Gå til innhold

Må jobbe inn julaften og nyttårsaften på overtid.


Gjest Gjest_Jentepusen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jentepusen_*

Der jeg jobber skal vi holde stengt julaften, nyttårsaften og lørdag 2 januar.

På plakaten står det at vi må jobbe inn 5 timer pr dag fri-dag (jobbe overtid), eller ta av oppspart ferie, en feriedag pr. dag.

Det står også på plakaten at dem som vil jobbe kan jobbe. (Noe jeg tviler på kommer til å skje da bare 3 stk av 50 ønsker dette.)

Jeg skulle ha jobbet lørdag 2 januar, men har ingen oppsparte fridager og økonomisk har jeg ikke råd til å gå glipp av lønna - orker heller ikke jobbe inn disse timene. Da jeg sa til sjefen at jeg ønsket å jobbe denne dagen fikk jeg beskjed om at denne dagen har vi stengt.

Dem har vell ikke lov å trekke meg i lønn?

Er det riktig å jobbe 5 timer overtid for en fridag? Da jobber jeg jo ovetid med 50% tilegg egentlig?

Vi er ikke fag organisert og det er vanskelig å finne svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse dagene regnes som vanlige arbeidsdager fram til 12.00.

Etter dette skal man ha helligdagsgodtgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan pålegge deg ferie. Dersom du har brukt opp ferien din før det blir aktuelt og du burde vært klar over at dere må ta ferie på disse dagene så er det egentlig noe du bør ta på egen kappe. Er det så ille å gjøre som resten av Norges befolkning og innarbeide avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når hun sier at hun ønsker å jobbe disse dagene, da burde det vel ikke være riktig at hun må bruke feriedager på dette!?

Har arbeidsgiver bestemt at det skal være stengt 2.nyttårsdag så må jo dette gå ut over arbeidsgiver, og ikke arbeidstaker. Arbeidstaker bør jo ikke lide for dette valget, spesielt ikke når abeidstaker ØNSKER å jobbe denne dagen, og arbeidsgiver sier nei. Arbeidsgiver kan ikke da i tillegg kreve at arbeidstaker skal ta ut ferie den dagen!?

Men jeg er ikke ekspert på temaet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Arbeidsgiver kan pålegge de ansatte å ta ut ferie eller avspassering på enkelte dager. At man da ikke har dager å ta av, får man ta på egen kappe.

Ellers trenger man jo ikke jobbe inn disse timene på forhånd, da man kan velge å bli trukket i lønn for disse dagene i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber skal vi holde stengt julaften, nyttårsaften og lørdag 2 januar.

På plakaten står det at vi må jobbe inn 5 timer pr dag fri-dag (jobbe overtid), eller ta av oppspart ferie, en feriedag pr. dag.

Det står også på plakaten at dem som vil jobbe kan jobbe. (Noe jeg tviler på kommer til å skje da bare 3 stk av 50 ønsker dette.)

Jeg skulle ha jobbet lørdag 2 januar, men har ingen oppsparte fridager og økonomisk har jeg ikke råd til å gå glipp av lønna - orker heller ikke jobbe inn disse timene. Da jeg sa til sjefen at jeg ønsket å jobbe denne dagen fikk jeg beskjed om at denne dagen har vi stengt.

Dem har vell ikke lov å trekke meg i lønn?

Er det riktig å jobbe 5 timer overtid for en fridag? Da jobber jeg jo ovetid med 50% tilegg egentlig?

Vi er ikke fag organisert og det er vanskelig å finne svar....

Her motsier du jo deg selv. Du sier først at de som ville jobbe kunne det og deretter at man ikke fikk det..Eller måtte man være flere som jobbet?

I min jobb hadde lignende problmestilling. Arbeidsgiver ønsker at de ansatte tok ferie/fleksidag, men de som ville fikk også jobbe, men med andre arbeidsoppgaver. Da fikk jeg også høre at arbeidsgiver ikke kan pålegge ansatte å ta ferie/fleksidag, men at man må akseptere å jobbe med andre oppgaver enn man ellers har. Kanksje du kunne bedt om å få andre arbeidsoppgaver enn de du ellers har, dersom det ikke er mulig å jobbe i din ordinære stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jentepusen_*

Det står at vi kan jobbe hvis vi vil.... Men når jeg spurte arbeidsgiver sa han at den lørdagen som jeg vil jobbe - da har vi stengt (selv om det står på plakaten at vi kan velge å jobbe).

Også lurer jeg på: Vi skal jobbe inn 5 timer for en fri dag,,,

Men jobber vi overtid - er det 50% tilegg på overtid. Da lønner det seg å få utbetalt lønna egentlig? Men dem vil jo vi skal jobbe 5 timer overtid i bytte mot fri 1 dag....

Vi har fast lønn hos oss + overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at vi kan jobbe hvis vi vil.... Men når jeg spurte arbeidsgiver sa han at den lørdagen som jeg vil jobbe - da har vi stengt (selv om det står på plakaten at vi kan velge å jobbe).

Også lurer jeg på: Vi skal jobbe inn 5 timer for en fri dag,,,

Men jobber vi overtid - er det 50% tilegg på overtid. Da lønner det seg å få utbetalt lønna egentlig? Men dem vil jo vi skal jobbe 5 timer overtid i bytte mot fri 1 dag....

Vi har fast lønn hos oss + overtid.

Et par forslag til hvordan føre på timelista:

1) For hver time "overtid" så fører du 1,5 innarbeidet.

2) Skriv 1 time innarbeidet og ta 50 prosenten utbetalt.

Det er sånn vi i vår bedrift kan velge å føre overtid/innarbeidet hvertfall.

Om det er bedriften som er grei og gjør det slik eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Det står at vi kan jobbe hvis vi vil.... Men når jeg spurte arbeidsgiver sa han at den lørdagen som jeg vil jobbe - da har vi stengt (selv om det står på plakaten at vi kan velge å jobbe).

Også lurer jeg på: Vi skal jobbe inn 5 timer for en fri dag,,,

Men jobber vi overtid - er det 50% tilegg på overtid. Da lønner det seg å få utbetalt lønna egentlig? Men dem vil jo vi skal jobbe 5 timer overtid i bytte mot fri 1 dag....

Vi har fast lønn hos oss + overtid.

Går ikke det opp i opp i og med at du bare må jobbe inn 5 timer for en dags arbeid, som normalt er 7.5 timer?

Jeg syns nå egentlig arbeidsgiveren din er ganske fleksibel jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...