Fluffe Skrevet 15. desember 2009 #21 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg synes det er helt greit at de som skal skifte bleiene mine når jeg blir gammel får ta opp plass på kollektivtransport. Til og med helt gratis. Skulle da bare mangle. Bikkjene har jeg ingen nytte av i det hele tatt, og de tar faktisk plass. Nok til at det er fort gjort å trø på en labb. du har kanskje ikke noe nytte,men finnes flere en deg vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 15. desember 2009 #22 Del Skrevet 15. desember 2009 Joda, det gjør det. Men jeg ser fremdeles ikke hvorfor det er et argument at "bikkja ikke tar plass", for det gjør den. Jeg liker ikke hunder, jeg er faktisk redd dem. Men det er ikke så viktig, er det vel? Den er jo så snill, skal bare hilse litt på. Så egentlig er jeg for et totalforbud mot dyr på kollektivtransport, selv om jeg ser at det vanskelig kan la seg gjennomføre. Da er det greit at den trafikken reguleres ved at man må betale billett for kreket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #23 Del Skrevet 16. desember 2009 Hva er logikken i det? Skal prisene være barnebillett mellom 0-4 år dersom du reiser i vogn, barnebillett uansett mellom 4-18 og voksen ellers? Da blir mange busser i rute vet jeg... Hvorfor skal det være et problem? Man må fortsatt betale for seg selv, og om man da må betale for vogn/barn i tillegg ser jeg ikke helt problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harald Rex Skrevet 16. desember 2009 #24 Del Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor skal det være et problem? Man må fortsatt betale for seg selv, og om man da må betale for vogn/barn i tillegg ser jeg ikke helt problemet. Regjeringen varsler: Fra 01.01.2010 blir det ikke lenger gratis for barn mellom 0-4 år å kjøre kollektivt. Andre endringer er: Barnevogner (uansett størrelse): Voksen billett Håndvesker: Barnebillett Store tursekker: Voksen Små tursekker: Barn Handleposer*: Voksenbillett pr pose Ski/sykler: Samme takst som i dag Barnestøy: Bøtelegges med bøter tilsvarende barnebillett da lydene er til sjenanse for andre reisende. Tykke mennesker: Dobbel voksenbillett. Hunder, katter, hamstere, papegøyer og andre søte dyr: Gratis * f.o.m. 01.07.2010 vil dette endres. Det vil da kreves barnebillett pr vare i bæreposene Årsakene til prisendringene er et forslag om å ta betalt for barnevogner pga plassen de opptar. Regjeringen finner det naturlig at alle objekter som måtte kreve større plass enn mennesket selv skal betales for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #25 Del Skrevet 16. desember 2009 Man betaler jo for sykkel o.l så ser absolutt ikke problemet å betale for barnevogn. Og man betaler også for hunder. En sykkel og en hund kan i de fleste tilfeller ta mindre plass enn en barnevogn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #26 Del Skrevet 16. desember 2009 Joda, det gjør det. Men jeg ser fremdeles ikke hvorfor det er et argument at "bikkja ikke tar plass", for det gjør den. Jeg liker ikke hunder, jeg er faktisk redd dem. Men det er ikke så viktig, er det vel? Den er jo så snill, skal bare hilse litt på. Så egentlig er jeg for et totalforbud mot dyr på kollektivtransport, selv om jeg ser at det vanskelig kan la seg gjennomføre. Da er det greit at den trafikken reguleres ved at man må betale billett for kreket. Toget er ofte delt opp i soner, stillevogn, komfort, lov å ha med kjæledyr og ikke dyr i denne vognen. Altså enkelte vogner kan man ha med hund, noen ikke. Dersom du er redd kan du spørre om konduktøren hvilke vogner som er hundefrie. Men når man er redd noe er ikke det lureste man gjør å unngå dette Ellers er jeg enig i at hund bør gå på barnebillett, i Oslo er det barnebillett for hund pluss at hunden kjører gratis med voksen i helgene. Det blir raskt veldig dyrt å kjøre tog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. desember 2009 #27 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Ja, men det er ikke toget som er problemet, det er de vanlige bussene i Oslo. Der kan jeg ikke unngå dem i samme grad. Prisen vet jeg ikke hva er, men jeg synes ikke det er urimelig å kreve penger for dyret. Jeg har full forståelse for at man trenger å ha med seg kjæledyret sitt av og til, men jeg synes det blir feil å sette det opp mot barn og barnevogner slik det gjøres her. Her ser jeg at enkelte hundeeiere er vel så selvsentrerte som enkelte småbarnsforeldre, så jeg må justere litt på verdensbildet mitt nå. (Forresten, angående det å unngå hunder og hvor lurt det er; det blir uansett ikke bedre at jeg blir tvunget til å være i nærheten av dem i en slik setting, for den settingen oppleves ikke som trygg for meg i det hele tatt. Jeg liker godt hunder jeg har blitt kjent med, men jeg takler ikke fremmede hunder som kommer nært innpå og hopper og styrer. Det er det alt for mange som gjør, og der har eierne en stor jobb å gjøre.) Endret 16. desember 2009 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hundeeier_* Skrevet 16. desember 2009 #28 Del Skrevet 16. desember 2009 så lenge man betaler for hunden, bør man kunne oppta plass foran et sete. Får man ikke det, men må stue hunden under setene eller i midtgangen, bør man ikke måtte betale. Da er hunden mer "bagasje" som ikke får egen plass. har dagpendlet til jobb med hund jeg, la den foran bena mine eller under setet. Måtte nesten aldri betale. Om den tok plass foran et sete, måtte jeg betale. Helt greit. Men da var jeg ikke veldig behjelpelig med å skaffe plass til andre passasjerer. Hunden satt alllerede der, og det sa jeg også: VI har betalt for to vi, du må gjerne sitte der, men det kan hende hunden legger seg inntil beina dine. Mange ville sitte der likevel. mange ville klappe hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. desember 2009 #29 Del Skrevet 16. desember 2009 Naturligvis skal ikke hunden ta opp plassen foran et sete selv om du betaler for den! På de aller fleste kollektivruter er det ikke sitteplassgaranti, og hunden kan da vitterlig like godt ligge under setet ditt som midt i veien for folk som betaler mer enn bikkja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 16. desember 2009 #30 Del Skrevet 16. desember 2009 Man betaler jo for sykkel o.l så ser absolutt ikke problemet å betale for barnevogn. Og man betaler også for hunder. En sykkel og en hund kan i de fleste tilfeller ta mindre plass enn en barnevogn.. Og jeg antar du også synes at man bør betale for kofferter, bager eller annen bagasje og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 16. desember 2009 #31 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Joda, det gjør det. Men jeg ser fremdeles ikke hvorfor det er et argument at "bikkja ikke tar plass", for det gjør den. Jeg liker ikke hunder, jeg er faktisk redd dem. Men det er ikke så viktig, er det vel? Den er jo så snill, skal bare hilse litt på. Så egentlig er jeg for et totalforbud mot dyr på kollektivtransport, selv om jeg ser at det vanskelig kan la seg gjennomføre. Da er det greit at den trafikken reguleres ved at man må betale billett for kreket. liker ikke unger jeg heller men ingen tar hensyn til det! totaltforbud??? hahaha...... morsom du er. er ikke alle som har bil vet du. krek? eneste krek er de som tror de har mere rett på gratis biletter en andre(les småbarns mennesker)kanskje vi hadde sluppet så mye barnevogner som tok opp plass hvis de måtte betalt litt Endret 16. desember 2009 av estella87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. desember 2009 #32 Del Skrevet 16. desember 2009 liker ikke unger jeg heller men ingen tar hensyn til det! totaltforbud??? hahaha...... morsom du er. er ikke alle som har bil vet du. krek? eneste krek er de som tror de har mere rett på gratis biletter en andre(les småbarns mennesker)kanskje vi hadde sluppet så mye barnevogner som tok opp plass hvis de måtte betalt litt Jeg liker heller ikke unger, men det er ikke et argument. Allergi og fobi er derimot et argument. Du trenger ikke være så hårsår på begrepsbruken min, katten hjemme går under betegnelsen "krek" og samboeren min går under betegnelsen "slask" uten at det finnes noe som helst vondt i det, heller motsatt. Og ja, jeg står ved at jeg egentlig ønsker et totalforbud mot dyr, men som jeg sa, jeg ser at det ikke lar seg gjennomføre. Selv tar jeg drosje hvis jeg må ta med katten ett eller annet sted, ulempen ved buss og bane er alt for stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 16. desember 2009 #33 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) skal man begynne å ta hensyn til alle med allergi får man slutte med kollektivt. på ett tog har man gjerne egene vogner. men man har jo alltids de som ikke tåler parfyme(som svigermor),de som er hyper alergiske bare noen åpner en matpakke med noe de ikke tåler osv osv. kanskje skal kreve ekstra penger for de som bruker parfyme slik at det ikke blir så mange av de også??(bare for å sette ting på spissen) ang krek: jeg er vokst opp med at det er ett negativt ladet ord nei barnevogner og hunder får ha lik pris. Endret 16. desember 2009 av estella87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. desember 2009 #34 Del Skrevet 16. desember 2009 Dårlig ordvalg av meg, skal tenke over det neste gang. Jeg fikk for øvrig så mye kjeft som jeg aldri har fått før da jeg kalte hund for bikkje, av ei venninne som mente at det var et kjempestygt ord som jeg aldri måtte bruke! Vel, ordet hund finnes egentlig ikke i min dialekt. Jeg skal egentlig ikke dreie dette inn på allergi (jeg er ikke allergisk selv), siden kjernen her er at dere mener det er urettferdig at man må betale for hunder når man ikke må betale for barnevogner. Hunden kan gjerne ta mindre plass enn en barnevogn, men nå er det nå engang heldigvis sånn at det tilrettelegges litt for små mennesker som skal vokse opp og være bidragsytere i samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 16. desember 2009 #35 Del Skrevet 16. desember 2009 skal man begynne å ta hensyn til alle med allergi får man slutte med kollektivt. på ett tog har man gjerne egene vogner. men man har jo alltids de som ikke tåler parfyme(som svigermor),de som er hyper alergiske bare noen åpner en matpakke med noe de ikke tåler osv osv. kanskje skal kreve ekstra penger for de som bruker parfyme slik at det ikke blir så mange av de også??(bare for å sette ting på spissen) ang krek: jeg er vokst opp med at det er ett negativt ladet ord nei barnevogner og hunder får ha lik pris. Egene vogner? Mener du at det finnes egne vogner kun for småbarnfamilier og hundeeiere der du bor? I Oslo er det togene bygget opp med 3 vogner som følger: [månedskort/stemplet billett]-[konduktør]-[månedskort/stemplet billett] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 16. desember 2009 #36 Del Skrevet 16. desember 2009 Egene vogner? Mener du at det finnes egne vogner kun for småbarnfamilier og hundeeiere der du bor? I Oslo er det togene bygget opp med 3 vogner som følger: [månedskort/stemplet billett]-[konduktør]-[månedskort/stemplet billett] lokaltogene har vell ikke det men nå er jeg mere vant med eks larvik tog osv osv(som stopper i på oslo s og drammen) der det er godt merket opp hvor dyr kan være og ikke være. finnes merka opp familieplasser også. er man allergisk og bruker lokaltog er det vell bare å gå til en annen vogn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 16. desember 2009 #37 Del Skrevet 16. desember 2009 Åpningsinnlegget framkalte en viss sympati fra min side, i og med at det må oppleves kjipt å måtte betale så mye for å ha med en hund på toget. Men debatten etterpå grenser til det latterlige. Det er da fullt mulig å kjempe for lavere priser for dyr på kollektivtrafikk uten å måtte gå til angrep på andre grupper. Og jeg blir direkte paff over at noen ikke ser nytteverdien i andres babyer (Zzyzx er definitivt inne på noe med tørke-rumpe-kommentaren. Jeg har et utrolig søtt dyr selv, men det kommer verken til å tørke meg i rumpa når jeg blir gammel, og heller ikke vil det betale særlig skatt). Men for all del. Snart er bussene så fulle av barnevogner at vi ikke får plass, og snart har vi samer i alle plener foran alle Storting i hele landet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 16. desember 2009 #38 Del Skrevet 16. desember 2009 Men for all del. Snart er bussene så fulle av barnevogner at vi ikke får plass, og snart har vi samer i alle plener foran alle Storting i hele landet! Nå er det vel strengt tatt en ting som ikke er tatt opp i denne tråden: Sjåføren kan nekte barnevogner ombord dersom han mener det ikke er plass / går ut over sikkerheten. Er det 5 stykker med barnevogn som venter på holdeplassen blir det noen som ikke får sitte på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 16. desember 2009 #39 Del Skrevet 16. desember 2009 nå er det kanskje andre i verden som setter det selskapelige og tryggheten med å ha hund høyere en å bli tørka ræva på i fremtiden(tviler på det er så mange av de som blir gammlehjems medarbeider) er jo ikke babyens penger som blir brukt på bussen uansett. det er bare en kaffekopp mindre på en cafe for morra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 16. desember 2009 #40 Del Skrevet 16. desember 2009 nå er det kanskje andre i verden som setter det selskapelige og tryggheten med å ha hund høyere en å bli tørka ræva på i fremtiden(tviler på det er så mange av de som blir gammlehjems medarbeider) er jo ikke babyens penger som blir brukt på bussen uansett. det er bare en kaffekopp mindre på en cafe for morra Jeg synes hund er veldig selskapelig jeg også, og derfor betaler jeg for den sjøl De som synes at hune er bra og bør være gratis, og fødselstall og eldreomsorg er uvesentlig, kan jo danne sin egen stat med gratis kollektivtransport for dyr og null eldreomsorg. Så går penga nøyaktig dit dere ønsker dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå