Gå til innhold

Inkasso gjeld


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har inkasso gjeld på 165 152 kr. :oops:

Har vært i kontakt med kreditorene, men de vil ikke inngå noe avtale med meg fordi jeg har så liten inntekt.

Hva skal jeg gjøre?

Det blir jo bare verre og verre for hver mnd som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å låne i banken eller av familie?

(Dumt spørsmål kanskje?)

Men det er helt sikkert hjelp å få et sted.

Heldigvis har jeg aldri hatt behov for å sjekke slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Familien min vet ikke om dette, og jeg har ikke lyst til å fortelle dem det heller.

I banken må jeg ha kausjonist. Det er ikke lett å få kausjonist i en slik sak.

De mnd jeg kan, fyller jeg ut bankgiro for å betale et lite beløp. Men det er maks 500 kr i mnd. Det blir ganske så klang tid før det er nedbetalt.

Det er fortvilende å være i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'n min hadde stor inkassogjeld. Etter mye om og men fikk han ordning på betalingen. De trakk et beløp automatisk av kontoen med en gang han fikk penger inn.

At de ikke går med på nedbetalingsavtaler er jo bare tull. Har man ikke penger så har man ikke penger.

Jeg syns du skal ta kontakt med noen som kan hjelpe deg å finne en løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor du i oslo så ta kontakt med jussbussen. Gratis rådgiving og hjelp til megling med innkassobyråene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at kreditorene etter hvert er villig til å redusere gjelda. Som kreditor er man mer velvillig innstilt når man ser at skyldner har betalingsvilje selv om betalingsevnen er dårlig. Det er også lettere å få redusert renter enn gjelda.

Inkassoselskapet kan også forhandle på dine vegne med kreditor, men det er kreditor som har det avgjørende ordet. Forholder du deg til flere inkassoselskaper så lag en fullstendig oversikt over alle kreditorene, beløp osv og send til hvert inkassoselskap. De vil da også se på helheten. Det er som sagt mulig å få inkassoselskapet til å forhandle med kreditor på dine vegne, men det krever at du viser vilje til å gjøre opp for deg og overholder avtaler. Gjør en avtale om et fast beløp/dato pr. mnd og hold dette!

En veldig viktig ting er at du ved hver innbetaling skriver at beløpet skal gå til dekning av hovedstol, dvs det beløpet du opprinnelig skyldte. Gjør du ikke det så starter de med å dekke renter og egne salærer og kreditorene vil få mindre i starten. Du får da også mindre renter å betale siden det beregnes renter av det det beløpet du skylder. Renter foreldes (kan ikke kreves betalt) etter 3 år.

Det er tøft å forholde seg til inkasso, men det er en grunn til at man har havnet der; alt fra å ha levd over evne til arbeidsledighet eller sykdom. Det kan faktisk skje de fleste av oss.

Har du mulighet til å ta en liten ekstrajobb noen timer i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Gjeldsofferforeningen evt. en advokat. De kan hjelpe deg å møte kreditorene og få til en ordning. Den eneste kreditoren jeg vet om som det er "umulig" å forhandle med er Statens Lånekasse. Alle andre går gjerne med på sletting/nedbetalingsordninger etter hvert.

Det som er viktig er at du får tak i noen som kan tale din sak på en objektiv måte og støtte deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være lurt å ordne betalingstrekk fra lønna- at det forsvinner en viss sum penger fra kontoen din til å betale gjeld med en gang du har fått lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg trodde ALLE kommuner var pålagt å ha en GJELDSRÅDGIVER. Ta kontakt med din kommune med det samme og bestill en time. Gjeldsrådgiver kan hjelpe deg med å ta kontakt med kreditorene dine. Ved å gjøre dette viser du vilje til å gjøre opp for deg, samtidig får du hjelp til å unngå en tilsvarende situasjon senere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi. Her var det mye rare råd ute og går. Selv jobber jeg med nettopp slike saker, så noe gjør meg litt opprørt.

- Brunhilde: Helt riktig. :D Kommunen har økonomisk rådgivningstjeneste. Denne er ofte lagt til sosialkontorene. Her kan man få hjelp til å utarbeide et forslag. De kan komme med gode råd, og koster så vidt jeg vet ingenting.

- Leo: Jeg tror neppe det er noen andre kreditorer som det er enklere å forholde seg til enn en avtale med Lånekassen. Det er mulighet til rentefritak dersom man har lav inntekt f.eks. Og de inngår også månedlige avtaler. De siste årene har de også kunnet være med på utenrettslige gjeldsordninger, som tidligere var et problem.

