kissmequick Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Bare ett enkelt spørsmål som kom opp i en diskusjon i dag. Er det sant at man kan ha hiv uten å merke noe som helst i lang tid? (over ti år)
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Ja, tror da det? Hiv er et virus som kan ligge i kroppen uten at det utvikler seg til aids. Vil tro det er på samme måte som med herpes-viruset, f.eks.
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Skummelt..Men er det sånn at når man tar den vanlige sykdomstesten hos legen når man skal sjekke seg for generelle kjønnssykdommer, at det også sjekkes for hiv? Sånn jeg har forstått det så konstateres det ved en blodprøve. Men ved "vanlig" testing så har det bare vært en q-tips i sjeden et sted..Livmorhalsen eller noe sånt..
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Bare ett enkelt spørsmål som kom opp i en diskusjon i dag. Er det sant at man kan ha hiv uten å merke noe som helst i lang tid? (over ti år) Ja. Ekspertene sier at man kan gå 5-10 år med hiv uten å merke det, før imunforsvaret så fullstendig kortslutter. http://www.lommelegen.no/378606/hivtest Litt info om hivtest. Simpelt og gratis og så er man 100 % sikker.
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Skummelt..Men er det sånn at når man tar den vanlige sykdomstesten hos legen når man skal sjekke seg for generelle kjønnssykdommer, at det også sjekkes for hiv? Sånn jeg har forstått det så konstateres det ved en blodprøve. Men ved "vanlig" testing så har det bare vært en q-tips i sjeden et sted..Livmorhalsen eller noe sånt.. Du må spesifisere at du ønsker å ta hiv en hiv test. De værste kjønnssykdommene, er jo innfeksjonssykdommer, så blir rubrisert under det, som f.eks - hiv, hepatitt. Her må man ta en blodprøve for å finne ut om man er smittet. Q-tip/gyno avdekker ikke sånt. Endret 6. desember 2009 av kristian82
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Skummelt..Men er det sånn at når man tar den vanlige sykdomstesten hos legen når man skal sjekke seg for generelle kjønnssykdommer, at det også sjekkes for hiv? Sånn jeg har forstått det så konstateres det ved en blodprøve. Men ved "vanlig" testing så har det bare vært en q-tips i sjeden et sted..Livmorhalsen eller noe sånt.. Som Kristian sier må det spesifiseres, du må be om at testen taes. De tar aldri testen uten å informere deg først.
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Som Kristian sier må det spesifiseres, du må be om at testen taes. De tar aldri testen uten å informere deg først. Ok. Synes i så fall det er rart han ikke spurte meg om jeg ville ta slike tester også for noen år siden da det ble tatt sånn med q-tips. Det er jo tross alt hiv, hepatitt og sånt som er skumlest.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Ok. Synes i så fall det er rart han ikke spurte meg om jeg ville ta slike tester også for noen år siden da det ble tatt sånn med q-tips. Det er jo tross alt hiv, hepatitt og sånt som er skumlest. Var du hos en gynekolog? Hiv/hepatitt testes kun ved blodprøve, mange leger mener dessverre at disse testene ikke er nødvendig fordi "faren er så liten" Nei i legeverdenen i dag må man be om ting selv for å få det gjort
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Ok. Synes i så fall det er rart han ikke spurte meg om jeg ville ta slike tester også for noen år siden da det ble tatt sånn med q-tips. Det er jo tross alt hiv, hepatitt og sånt som er skumlest. Ja, helt enig. Men mange leger er veldig dårlige på det. Er jo (pga legene) flere som tror at de har sjekket seg for alt, når de f.eks. bare har fått q-tips i urinrøret, og bare blitt sjekket for klamydia og gonore. Helt skandaløst. Som du sier, så er jo litt av greia med å teste seg å i alle fall vite at man IKKE har fått noen av de jævligste sykdommene..Kunne jo "nesten" latt være hele testinga om man uansett bare tester seg for klamydia. Men bare si, skal teste meg for kjønnssykdommer og hiv og hepatitt. Men du må be om det.
