Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #41 Skrevet 18. desember 2009 Barn vil alltid mobbe og bli mobbet. Du blir ikke kvitt den. 1 av 100 barn er psykopat, og noen foreldre lærer opp barna til å bli dørmatter. Voksne folk er forøvrig enda verre mobbere, de er bare flinkere til å rasjonalisere mobbingen. Så den eneste muligheten er konsekvenser for mobbing. Man vet at strengere straffer for kriminelle ikke fører til mindre kriminalitet, så det vil nok kanskje ikke hjelpe uansett? Så kanskje vi kan hoppe rett på en slags 'rehabiliteringsprosess'? Sende alle mobberne på egen mobbeskole der de kan mobbe hverandre så mye de orker? For å få sendt noen til noe sånt må det nok rimelig sterke bevis til, fordi du mer eller mindre ødelegger barnets muligheter, så da trenger man omfattende overvåkning og nærmest politietterforskning i hvert enkelt mobbetilfelle. Høres dette realistisk ut? Noe vi har ressurser og mulighet til å få til? Politiet klarer knapt å følge opp voldtekter eller blind vold, og så skal man forvente at et lignende system innføres i mobbetilfeller? Kommer aldri til å skje. Det eneste man kan gjøre er å oppdra barnet sitt til ikke å bli et offer for andre. Ikke la seg tråkke på. Vise mobberen at han valgte feil person å kødde med. Det er ikke så lett å forsvare seg når du har en skokk mot deg. Mobbing er psykisk terror. Du må være temmelig sterk for å klare å motstå det. En person mot ti er rått parti. Det siste du sier her er heller ikke realistisk. Jeg synes mobberne bør få konsekvenser for handlingene sine. Man kan ikke bare la det fare fordi mobbing har skjedd i alle år. Jeg mener ikke at de skal fengsles, men jeg synes lærere burde gi dem konsekvenser. Lærere er alt for tafatte og snille.
Question Skrevet 18. desember 2009 #42 Skrevet 18. desember 2009 Jeg er en av disse ubrukelige lærerene som ikke klarer å hanskes med mobbing. Dere som vet så mye bedre enn meg, kan dere være så snill å fortelle meg hvordan jeg kan konkret kan hindre mobberene å mobbe.(på lærerskolen lærte vi det nemlig ikke) Tar med alle konkrete råd med stor takk. Dersom en konflikt oppstår bør du alltid trekke ut mobberen, og ikke offeret. Det er ikke alltid lett å skjønne hvem det er, så da er det viktig å kjenne elevene godt. Du bør stille opp og prøve å sørge for at det blir tatt alvorlig. Aldri fortell et offer at mobberne blir lei hvis h*n går sin vei, for det gjør de ikke. Det eneste som hjelper er å ta igjen med samme mynt. Dette må barnet selv forstå, for den eneste som virkelig kan stanse mobbingen er nemlig offeret selv. Dagens skoler er nok altfor ofte på mobberens parti, i den forstand at om offeret skulle finne på å kline til en mobber som ikke var direkte voldelig ville konsekvensene for offeret bli størst. Jeg ble nesten kastet ut av skolen jeg gikk på fordi jeg i ren frustrasjon sparket til en medelev som hadde mobbet systematisk i nesten 2 år. Jeg har aldri vært voldelig, og det var nesten ikke med vilje engang. Han slapp unna med tilsnakk som aldri hjalp. Dessverre er det ganske begrenset hva du kan gjøre, for den verste mobbingen skjer når hverken du, foreldre eller andre lærere er tilstede. Den beste innsatsen du kan gjøre er å være rettferdig.