- Persille: Ja, det er tre års foreldelse av renter. Men det er når du ikke lar høre fra deg og ikke betaler. Og da har som regel kreditorene iverksatt rettslig inndrivelse i mellomtiden, for nettopp å avbryte foreldelsesfristen. Så den som får avskrevet renter har hatt en sløv kreditor. Dette skjer ikke så veldig ofte.

Det beste rådet er vel å tjene/jobbe mer, slik at du kan komme med et betalingsforslag som kan betjene gjelden. Du skriver jo at de ikke vil inngå avtale med deg fordi du har så liten inntekt.

Har du en normal inntekt, men høye utgifter (boliglån), så be om å få rentebetjene dette den periode, mens du betaler ned annen gjeld.

Et krav for å få ettergitt gjeld (utenrettslig gjeldsordning) er ofte at du må utnytte ditt inntektspotsensiale. Gjør du ikke dette, så registrer deg ihvertfall arbeidsledig og stå som delvis sysselsatt. (Lav inntekt - jobber du deltid?)

Sett opp oversikt over inntekter/utgifter. Det er ingen kreditorer som bare sletter/fryser renter uten at de får forlagt en slik oversikt. Og dersom du har så liten inntekt, så har du vel neppe noe å tilby dem heller.

Dersom du har stor totalgjeld (ikke kun inkasso-gjelden), så må du jo se om du må selge huset dersom du har det. Vil det løse dine gjeldsproblemer? Kan du refinansiere et boliglån, slik at inkasso-gjelden kan innfris? Et boliglån kan nedbetales over mange år, slik at den månedlige beøstningen blir lavere, samt at du alipper forsinkelsesrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er på attføring. Derfor har jeg liten inntekt. Dersom jeg får meg en ekstra jobb, så trekker Aetat det jeg tjener for mye. Det er maks et eller annet beløp. Jeg har utbealt litt over 5000 kroner i mnd, og det er ikke mye. Jeg har ikke bolig eller bil lån. Jeg har lån i lånekassen som gikk rett til h******. Det blir trekt 500 kr i mnd av trygden. Lånekassen + inkassogjelden, så er jeg oppi ca 300 000kr.

For lang tid kan du ha en inkasso sak før den blir slettet? Jeg har hørt at dersom du ikke betaler noe på et vis antall år, så er den slettet. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... kr 300 000 i gjeld er i utgangspunktet ikke så mye. Men når man ikke har arbeid, så kan man ikke betjene dette uansett hvor stort det er.

Dersom du har attføring og sitter igjen med ca 5000 per måned, så høres det ut til at du tjener svært lite. Har du søkt rentefritak i Lånekassen? Sørg for at du får dette for hele perioden du har gått på attføring dersom du har krav på det. Og før attføringen var du neppe i jobb, men enten syk eller arbeidsledig. Forsøk å få rentefritak for den perioden også.

Det er visse minimumssatser folk skal ha for å leve av. Disse er over kr 5 000 per måned for enslige. Du kan klage på størrelsen på tvangstrekk, men send da oversikt over din inntekt og dine utgifter (boutgifter, barnehage, strøm, telefon osv.) til namsmannen (For Staten er det ofte Statens Innkrevingssentral). Det er disse som fastsetter tvangstrekkbeløp.

Det er jo utrolig dumt å ha gående tvangstrekk til LÅnekassen dersom du har rett til rentefritak for hele perioden det har gått skeis.

Betalingsanmerkninger står der til de som har bedt om at anmerkningen blir satt der ber om å får den fjernet, og deretter 1 år. (Etter det jeg har hørt.) Men det kan godt være at det er en tidsbegrensning (3 år er jo foreldelse av pengekrav (feks. som tidligere nevnt renter.). Men ikke ved gjeldsbrev, da der er ti år. Men det foreldes ikke dersom du betaler, erkjenner gjelden eller det blir foretatt rettslige skritt. Er kravet foreldet må anmerkningen bli slettet. Den står muligens i ett år etter at kravet har sluttet å eksistere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det er noen andre kreditorer som det er enklere å forholde seg til enn en avtale med Lånekassen. Det er mulighet til rentefritak dersom man har lav inntekt f.eks. Og de inngår også månedlige avtaler. De siste årene har de også kunnet være med på utenrettslige gjeldsordninger' date=' som tidligere var et problem.[/quote']

Når lånet er misligholdt er ikke lånekassen så villig m.h.t. rentefritak etc. Hvis man derimot tar kontakt før det har gått helt galt, er derimot Lånekassen en av de kreditorene som er greie å forholde seg til. Det er et par år siden jeg var borte i saker med private gjeldsordninger hvor Lånekassen var involvert, men da var de de eneste kreditorene som det ikke lot seg gjøre å forhandle med. Det er selvfølgelig bare en fordel hvis de har endret praksisen de siste årene. (Nå later det imidlertid til at Gjest allerede har kommet frem til en ordning med Lånekassen, slik at dette ikke lenger er hovedproblemet).

For meg høres det ut som om Gjest her bør forsøke å få til en eller annen form for gjeldsaneringsordning. Med så lav inntekt er det jo helt utelukket at h*n kan betjene lånene på vanlig måte, selv med lave avdrag. Dette krever imidlertid at inntekts- og formuessituasjonen kan dokumenteres og legges frem for kreditorene på en slik måte at de får forståelsen av at her er det lite eller ingenting å hente. Dette mener jeg h*n bør søke hjelpl for å få til. Jeg kjenner ikke til den kommunale ordningen med gjeldsrådgiver, men dette virker jo som en god idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo og prøve å få gjeldsordning (eller hva det nå heter)

Da får du penger å leve for mens alt du tjener går til å betale ned gjelden i et bestemt antall år. Det som gjenstår da blir slettet.

Men du får ikke gjeldsordning hvis 60% eller mer av gjelden din er til staten. Heia Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeldsoffer

Min mann og jeg har begge fått gjeldsordning nå denne sommeren, så jeg vet hva jeg snakker om.

Ta kontakt med sosialkontoret ditt og få snakke med en øk. rådgiver. Han vil hjelpe deg og ta kontakt med alle kreditorer og også å fylle ut søknadspapirer til gjeldsordning. Det er en skummel prossess å gå inn i, men vi har kun møtt på rettferdige folk dette siste året.

Med din lave inntekt vil du nok ikke behøve å betale noe i den perioden den evt. vil vare. Man kan kun få gjeldsordning en gang i livet, spolerer du den, står du alene neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg har inkasso gjeld på 165 152 kr.  :oops:  

Har vært i kontakt med kreditorene, men de vil ikke inngå noe avtale med meg fordi jeg har så liten inntekt.  

Hva skal jeg gjøre?  

Det blir jo bare verre og verre for hver mnd som går.

Du kan jo si til dem at du kan betale kr 300 pr mnd til du får bedre inntekt.

En venninne av meg hadde ikke noen problemer med å få betale i små rater, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke går med på en avtale. Det er jo bedre at du betaler litt eller ingenting.

Ring dem en gang til og fortelle at du har så og så mye å betale i mnd, men ikke si et høyere beløp enn du kan klare å betale. Skulle ikke tro det ville by på noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En venninne av meg hadde ikke noen problemer med å få betale i små rater, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke går med på en avtale. Det er jo bedre at du betaler litt eller ingenting.

Problemet ligger vel heller i at dersom man betaler veldig lite i mnd så minsker ikke gjelden likevell, den vokser pga enorme renter på inkassogjeld. Dessuten er det ikke alle kreditorer som godtar små beløp, nettopp av den grunn at det ikke er med på å redusere gjelden, den står i stampe. Målet her er jo å bli gjeldsfri.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 60% gjaldt skattekrav. Men der er reglene endret fra 1. juli.

Men hvorfor trekkes det 500 til Lånekassen dersom du har rett til rentefritak og betalingsutsettelse? Jeg ville forsøkt å rydde opp i dette med trekket, og deretter tilbudt disse pengene til nedbetaling av inkassogjelden.

Men jeg ville også bedt om rentefrys på inkassogjelden i perioden du mottar attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

diddi; glimrende svart, vil jeg si. Du som startet tråden bør lytte til hennes råd. Og jeg er forsåvidt enig i Diddis vurdering av lånekassen. De kan nok være litt vonde og stae noen ganger, men ikke som regel. Har lånet gått til innkreving, skriv til lånekassen og be dem om å ta lånet tilbake. Skriv at du har hatt lav inntekt i så og så mange år, og at du antakeligvis ville ha hatt krav på rentefritak og betalingsutsettelse i disse årene. Forklar at du ikke viste om disse reglene og at du har hatt det vanskelig og har derfor hatt problemer med å greie å ta kontakt. Hjelper ikke dette, så vil jeg bli svært overrasket. Jeg jobber også med dette, og lykkes omtrent alltid når jeg skriver til lånekassen for mine håpefulle. Selvfølgelig er dette betinget av at de virkelig har hatt krav på overnevnte. Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...