Gå til innhold

Inntak av kalorier vs


Gjest Millamarie

Anbefalte innlegg

Gjest Millamarie

Heisann

Jeg er ei jente på 25 og jeg jogger 4 dager i uken i ca 30 min. Det går i sakte tempo, så det er helst for fettforbrenningens skyld.

Jeg har vurdert å skaffe meg enten en sykkel eller ellipsemaskin som jeg kan ha hjemme så jeg kan få trent mer variert! Jeg skal ikke bli medlem av treningsstudio.

mitt spørsmål er... Det sies at man skal ha en viss balanse og at kroppen kan gå i "underskuddsmodus" fordi den får inn lite mat i forhold til hva den brenner, og at vekttap da kan stagnere. Ifølge disse utsagnene bør man da ikke holde for mye underskudd , men at 400 kalorier mindre daglig enn hva man har pleid, er bra. Si at man da spiser 400 kalorier mindre enn hva man har gjort, og at da uten trim kan man gå ned. Hva da når man trener ? bør man egentlig ligge kaloriinntak man alltid har vært på sånn at kroppen ikke skal bli nervøs for å ikke få nok mat?

Hva da når man trener ? Da flyr jo enda flere kalorier ut. Stagnerer ikke kroppen da ? Da bruker man jo enda mer kalorier i forhold til si de 400 kaloriene man allerede ligger med underskudd.

Uff, dette ble vrient å forklare! Håper noen skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du trener vil kroppen trenge flere kalorier, så du bør kutte ned på kalorier etter hvor mye du egentlig trenger når du trener. Når du er moderat aktiv vil du sikkert trenge sånn ca. 2200-2300 kalorier. Så kan du jo kutte ned litt slik at du går under dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette...

Vi skal ikke innta mindre enn basalforbrenning, men er det før eller etter vi har trukket fra treningskaloriene?

Jeg har brukt litt tid på å finne ut av dette.

Jeg har en basalforbrenning, ut i fra alder, høyde og vekt) på ca 1450 kcal.

Jeg hadde et daglig inntak på gjennomsnittlig 1550 kcal pr dag (ca 300 kcal under forbruk før trening)

De dagene jeg trente, og trakk fra treningskalorier fra inntaket, hadde jeg et inntak på langt under basalforbrenning (ca 880), og fikk et gjennomsnittlig inntak på 1100 kcal pr dag når treningskaloriene var trukket fra.

Jeg gikk ikke ned et eneste gram på flere måneder på den måten!

Så økte jeg kaloriinntaket, slik at jeg fikk et inntak på 1550 etter at treningskaloriene var trukket fra, og den første uken gikk jeg ned nesten ett kilo.

Jeg tror derfor at det beste er å ligge over basalforbrenningen når treningskaloriene er trukket fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bonita_*

Fullstendig enig! Jeg gjorde akkurat det samme! Lå på 12-1300 cal, stod BOM stille, gikk opp til 1500 (min BMR er 1450, målt) og spiste mer de dagene jeg trener, det går så mye bedre! Dessuten klarer man å holde det i lengden, å spise under BMR blir bare tull!

Jeg har også lurt på dette...

Vi skal ikke innta mindre enn basalforbrenning, men er det før eller etter vi har trukket fra treningskaloriene?

Jeg har brukt litt tid på å finne ut av dette.

Jeg har en basalforbrenning, ut i fra alder, høyde og vekt) på ca 1450 kcal.

Jeg hadde et daglig inntak på gjennomsnittlig 1550 kcal pr dag (ca 300 kcal under forbruk før trening)

De dagene jeg trente, og trakk fra treningskalorier fra inntaket, hadde jeg et inntak på langt under basalforbrenning (ca 880), og fikk et gjennomsnittlig inntak på 1100 kcal pr dag når treningskaloriene var trukket fra.

Jeg gikk ikke ned et eneste gram på flere måneder på den måten!

Så økte jeg kaloriinntaket, slik at jeg fikk et inntak på 1550 etter at treningskaloriene var trukket fra, og den første uken gikk jeg ned nesten ett kilo.

Jeg tror derfor at det beste er å ligge over basalforbrenningen når treningskaloriene er trukket fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor dere har fått disse tallene fra? Var meget lave tall kalorimessig dere ligger på her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bonita_*
Kan jeg spørre hvor dere har fått disse tallene fra? Var meget lave tall kalorimessig dere ligger på her..

Finnes mange formler og kalkulatorer der ute (iform.no->fitnessverktøy stemmer ganske fra for meg) som kan regne ut. Men man kan aldri være helt sikker, så man må prøve seg frem. Jeg var på treningssenter og tok kroppsscanning og fant da ut at min BMR er 1450. Med en slik maskin får du vite temmelig nøyaktig. Men totalt forbrukt får man aldri vite, man må prøve seg frem og finne ut hvordan kroppen responderer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes mange formler og kalkulatorer der ute (iform.no->fitnessverktøy stemmer ganske fra for meg) som kan regne ut.

Ok, fikk svar på det jeg spurte om. Ville tatt disse med en klype salt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fikk svar på det jeg spurte om. Ville tatt disse med en klype salt :gjeiper:

Jeg har regnet ut min BMR (basalforbrenning) ved hjelp av en slik kalkulator, for deretter å kryss-sjekke med minst tjue andre kalkulatorer fra både Norge og utlandet. De varierer med maks 20-30 kalorier per døgn, så vil si at tallet man får er ganske så riktig. BMR bør ikke være så vanskelig å regne ut heller, da det handler om hvor mye energi som kreves for å holde en kropp på X antall kilo i live. I tillegg til BMR kommer jo aktivitetsnivået og der er det mer variasjoner, men skal også være ganske greit å regne seg frem til et omtrentlig tall i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet ut min BMR (basalforbrenning) ved hjelp av en slik kalkulator, for deretter å kryss-sjekke med minst tjue andre kalkulatorer fra både Norge og utlandet. De varierer med maks 20-30 kalorier per døgn, så vil si at tallet man får er ganske så riktig. BMR bør ikke være så vanskelig å regne ut heller, da det handler om hvor mye energi som kreves for å holde en kropp på X antall kilo i live. I tillegg til BMR kommer jo aktivitetsnivået og der er det mer variasjoner, men skal også være ganske greit å regne seg frem til et omtrentlig tall i alle fall.

De fleste av disse opererer med den samme algoritmen, og de er veldig generelle. De tar gjennomsnittet av vekt/høyde, der de bruker samme verdi. De tar derfor ikke hensyn til genetikk, og aktivitetsnivået er igjen veldig generelt utmålt, det blir litt det samme som å se blindt på kaloritelleren på ergometer sykkel/tredemølle, det er absolutt generelt.

Så som Lotte28 sa, ta det med en klype salt, skal man finne ut faktisk BRM må man måle dette med tiltenkte instrumenter, det betyr ikke at dette er ubruktbart, og kan gjerne brukes, men igjen med en klype salt.

Det beste er enten å få målt skikkelig, eller basere seg på denne, føre ned hva man spiser med tanke på kalorier, og så veie seg over ett par uker, og se om man går opp eller ned og så justere etterpå, enten ved å øke eller senke inntaket, eller øke aktivitetsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest #3
Kan jeg spørre hvor dere har fått disse tallene fra? Var meget lave tall kalorimessig dere ligger på her..

Det virker kanskje lavt, men det er reelt.

Det er ikke alle som er 20, og har høy forbrenning... ;)

Jeg har en basalforbrenning på 1420 kcal pr dag.

Dette har en lege regnet ut ut i fra alder, høyde og vekt.

Jeg er 40 år (forbrenningen settes ned med alderen), ganske liten, og er ikke overvektig, men har noen kilo ned til trivselsvekt, og må derfor ha et kaloriunderskudd.

Jeg har i tillegg en relativt stillesittende hverdag (utenom treningen), og må gange basalforbrenningen med 1,2 for å få et omtrentlig overslag over hvor mye jeg forbrenner i løpet av dagen.

Det blir da like i overkant av 1700 kcal pr dag (igjen uten trening).

Ser vi bort i fra treningen, skulle jeg da ideelt sett innta mellom 1420-1700 kcal pr dag for å ligge i kaloriunderskudd.

Jeg la meg derfor på rundt 1550 kcal pr dag, et moderat kaloriunderskudd.

Det jeg som sagt oppdaget, var at når jeg trente i tillegg, ble kaloriunderskuddet for stort, og at jeg måtte ta treningen med i regnestykket, og øke energiinntaket noe for å få det resultatet jeg ønsker.

Det virker kanskje lite for deg, men slik er mine tall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker kanskje lite for deg, men slik er mine tall. :)

Var absolutt ikke ment som kritikk av meg, ser regnestykket ditt og det ser bra ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse opererer med den samme algoritmen, og de er veldig generelle. De tar gjennomsnittet av vekt/høyde, der de bruker samme verdi. De tar derfor ikke hensyn til genetikk, og aktivitetsnivået er igjen veldig generelt utmålt, det blir litt det samme som å se blindt på kaloritelleren på ergometer sykkel/tredemølle, det er absolutt generelt.

Men det jeg snakker om er basalforbrenningen, altså hvor mye man forbruker bare ved å holde alle organer ved funksjon. Dette har ingenting med aktivitetsnivået å gjøre, for det kommer i tillegg til basalforbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...