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Var du hos en gynekolog? Hiv/hepatitt testes kun ved blodprøve, mange leger mener dessverre at disse testene ikke er nødvendig fordi "faren er så liten" Nei i legeverdenen i dag må man be om ting selv for å få det gjort Nei, var hos lege. Men han er i grunn litt vimsete.. Ja, helt enig. Men mange leger er veldig dårlige på det. Er jo (pga legene) flere som tror at de har sjekket seg for alt, når de f.eks. bare har fått q-tips i urinrøret, og bare blitt sjekket for klamydia og gonore. Helt skandaløst. Som du sier, så er jo litt av greia med å teste seg å i alle fall vite at man IKKE har fått noen av de jævligste sykdommene..Kunne jo "nesten" latt være hele testinga om man uansett bare tester seg for klamydia. Men bare si, skal teste meg for kjønnssykdommer og hiv og hepatitt. Men du må be om det. Jepp. Jeg har jo hatt fast partner i over to år nå, men siden alt ikke ble testet den gangen jeg dro for å teste så er det jo altids en ørlite sjanse for at jeg har noe jeg ikke vet om enda. Lite sansynlig, men man vet jo aldri. Nesten så jeg får lyst å bestille meg time for å få fikset blodprøve til testing. Noe som så klart virker rart i og med at jeg er i fast forhold, hehe.
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Nei, var hos lege. Men han er i grunn litt vimsete.. Jepp. Jeg har jo hatt fast partner i over to år nå, men siden alt ikke ble testet den gangen jeg dro for å teste så er det jo altids en ørlite sjanse for at jeg har noe jeg ikke vet om enda. Lite sansynlig, men man vet jo aldri. Nesten så jeg får lyst å bestille meg time for å få fikset blodprøve til testing. Noe som så klart virker rart i og med at jeg er i fast forhold, hehe. Hehe, skjønner den. Men ikke din feil da, er jo talentløst av legen, og lage "krøll" for folk - som deg - som vil vite og være annsvarsfull!
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #13 Skrevet 6. desember 2009 Men, jeg trodde alle visste at hiv kun vistes ved blodprøve?
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #14 Skrevet 6. desember 2009 Men, jeg trodde alle visste at hiv kun vistes ved blodprøve? Det er det ikke alle som vet. Og selv om jeg - vet at du må ta blodprøve - har jeg forståelse for at folk blir "lurt" når de Hei, jeg må få testet meg for kjønnssykdommer jeg. Legen: jepp. Frem med noen q-tips, blabla, så får du svar nei du er helt frisk. Ikke så rart om man da forutsetter at den idiot legen har testet for ALLE kjønnssykdommer, og ikke bare testet for 1 mild, men ingen av de værste.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #15 Skrevet 6. desember 2009 Det er det ikke alle som vet. Og selv om jeg - vet at du må ta blodprøve - har jeg forståelse for at folk blir "lurt" når de Hei, jeg må få testet meg for kjønnssykdommer jeg. Legen: jepp. Frem med noen q-tips, blabla, så får du svar nei du er helt frisk. Ikke så rart om man da forutsetter at den idiot legen har testet for ALLE kjønnssykdommer, og ikke bare testet for 1 mild, men ingen av de værste. Jeg syns vel egentlig at folk bør sette seg litt inn i ting selv, og ikke legge hele ansvaret over på legen. Folk vet skremmende lite om kjønnssykdommer generellt, om hvordan ting smitter, symtomer osv. Det er klart legen bør fortelle hva slags tester som faktisk blir tatt når man ber om å testes for kjønnssykdommer, men jeg syns det er like mye vårt ansvar og forsikre oss om hvilke tester som blir tatt. Jeg heier på seksualundervisning i skolene
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #16 Skrevet 6. desember 2009 Jeg syns vel egentlig at folk bør sette seg litt inn i ting selv, og ikke legge hele ansvaret over på legen. Folk vet skremmende lite om kjønnssykdommer generellt, om hvordan ting smitter, symtomer osv. Det er klart legen bør fortelle hva slags tester som faktisk blir tatt når man ber om å testes for kjønnssykdommer, men jeg syns det er like mye vårt ansvar og forsikre oss om hvilke tester som blir tatt. Jeg heier på seksualundervisning i skolene Enig i det. Men SKANDLØST at leger ikke er sitt ansvar bevisst å tilrettelegger for at folk som vil - men mangler litt kunnskap - også får testet seg for alt som er.
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #17 Skrevet 6. desember 2009 Jeg syns vel egentlig at folk bør sette seg litt inn i ting selv, og ikke legge hele ansvaret over på legen. Folk vet skremmende lite om kjønnssykdommer generellt, om hvordan ting smitter, symtomer osv. Det er klart legen bør fortelle hva slags tester som faktisk blir tatt når man ber om å testes for kjønnssykdommer, men jeg syns det er like mye vårt ansvar og forsikre oss om hvilke tester som blir tatt. Jeg heier på seksualundervisning i skolene Jeg er enig med deg! Pleier som regel å vite om slike ting, vet mye mer om sykdommer og symptomer osv. enn de fleste jeg kjenner. Men akkurat dette var jeg litt blå på, tenkte kanskje at det var noe sånt som at hvis de fant noe som kunne tyde på hiv, så tok de en blodprøve. Tenkte vel det fordi jeg har hørt at folk har blitt oppringt om at det er funnet noe som kan være hiv, og at de da har kommet for videre tester. Men alt i alt er jeg helt enig i at folk burde ta ansvar selv også - noe jeg så klart prøvde på da jeg dro for å få testet. Det er tross alt legens ansvar å informere om slike ting. Menmen.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #18 Skrevet 6. desember 2009 Jeg er enig med deg! Pleier som regel å vite om slike ting, vet mye mer om sykdommer og symptomer osv. enn de fleste jeg kjenner. Men akkurat dette var jeg litt blå på, tenkte kanskje at det var noe sånt som at hvis de fant noe som kunne tyde på hiv, så tok de en blodprøve. Tenkte vel det fordi jeg har hørt at folk har blitt oppringt om at det er funnet noe som kan være hiv, og at de da har kommet for videre tester. Men alt i alt er jeg helt enig i at folk burde ta ansvar selv også - noe jeg så klart prøvde på da jeg dro for å få testet. Det er tross alt legens ansvar å informere om slike ting. Menmen. Hæ? Det forstår jeg ikke hvordan kan være mulig. Man kan ikke se antydning av dette på noen andre prøver enn den konkrete prøven så vidt jeg vet. Hadde dette vært tilfelle tror jeg mange hiv-tilfeller ville vært avdekket. Tror nok mange går rundt med viruset uten å vite om det, de fleste ønsker nok å "ikke vite", og tør ikke ta testen. Mange dårlige leger dessverre
kristian82 Skrevet 6. desember 2009 #19 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Jeg er enig med deg! Pleier som regel å vite om slike ting, vet mye mer om sykdommer og symptomer osv. enn de fleste jeg kjenner. Men akkurat dette var jeg litt blå på, tenkte kanskje at det var noe sånt som at hvis de fant noe som kunne tyde på hiv, så tok de en blodprøve. Tenkte vel det fordi jeg har hørt at folk har blitt oppringt om at det er funnet noe som kan være hiv, og at de da har kommet for videre tester. Men alt i alt er jeg helt enig i at folk burde ta ansvar selv også - noe jeg så klart prøvde på da jeg dro for å få testet. Det er tross alt legens ansvar å informere om slike ting. Menmen. Hadde noen av de Hiv da? I utg.p er det kun hivtest som avdekker. Men har du f.eks. hatt hiv i en del år, så går de hvite blodcellene (eller røde) husker ikke hvem, radikalt ned. Å da er det tegn på innfeksjonsykdom, å da tester de videre og etter hvert tar de da en hiv test. Men da er jo kroppen allerede mer eller mindre ødelagt da, innen vanlige blodprøver avdekker så mye "rart" at de mistenker noe sånt. Og hiv diagnosen stilles ALDRI uten hiv test. Endret 6. desember 2009 av kristian82
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #20 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Hæ? Det forstår jeg ikke hvordan kan være mulig. Man kan ikke se antydning av dette på noen andre prøver enn den konkrete prøven så vidt jeg vet. Hadde dette vært tilfelle tror jeg mange hiv-tilfeller ville vært avdekket. Tror nok mange går rundt med viruset uten å vite om det, de fleste ønsker nok å "ikke vite", og tør ikke ta testen. Mange dårlige leger dessverre Det var noen her på kg som postet en tråd om det. Det kan ha vært at hun hadde testet seg for det, men at det var uklart, at de var antydninger eller noe sånt og de derfor måtte ta fler tester. Husker ikke jeg. Hiv er jo en såpass skummel sykdom at det er bra tåpent at det ikke jobbes hardere for å oppdage sånt tidlig og ikke årevis etter at man har fått det, og kanskje smittet andre. Endret 6. desember 2009 av Teriyaki
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå