Gå til innhold

En jævelig jul til dere alle!

Fremhevede innlegg

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Hvorfor skal han det?

Jeg syns det er patetisk med folk som kommer løpende etter julaften, for å få deg til å ramse opp alle gavene man har fått til jul (noen gjør det, selv etter fylte 30+).

Også får jeg så vondt av tante anna, som sliter med hjerteproblemer, men som kaver seg gjennom jula for å tilfredsstille alle rundt seg. At hun faller om med et hjerteinfarkt ved kjøpedisken, bryr folk seg lite om. Det er tross alt Jul. Såpass SKAL tante anna tåle.

Jeg synes folk selv må klare å ta standpunkt til hvordan de vil ha det.

Det er synd om "tante Anna" sliter seg ut - men hun har valgt det selv. Hun kunne ha valgt å ta det rolig og å sette grenser. Om hun ikke gjør det, er det veldig synd...

De som spør hva du fikk i gaver, selv etter fylte 30+: det er opp til deg hvordan du vil forholde deg til det. Du kan for eksempel svare rolig at det ikke er et tema, og snakke om noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes folk selv må klare å ta standpunkt til hvordan de vil ha det.

Det er synd om "tante Anna" sliter seg ut - men hun har valgt det selv. Hun kunne ha valgt å ta det rolig og å sette grenser. Om hun ikke gjør det, er det veldig synd...

De som spør hva du fikk i gaver, selv etter fylte 30+: det er opp til deg hvordan du vil forholde deg til det. Du kan for eksempel svare rolig at det ikke er et tema, og snakke om noe annet.

Jada, jeg vet godt hva jeg skal svare de, eller le av de om jeg vil.

Tante anna kan gjøre som hun vil? Njaa, i og for seg kan hun det, men gud vet hvor mange belastende og minst like stressende spørsmål hun ville fått om hvorfor hun ikke "valgte" å feire jul.

Hadde hun nevnt sykdommen sin, hadde andre sagt de tok seg av matlagningen f.eks, men at hun blir latterliggjort på julaften av grådige, og materialistiske mennesker da hun ikke fikk kjøpt julegaver pga helsen sin, dèt ser de ikke. I hvertfall ikke lille tobias på 5, som sur tittet opp å "gjerrge" bestemor anna.

Skrevet
Min jul ligner ikke den som ts beskriver på et eneste punkt. Det blir som man gjør den til.

Og jeg får lyst til å ta ts under vingen for ly. Han virker til å ha opplevd mye vondt og det synes jeg er trist.

Håper du får en bedre jul enn du har hatt tidligere, brutal mann :tristbla:

signerer :klem:

Skrevet
Så er det jul igjen. Den overfladiske materialistiske høytiden der vi bruker mer penger enn hva vi bør. Høytiden er vi onanerer etter tempoet vi klarer å dra kortet i. Høytiden da vi feirer hvor mye penger vi har skrapt sammen gjennom året. denne tiden da vi gjør alt for å trykke ned samfunnets tapere ved å vise overtydelig hvor rike og vellykkede vi er.

På selve julekvelden sitter vi der og stapper i oss fett i mengder mens vi smiler overfladisk og påtatt hyggelig til de andre rundt bordet. Så åpner vi pakker og beskuer hverandres varierende grad av vellykkethet mens det smiles falskt for hver gave som gis bort. Mottakerne smiler like falsk tilbake og leker glade for det de får.

Julen, en høytid for overforbruk og uendelig egoisme. Høytiden der vi tenker på oss selv og hvor ekstremt bra vi skal overgå julen fra i fjor. Så vi spiser julemarsipan fra oktober til mars mens vi springer som idioter for å få brukt nok penger til å briske oss mot naboen. Hele tiden med tunnelsyn og en higen etter mer ting.

Julen, en tid da falskhet, overfladiskhet og uvennlighet stiger opp til overflaten som ribbefett på vann. Julen, en skammens høytid.

Jeg blir kvalm!

Hadde du lagt av deg litt av bitterheten, og skrevet på en ordentlig måte, hadde jeg sagt meg enig i noen av poengene dine. Det er en grunn til at mennesker som ikke passer inn i samfunnets beskrivelse av "A4 og perfekt", føler seg ensomme i julehøytiden.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Da er årets gaver distribuert til de utakknemlige mottakerne. Det er uttalt høyt og tydelig at en ikke skal gi penger, jeg gir penger. Ene og alene fordi idiotene aldri ønsker seg noe og alltid blir liksomglade for det de får. Så de får penger til å kjøpeseg noe ræl de ikke trenger.

Hele gavekonseptet rundt jul er provoserende. Like mye som den liksomromantiske dagen 14 februar. Gi gi gi! Ikke fordi du vil, men fordi du må! Hva med å heller lære mennesker å gi når de vil? Å gi når en faktisk har noe å gi! Dette forbrukersamfunnet gjør meg kvalm! Medmenneskeligheten i Norge kveles for hver dag som går. Innen få år vil den være helt død for å aldri vende tilbake.

