Gå til innhold

Er jeg for ung til å være vegetarianer?


Gjest mymlen

Anbefalte innlegg

hei :) jeg har inmari lyst å prøve meg som en vegetarianer. jeg er utrolig inspirert av de som faktisk er det, og livstilen deres høres herlig ut.

jeg er bare femten år, så da jeg foreslo dette for mamma, lo hun og sa "nei, da får du ingen næringstoffer, da."

dermed lurer jeg på, er dette sant? jeg vil jo ha nok næring mens jeg vokser! jeg er ganske tynn og liten og uten energi, så foreldrene prøver å proppe i meg kjøtt. hjelper det egentlig?

og kanskje jeg skulle ta en pescetarianer (tror jeg det het) og spise fisk?

setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal bli vegetarianer må du være veldig bevisst på hva du spiser og at du får i deg nok vitaminer og proteiner. Du bør vel også ta noen tester hos lege sånn at du er sikker på at du får i deg alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt få i seg det man trenger av næringsstoffer selv om man er vegetarianer og fortsatt vokser. Men du må skaffe deg kunnskap om hva du trenger og hvordan du får dekt behovene dine. Hvis du mangler energi bør du ta noen blodprøver hos lege for å finne ut om det er noe du mangler. Om man får mer eller mindre energi av kjøtt er vel verdt en diskusjon... det er jo næringsrik mat som blant annet gir deg jern og b12, men kjøttmåltider i seg selv er jo ganske tunge... jeg spiser veldig lite rødt kjøtt og synes jeg har mer energi uten (men jeg spiser kylling og fisk... og endel vegetariske middager pr uke). Viktig å få i seg nok grønnsaker, tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha et fullverdig kosthold som vegetarianer. Faktisk tror jeg mange vegetarianerer spiser mer variert og sunt enn mange kjøttspisere, nettopp fordi de setter seg mer inn i hva kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha et fullverdig kosthold som vegetarianer. Faktisk tror jeg mange vegetarianerer spiser mer variert og sunt enn mange kjøttspisere, nettopp fordi de setter seg mer inn i hva kroppen trenger.

Viktig å være bevisst ja. Jeg har to venninner som ikke spiser kjøtt, som jeg våger å påstå er mye mer usunne enn meg som spiser det meste. Der proppes det i seg kaker og sjokolade og frityrstekt mat. Så det er ikke bare å kutte ut kjøttet, om man i utgangspunktet ikke er så allsidig og sunn i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å være bevisst ja. Jeg har to venninner som ikke spiser kjøtt, som jeg våger å påstå er mye mer usunne enn meg som spiser det meste. Der proppes det i seg kaker og sjokolade og frityrstekt mat. Så det er ikke bare å kutte ut kjøttet, om man i utgangspunktet ikke er så allsidig og sunn i kosten.

Kostholdet til dine venninner er et usunt kosthold enten man er vegetarianer eller kjøttspiser. Dessverre tror noen at bare de kutter ut kjøtt så blir de sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å ha et fullverdig kosthold som vegetarianer, og det moren din sier om at du ikke kan få i deg nok næring er bare tull. Men et vegetarisk kosthold krever at man setter seg godt inn i hva kroppen trenger. En vanlig utfordring er å få i seg tilstrekkelig av de essensielle aminosyrene, som kroppen er avhengig av å få tilført gjennom kosten. I et "vanlig" kosthold fins det mange kilder til fullverdige/høyverdige proteinkilder (proteinkilder som inneholder alle eller de fleste essensielle aminosyrer), som kjøtt, fisk, melk og egg. Med god kunnskap om vegetabilske proteinkilder og hvilke proteinkilder som inneholder hvilke aminosyrer, er det ikke noe problem å erstatte kjøtt etc.

(Når det er sagt, så er det mange ikkevegetarianere som ikke aner hva de putter i seg heller, og dermed ikke får i seg det de trenger.)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du klarer det :) Et tips er å lese bloggen til Frosk. Den er utrolig bra!

http://norwayveggie.blogspot.com/

Ellers så er det viktigste å spise variert, som nevnt over. Etter en stund blir alt en vane. Mine to barn, min mann og jeg er alle vegetarianere, og har tatt tester hos legen for å sjekke om vi mangler noe. Mest for å stoppe kjeften på en god del folk :)

Vi manglet absolutt ingenting! Vi er også svært sjelden syke. Så det er absolutt en sunn og god livsstil, også for de som vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva spiser dere for å holde det ordentlig variert da? familien min spiser kjøtt/kylling/fisk hver dag, og det er jeg rimelig lei av! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv vegetarianer og blir litt irritert over at alle skriver "men det er viktig å sette seg skikkelig inn i ting" osv osv.

Det kan fort høres ut som om du må lese enn tjukk bok og virkelig studere dette for å få det til å funke og det er ikke sant. Vanlig sunn fornuft er alt du trenger, akkurat som i ett vanlig kosthold. Det vil si,spis varriert, og ikke masse drittmat. Som vegetarianer som bor hjemme, - gjelder en ekstra regel og det er: ikke spis bare "side-dishes", selvom det kanskje er dette bildet dine foreldra har av vegetarmat".

Jeg har selv aldri lest noen "bibel". Har spist nesten utelukkende vegansk i ett år, og hadde ingen kostholds-relaterte mangler når jeg testet meg for en uke siden :)

velkommen til revolusjonen haha :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv vegetarianer fra jeg var 15 til jeg var 22, veganer i noen av årene. Jeg leste endel i starten, har alltid vært interessert i kropp og kosthold, så syntes det var spennende å lære mer om hvordan det man spiser virker inn på kroppen. Jeg fikk aldri noen mangelsykdommer av å være vegetarianer. Det er viktig å lære seg å ikke bare kutte ut kjøtt og fisk og spise tilbehør, men å tenke litt annerledes når det gjelder sammensetning av måltider. Det finnes mange gode kokebøker - tipsene bruker jeg fremdeles, selv om jeg nå spiser noe kjøtt og fisk.

Som veganer fikk jeg B12-mangel, selv om jeg var nøye med å få i meg de rette tingene. Det er mye mer ekstremt og krever endel mer planlegging/kunnskap.

Lykke til! Jeg er veldig glad for min periode som vegetarianer, jeg lærte veldig mye av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...