Gjest Squill Skrevet 7. desember 2009 #1 Del Skrevet 7. desember 2009 Har ikke reklame noen språkvask?? Jeg dør når jeg hører hun animerte dama som deklamerer at programmet "sponsoreres". Snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #2 Del Skrevet 7. desember 2009 Har ikke reklame noen språkvask?? Jeg dør når jeg hører hun animerte dama som deklamerer at programmet "sponsoreres". Snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv! Jeg lurer på hvor i all verden det der kommer fra! Har sett den reklamen ofte i det siste, og blir like irritert hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2009 #3 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg lurer på hvor i all verden det der kommer fra! Har sett den reklamen ofte i det siste, og blir like irritert hver gang. Jeg har ikke sett eller lagt merke til denne reklamen. Den er sikkert ment å være morsom. Det heter faktisk egentlig å sponsorere. Kortformen er å sponse, den kjenner vel de fleste til vil jeg anta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #4 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg har ikke sett eller lagt merke til denne reklamen. Den er sikkert ment å være morsom. Det heter faktisk egentlig å sponsorere. Kortformen er å sponse, den kjenner vel de fleste til vil jeg anta. Er du sikker på at det er lov å skrive sponsorere? Ordet står ikke i ordboken. "Sponse" står der, men ikke "sponsorere". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #5 Del Skrevet 7. desember 2009 Google mener dette: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #6 Del Skrevet 7. desember 2009 Kan det være nynorsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #7 Del Skrevet 13. desember 2009 Nei, på nynorsk hadde det heitt: "Programmet vert sponsa av..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 13. desember 2009 #8 Del Skrevet 13. desember 2009 Det høres jo nesten Svensk eller Dansk ut. Uansett er det irriterende å høre den reklamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 13. desember 2009 #9 Del Skrevet 13. desember 2009 Kanskje det er ett nytt moderne ord som betyr at Online Bingo skaffer sponsorer til programmet? Haha.. Nei, blir like irritert hver gang jeg hører det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. desember 2009 #10 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Er du sikker på at det er lov å skrive sponsorere? Ordet står ikke i ordboken. "Sponse" står der, men ikke "sponsorere". Det står i mine ordbøker, Tanums store rettskrivningsordbok og Bokmålsordboken fra Universitetsforlaget. Det står også i Nynorskordboka fra Det norske samlaget. Men det står ikke som "førstevalg" i noen av ordbøkene. Endret 13. desember 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 13. desember 2009 #11 Del Skrevet 13. desember 2009 Har ikke reklame noen språkvask?? Jeg dør når jeg hører hun animerte dama som deklamerer at programmet "sponsoreres". Snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv! Ja! Har også reagert på dette!! Jeg syns faktisk det høres ut som om hun sier " programmet sponsorerast".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. desember 2009 #12 Del Skrevet 13. desember 2009 Ja! Har også reagert på dette!! Jeg syns faktisk det høres ut som om hun sier " programmet sponsorerast".... "Sponsorerast" er verbet i passiv form på nynorsk. Men det er vanlig å omskrive, slik som en annen har et innlegg om her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tempy Skrevet 15. desember 2009 #13 Del Skrevet 15. desember 2009 Det står i mine ordbøker, Tanums store rettskrivningsordbok og Bokmålsordboken fra Universitetsforlaget. Det står også i Nynorskordboka fra Det norske samlaget. Men det står ikke som "førstevalg" i noen av ordbøkene. Pussig, det står ikke hverken i riksmålsorboken eller ordlisten til språkrådet. http://www.riksmalsforbundet.no/Default.as...mp;q=sponsorere http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=o&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2009 #14 Del Skrevet 15. desember 2009 Pussig, det står ikke hverken i riksmålsorboken eller ordlisten til språkrådet. http://www.riksmalsforbundet.no/Default.as...mp;q=sponsorere http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=o&renset=j Nå er det slik at ingen ordbøker har med alle mulige varianter av ord. Årsaken til at "sponsorere" ikke er med i dem du refererer til, er nok at dette ordet ikke er i vanlig bruk. Mine ordbøker er noen år. Jeg kan sitere det som står i Tanums: sponse, a/et, -ing el. sponsorere, -te, -t (støtte); sponsor, -en, -er, -ene (kausjonist; økonomisk støtter) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frisk fisk Skrevet 17. desember 2009 #15 Del Skrevet 17. desember 2009 Sponsorere Ordet står i forrige utgave av nynorskordboka. Det kan virke som om redaksjonen synes det er foreldet. Uansett er sponse mye vanligere i bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #16 Del Skrevet 17. desember 2009 Ifølge Ordnett.no er sponsorere synonymt med å sponse. Ingenting feil med ordlyden i reklamen da, med andre ord! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_titti_* Skrevet 21. desember 2009 #17 Del Skrevet 21. desember 2009 men så husker dere jo hva det reklameres for, så da funker jo reklamen som den skal. kanskje bedre enn hvis hun dama sa spones av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 6. januar 2010 #18 Del Skrevet 6. januar 2010 hun høres veldig svansk ut faktisk. Har merket flere reklamer snakkes av svensker som prøver å høre norske ut. Kommer bare ikke på flere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #19 Del Skrevet 6. januar 2010 hun høres veldig svansk ut faktisk. Har merket flere reklamer snakkes av svensker som prøver å høre norske ut. Kommer bare ikke på flere Jeg er helt enig! Reklamene med Vendela Kirsebom er jo et flott eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 8. januar 2010 #20 Del Skrevet 8. januar 2010 hahahahah den er så morsom, hun prater så komisk. Fan Thomas er konge på dette. Har merket meg noen slike klipp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå