Gå til innhold

Til de som er gravide og har tatt vaksina


Gjest Gjest_Tussi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tussi_*

Hvor langt på vei var dere da dere tok vaksina?

Gikk det bra, og hvor langt på vei er dere nå?

Merker jeg er litt i tvil her.

Men er bare 8 uker på vei da, så har litt tid til å tenke da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Arhirwen

Hei!

Jeg tok vaksina i den 14. uka mener jeg å huske.

Men det er jo altfor tidlig å si noe om evnt bivirkninger osv, men jeg kan si såpass mye at jeg var super-skeptisk og egentlig veldig i mot vaksina.

Men etter overtalelse fra en lege på Rikshospitalet tok jeg den. Så får jeg bare håpe at det var riktig valg.

Jeg ble skikkelig snørrete og tett i hals og hodet som varte i 3 dager - 2 dager med sykemelding, mye pga ekstrem smittefare.

Så jeg føler meg egentlig trygg ved å ha tatt vaksina, men forstår godt usikkerheten.

Se an hvordan utviklingen av influensaen er når du er over i 2 trimester, og ta en vurdering ut i fra det. Det er min anbefaling :)

Og vær klar over at leger også har forskjellig mening: noen er helt for og andre er helt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sweet_*

Jeg tok vaksine i uke 14, for da vaksinen kom var jeg fortsatt i uke 11-12 og ikke "helt" i 2.trimester som var en risikogruppe.. Jeg hadde ingen bivirkninger bortsett fra at jeg var litt øm på stikket i tre dager etterpå. Det er vel for tidlig å si hvordan det påvirker den lille, men jeg har gått fra å være en sterk skeptiker som tvilte veldig på å ta vaksine, til å være godt fornøyd med å ha fått vaksine.

Nå ser det ut til at undersøkelser fra Bergen viser at man blir raskere immun mot svineinfluensa enn man trodde, de fleste er immune etter en uke (ikke 2-3). Og det synes jeg er betryggende å vite for meg og lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dem gikk ut med att ALLE gravide MÅTTE ta vaksinen og att dette var ufarlig.

Nå når vaksinerushet har lagt seg og de fleste gravide som kommer til og ta den har tatt den,ser man neste steget:

Alle barn som fikk denne vaksinen i mors liv skal følges opp i 5 år.

Nå avslører dem hvor usikre dem egentlig er på denne vaksinen og bivirkninger av den.

Det dem også er på leiting etter nå er jo barn under 6mnd som foreldrene godkjenner vaksineres.

Si det på en annen måte,så leiter dem etter prøvekaniner for og prøve ut vaksinen.

Flott for barn som ikke er født ennå,men jeg har enda ikke møtt en mor som godkjenner att gullungen er forsøkskanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_k85_*

Mener jeg tok den rundt uke 17. Har valgt å lese det som WHO og norges helsemyndigheter har kommet ut med av info. Bryr meg svært lite om alt skriveriet fra useriøse hold. Snakket med legen for og imot, og med samboeren. Når jeg tilslutt hadde tatt den følte jeg meg letta. Har litt små trøbbel med luftveiene og var redd det kunne slå ut om jeg fikk svineriet...

Har vært på to ultralyder etter stikket og alt så helt fint ut ;)

Ble også litt små øm i armen de kommende to-tre dagene, ikke noe mer.

Mitt beste råd er at du ikke forholder deg til useriøse kilder..Har havnet i mang en diskusjon selv hvor det er svært så sterke meninger ute å går. Mange av dem kommer med argumenter som ikke har rotfeste i noe som helst...

Ett eksempel på MOT siden har vært at land som sveit nå har forbydd vaksinen.. dette er jo bare tull. Der har de faktisk 4 vaksiner..:)

Lykke til med avgjørelsen din! Som sagt over her kan det jo være ok å se ann situasjonen når du er kommet over i 2.trimester..:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i uke 24 da jeg tok vaksinen og angrer ikke et sekund.

Jeg ble litt øm der jeg ble stukket samme kveld og i 2 dager etterpå, men det vil jeg ikke kalle en bivirkning engang.

Det viktige er at man hører på seriøse kilder, og ikke bryr seg om tøys som blir skrevet av folk som egentlig ikke har peiling, men som har lest noe på et forum her, og noe på et forum der som en eller annen skeptiker har skrevet.