Question Skrevet 18. desember 2009 #43 Skrevet 18. desember 2009 (endret) Det er ikke så lett å forsvare seg når du har en skokk mot deg. Mobbing er psykisk terror. Du må være temmelig sterk for å klare å motstå det. En person mot ti er rått parti. Det siste du sier her er heller ikke realistisk. Jeg synes mobberne bør få konsekvenser for handlingene sine. Man kan ikke bare la det fare fordi mobbing har skjedd i alle år. Jeg mener ikke at de skal fengsles, men jeg synes lærere burde gi dem konsekvenser. Lærere er alt for tafatte og snille. Hva slags konsekvenser? Tilsnakk? Parade? Gjensitting? Nedsatt karakter? Hvem faen bryr seg? Ikke mobberne ihvertfall. I beste fall ville slikt gjøre dem til smartere mobbere, som passet bedre på at ikke lærere er vitner. Kanskje du kan flytte mye av mobbingen ut fra skolegården, men er det egentlig bedre at mobbingen finner sted på vei hjem der ingen kan hjelpe offeret? Men jo, det jeg sier er realistisk i den forstand at det kan hindre MYE mobbing. Mobbere er gjerne feige, og går etter de som ikke kan eller vil forsvare seg. Å ta igjen hjelper kanskje ikke mot 10 drittsekker som ler av forsøkene dine, men det hjelper i alle de tilfellene der du kan velge å "gå din vei". Alt for mange "går sin vei" sånn at "mobberen blir lei" fordi de har blitt lært opp til dette hjemmet. Men mobberen blir ikke lei, for det er mobbing og ikke erting. Det er psykisk terror som du sier. I slike tilfeller vil mobberen ofte se etter et annet mål dersom du snur deg og gjør det klart at du ikke er et offer. Du vil kanskje ikke kunne stanse all mobbing på den måten, men å oppføre seg som en dørmatte mobberen kan tråkke på hjelper IKKE. Endret 18. desember 2009 av Question
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #44 Skrevet 18. desember 2009 Hva slags konsekvenser? Tilsnakk? Parade? Gjensitting? Nedsatt karakter? Hvem faen bryr seg? Ikke mobberne ihvertfall. I beste fall ville slikt gjøre dem til smartere mobbere, som passet bedre på at ikke lærere er vitner. Kanskje du kan flytte mye av mobbingen ut fra skolegården, men er det egentlig bedre at mobbingen finner sted på vei hjem der ingen kan hjelpe offeret? Men jo, det jeg sier er realistisk i den forstand at det kan hindre MYE mobbing. Mobbere er gjerne feige, og går etter de som ikke kan eller vil forsvare seg. Å ta igjen hjelper kanskje ikke mot 10 drittsekker som ler av forsøkene dine, men det hjelper i alle de tilfellene der du kan velge å "gå din vei". Alt for mange "går sin vei" sånn at "mobberen blir lei" fordi de har blitt lært opp til dette hjemmet. Men mobberen blir ikke lei, for det er mobbing og ikke erting. Det er psykisk terror som du sier. I slike tilfeller vil mobberen ofte se etter et annet mål dersom du snur deg og gjør det klart at du ikke er et offer. Ikke nedsatt karakter. Stryk. Husk på strykkarakterer avgjør om de får komme inn på videregående skole. Jeg synes også at de skal bli satt i egne klasser der de i klassen kan ha mobbing som et slags prosjekt, der de selv får føle på kroppen hvordan det er å bli mobbet. Sånn ala det prosjektet som ble gjort på en skole for å vise hvor lett det er for en diktator å få et helt folk med seg.
Question Skrevet 18. desember 2009 #45 Skrevet 18. desember 2009 Ikke nedsatt karakter. Stryk. Husk på strykkarakterer avgjør om de får komme inn på videregående skole. Jeg synes også at de skal bli satt i egne klasser der de i klassen kan ha mobbing som et slags prosjekt, der de selv får føle på kroppen hvordan det er å bli mobbet. Sånn ala det prosjektet som ble gjort på en skole for å vise hvor lett det er for en diktator å få et helt folk med seg. Greit. Hvordan håndheves det? Hvem er kvalifisert til å stryke en elev for mobbing? Til å flytte h*n til mobbeklassen? Dette er nemlig en så alvorlig konsekvens at det rett og slett ikke kan overlates til vanlige lærere som ofte er fullstendig ubrukelige både faglig og sosialt. De har rett og slett ikke nødvendig kompetanse til slikt(det er bare å se hvordan anmerkninger misbrukes i skolen i dag for å forstå hvor maktsyke og urettferdige de er).
