Gå til innhold

2 uker til julafta


Gjest stresslessen

Anbefalte innlegg

Gjest stresslessen

HEI

Ja, det er bare 2 uker til julafta....er dere klar? Er sååå sliten og forstår ikke hvordan jeg skal rekke alt. Har mål å bli ferdig med julegavene i morgen ( lønn...:-)) ) Men orker ikke vaske.....hvordan får dere overskudd til alt sammen da? Syns det er et press hele greia jeg - om å gjør å greie mest liksom - for da er man den perfekte husmor. Uff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, du kan gjøre en light variant? Her er det normal husvask til jul + pussing av vinduer og vasker oppå kjøkkenskapene - gidder ikke skrubbe vegger, bake 7 slag og slite meg ut. Lukter det rent og man tenner noen lys og er sammen så kommer man i mål alikevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva folk stresser med jeg.

Husvaska tar jeg litt og litt, holder det ryddig jevnt over så det ikke blir så mye å gjøre på en gang.

Julegaver skal jeg ta neste helg - samme med storhandelen, siden vi allerede skal være i Sverige den helgen og besøke familie.

Spiller jo ingen rolle om julegavene blir kjøpt noen dager før jul eller måneder før jul.

Noen år hender det jeg kjøper gaver så tidlig som i mai, men det er bare fordi jeg tilfeldigvis kommer over noe jeg vet vil være fint til julegave..i år har ikke dette skjedd, så vi tar alt på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av en dag til vasking av hus,vaske av juleduker og pynting.

Lag lister over hvem du skal handle til og sett opp forslag til hva du skal kjøpe hvis du ikke vet det. Ta på gode sko og innta et kjøpesenter når det åpner i morgen! Takk ja til gaveesker og poser i butikken, det gjør innpakkinga raskere!

Husk å kjøpe papir, bånd og merkelapper og pakk inn når du kommer hjem i morgen ettermiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Husmusa_*

Jeg har ikke startet på gaveinkjøpene en gang, så ja - er litt stresset. Har en stor gjeng jeg må kjøpe til. Hva husvask angår, så har jeg kastet inn håndkleet og bestilt vaskedame til uken. Hun skal rundvaske heeeeeele kåken, noe jeg gleeeeder meg til!

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta julevasken etter jul. Da slipper jeg å stresse med det samtidig med alt det andre som skal ordnes.

Så normalt renhold med gulvvask og støvtørk tar jeg noen dager før. Så setter jeg en liten skål med grønnsåpe under en sofa el. Da lukter det skinnende rent.

Jeg har flere ganger blitt spurt om hvordan jeg orker å vaske alt så rent og fint rett før jul. ;)

Gaver løser vi enkelt hvis vi har lite tid: vi gir foreldre en sum penger med spørsmål om de ikke kan kjøpe noe til barna sine fra oss. Da får de det de ønsker seg, og vi slipper å tenke ut noe lurt til dem også.

Ellers er lister min beste venn i stressede perioder. Skriv ned alt, så slipper du å glemme noe, og du kan planlegge lettere.

Ellers har vi skåret ned på kravene. Jeg baker de kakene vi liker, ikke de obligatoriske syv slagene. Julekort kan bestilles med tekst via. internett osv.

Så nå har vi førjulskos- ikke stress. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at vi har det hyggelig sammen på julaften :nisseblunk:

Det pleier jeg og minne meg selv på når jeg freaker litt ut. I år skal jeg og sambo nemlig invitere min familie (mor, hennes mann og lillebror)? hans familie (mor + bror) som aldri har møttes tidligere! Bare det kan jo skape stressende vibber i forhold til om de kommer overens etc.

I tillegg er vi fortsatt ikke ferdig med oppussingen som startet for over 1 år siden :fnise: Han fikk heldigvis satt på lister opp mot taket i dag. Maling på meg i morgen :) Men fotlister har vi ikke, og mye som ikke blir klart. Gavene er halveis kjøpt og maten går nok bra og vaskingen...? ehm.. det blir nok å ta det viktigste :fnise: Heldigvis er det ganske mørkt.. hehe..

Så når stresset tar meg - så tenker jeg at det eneste som gjelder er å ha det bra selv, og prøve å skape hyggelig stemning for alle sammen. That's all that matters. Om jeg ikke har vasket vinduene eller at hjemmet vårt fortsatt er halveis betyr ingtenting. :yvonne:

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke startet på gaveinkjøpene en gang, så ja - er litt stresset. Har en stor gjeng jeg må kjøpe til. Hva husvask angår, så har jeg kastet inn håndkleet og bestilt vaskedame til uken. Hun skal rundvaske heeeeeele kåken, noe jeg gleeeeder meg til!

:jepp:

Oh yes, strålende! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lite stress. De fleste gavene er kjøpt på nett så jeg venter bare til alle kommer og pakker de inn da.

Vasking.. tja.. Har ingen planer om å rundvaske huset med vegger og tak for det er det ingen som ser alikevel og energien til å gjøre det er større om våren. Vanlig vask og pynting.

Kakene blir det ikke så mange av for seg blir bare til at jeg må kaste det meste etter jul alikevel, men kransekake, krumkake og smultringer blir det ihvertfall.

Det er også utrolig mye kaker å få kjøpt ferdig som smaker helt greit, og bor du i nærheten av en by som har en torg med litt aktivitet er det kanskje noen som selger hjemmelagde kaker der.

Det er jo tragisk at det er blitt slik at folk stresser og stresser pga jula og når julekvelden kommer og de kan sette seg ned er de så slitne at de ikke klarer å nyte julekvelden med familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

Jeg stresser ikke, men listen over ting som må gjøres er lang. Ikke for at jeg må, men for at jeg gleder meg til å ha det gjort.

Vegger, tak, skap og småtteri er vasket. Lillejulaften skal gulvene vaskes, støv tørkes, sengetøy skiftes osv. Imens bærer mannen inn juletreet, og ungene springer rundt med de siste gavene. Når treet er inne og jeg kan legge matter på gulvene etter seks måneder uten, da er det jul. Juletrepynt, duker og hyllenisser bæres inn på kvelden, og hele familien pynter sammen.

Det MÅ ikke være vasket til jul, men jeg vil at det skal være det.

Julebaksten er rundstykker og kringler, og litt av de småkakene som blir spist. Så er det lammerull og leverpostei og sursild og... I jula skal man spise godt!

Gavene er for det meste klare, det mangler to-tre av nesten førti, så jeg er i rute der også. Nå snart skal jeg begynne å kjøre rundt for å dele ut, bare det tar noen kvelder. Man må jo alltid besøke litt samtidig. Samtidig begynner trekket av folk som skal avlevere gaver her, koselig er det å bli avbrutt i styret av folk som vil ha en kaffeskvett og en prat.

Joda, det er mye å ordne og mye å tenke på, men det er jo så koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresser ikke så mye jeg... Rundvasking tar jeg litt etter hvert, Nå har jeg kun igjen å gi badet og kjøkkenet en skikkelig omgang med vasketua :)

Og iår skal jeg kun lage julekonfekt, og la gjestene våre ta med småkakene :lur:

Men, jeg har to veldig rotete rom som må ryddes og ordnes til gjesterom, de er fulle av alt fra gamle møbler til esker med blad og annet tull...

På julaften blir jeg sikkert kjempestressa, for da blir vi 12 personer, og det er fryktelig mange... :hakeslepp:

Ellers er jeg ferdig med alt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...