Gjest gjestina Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Ja, da er det "endelig" bevist. Min kjære svigermor, som har vært dagmamma for barnet vårt siden i sommer, har forsynt seg av spareglasset vårt. Det er ikke de helt ekstreme summene, sannsynligvis er det omlag 2000,- til sammen. Men for oss, en småbarnsfamilie med 1 inntekt og hvor far fortsatt er student, er det en stor strek i regninga. Pengene skulle gå til en sårt etterlengtet bryllupsreise etter noen tøffe år økonomisk sett. Det hadde forøvrig ikke hatt noe å si om det hadde vært 50,-, poenget er jo at hun har forsynt seg av noe som ikke er hennes, men sitt barn og svigerbarn sitt. Svigermor har vært uføretrygdet i 15 år, og har aldri hatt greie på penger. Hun har til enhver tid småsummer til inkasso, og låner penger fra alle (inkludert min bestemor(!!!!) og min mann (som han ikke får lov til å gjøre lenger, siden hun aldri betaler tilbake). Hun anser seg selv som fattig, men jeg vil derimot si at hun er en godt holden dame i en uke, har så hun greier seg i en uke, og raka blakk i to uker. Jeg har dessuten regnet litt, og det viser seg at vi sitter igjen med samme sum i kr når alle faste utgifter er betalt (8000,-). Forskjellen er at vi må kjøpe mat til 3, hun til 1, og i tillegg har vi en ettåring som trenger klær og utstyr, og vi har bil (det har ikke hun). Jeg viste henne dette regnestykket da vi konfronterte henne med stjelingen, men det så hun ikke ut til å bry seg om. Hun sier at hun angrer, og at det hun er gjort er utilgivelig, men jeg er sikker på at innen et halvår er hun i farta og spør om penger igjen. Hvordan kan en forholde seg til et slikt menneske? Hun bor 200 meter unna oss. Vi har heller ikke råd til barnehage/har ikke fått plass i barnehage, så inntil videre må hun fortsatt være dagmamma, i det minste inntil min mann er ferdig med eksamenene sine til jul. Jeg blir kvalm når jeg tenker på at jeg i det heletatt må treffe henne igjen... Men det må jeg, så derfor lurer jeg på om noen andre her inne har lignende/værre svigermorhistorier, så jeg får satt ting litt i perspektiv?
Gjest Froska Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Lås inn spareglasset i et rom hun ikke har adgang til. Jeg ville ikke satt spareglasset mittt ute i det åpne med hennes historie.
SouthernStar Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Hvis dere ikke kan fjerne kvinnemennesket fra huset deres, og dere er avhengig av hennes hjelp til å passe barn, så foreslår jeg at dere fjerner verdisaker og spareglass.. Skal ikke være nødvendig å gjemme ting for familien, men her høres det ut som det ikke finnes så mange andre løsninger, dessverre. Ikke min historie dette her, men min kusine sin. Da hun giftet seg fikk hun og mannen hus fra foreldrene hans i bryllupsgave. Ikke det store eller vakre huset, men et pent lite hus der de kunne starte livet sammen. Etterhvert viste det seg at det huset kom med mer enn bare lykke og fromme, det kom med svigermonster fra helvete. Du skjønner nemlig det at siden svigers hadde kjøpt huset til dem, forventet svigermor at hun var velkommen inn når som helst på døgnet, hele året rundt. Forsynte seg av mat fra kjøleskapet, rotet rundt i hagen og slike ting.. Endte opp med at huset ble solgt, og pengene gitt tilbake til svigers, nå har de endelig normalt liv med privatliv. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Ja, da er det "endelig" bevist. Min kjære svigermor, som har vært dagmamma for barnet vårt siden i sommer, har forsynt seg av spareglasset vårt. Det er ikke de helt ekstreme summene, sannsynligvis er det omlag 2000,- til sammen. Men for oss, en småbarnsfamilie med 1 inntekt og hvor far fortsatt er student, er det en stor strek i regninga. Pengene skulle gå til en sårt etterlengtet bryllupsreise etter noen tøffe år økonomisk sett. Det hadde forøvrig ikke hatt noe å si om det hadde vært 50,-, poenget er jo at hun har forsynt seg av noe som ikke er hennes, men sitt barn og svigerbarn sitt. Svigermor har vært uføretrygdet i 15 år, og har aldri hatt greie på penger. Hun har til enhver tid småsummer til inkasso, og låner penger fra alle (inkludert min bestemor(!!!!) og min mann (som han ikke får lov til å gjøre lenger, siden hun aldri betaler tilbake). Hun anser seg selv som fattig, men jeg vil derimot si at hun er en godt holden dame i en uke, har så hun greier seg i en uke, og raka blakk i to uker. Jeg har dessuten regnet litt, og det viser seg at vi sitter igjen med samme sum i kr når alle faste utgifter er betalt (8000,-). Forskjellen er at vi må kjøpe mat til 3, hun til 1, og i tillegg har vi en ettåring som trenger klær og utstyr, og vi har bil (det har ikke hun). Jeg viste henne dette regnestykket da vi konfronterte henne med stjelingen, men det så hun ikke ut til å bry seg om. Hun sier at hun angrer, og at det hun er gjort er utilgivelig, men jeg er sikker på at innen et halvår er hun i farta og spør om penger igjen. Hvordan kan en forholde seg til et slikt menneske? Hun bor 200 meter unna oss. Vi har heller ikke råd til barnehage/har ikke fått plass i barnehage, så inntil videre må hun fortsatt være dagmamma, i det minste inntil min mann er ferdig med eksamenene sine til jul. Jeg blir kvalm når jeg tenker på at jeg i det heletatt må treffe henne igjen... Men det må jeg, så derfor lurer jeg på om noen andre her inne har lignende/værre svigermorhistorier, så jeg får satt ting litt i perspektiv? har du hørt at leilighet,skaper tyv? Det er utilgivelig å stjle. men dere bør tro hene når hu sier at hun angrer, slik kan dere få bygd opp tillitten igjen,sakte men sikket. man kan ike sammenligne uføretrygd og lønnsinntekt Hun har faktisk netto igjen som trygdet enn en som jobber. AAlle vet at man klaer seg dårlig på uførepensjoner,men det var en annen sak da...
Elle Melle Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Får hun betalt for å være dagmamma for dere? 6
SuperNova Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Får hun betalt for å være dagmamma for dere? Det lurte jeg også på. Du skriver at du hverken har fått plass eller har råd til barnehage nå. Er svigermor gratis, da? Jeg synes IKKE det er greit å stjele, men dama gjør dere jo en kjempetjeneste som passer barnet deres. Det høres ikke ut som du skjønner hvor heldig du er som har en svigermor som stiller opp på den måten. Som sagt skjønner jeg at du blir sur for at hun stjeler, men du er ganske kjip selv hvis du ikke betaler skikkelig. 5
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Dumt om du ikke betaler henne, da. Hun skal ikke stjele, men likevel.
Supramundane Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 Hvis svigermor ønsker betaling for barnepass, må hun si det. Det gir henne IKKE anledning til å forsyne seg fritt av pengene deres. 9
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 Du må låse bort alle penger og verdisaker, ikke la de stå framme...
Elle Melle Skrevet 10. desember 2009 #10 Skrevet 10. desember 2009 Hvis svigermor ønsker betaling for barnepass, må hun si det. Det gir henne IKKE anledning til å forsyne seg fritt av pengene deres. Du må låse bort alle penger og verdisaker, ikke la de stå framme... Selv om jeg lurte på det med betalingen, så er jeg enig i disse to. Men, om hun er litt sånn enkel i toppen når det gjelder penger, så kan hun jo muligens rettferdiggjøre et tyveri ovenfor seg selv med at "hun fortjener det". Veldig trist, men familiemedlemmer med problemer fortsetter nok stort sett alltid å ha problemer, selv om man skulle ønske de skjerpet seg når de var hjemme hos akkurat deg. *selverfart* 2
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #11 Skrevet 10. desember 2009 Hva med at hun er barnevakt i eget hus? Da slipper dere å gjemme unna alle verdisakene deres.
Gjest Mysticgirl Skrevet 10. desember 2009 #12 Skrevet 10. desember 2009 Får hun betalt for å jobbe som dagmamma for deres barn?
SuperNova Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 Som jeg sa, er det IKKE greit å stjele - selv om hun ikke får betalt kan hun ikke bare ta seg til rette. Men det er litt rart at et menneske du sier at du blir kvalm av, er bra nok til å passe barnet ditt... Jeg synes det var et godt forslag at hun kan passe barnet hjemme hos seg selv
Gjest ts Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 Som jeg sa, er det IKKE greit å stjele - selv om hun ikke får betalt kan hun ikke bare ta seg til rette. Men det er litt rart at et menneske du sier at du blir kvalm av, er bra nok til å passe barnet ditt... Jeg synes det var et godt forslag at hun kan passe barnet hjemme hos seg selv Takk for svar, alle sammen. Svigermor får betalt for å passe barnet vårt, 20 kr timen, som er samme takst som vanlig dagmamma her vi bor. Og hun kan ikke passe barnet vårt hjemme hos seg, da hun røyker inne og aldri har luftet ut på den tiden jeg har kjent henne. Jeg skjønner at vi må fjerne verdisaker osv, selv om jeg synes det er forj***** at vi må det. Årsaken til at hun er dagmamma er følgende: Svigermor er veldig dårlig til å ta kontakt med oss, og er redd for å trenge seg på. Når hun er på besøk, sitter hun stort sett bare og kikker på barnet vårt, og tør ikke å engasjere seg. Da vi trengte dagmamma til barnet vårt i sommer, fant vi ut at hun kunne være det, for å sikre at hun og barnet vårt faktisk får et forhold. Når de to er alene må hun jo ta seg av henne, og tør da å kose med henne osv. Og hun er en god dagmamma for barnet vårt, selv om hun selvsagt ikke gjør alt sånn som jeg ville gjort dette. (Men det gjør jo ingen svigermødre i svigerdatterens øyne!) Jeg liker henne altså ikke, fordi hun utnytter oss, og nå stjeler fra oss, men hun og barnebarnet må jo ha et visst bånd. Men er det virkelig bare jeg her inne som har problemer med svigermor? Føler behov for å le/gråte av andre historier enn min egen akkurat nå....
Duckling Skrevet 10. desember 2009 #15 Skrevet 10. desember 2009 Har selv et veldig godt forhold til min svigermor, men kjenner flere som har hatt ganske så anstrengte forhold til inngifte familiemedlemmer... En venninne hadde en svigermor (eks-svigermor nå) som ikke lot en sjanse gå fra seg til å fortelle svigerdatteren at hun ikke hadde orden på huset sitt, ikke vasket ofte nok, ikke kunne lage mat, hadde det så forferdelig rotete osv. Hvis du har sett noen episoder av Alle Elsker Raymond så kan du se for deg hvordan forholdet var mellom svigermor og svigerdatter... En kveld venninnen min ikke var hjemme hadde svigermoren vært på besøk og omorganisert hele kjøkkenet. Alle boller, glass, bestikk osv. hadde blitt flyttet på, fordi svigermor mente at hun hadde et "mye bedre system" enn svigerdatteren. "Bare for å hjelpe til, altså!" Hehehe, trenger vel ikke å si at venninnen min ikke var spesielt glad for å måtte bruke masse tid på å finne igjen tingene sine og flytte alt tilbake sånn det hadde vært. 5
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #16 Skrevet 10. desember 2009 Det er vel litt din feil som var dum nok til å få barn når far fremdeles studerer. Det er kanskje en grunn til at folk venter til at det har trygget økonomien før de får barn.
Elle Melle Skrevet 10. desember 2009 #17 Skrevet 10. desember 2009 Det er vel litt din feil som var dum nok til å få barn når far fremdeles studerer. Det er kanskje en grunn til at folk venter til at det har trygget økonomien før de får barn. Tosk. Jeg synes det er utrolig bra av deg å se så langt som at barnet har godt av å få et forhold til bestemor. Ikke alle er så reflekterte! Jeg tror ikke jeg orker å skrive noen svigermorhistorier, det er slikt jeg prøver å fortrenge. Generelt sett kan jeg si at svigermor er en sånn person som ignorerer at det finnes noe som heter følelser. Det er aldri med i beregningen hvordan man føler seg, hvordan andre har det, om man sier noe sårende osv. Og så er hun kritisk til alle. Alle er "idioter og tullinger", inkludert hennes egne barn som hun ofte snakker stygt om. Sånn etter tur. Og så tar hun ikke fem øre for å være frekk og nedlatende, mens hun forventer masse respekt til gjengjeld fordi hun er "eldst og vet best". Vi liker hverandre ikke, for å si det slik. Men har kommet til en slags våpenhvile. Jeg ignorerer mye, og setter ned foten når det går for langt. Dessuten ser vi dem ikke ofte heldigvis. Barna liker bestemor, i alle fall for nå. 3
Gjest WildRider Skrevet 10. desember 2009 #18 Skrevet 10. desember 2009 Takk for svar, alle sammen. Svigermor får betalt for å passe barnet vårt, 20 kr timen, som er samme takst som vanlig dagmamma her vi bor. Er dagmamma takst bare 20 kr timen??? Hva er den på det høyeste da? :klø: Jeg har ikke peiling, bare så det er sagt. Ble bare litt overrasket over at det ikke var mer å tjene.
Shade Skrevet 10. desember 2009 #19 Skrevet 10. desember 2009 Det blir vel litt mindre enn 4000 i måneden? Kommer litt ann på hvor lange dagene er. Og det er ikke en unormal pris på dagmammaer Ihvertfall hvis man betaler svart som det på en måte blir i dette tilfelle. Hver enkelt dagmamma har som oftest flere barn så derfor blir det en normal måndes lønn ut av det alikevel 1
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #20 Skrevet 10. desember 2009 Er dagmamma takst bare 20 kr timen??? Hva er den på det høyeste da? :klø: Jeg har ikke peiling, bare så det er sagt. Ble bare litt overrasket over at det ikke var mer å tjene. 20 kr timen høres utrolig dårlig ut, med 8 timers arbeidsdag blir det 3200 kr mnd, ikke noe å skryte av.... Men selvsagt ingen unnskyldning for å stjele. Likevel synes jeg dere skal gi henne en ny sjanse, for egen del og for barnets del.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå