Gå til innhold

Pinnekjøtt til 20 pers - hjelp!


siebaeo

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, som sagt, jeg har gått litt bananas med invitasjonene og nå skal altså jeg og kjæresten lage pinnekjøtt til 18-20 pers i jula :sjokkert: Vi har ikke laget det før heller.. ups.. Men det er så hyggelig å invitere så nå må vi bare følge opp. hehe. Lar dette seg egentlig gjøre på en ok måte??

Noen her som kan gi noen tips til smarte forberedelser, mengdeberegning og kanskje noen beroligende ord.. :sjenert:

Og ikke minst, tips til hvor man handler alt dette kjøttet uten å bli ruinert.

Jeg ser at det anbefales fra 350-500 g kjøtt pr. pers. (noen enda mer men det får da være måte på..) Er det lurt å kjøpe 10 kilo kanskje..?

Tanken var å begynne tidlig på dagen og koke ferdig mye av det og så varme det i ovnen litt før servering. I tillegg har vi venner i en leilghet i nærheten vi håper å låne kjøkkenet av om det blir krise. Det beste hadde egentlig vært om vi kunne laget all maten tidlig på dagen og varmet det opp rett før gjestene kom..

HjelP :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde 14 til bords i fjor. Er et stykke derfra til 20, men gir nå litt tips likevel.

Vi beregnet rundt 450g til hver, og hadde faktisk ikke noe særlig igjen. Så jeg hadde nok ikke turd å beregne noe særlig mindre (kommer litt ann på gjestene da. Hos oss var dere flere menn enn kvinner, og ingen barn)

Jeg synes pinnekjøttet er best når det kommer rett fra kjelen, altså uten å ha vært varmet opp igjen i ovnen. Men, en kjele med plass til mat til 20 er gjerne vanskelig å finne? Tror kanskje jeg ville prøvd meg på å lage i to runder isåfall. Lage en runde ferdig, som du kan varme opp og en runde "ferskt". Så begynner du med det nylagde, og har 2/3 servering med et som er oppvarmet.

Pinnekjøtt er egentlig veldig takknemlig å lage. Du kan skrelle poteter, og skrelle + kutte kålrot tidlig på formiddagen. Det går vel alltids ann å lage det helt ferdig og varme det opp igjen rett før gjestene kommer, men det er jo egentlig alle forberedelsene som tar tid. Når du først har skrelt alle potetene så koker de jo seg selv. Så jeg ville nok satset på å gjøre unna så mye som mulig av forberedelsene om formiddagen, men først koke når det nærmer seg at gjestene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. mengden. Husk at det er mye ben på pinnekjøttet, så 350g er ikke så mye som der høres ut som. Det er jo ikke 350g rent kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er ikke noe problem å lage. Vi dropper de greiene med å dampe over pinner. Bare tull! Vi fyller opp med vann og koker kjøttet til det løsner fra beinet. Det tar ca 3 timer. Etterpå stekes det på langpanne i ovnen.

Sett gjestene i sving til å hjelpe deg så du ikke blir stående alene på kjøkkenet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er ikke noe problem å lage. Vi dropper de greiene med å dampe over pinner. Bare tull! Vi fyller opp med vann og koker kjøttet til det løsner fra beinet. Det tar ca 3 timer. Etterpå stekes det på langpanne i ovnen.

Sett gjestene i sving til å hjelpe deg så du ikke blir stående alene på kjøkkenet.

Lykke til!

Jøss, går det an?! Greit å vite. Men da trenger man kanskje ikke å legge i vann på forhånd, eller?

TS: Jeg tror du klarer deg med 7-8 kg, det blir jo en del tilbehør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er ikke noe problem å lage. Vi dropper de greiene med å dampe over pinner. Bare tull! Vi fyller opp med vann og koker kjøttet til det løsner fra beinet. Det tar ca 3 timer. Etterpå stekes det på langpanne i ovnen.

Sett gjestene i sving til å hjelpe deg så du ikke blir stående alene på kjøkkenet.

Lykke til!

Hvor lenge har du det i ovnen da? På grill eller vanlig overvarme? Eller varmluft..? er et enklere å koke enn å dampe mener du? Jeg tenkte å bare kjøpe ferdige pinner eller rett og slett bruke en grønnsaksrist.

Nå ble jeg litt letta her egentlig! :) Takk for svar! Håper på enda flere gode tips! F eks verdens beste kålrabistappe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du tørket, og ikke gryteklart, sparer du noen kroner, ved å slippe å betale for vann.

Noen spiser mer, andre mindre, så det ballanserer seg litt ut. Antar de mener 500g tilberedt kjøtt.

Du kan utmerket godt vanne ut og dampe kjøttet i forkant.

Før servering fyller du ei stor 10-15 liters panne. La det dampe i tjue-tretti minutter. Hiv dem i steikeovna (full effekt/grill) et minutt eller tre før servering, for å tørke litt, og få fyldigere smak. Legg det på forvarmet serveringsfat, eller rasjoner ved å lage ferdige porsjoner på forvarmet tallerken.

Jeg tror jeg ville kjøpt hele pinnesider, og fått butikken, slakteren til å sage løs ryggvirvlene. Intet trekker ned pinnekjøtt mer enn skarpe beinsplinter fra industriell masseproduksjon. Sag løs ryggvirvelen, og skjær mellom ribbeina med en skarp kniv. Og jeg ville kjøpt mer enn jeg behøvde, for å få "jevnere" stykker å hanskes med. Overskuddet går jo fint å bruke nyttårsaften eller nyttårsdag, og i lapskaus seinere etc.

Du kan ha ferdig dampet liggende i kjøleskapet, slik at når du har gjort klar porsjonene/første servering, så fyller du pannen på ny, og lar det stå å dampe seg under måltidets gang, slik at du har påfyll klart. Da kan du servere mindre porsjoner første gang, og få mindre avfall.

Personlig synes jeg kjøttet går greit å lage til gjester, fordi det er nesten umulig å gjøre feil. Kålrotstappe i større mengder derimot, er et mareritt. Lykke til med skrellingen... Deleger den bort. Når de først er partert går det greit. Jeg ville laget ren kålrotstappe, litt løs i fisken, og oppbevart i kjøleskapet. Så på den store dagen, varmes den hurtig, og kan irøres litt most melen potet, for smak, og stødigere konsistens. At den er litt vassen i utgangspunktet, bidrar til jevn og hurtig oppvarming.

For å trumfe mer kjøtt i pannen, kan du klippe pinnene i to.

Edit: Oi her våkna folket ja, hehe. Husk god grov pølse til, a la vossakorv (julepølser laga av nesten rent fett er ikke det helt store...) Så minsker kjøttbehovet også.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg blir så glad for alle de lange gjennomtenkte svarene! dere er utrolig snille altså!

Nå så jeg at de selger Grilstad pinnekjøtt av lam, både røkt og urøkt ser det ut til, på ICA for 98,- kiloen. Tror dere dette er bra kjøtt? Det står ikke om det er gryteklart. Men det er det sikkert ikke.

Kamikatze; få rman tak i hele pinnesider i vanlige kjøttdisker? Aner du hvordan det er prismessig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Oi her våkna folket ja, hehe. Husk god grov pølse til, a la vossakorv (julepølser laga av nesten rent fett er ikke det helt store...) Så minsker kjøttbehovet også.

Ville du gått ned til 350 g pr pers da kanskje?

(Jeg er ikke så hysterisk på prisen som det kanskje kan virke som.. ;)men tenker at det MÅ jo ikke koste skjorta om jeg kan unngå det :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å kjøpe på min lokale sparbutikk. Bare spør i kjøttdisken. Det har kommet en trend nå om å bruke lam til alt, men til pinnekjøtt og får-i-kål er kjøtt fra sau mer smakfullt, og tradisjonstro. Også rimeligst. Du må regne med rundt hundrelappen for kiloet for urøkt pinnekjøtt. Du tjener sjelden noe på å kjøpe hele sider, annet enn at du unngår beinspllinter, og får sett kvaliteten bedre.

Å koke det går sikkert fint, men det koster da ikke en kalori å la det ligge over natta i vann, og i panna skal det jo uansett, enten det er vann i den, eller bare i bunnen. :)

Men kvister bryr jeg meg ikke om. Bruker rustfri damperist. Sånn utbrettbar, du vet. Men ingen av delene er hverken styr eller arbeid. Det som tar tid med pinnekjøtt, er ikke tilberedningen, men ventingen.

-- -- --

350g? Ikke med mine venner! Hehehe! Da er det mer snakk om 650g. Nei, men seriøst. Beregner du 3-400g rent kjøtt pr person, og det er typisk slektstreff med alt fra barn til bestemødre, bør 400g være tilstrekkelig, og vossakorven en slags "reservefallskjerm". To tenåringsgutter og en voksen mann gnafser glatt en hel pinneside, så porsjoner kan være en bra ting. :)

Ellers kan du jo alltids ty til skitne triks, som å bruke fårefett i kålrotstappa, for å få dem fortere mett.

Og en feit dessert a la ris- eller multekrem. Sett denne klar midt i middagen, på et avlastningsbord, slik at dessertskålene mottar lange lengselsfulle blikk under måltidets gang.

Huff, det var ikke meningen å lære deg å "spille dirty" her. Men det er tross alt jul... :nissevink:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var ikke meningen å lære deg å "spille dirty" her. Men det er tross alt jul... :nissevink:

:fnise: Jeg erevig takknemlig for alle triks, skitne eller ikke. Tenkte akevitten kom til å gjøre litt av jobben og, men den kan vel fort gjøre det helt motsatte.. :) oioi, tror dette kan bli huskestue! Det er bare voksne venner som kommer, så jeg bør vel ikke være gnien på kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg blir så glad for alle de lange gjennomtenkte svarene! dere er utrolig snille altså!

Nå så jeg at de selger Grilstad pinnekjøtt av lam, både røkt og urøkt ser det ut til, på ICA for 98,- kiloen. Tror dere dette er bra kjøtt? Det står ikke om det er gryteklart. Men det er det sikkert ikke.

Kamikatze; få rman tak i hele pinnesider i vanlige kjøttdisker? Aner du hvordan det er prismessig..?

Jepp, jeg har kjøpt det kjøttet fra Grilstad - det var kjempegodt!! Kjøpte røkt, hadde det i vann i ca 15 timer, ikke 30 som det står på pakken. Ble snaddergodt.

Har to pakker urøkt pinnekjøtt i kjøleskapet fra samme merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville passet på å ha nok kjøtt, husk at mange rensker pinnekjøttet til de har tatt vekk alt bortsett fra de tre cm i midten. Veldig dumt med 20 halvmette gjester.

Og jeg er så kjip at jeg alltid serverer pølser sammen med pinnekjøttet, de fleste tar en pølsebit i tillegg. Det er jo penger spart.

Endret av Vilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi serverte pinnekjøtt til vennegjengen for 14 dager siden, beregnet jeg 600 gram pr prs for å ha litt til overs neste dag. Var ikke en smule igjen, så jeg skal regne mere neste gang. :)

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi serverte pinnekjøtt til vennegjengen for 14 dager siden, beregnet jeg 600 gram pr prs for å ha litt til overs neste dag. Var ikke en smule igjen, så jeg skal regne mere neste gang. :)

Lykke til. :)

Enig. Vi hadde 500gr til hver pers forrige helg. Helt i grenseland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, går det an?!

Klart det!

Men da trenger man kanskje ikke å legge i vann på forhånd, eller?

Om du må legge kjøttet i vann elelr ikke står på pakke. Står det at kjøttet er gryteklart trenger det ikke vannes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lenge har du det i ovnen da? På grill eller vanlig overvarme? Eller varmluft..? er et enklere å koke enn å dampe mener du? Jeg tenkte å bare kjøpe ferdige pinner eller rett og slett bruke en grønnsaksrist.

Det kan hende at 10 min i stekeovnen er nok. Bruk gjerne grill om du har. Det er enklere å ta hele greia i ovnen enn å steke hver bit i stekepanne.

Grunnen til at jeg koker og ikke damper er fordi mamma alltid har gjort det. Tror det tar noe lengre tid å dampe det. Pinnene tror jeg ikke gjør noe til elelr fra. Kan ikke skjønne at de gir noen smak egentlig.

Jeg foreslår at du tar en prøvemiddag i helga for å teste litt.

Endret av LukaFrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at 10 min i stekeovnen er nok. Bruk gjerne grill om du har. Det er enklere å ta hele greia i ovnen enn å steke hver bit i stekepanne.

Grunnen til at jeg koker og ikke damper er fordi mamma alltid har gjort det. Tror det tar noe lengre tid å dampe det. Pinnene tror jeg ikke gjør noe til elelr fra. Kan ikke skjønne at de gir noen smak egentlig.

Jeg foreslår at du tar en prøvemiddag i helga for å teste litt.

Jeg trodde poenget med pinnene var at de IKKE ga fra seg smak? De er vel bare brukt for å holde kjøttet over vannet, slik at det ikke koker, bare damper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trodde at folk brukte pinner i steden for rist fordi de liksom skulle sette smak på maten. Siden vi uanset koker kjøttet er det liksom ikke noe issue uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg blir så glad for alle de lange gjennomtenkte svarene! dere er utrolig snille altså!

Dette er også et særdeles gjennomtenkt svar:

Hvis jeg blir invitert på pinnekjøtt blir jeg skuffet hvis det ikke er pinner involvert.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...