjest Julegjest
Skrevet
God jul og god bedring brutal mann :blomst:

:hoho: Signerer denne!

Skrevet
Så er det jul igjen. Den overfladiske materialistiske høytiden der vi bruker mer penger enn hva vi bør. Høytiden er vi onanerer etter tempoet vi klarer å dra kortet i. Høytiden da vi feirer hvor mye penger vi har skrapt sammen gjennom året. denne tiden da vi gjør alt for å trykke ned samfunnets tapere ved å vise overtydelig hvor rike og vellykkede vi er.

På selve julekvelden sitter vi der og stapper i oss fett i mengder mens vi smiler overfladisk og påtatt hyggelig til de andre rundt bordet. Så åpner vi pakker og beskuer hverandres varierende grad av vellykkethet mens det smiles falskt for hver gave som gis bort. Mottakerne smiler like falsk tilbake og leker glade for det de får.

Julen, en høytid for overforbruk og uendelig egoisme. Høytiden der vi tenker på oss selv og hvor ekstremt bra vi skal overgå julen fra i fjor. Så vi spiser julemarsipan fra oktober til mars mens vi springer som idioter for å få brukt nok penger til å briske oss mot naboen. Hele tiden med tunnelsyn og en higen etter mer ting.

Julen, en tid da falskhet, overfladiskhet og uvennlighet stiger opp til overflaten som ribbefett på vann. Julen, en skammens høytid.

Jeg blir kvalm!

Du får sette deg ned med en grandis og hjemmebrenten og se på Viasat 4 i kveld. De sender ikke noen juleprogrammer...

Gjest CookieMonster
Skrevet

Jeg blir kvalm!

Mer bitter enn vanlig jo! Du får ha en trivelig julekveld, det har jeg tenkt til i hvertfall :)

Skrevet

Jeg blir kvalm!

Hos oss er gleden ekte, ikke noe påtatt smil her.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Du får sette deg ned med en grandis og hjemmebrenten og se på Viasat 4 i kveld. De sender ikke noen juleprogrammer...

Har ikke slike fancy kommerse kanaler. Så det blir hvitløkspølser og internett.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Mer bitter enn vanlig jo! Du får ha en trivelig julekveld, det har jeg tenkt til i hvertfall :)

For all del, det håper jeg alle får :) Men jeg tror nok at overfladiskheten vil prege de fleste hjem :sukk:

Skrevet
For all del, det håper jeg alle får :) Men jeg tror nok at overfladiskheten vil prege de fleste hjem :sukk:

Vi har allerede begynt å feire... det begynte vi med kl 9.30 i morges.

Her er det nemmelig dobbelt opp, ikke bare jul, men bursdag også!

Og her er det hjertelig glede hos både store og små... ingen ett falskt og overflatisk smil er oppdaget til nå. ;)

Eller... de "små" er litt mismodige fordi tante akkurat fortalte dem at de ikke får hjemmestrikkede ullsokker fra henne i år, slik de har fått hvert år siden de var nyfødte, fordi tante mente at ullsokker var ikke spennende nok for tenåringer, men ut over det er alle veldig fornøyde med dagen så langt.

Vi har den julen vi ønsker å ha, med fokus på varme, omtanke og familie, håper du også får den julen du ønsker deg :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har det virkelig vert noe å rydde i denne tråden? :klø:

Gjest SnartNyttÅr
Skrevet

Jeg er så lei av å høre at "jula blir hva du gjør den til". Det er bullshit! Jula er en familiehøytid. Fra tidlig på høsten ropes det mot oss at jula handler om sammenkomster, hygge og kos med familien.

Mange som har et anspent forhold til familien, sliter i jula. Og det er ikke bare å gjøre den til noe bedre. Vi velger ikke familien vi fødes inn i, og det er ikke like lett for alle å stifte ny familie.

Jeg vil tro de aller fleste av oss innerst inne ønsker en annen jul enn den vi har.

Skrevet
Men jeg tror nok at overfladiskheten vil prege de fleste hjem :sukk:

Hvorfor overfører du dine egne erfaringer over på alle andre? Selv om du er vant til elendighet, betyr ikke det at alle andre er det.

Du bør lære deg å godta at noen har det fint sammen.

Skrevet

Du vet sannelig å spre julestemningen brutal_mann! :) Makan til gjennomført bitterhet har jeg ikke sett hos deg tidligere, og det sier litt. Tydelig at jula treffer et sårt punkt i deg. Du kan si det ene og alene er fordi du synes julen er for materialistisk, men det tror jeg ikke helt på.

God sen-desember, BM! :blomst:

Gjest Humbug boy
Skrevet

Når jeg leser ditt første innlegg TS, tenker jeg at dette er gøy. Så ser jeg bort på nicket, <brutal mann>. Hmm tenker jeg da.

Du er vel ikke en brutal mann i den forstand, men kanksje litt brutal i tankemåten Jeg tror at du prøver å få andre "julefanatikere" (som du sikkert tenker på oss som)provosert. Vel:

Gudd løkk æn merry kristmas tu ju tu

Skrevet
Jula er en familiehøytid. Fra tidlig på høsten ropes det mot oss at jula handler om sammenkomster, hygge og kos med familien.

Mange som har et anspent forhold til familien, sliter i jula. Og det er ikke bare å gjøre den til noe bedre. Vi velger ikke familien vi fødes inn i, og det er ikke like lett for alle å stifte ny familie.

Jeg vil tro de aller fleste av oss innerst inne ønsker en annen jul enn den vi har.

Vi blir alle presset til å tro at det kun er 1 måte å omgås andre på i julen: med familien. Som du sier har mange svært snapente forhold til sin familie - og fungerer ikke forholdet resten av året blir det ikke noe bedre i julen...

Mange single, voksne mennesker feirer jul alene, om de for eksempel ikke har kontakt med sine foreldre, som kanskje også er skilt:

Da velger en del å reise til utlandet for en ferie, eller de er alene i Norge i julen. Da er det mange nordmenn i familier som synes det er ille: huff, alene i julen, det går da ikke an! Men det går like fint som i resten av året.

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Her i huset var det hvertfall ingen falske smil eller kjøpepress!

Mamma havna på sykehuset lille julaften, med sterke smerter i hjertet, vi var helt sikker på at nå var det hennes tur til å få problemer med hjertet slik som mange i vår familie har gått bort med.

Klokken 4 på julaften ble hun skrevet ut med gode nyheter å fortelle. Hjemme var ingenting gjort, ingen juletre, ingen mat, ingen pakker.

Så hjalp alle til med juleforberedelsene mens vi gråt av glede for at mamma fremdeles var i live. Lange gode klemmer var det ingen ende på.. Ingen brydde seg noe om at hun ikke hadde fått kjøpt pakker, ingen brydde seg noe om at middagen ikke var ferdig før 22.30 på kvelden, ingen brydde seg om at vi måtte vaske gulvet klokken 18 på selve julaften..

Besøkende var pappen min/eksmannen til mamma, en venn av oss som for tiden sliter med heroin-avhengighet som ikke hadde en plass å være, meg og lillesøstra mi.

Jeg må si at tiltross for at denne julen ble utradisjonell, så kunne jeg ikke hatt den bedre. Mer hjerterom og ekte glede og kjærlighet finnes ikke!

Brutal_mann: ikke alle mennesker er A4

Endret av Sandbekken
Gjest brutal_mann
Skrevet
en venn av oss som for tiden sliter med heroin-avhengighet som ikke hadde en plass å være

Dette er vel det eneste jeg har sett av folk som har forstått medmenneskelighet i denne tråden.

Gjest Sandbekken
Skrevet
Dette er vel det eneste jeg har sett av folk som har forstått medmenneskelighet i denne tråden.

Hvem har hjerte til noe annet? ikke vår familie ihvertfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...