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #46 Skrevet 18. desember 2009 Greit. Hvordan håndheves det? Hvem er kvalifisert til å stryke en elev for mobbing? Til å flytte h*n til mobbeklassen? Dette er nemlig en så alvorlig konsekvens at det rett og slett ikke kan overlates til vanlige lærere som ofte er fullstendig ubrukelige både faglig og sosialt. De har rett og slett ikke nødvendig kompetanse til slikt(det er bare å se hvordan anmerkninger misbrukes i skolen i dag for å forstå hvor maktsyke og urettferdige de er). Det er en karakter som heter orden og oppførsel.
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #47 Skrevet 18. desember 2009 Greit. Hvordan håndheves det? Hvem er kvalifisert til å stryke en elev for mobbing? Til å flytte h*n til mobbeklassen? Dette er nemlig en så alvorlig konsekvens at det rett og slett ikke kan overlates til vanlige lærere som ofte er fullstendig ubrukelige både faglig og sosialt. De har rett og slett ikke nødvendig kompetanse til slikt(det er bare å se hvordan anmerkninger misbrukes i skolen i dag for å forstå hvor maktsyke og urettferdige de er). Rektor har makt til å gjennomføre det
Question Skrevet 18. desember 2009 #48 Skrevet 18. desember 2009 Det er en karakter som heter orden og oppførsel. Ja, og den misbrukes til de grader av lærere som ikke liker enkelte elever. Dessuten kan en mobber oppføre seg perfekt i timene. Spesielt jenter flinke til å mobbe i det skjulte. Rektor har makt til å gjennomføre det Men rektor har ikke kompetansen. Rektor er så høyt hevet over hver enkelt klasse og mobbesituasjon at h*n rett og slett ikke kan gjøre den jobben på en rettferdig måte. Jeg tenker tilbake på tiden da jeg gikk på skole, og jeg var nok mye mer inne hos rektor enn de som mobbet meg, fordi det var jeg som virket sint og aggresiv når lærerne kom. Med feil rektor ville en slik ordning sendt MEG til mobbeklassen istedenfor de skyldige.
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #49 Skrevet 18. desember 2009 Ja, og den misbrukes til de grader av lærere som ikke liker enkelte elever. Dessuten kan en mobber oppføre seg perfekt i timene. Spesielt jenter flinke til å mobbe i det skjulte. Men rektor har ikke kompetansen. Rektor er så høyt hevet over hver enkelt klasse og mobbesituasjon at h*n rett og slett ikke kan gjøre den jobben på en rettferdig måte. Jeg tenker tilbake på tiden da jeg gikk på skole, og jeg var nok mye mer inne hos rektor enn de som mobbet meg, fordi det var jeg som virket sint og aggresiv når lærerne kom. Med feil rektor ville en slik ordning sendt MEG til mobbeklassen istedenfor de skyldige. Jeg kunne bli mobba i klasserommet uten at lærere gjorde noe
Question Skrevet 18. desember 2009 #50 Skrevet 18. desember 2009 Jeg kunne bli mobba i klasserommet uten at lærere gjorde noe Og dette styrker troen din på at lærerne kan gjøre en god jobb i håndhevingen av systemet du foreslo? Hvis ikke rektor kan brukes heller, hvem da? Man måtte ansette skoleovervåkning. Antimobbepersonell? Solidaritetspoliti?
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #51 Skrevet 18. desember 2009 Og dette styrker troen din på at lærerne kan gjøre en god jobb i håndhevingen av systemet du foreslo? Hvis ikke rektor kan brukes heller, hvem da? Man måtte ansette skoleovervåkning. Antimobbepersonell? Solidaritetspoliti? Huff jeg vet ikke, men noe burde gjøres.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #52 Skrevet 18. desember 2009 Dersom en konflikt oppstår bør du alltid trekke ut mobberen, og ikke offeret. Det er ikke alltid lett å skjønne hvem det er, så da er det viktig å kjenne elevene godt. Du bør stille opp og prøve å sørge for at det blir tatt alvorlig. Aldri fortell et offer at mobberne blir lei hvis h*n går sin vei, for det gjør de ikke. Det eneste som hjelper er å ta igjen med samme mynt. Dette må barnet selv forstå, for den eneste som virkelig kan stanse mobbingen er nemlig offeret selv. Dagens skoler er nok altfor ofte på mobberens parti, i den forstand at om offeret skulle finne på å kline til en mobber som ikke var direkte voldelig ville konsekvensene for offeret bli størst. Jeg ble nesten kastet ut av skolen jeg gikk på fordi jeg i ren frustrasjon sparket til en medelev som hadde mobbet systematisk i nesten 2 år. Jeg har aldri vært voldelig, og det var nesten ikke med vilje engang. Han slapp unna med tilsnakk som aldri hjalp. Dessverre er det ganske begrenset hva du kan gjøre, for den verste mobbingen skjer når hverken du, foreldre eller andre lærere er tilstede. Den beste innsatsen du kan gjøre er å være rettferdig. Vel, det er lett å si at dette er fasiten, men det er noe helt annet å være i den virkelige verden. For eksempel: 1. "du må kjenne elevene godt." Som lærer er man ikke tilstede hele dagen med de elevene man kjenner. Elevene man kjenner er stort sett annerledes bak ryggen på deg. Det er ikke alltid slik at man følger en klasse, og det å bli kjent med elevene tar lang tid, for man må faktisk undervise i blant også. 2. "be offeret ta igjen." Jeg kan tenke meg hvilket ramaskrik det blir den dagen det kommer ut at en lærer oppfordrer til vold. (Ja, det er slik det blir tolket av foreldre) 3. "la offeret slippe unna selv om det tyr til vold" Vold er ikke greit. Man kan faktisk ikke la det passere, selv om det ligger verre ting bak. Vold er tydelig, ikke minst for de andre elevene. Å la noen "slippe unna" når de har brukt vold gir helt feil signaler. Lærere vil gjerne jobbe mot mobbing, men det er faktisk ikke den eneste oppgaven de har på skolen. Om de legger bort det andre til fordel for å jobbe aktivt mot mobbingen kan du være sikker på at det er nok av folk som reagerer på det manglende læringstrykket. Hadde man satt inn flere ressurser i skolene med kompetansen til å jobbe mot mobbingen ville man kunne gjøre så utrolig mye mer! Folk forventer at lærere skal beherske et utall yrkesområder, og om de ikke er verdensmestere i alle felt så er de fullstendige inkompetente og bør brennes på bål... Det er ikke bare bare å være spesialpedagog, psykolog, helsesøster, sosiallærer, reserveforelder, klagemur, fredsmegler, ungdomsarbeider +++
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #53 Skrevet 18. desember 2009 Vel, det er lett å si at dette er fasiten, men det er noe helt annet å være i den virkelige verden. For eksempel: 1. "du må kjenne elevene godt." Som lærer er man ikke tilstede hele dagen med de elevene man kjenner. Elevene man kjenner er stort sett annerledes bak ryggen på deg. Det er ikke alltid slik at man følger en klasse, og det å bli kjent med elevene tar lang tid, for man må faktisk undervise i blant også. 2. "be offeret ta igjen." Jeg kan tenke meg hvilket ramaskrik det blir den dagen det kommer ut at en lærer oppfordrer til vold. (Ja, det er slik det blir tolket av foreldre) 3. "la offeret slippe unna selv om det tyr til vold" Vold er ikke greit. Man kan faktisk ikke la det passere, selv om det ligger verre ting bak. Vold er tydelig, ikke minst for de andre elevene. Å la noen "slippe unna" når de har brukt vold gir helt feil signaler. Lærere vil gjerne jobbe mot mobbing, men det er faktisk ikke den eneste oppgaven de har på skolen. Om de legger bort det andre til fordel for å jobbe aktivt mot mobbingen kan du være sikker på at det er nok av folk som reagerer på det manglende læringstrykket. Hadde man satt inn flere ressurser i skolene med kompetansen til å jobbe mot mobbingen ville man kunne gjøre så utrolig mye mer! Folk forventer at lærere skal beherske et utall yrkesområder, og om de ikke er verdensmestere i alle felt så er de fullstendige inkompetente og bør brennes på bål... Det er ikke bare bare å være spesialpedagog, psykolog, helsesøster, sosiallærer, reserveforelder, klagemur, fredsmegler, ungdomsarbeider +++ har du forslag på noen løsning du da?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #54 Skrevet 18. desember 2009 Lærere er alt for tafatte og snille. Nei, de er ikke snille. De er onde. Ikke alle, men bare for å lukke øynene og peke, 98,5%.
Gjest Bianca26 Skrevet 18. desember 2009 #55 Skrevet 18. desember 2009 har du forslag på noen løsning du da? Igrunn litt enig i deg i det. Men tafatte er de
Question Skrevet 18. desember 2009 #56 Skrevet 18. desember 2009 Vel, det er lett å si at dette er fasiten, men det er noe helt annet å være i den virkelige verden. For eksempel: 1. "du må kjenne elevene godt." Som lærer er man ikke tilstede hele dagen med de elevene man kjenner. Elevene man kjenner er stort sett annerledes bak ryggen på deg. Det er ikke alltid slik at man følger en klasse, og det å bli kjent med elevene tar lang tid, for man må faktisk undervise i blant også. 2. "be offeret ta igjen." Jeg kan tenke meg hvilket ramaskrik det blir den dagen det kommer ut at en lærer oppfordrer til vold. (Ja, det er slik det blir tolket av foreldre) 3. "la offeret slippe unna selv om det tyr til vold" Vold er ikke greit. Man kan faktisk ikke la det passere, selv om det ligger verre ting bak. Vold er tydelig, ikke minst for de andre elevene. Å la noen "slippe unna" når de har brukt vold gir helt feil signaler. Lærere vil gjerne jobbe mot mobbing, men det er faktisk ikke den eneste oppgaven de har på skolen. Om de legger bort det andre til fordel for å jobbe aktivt mot mobbingen kan du være sikker på at det er nok av folk som reagerer på det manglende læringstrykket. Hadde man satt inn flere ressurser i skolene med kompetansen til å jobbe mot mobbingen ville man kunne gjøre så utrolig mye mer! Folk forventer at lærere skal beherske et utall yrkesområder, og om de ikke er verdensmestere i alle felt så er de fullstendige inkompetente og bør brennes på bål... Det er ikke bare bare å være spesialpedagog, psykolog, helsesøster, sosiallærer, reserveforelder, klagemur, fredsmegler, ungdomsarbeider +++ Jeg vet selvfølgelig hvor urealistisk det er, og jeg har aldri sagt at jeg sitter på noen fasit. Det jeg sa er imidlertid ting som jeg ville ha satt pris på i den situasjonen jeg var i. At det er vanskelig for deg å vite hvem som er mobberen og hvem som er offer gjør det ikke mindre ønskelig at du henter ut den skyldige. Og at foreldre, rektor og samfunnet reagerer på oppfordringer til ikke å være en passiv pingle som lar mobberne kjøre over en forandrer ikke at det er riktig. Når jeg prater om å ta igjen snakker jeg ikke nødvendigvis om vold, jeg snakker om å ta igjen på en måte som passer seg den situasjonen man er oppe i. Å ikke være en dørmatte. Men jo, noen ganger er faktisk vold rimelig. Selv politikere mener jo det, bare hør på fredspristalen til Obama. Den er full av god argumentasjon for hvorfor makt noen ganger er rettmessig, og kan lett overføres til skolen. En god tale, selv om den var politisk og ikke helt reflekterer USAs handlinger i virkeligheten. Det er imidlertid en litt annen diskusjon Noe av det mest urettferdige som finnes er å oppleve systematisk mobbing over lengre tid der mobberen slipper unna, for så å til slutt ta igjen på den eneste måten som får han til å stanse, bare for å bli møtt med allverdens konsekvenser. Signalet som sendes ut er at psykisk vold er greit, men ikke fysisk. Mobberne plukker opp dette og utnytter det maksimalt. Men igjen, jeg vet hva slags reaksjoner en lærer som sa slikt ville møtt. Jeg kunne aldri blitt lærer(vel, kanskje på en skole som Sonans eller Bjørknes, eller på et universitet/høyskole der folk er voksne) fordi jeg sannsynligvis ville 'klikka' fullstendig på alle idiotene rundt meg med sine velmenende men likevel selvgode og innsiktsløse holdninger.