Synes det er kjempeflott at barna som ble vaksinert i mors liv skal følges opp. Forskning er kjempeviktig for kommende genereasjon, og de forsker ikke fordi de er redd for å finne senvirkninger - de forsker like mye for å finne bevis på at senvirkninger ikke eksisterer.

Jeg er nå 27 uker på vei, og den lille i magen sparker og er i aller høyeste grad sprell levende. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er det grann bekymret for at jeg har vaksinert meg.

Jeg har også vært igjennom et par heftige diskusjoner selv også, og har blant annet fått "lykke til med kvikksølvungen din" :ler: veldig saklig. De som er skeptiske går blant annet rundt og tror staten skal ta livet av hele befolkningen med denne vaksinen, og det sier mer enn nok for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i slutten av andre trimester. Vondt og hoven i armen i noen dager etterpå, ellers ikke merket noe. Jeg tok den kun for at den lille skulle ha noe slags beskyttelse etter fødsel. Ikke tatt den for min egen del i det hele tatt. De aller fleste får et mildt forløp om man skulle bli syk, og det har vi jo blitt i millioner av år- i dag bor vi i i-land. Alt for mye hysteri rundt dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok den uka før termin, ømm i armen eit par dager men det var det, var jo bekymra for lillemann etterpå og angra litt, men har ein frisk og rask gutt på 3 uker no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tussi_*

Takker for svar alle sammen!

Joda, det er mye svada ute og går, og prøver å sjekke kun seriøse kilder. Men vil liksom ikke vaskineres når man er gravid, men vil ikke at jeg eller barnet skal stryke med av svineinfluensa heller akkurat.. Blir litt som å velge mellom pest eller kolera føler jeg, men får se det an over nyttår da det blir akutelt.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den da jeg var 13 uker på vei. Litt øm i armen noen dager, ellers ingenting.

Jeg var veldig skeptisk. Var vel egentlig 50% for og 50% mot, så jeg visste jeg kom til å angre litt uansett hvilket valg jeg tok. Og valget måtte jeg jo ta NÅ, kunne jo ikke vente og se det an til sommeren heller... Vanskelig. Men mannen min mente jeg burde ta den, og det er jo hans barn også, så da lot jeg hans mening bli tungen på vektsålen (er det dét det heter??)

Nå er jeg 16 uker på vei. Har ikke vært på noe svangerskapskontroll siden jeg tok vaksinen, så jeg vet jo ikke ennå om barnet har tatt skade....

Men jeg vet at jeg kommer til å tenke på dette dersom det viser seg at barnet er sykt/får problemer senere i livet. Tenk om vaksinen er skyld i det? Men jeg hadde jo tenkt akkurat det samme dersom jeg fikk svineinfluensa og barnet ble sykt; tenk om influensaen er skyld i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i uke 24 da jeg tok vaksinen og angrer ikke et sekund.

Jeg ble litt øm der jeg ble stukket samme kveld og i 2 dager etterpå, men det vil jeg ikke kalle en bivirkning engang.

Det viktige er at man hører på seriøse kilder, og ikke bryr seg om tøys som blir skrevet av folk som egentlig ikke har peiling, men som har lest noe på et forum her, og noe på et forum der som en eller annen skeptiker har skrevet.

Synes det er kjempeflott at barna som ble vaksinert i mors liv skal følges opp. Forskning er kjempeviktig for kommende genereasjon, og de forsker ikke fordi de er redd for å finne senvirkninger - de forsker like mye for å finne bevis på at senvirkninger ikke eksisterer.

Jeg er nå 27 uker på vei, og den lille i magen sparker og er i aller høyeste grad sprell levende. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er det grann bekymret for at jeg har vaksinert meg.

Jeg har også vært igjennom et par heftige diskusjoner selv også, og har blant annet fått "lykke til med kvikksølvungen din" :ler: veldig saklig. De som er skeptiske går blant annet rundt og tror staten skal ta livet av hele befolkningen med denne vaksinen, og det sier mer enn nok for meg

Som jeg skulle skrevet det selv, og har i tillegg vært på tre UL etter dette hos ekspert på fostermedisin bl.a. (pga at jeg har litt liten mage og måtte uansett måle livmorhalsen pga tidligere operasjon), alt de kan se etter der ser iallefall helt normalt ut. Angrer absolutt ikke, og føler nå en god trygghet i stedet for småangsten for andre syke jeg følte før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...