De mottatte gaver er revet opp, kastet vegg i mellom og går i søppelet til våren... Var det så vanskelig å forstå at en ikke ville ha noe gaver?

Gjest brutal_mann
Skrevet
Hadde du lagt av deg litt av bitterheten, og skrevet på en ordentlig måte, hadde jeg sagt meg enig i noen av poengene dine. Det er en grunn til at mennesker som ikke passer inn i samfunnets beskrivelse av "A4 og perfekt", føler seg ensomme i julehøytiden.

Bitter? Prøv forbannet, kvalm,fortvilet og provosert.

Gjest Gjest_Hønemor_*
Skrevet

Kom hit lille venn så skal jeg kose og nusse litt med deg...:hug: Virker som du trenger det, så bitter som du er på alt og alle.

Skrevet

Så hvorfor i all verden gidder du?!

Jeg mener, det finnes tradisjoner jeg ikke liker - og siden jeg er voksen kan jeg velge å kutte dem ut. F.eks greia med å dra i kirka på julaften, jeg gjør ikke det. Det hadde blitt for dumt om jeg hata å dra i kirka i jula, men dro likevel, for så å skrive om det her i en ekstremt negativ tone.

Skrevet

Julen er faktisk hva man gjør det til selv. Jeg var ferdig med alle julegaver for en måned siden, begynte i sommer. Kjøper bare til de jeg er interessert i å kjøpe til, folk jeg ikke kjenner eller har noe særlig forhold til har jeg avtalt at vi ikke skal kjøpe gaver til hverandre, vennegjengen tar et julebord sammen istedenfor å kjøpe gaver.

Det eneste som irriterer meg rundt juletider, er alle de stressa menneskene som løper rundt å skriker og hoier og stresser i alle butikkene, slike som brutal mann.

Hos oss er det altid julefred, god mat, og ingen som er misfornøyde. Vi koser oss altid veldig, ingen av oss er kristne, så for oss er julen en feiring for familien, en dag hvos vi alle koser oss i hverandres selskap.

Snasen, om du får så vondt av tante Anna, hva med å hjelpe henne litt da? Moren min er syk, og jeg har derfor tatt på meg mesteparten av juleforberedelsene hjemme, ikke nor problem det. Spesielt i julen bør folk stille opp for hverandre. Det er nok den beste julegaven hun kunne ha fått ihvertfall! Og gleden av å glede noen andre er den beste gleden man kan få, kanskje tilogmed du hadde fått et snev av julefølelse...

Gjest brutal_mann
Skrevet

Her hadde jeg skrevet et langt svar men dette søppelformuet tillater ikke så mange qoutes. Jævlig bra...

Skrevet

Forrukersamfunnet er en realitet alle 365 dagene i året, det er ikke et problem som bare angår julen.

Men det er klart at julefeiringen er ekstrem og veldig handelsfokusert, og jeg er helt enig med deg i at fokuset ligger på helt feil sted.

Vi blir ikke mer lykkelige av å kjøpe mer, konsumere mer, forbruke mer.

Det er faktisk omvendt (innenfor rimelighetens grenser selvsagt)

Jeg er ikke en type person som flytter " dit ingen skulle tru at nokon kunne bu" og sjølvberga på mat og klær.

Jeg er et produkt av min samtid og er vant til et visst nivå av komfort som jeg synes det er vanskelig å gi slipp på. Jeg synes det er gøy å gå en tur på byen i ny kjole (antagelig produsert av underbetalte fabrikkarbidere i Asia), jeg koser meg med å pynte til jul og style, stulle og stelle.

Jeg orker ikke gi meg selv dårlig samvittighet for det selv om jeg heller ikke anser det for å være toppen av lykke og inbiller meg at disse tingene har noen verdi sett en større sammenheng.

Jeg prøver å være bevisst på hva jeg velger å fokusere på i livet, og jeg vet at jeg og familien min ville vært like lykkelige med en lavere levestadard. Jeg synes likevel det er fint at vi har såpass romslig økonomi at vi kan bruke en del på veldedighet, og glede familie og venner med fine gaver det ligger litt tankevirksomhet og omtanke bak, reise på ferier osv.

Jula er jo på mange måter det du gjør den til også, hva du legger i den. Det er ingen som tvinger deg til å henge på og kjøre hele løpet?

Vær han "kjipe" onkelen som alltid gir en geit til en fattig kone eller en donasjon til Redd Barna i gave som en protest på shoppehysteriet, så får du brukt de pengene på noe godt i samme slengen.

Blir de fornærma og skuffet av en sånn gave - so fuck them! ;)

God jul! :tree:

Skrevet (endret)
Så hvorfor i all verden gidder du?!

Jeg mener, det finnes tradisjoner jeg ikke liker - og siden jeg er voksen kan jeg velge å kutte dem ut. F.eks greia med å dra i kirka på julaften, jeg gjør ikke det. Det hadde blitt for dumt om jeg hata å dra i kirka i jula, men dro likevel, for så å skrive om det her i en ekstremt negativ tone.

Tror du virkelig det er så lett?

Som om man kan kutte ut jula?!!

For en teit ting å sammenligne med btw.

Det går ikke an å kutte ut jula. La oss si man reiser bort. Allikevel forventes det at man har klart å kjøpe inn gaver blandt annet.

Det er et stille press, og det ser du ikke?

Du kan ikke sammenligne dette med å gå i kirka.

Endret av Snasen
Skrevet (endret)
Så er det jul igjen. Den overfladiske materialistiske høytiden der vi bruker mer penger enn hva vi bør. Høytiden er vi onanerer etter tempoet vi klarer å dra kortet i. Høytiden da vi feirer hvor mye penger vi har skrapt sammen gjennom året. denne tiden da vi gjør alt for å trykke ned samfunnets tapere ved å vise overtydelig hvor rike og vellykkede vi er.

På selve julekvelden sitter vi der og stapper i oss fett i mengder mens vi smiler overfladisk og påtatt hyggelig til de andre rundt bordet. Så åpner vi pakker og beskuer hverandres varierende grad av vellykkethet mens det smiles falskt for hver gave som gis bort. Mottakerne smiler like falsk tilbake og leker glade for det de får.

Julen, en høytid for overforbruk og uendelig egoisme. Høytiden der vi tenker på oss selv og hvor ekstremt bra vi skal overgå julen fra i fjor. Så vi spiser julemarsipan fra oktober til mars mens vi springer som idioter for å få brukt nok penger til å briske oss mot naboen. Hele tiden med tunnelsyn og en higen etter mer ting.

Julen, en tid da falskhet, overfladiskhet og uvennlighet stiger opp til overflaten som ribbefett på vann. Julen, en skammens høytid.

Jeg blir kvalm!

Det er nok helt korrekt observert og reflektert at juletiden ikke er helt stueren med alle dens vinklinger og fasonger.

Men dersom man ignorerte hele julefeiringen med den begrunnelse at ingen skulle kunne se at man har råd til en slik feiring så hadde vel kanskje ikke dette vært helt stuerent heller..??

I din kraftfulle og spissfundige vinkling har du så absolutt et poeng eller to, men la oss nå kose oss med god mat og familiesammenkomster vi som kan, om enn bare én gang i året.

God Jul! :-)

Endret av Kjetil S.
Skrevet

herregud. regner med at du sitter alene julaften ja.

Skrevet

Jeg er enig i noe av det du sier. Det er alt for mye fokus på gaver.

Men du kan ikke ta ifra oss det at våre smil er ekte.

Gjest brutal_mann
Skrevet
herregud. regner med at du sitter alene julaften ja.

Jepp. familien har fått beskjed om at i år lar jeg jul være jul. Julen er ille nok om en ikke skal pine seg gjennom den sammen med familien.

Skrevet (endret)

Tror du virkelig det er så lett?

Som om man kan kutte ut jula?!!

For en teit ting å sammenligne med btw.

Det går ikke an å kutte ut jula. La oss si man reiser bort. Allikevel forventes det at man har klart å kjøpe inn gaver blandt annet.

Det er et stille press, og det ser du ikke?

Du kan ikke sammenligne dette med å gå i kirka.

Jo det kan sammenlignes for det har med forventninger å gjøre.

Man kan ikke bare hoppe fra 1 desember til 1 januar, nei, men det lar seg faktisk gjøre å spise vanlig middag hjemme og se på film i jula, som om det var oktober. Det lar seg gjøre å si til familien og andre som forventer gaver at de ikke får i år. Og seriøst, om forholdet allerede er så dårlig at ingen nyter å møtes er det ikke akkurat et tap om de blir sinte grunnet gavemangel?

Edit: skrtiveleif.

Endret av Bernardette
Skrevet
Jepp. familien har fått beskjed om at i år lar jeg jul være jul. Julen er ille nok om en ikke skal pine seg gjennom den sammen med familien.

Jeg tror den kommentaren bekrefter mine tanker om forholdet.

Skrevet

God jul da, brutal_mann ;)

Срећан Божић

Skrevet
Da er årets gaver distribuert til de utakknemlige mottakerne. Det er uttalt høyt og tydelig at en ikke skal gi penger, jeg gir penger. Ene og alene fordi idiotene aldri ønsker seg noe og alltid blir liksomglade for det de får. Så de får penger til å kjøpeseg noe ræl de ikke trenger.

Hele gavekonseptet rundt jul er provoserende. Like mye som den liksomromantiske dagen 14 februar. Gi gi gi! Ikke fordi du vil, men fordi du må! Hva med å heller lære mennesker å gi når de vil? Å gi når en faktisk har noe å gi! Dette forbrukersamfunnet gjør meg kvalm! Medmenneskeligheten i Norge kveles for hver dag som går. Innen få år vil den være helt død for å aldri vende tilbake.

De mottatte gaver er revet opp, kastet vegg i mellom og går i søppelet til våren... Var det så vanskelig å forstå at en ikke ville ha noe gaver?

Du lar deg tydeligvis styre. Om du ikke vil gi, så si i fra på forhånd at du ikke ønsker å utveksle gaver. Da vet de hva de kan forholde seg til. Er ikke verre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...