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #57 Skrevet 19. desember 2009 Jeg mener mobbere bør kastes ut av skolen til de forbedrer seg. De må gjerne få oppfølging og psykologhjelp etc i mellomtiden. Sånn som det er idag så er det jo de ofrene som blir sendt til psykolog, ikke de som ødelegger andres liv! Minstekravet for skoleplass hadde i min verden vært at man viser respekt for andre. Det er skummelt mange rundt om i samfunnet i dag som har kommet seg gjennom skolesystemet uten å lære hva respekt betyr.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #58 Skrevet 19. desember 2009 har du forslag på noen løsning du da? Som jeg skrev så ville det hjulpet å sette inn ekstra ressurser med kompetanse innenfor bekjemping av mobbing. Lærerne klarer ikke dette alene. (I mange tilfeller er det ikke hjelp å få av foreldrene heller)
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #59 Skrevet 19. desember 2009 Ja, det er synd på barn som kommer fra hjem med vold og omsorgssvikt. De fleste av dem blir ikke bøller, men fine og hyggelige mennesker! Det er en veeldig enkel forklaring som jeg bruker å hisse meg opp over. Det blir negativt både overfor bøller, mobbeofre og barn som har det vondt hjemme. Et bråkmakerstempel på unger som har det tøft, men ikke gjør slikt, og en forferdelig dårlig unnskyldning ovenfor de som blir mobbet ”Så Ole sparker på deg, spytter deg, tar sekken din og kaller deg de mest sårende tingene han kommer på, men det må du bare godta, for han kommer fra et såkalt ”dårlig” hjem. Så det må bare være sånn." Også ”greie og oppfølgende” foreldre kan ha vansker med å sette grenser og å være konsekvente med det som er dårlig oppførsel. Ungdom kan i alle fall oppføre seg ondt, ikke få ganger jeg har hørt om tenåringer som har voldtatt eller begått dyremishandling. Det er litt sent å hevde "skjønte ikke bedre", det er mulig at tenåringer velger å bevisst gjøre en ond handling eller å med vilje blåse i regler for hva som er greit og akseptabelt å gjøre. Men helt til topic, hva som skaper problemer: -Dårlig oppdragelse -Miljøproblemer, som at voldsbruk er godkjent, at de får inntrykk av det er ”greit” å hakke på folk som skiller seg ut. -Ungdommer med vansker med attituden, empatimangel eller som ikke har blitt forsøkt å lært å ta hensyn til andre og ikke alltid handle på innpuls. -At ikke lærerne har tid eller kunnskap til å følge opp skikkelig. Sterke og fine mennesker velger å la være å gå løs på de som ikke kan forsvare seg eller står alene. Å gjøre det er et feigt og simpelt personlighetstrekk. I ungdomsskolen er det ikke for tidlig å begynne å tenke selv, føle med andre og skilne mellom rett og galt. Dette er ikke småbarn vi snakker om, men 13-åringer og eldre. helt enig. bra sagt!
Gjest vold løser mye Skrevet 19. desember 2009 #60 Skrevet 19. desember 2009 Jeg en jente som nå går nå i 10 klasse. Og det eneste som har hjulpet meg fra å ikke bli mobbet er å slå til mobberen. Jeg ikke voldelig men det er det eneste som hjelper dessverre. Nå mobber han ikke så ille lenger men han kan innimellom prøve seg men da får han svi. Ikke ypp med meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå