Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #21 Skrevet 6. desember 2009 Hiv er jo en såpass skummel sykdom at det er bra tåpent at det ikke jobbes hardere for å oppdage sånt tidlig og ikke årevis etter at man har fått det, og kanskje smittet andre. Det er sant, men når det kommer til alt, så har man faktisk stor sjans til å leve seg gammel og grå likevel. Man kan slå seg ihjel med dårlig samvittighet for andre man kanskje kan ha smittet, men når alt kommer til alt, så må hver og en ta ansvar for seg selv.
Hinata Skrevet 6. desember 2009 #22 Skrevet 6. desember 2009 Hæ? Det forstår jeg ikke hvordan kan være mulig. Man kan ikke se antydning av dette på noen andre prøver enn den konkrete prøven så vidt jeg vet. Hadde dette vært tilfelle tror jeg mange hiv-tilfeller ville vært avdekket. Tror nok mange går rundt med viruset uten å vite om det, de fleste ønsker nok å "ikke vite", og tør ikke ta testen. Mange dårlige leger dessverre Det var noen her på kg som postet en tråd om det. Det kan ha vært at hun hadde testet seg for det, men at det var uklart, at de var antydninger eller noe sånt og de derfor måtte ta fler tester. Husker ikke jeg. Hiv er jo en såpass skummel sykdom at det er bra tåpent at det ikke jobbes hardere for å oppdage sånt tidlig og ikke årevis etter at man har fått det, og kanskje smittet andre. Såvidt meg bekjent er det 2 ulike HIV-tester, en billig en som kan gi falsk positiv, og en dyr en som brukes dersom den billige er positiv. Jeg husker den saken om hun som hadde fått falsk positiv, og det var på grunn av at hun hadde opplevd flere spontanaborter på rad.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #23 Skrevet 6. desember 2009 Såvidt meg bekjent er det 2 ulike HIV-tester, en billig en som kan gi falsk positiv, og en dyr en som brukes dersom den billige er positiv. Jeg husker den saken om hun som hadde fått falsk positiv, og det var på grunn av at hun hadde opplevd flere spontanaborter på rad. Jeg hørte om en som hadde tatt 3 tester som var positive, mens 4 testen var negativ. Så med andre ord, ikke panikk hvis test nr 1 er positiv?
Hinata Skrevet 6. desember 2009 #24 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville nok ha vært grepet av panikk jeg, men det er ikke 100% sikkert at det er riktig..
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #25 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville nok ha vært grepet av panikk jeg, men det er ikke 100% sikkert at det er riktig.. Plutselig finnes det en kur
Hinata Skrevet 6. desember 2009 #26 Skrevet 6. desember 2009 There is no cure for death Men joda, det hadde vært fint med en kur mot Aids, men de som er HIV-postive i dag lever lange liv de også
kristian82 Skrevet 7. desember 2009 #27 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Det er sant, men når det kommer til alt, så har man faktisk stor sjans til å leve seg gammel og grå likevel. Man kan slå seg ihjel med dårlig samvittighet for andre man kanskje kan ha smittet, men når alt kommer til alt, så må hver og en ta ansvar for seg selv. Det er egentlig helt feil. Om du ser på statistikk over de som har fått hiv i ung alder, så snakker vi ikke et ok liv til de er 80. Fleste av de er jo ekstremt plaget av bivirkniger fra medisiner, selv om de også er blitt bedre, i tillegg øker risikoen for kreft osv. komplikasjoner massivt. Sett flere dokumentarer, der folk når de kom til 50 årene var tydelig og synlig syke av hiv/aids, og døde egentlig på rekke og rad av den ene eller andre komplikasjonen som følge av sykdommen. En kar f.eks. fikk det når han var 25 ONS på ferie med en kvinnelig amerikaner. Han var vel 40 på dokumentaren og håpet han ble 45. Virusandelen i kroppen - det er et av diagnosekriteriene for å personen anses å ha utviklet aids, var så høy at han nå hadde aids - dvs. det er nesten ikke noe igjen av hvite blodceller. I tillegg til alt det, så vil jeg heller dø av absolutt alt mulig annet enn den sykdommen der, og heller død på 1 sekund enn å kunne levd med den i flere år - det hadde ikke vært noe liv for min del. Syns utrolig synd på de stakkarene som har fått den og må leve med den og det stigmaet osv. som følger med. For min del syns jeg det heller bare hadde vært en ufattelig straff for hver enkelt dag jeg måtte ha levd med den driten der. Har du fått den driten har du jo opplysningsplikt til nye (og gamle partnere da). Sier du ikke fra om du har det, så er du jo helt sinnsyk! Jeg hørte om en som hadde tatt 3 tester som var positive, mens 4 testen var negativ. Så med andre ord, ikke panikk hvis test nr 1 er positiv? Testen er jo slik at den skal fange opp heller for mye enn for lite, så oftere falsk positiv enn falsk negativ. Når det er sagt er det veldig sjeldent da. Eneste unntaket er kanskje gravide kvinner osv. som kanskje i litt større grad kan teste positivt fordi så mye annet skjer i kroppen på de. I alle fall lest om noen, og også det Hinata nevner. Men uansett, så er du jo 99.7% fucked om den 1.testen er noe annet enn negativ da! Plutselig finnes det en kur Det ville jeg ikke ha sjangset på. Svært lite trolig at de finner noe som kan kurere de som allerede har fått det. De har hatt gode fremskritt for vaksiner som gjør deg langt mer motstandsdyktig mot å få HIV, men de hjelper null på de som allerede har hiv. Endret 7. desember 2009 av kristian82
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #28 Skrevet 7. desember 2009 Men uansett, så er du jo 99.7% fucked om den 1.testen er noe annet enn negativ da! Nei, husker ikke hvordan tallene var, men mener at flertallet som har positiv første analyse, ikke egentlig har HIV. HIV-testen måler ikke HIV-virus, men antistoffer som kroppen har laget. Hvis man har nok antistoffer som ligner antistoffene mot HIV, men egentlig er laget pga andre virus mm, så vil første analyse være positiv.
Teriyaki Skrevet 7. desember 2009 #29 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Det er sant, men når det kommer til alt, så har man faktisk stor sjans til å leve seg gammel og grå likevel. Man kan slå seg ihjel med dårlig samvittighet for andre man kanskje kan ha smittet, men når alt kommer til alt, så må hver og en ta ansvar for seg selv. Hva for et liv ville det ha vært da? Å aldri kunne ha skikkelig sex uten å være redd for at kondomen (som man blir tvunget til å bruke resten av livet) skulle sprekke, dette av, å gradvis bli svakere og kjenne at kroppen blir mindre og mindre motstandsdyktig, å gå rundt stemplet som hun/han med hiv (man må jo nesten fortelle det til sine tidligere sexpartnere, og da skal man ikke se bort i fra at det blir mye sladring), og ikke minst plages av et sinne over hvorfor i all verden brukte man ikke beskyttelse. Jeg var ung og dum og tenkte ikke så veldig mye over å bruke beskyttelse i en periode hvor jeg hadde litt ons. Nå er jeg heldigvis såpass bevist og moden at jeg kommer ikke til å ta sjansen på å ikke bruke kondom ved en evt. ny sexparter før begge har testet seg. Men hadde jeg f.eks. fått hiv fra den perioden hvor jeg ikke tenkte så mye, så hadde jeg aldri kunne tilgitt meg selv. Kreft, hiv og en sykdom som min farmor har er vel det jeg frykter mest av sykdommer. Det finnes sikkert verre, men det er vel ikke så mange som går rundt og frykter sykdommer de nesten aldri hører om. Endret 7. desember 2009 av Teriyaki
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #30 Skrevet 7. desember 2009 Aids er sykdommen, hiv er viruset. 1
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #31 Skrevet 7. desember 2009 Det er egentlig helt feil. Om du ser på statistikk over de som har fått hiv i ung alder, så snakker vi ikke et ok liv til de er 80. Har du fått den driten har du jo opplysningsplikt til nye (og gamle partnere da). Sier du ikke fra om du har det, så er du jo helt sinnsyk! Det ville jeg ikke ha sjangset på. Svært lite trolig at de finner noe som kan kurere de som allerede har fått det. De har hatt gode fremskritt for vaksiner som gjør deg langt mer motstandsdyktig mot å få HIV, men de hjelper null på de som allerede har hiv. Ja det kommer vel helt an på når man blir smittet, hvor tidlig det blir avdekket, og hvor flink man er til å ta vare på seg selv etter man har fått påvist smitte. Selvsagt skal man ikke sjanse på det, jeg mener bare at det er ikke umulig at det vil finnes en kur. Har man fått en slik diagnose så trenger man ikke ta samtalen med tidligere partnere hvis man ikke ønsker, leger sender brev til den/de det måtte gjelde og opplyse dem om at en tidligere partner har fått påvist smitte.
Teriyaki Skrevet 7. desember 2009 #32 Skrevet 7. desember 2009 Aids er sykdommen, hiv er viruset. Er vel ingen som har sagt noe på det, da.. Det starter med hiv ja, men før eller siden utvikles det jo til aids.
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #33 Skrevet 7. desember 2009 Hva for et liv ville det ha vært da? Å aldri kunne ha skikkelig sex uten å være redd for at kondomen (som man blir tvunget til å bruke resten av livet) skulle sprekke, dette av, å gradvis bli svakere og kjenne at kroppen blir mindre og mindre motstandsdyktig, å gå rundt stemplet som hun/han med hiv (man må jo nesten fortelle det til sine tidligere sexpartnere, og da skal man ikke se bort i fra at det blir mye sladring), og ikke minst plages av et sinne over hvorfor i all verden brukte man ikke beskyttelse. Man finner en mening med livet. Uansett hva slag sykdom man lider av som berører en i større grad, så finner man en mening med livet. Man trenger ikke ha sex, være fysisk sterk, reise jorda rundt osv, for å ha en mening med livet. Jeg møtte en gang en mann med aids, han var så full av livsglede! Han hadde kjæreste, dro på alt av opplevelser som kroppen hans tålte, og var rett og slett et lykkelig menneske. Han så ikke en gang syk ut! Han var nok neppe lykkelig da han fikk diagnosen, og gikk trolig gjennom et følelsesmessig helvete før han klarte å forsone seg med alt. Men han klarte å leve et innholdsrikt og fullverdig liv likevel, de menneskene som dømte han kvittet han seg med, han fikk helt andre verdier og gledet seg over livet på en måte han ikke klarte å sette ord på. Skulle jeg noensinne oppleve å få en dødsdiagnose, så skal jeg huske denne mannen.
kristian82 Skrevet 7. desember 2009 #34 Skrevet 7. desember 2009 Man finner en mening med livet. Uansett hva slag sykdom man lider av som berører en i større grad, så finner man en mening med livet. Man trenger ikke ha sex, være fysisk sterk, reise jorda rundt osv, for å ha en mening med livet. Jeg møtte en gang en mann med aids, han var så full av livsglede! Han hadde kjæreste, dro på alt av opplevelser som kroppen hans tålte, og var rett og slett et lykkelig menneske. Han så ikke en gang syk ut! Han var nok neppe lykkelig da han fikk diagnosen, og gikk trolig gjennom et følelsesmessig helvete før han klarte å forsone seg med alt. Men han klarte å leve et innholdsrikt og fullverdig liv likevel, de menneskene som dømte han kvittet han seg med, han fikk helt andre verdier og gledet seg over livet på en måte han ikke klarte å sette ord på. Skulle jeg noensinne oppleve å få en dødsdiagnose, så skal jeg huske denne mannen. Akkurat den sjukdommen der hadde jeg aldri taklet 1 sekund. Men er jo bra han klarte det da, selv om jeg syns det er ufattelig trist for hans del uansett.
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #35 Skrevet 7. desember 2009 Akkurat den sjukdommen der hadde jeg aldri taklet 1 sekund. Men er jo bra han klarte det da, selv om jeg syns det er ufattelig trist for hans del uansett. Det kan du ikke vite, man oppdager ofte uante krefter og styrke når man blir alvorlig syk.
kristian82 Skrevet 7. desember 2009 #36 Skrevet 7. desember 2009 Det kan du ikke vite, man oppdager ofte uante krefter og styrke når man blir alvorlig syk. Jo, akkurat den sykdommen der vet jeg at jeg ikke hadde fixet. Heller ikke hatt noe interesse av å fixe.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #37 Skrevet 7. desember 2009 Jo, akkurat den sykdommen der vet jeg at jeg ikke hadde fixet. Heller ikke hatt noe interesse av å fixe. Hvorfor ikke? Man kan leve et langt og godt liv med hiv/aids. 1
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #38 Skrevet 7. desember 2009 Jo, akkurat den sykdommen der vet jeg at jeg ikke hadde fixet. Heller ikke hatt noe interesse av å fixe. "Heller ikke hatt noen interesse av å fixe"? Det var da litt av en instilling.
kristian82 Skrevet 7. desember 2009 #39 Skrevet 7. desember 2009 "Heller ikke hatt noen interesse av å fixe"? Det var da litt av en instilling. Jeg hadde ikke hatt noen interesse av å blitt hjernevasket/lurt meg selv til å tro, at livet med hiv ikke var så ille nei. Delte meninger om det da, men vært noe helt annet med andre sykdommer, men akkurat den sykdommen der hadde vært = uaktuelt å leve med, for min del. Hadde ikke fixet det, og når man ikke blir frisk, heller ikke noe interesse av å "akseptere" det. Men fint om folk ikke tenker som meg, i alle fall de stakkarene som får den får man håpe ikke tenker som meg. 1
kristian82 Skrevet 7. desember 2009 #40 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Hvorfor ikke? Man kan leve et langt og godt liv med hiv/aids. Det er bare tull kitten. Skrev om det jeg har lest og sett av forskning osv. på det området der lenger opp, og er absolutt ikke sånn at man er ok og frisk til man er 80. Spiller forsåvidt liten rolle, da man uansett går rundt med det jævelskapet 24/7 så nei, det hadde ikke jeg hatt noe interesse av å akseptere nei. Endret 7. desember 2009 av kristian82
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå