Gå til innhold

Fått jobbtilbud - ikke fornøyd med foreslått lønn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med høyere utdanning, og skal ut i min første "ordentlige" jobb. Jeg har nå fått et jobbtilbud, men jeg er ikke fornøyd med lønnen de har tilbudt. Gjennomsnittet for nyutdannede med min utdanning er 30 000 høyere enn hva de har tilbudt.

Hvordan går jeg frem for å forhandle om høyere lønn? De har satt frist for å svare på bare 6 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg takket nei til jobb en gang fordi lønna burde vært minst 30 000 høyere. En annen jobb forhandlet jeg meg frem til ønsket lønn ved å si at jeg min erfaring tilsa at lønna burde være høyere. MEN, i begge disse tilfellene var jeg allerede i fast arbeid, så jeg hadde ikke noe å tape på det.

Når det er din første jobb etter utdanning ville jeg ikke vært så nøye. Etter prøvetid er det vanlig å gå opp i lønn, så du kan jo høre med dem om hva de har tenkt lønnsmessig når prøvetiden er over? Arbeidsmarkedet er mye hardere etter finanskrisen, så jeg ville ihvertfall ikke takket nei pga "småpenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takke nei er ikke et alternativ, da det er drømmejobben det er snakk om, og en mulighet som ikke kommer igjen med det første.

Men alle senere lønnsøkninger kommer vel normalt i prosent av lønnen man allerede har? Så for lav startlønn kommer jo til å følge meg resten av tiden jeg jobber der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi et motbud på 50.000 høyere. Rikker de seg ikke, ville jeg foreslått at "OK, jeg kan gå med på denne lønnen som startlønn, men da vil jeg reforhandle betingelser etter prøvetiden". Ellers må du passe på å få slengt på fri telefon, fritt internett og delbetalt treningsavgift, f.eks. Mye lettere å få bedriftene til å gå med på slike ordninger enn å slenge kæsj på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takke nei er ikke et alternativ, da det er drømmejobben det er snakk om, og en mulighet som ikke kommer igjen med det første.

Men alle senere lønnsøkninger kommer vel normalt i prosent av lønnen man allerede har? Så for lav startlønn kommer jo til å følge meg resten av tiden jeg jobber der?

Ikke nødvendigvis. Spør arbeidsgiveren hva de har tenkt seg når prøvetiden er over, det er lov å påpeke at lønna ligger under det som er vanlig. Men som sagt, det er dårligere tider nå, det kan være årsaken til at du kanskje ikke har blitt tilbudt høyere lønn. Beste måten å finne ut på er å ta en dialog med arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg ville ringt den potensielle arbeidsgiveren og svart at jobben er interessant, men at du ber dem vurdere å tilby deg høyere lønn. Vis til lønnsstatistikkene for hvorfor lønna bør økes.

Hvilken lønn du oppnår ved ansettelse legger et viktig grunnlag for videre lønn. Selvom noen arbeidsgivere (men slett ikke alle!) øker lønningene etter prøvetiden, vil du måtte gjøre ganske store hopp for å spise opp gapet. Kanskje må disse hoppene gjøres over flere omganger. At dette skjer er ikke garantert. I framtidige lønnsforhandliger er det ikke sikkert at din lønn vil økes mer enn andres lønn, og dermed kan du risikere å bli hengende etter i lønnsutviklingen.

Når det er sagt; en gjennomsnittslønn er en gjennomsnittslønn, ikke en tariff. Antallet som har meldt inn lønn til lønnstatistikken, hvilke stillinger de sitter i, og hvor hovedtyngden bor, har mye å si for hvor god statistikken er som forhandlingsverktøy. Naturlig nok kan ikke alle ligge på eller over gjennomsnittet. Avhengig av hvilken type stilling det er (og geografisk lokalisering - lønninger i Oslo ligger i mange tilfeller høyere enn i resten av landet), kan lønn noe under gjennomsnittet være riktig avlønning i den stillingen du har blitt tilbudt. Dette må du nesten vurdere selv, da vi ikke vet hva du er utdannet til og hvilken stilling det dreier seg om.

Vær også oppmerksom på at potensiell arbeidsgiver kan ha motargumenter som går på generelt lønnsnivå i virksomheten, eventuelle innspill fra fagforeninger etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...