Gå til innhold

Er 300 000kr i året bra når man ikke har utdannelse?


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om en jobb som IT-support for et oljeselskap. Jeg har hverken utdannelse eller arbeidserfaring innen dette, er tilfeldigvis bare ganske datanerd til å være jente men hadde ingen planer om å jobbe innen dette. Lønnen ligger på ca 300 000kr i året, er ikke det ganske bra ettersom jeg ikke har utdannelse? Eller er det ganske normal begynnerlønn sånn at jeg trygt kan si nei til denne jobben og lete videre etter noe som frister mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, om du har mulighet for å gå kraftig opp i lønn de neste par årene, så er det kanskje en grei startlønn.

Min samboer har ingen utdanning i det hele tatt (droppet ut av skolen første året på ungdomsskolen), men han krevde en startlønn på 350k (it-tekniker/support/tester), og fra neste år som kommer han til å gå opp ganske bra - lurer på om han sa at de forhandlet om et sted mellom 370-390k.

Men det kommer jo selvsagt ann på hvor god jobb du gjør, om du tjener inn penger for firmaet for å si det slik.

Sambisen min har jo kommet opp med ideer og konkrete forslag som har på et år har spart firmaet for hundretusner av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Jeg har fått tilbud om en jobb som IT-support for et oljeselskap. Jeg har hverken utdannelse eller arbeidserfaring innen dette, er tilfeldigvis bare ganske datanerd til å være jente men hadde ingen planer om å jobbe innen dette. Lønnen ligger på ca 300 000kr i året, er ikke det ganske bra ettersom jeg ikke har utdannelse? Eller er det ganske normal begynnerlønn sånn at jeg trygt kan si nei til denne jobben og lete videre etter noe som frister mer?

Har du ikke utdannelse så er dette meget bra. Tror ikke du kan forvente noe særlig mer egentlig. Nå har jeg hatt deltidsjobb som it-support og er glad jeg ikke jobber med det lenger. Du blir utrolig lei og det er stress hele dagen lang som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at et stort IT-firma her i byen tilbyr folk uten utdanning ei startlønn på ~330 000, men om det er noe sannhet i det er jeg usikker på.

Selv jobber jeg i det offentlige, har bare et fagbrev i IKT driftsfag, og får betalt nyutdannet fagarbeiderlønn. Den er ikke mye å skryte av med sine 273000, men skal forhandle meg fram til en mye bedre en når det blir lønnsforhandling.

Får jeg spørre om hvor du er tilbudt jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke utdannelse så er dette meget bra. Tror ikke du kan forvente noe særlig mer egentlig. Nå har jeg hatt deltidsjobb som it-support og er glad jeg ikke jobber med det lenger. Du blir utrolig lei og det er stress hele dagen lang som regel.

Var det it-support for et firma eller for privatkunder? Har inntrykk av at det er stor forskjell på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutta, med tanke på din alder og at du ikke har utdanning så er dette bra startlønn! IT support slik du skal drive med har aldri vært høytlønnet, så du skal være fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jente eller ikke.

Jeg er også jente og jeg jobbet for et it-selskap i oslo-området i supportavdelingen og tjente ca 320k i året. Har også ingen utdannelse, kun flink med data og interessert.

300000 er en koselig startlønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Var det it-support for et firma eller for privatkunder? Har inntrykk av at det er stor forskjell på dette.

Vel, det var snakk om norges største bank, du kan selv gjette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbud om en jobb som IT-support for et oljeselskap. Jeg har hverken utdannelse eller arbeidserfaring innen dette, er tilfeldigvis bare ganske datanerd til å være jente men hadde ingen planer om å jobbe innen dette. Lønnen ligger på ca 300 000kr i året.

Til å verken ha erfaring eller utdanning er dette en fin lønn. Med mer erfaring og ettersom årene går vil du selvsagt tjene mer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Undreren_*
Jeg har fått tilbud om en jobb som IT-support for et oljeselskap. Jeg har hverken utdannelse eller arbeidserfaring innen dette, er tilfeldigvis bare ganske datanerd til å være jente men hadde ingen planer om å jobbe innen dette. Lønnen ligger på ca 300 000kr i året, er ikke det ganske bra ettersom jeg ikke har utdannelse? Eller er det ganske normal begynnerlønn sånn at jeg trygt kan si nei til denne jobben og lete videre etter noe som frister mer?

Er jo en meget bra lønn uten utdannelse og erfaring!

Tja, om du har mulighet for å gå kraftig opp i lønn de neste par årene, så er det kanskje en grei startlønn.

Min samboer har ingen utdanning i det hele tatt (droppet ut av skolen første året på ungdomsskolen), men han krevde en startlønn på 350k (it-tekniker/support/tester), og fra neste år som kommer han til å gå opp ganske bra - lurer på om han sa at de forhandlet om et sted mellom 370-390k.

Men det kommer jo selvsagt ann på hvor god jobb du gjør, om du tjener inn penger for firmaet for å si det slik.

Sambisen min har jo kommet opp med ideer og konkrete forslag som har på et år har spart firmaet for hundretusner av kroner.

Da har nok samboeren din hatt superflax og den lønna du anser som "vanlig" for folk uten utdannelse, er den lønna som KANSKJE folk med 3-5 år ingeniør, jurist osv. begynner på, så nå er du vel urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror ikke det er så mye med flaks å gjøre. Han kan prate for seg - han er typen som kan selge sand til Sahara, og derfor klarer han å forhandle seg til den lønna han vil ha som er realistisk.

Et par andre på jobben hans har fått lignende lønn, ingen av dem med relevant utdannelse og en av dem med så og si ingen utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke helt unormalt så lenge du har peiling, uavhengig av direkte jobberfaring og utdannelse. Har man veldig stor egenlært kompetanse, kan man sikkert få mer, men det er vanskelig å si utfra innlegget ditt at du fortjener så og så mye.

Eller er det ganske normal begynnerlønn sånn at jeg trygt kan si nei til denne jobben og lete videre etter noe som frister mer?

IT-support er nok ikke noe de fleste velger å jobbe med resten av livet, siden det finnes mange flere (for mange) mer givende jobber å bruke kunnskapen sin på. Det er derimot en helt fin måte å starte på. Det er ikke tull, det som sies om at det er lettere å få jobb om man har en jobb fra før. De fleste firmaer foretrekker å ansette en som har tatt den jobben h*n har fått, enn en som har gått og hevet dagpenger hos NAV. Så du kan trygt takke ja til jobben, kjenne litt etter hvordan du trives med den, og så begynne å søke andre jobber igjen hvis du finner ut at det er det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*

Om det er bra startlønn eller ikke kommer jo an på hvor mye man jobber. Jeg vet f.eks.om personer som ikke har noe utdannelse og som tjener bra innen IT-bransjen og detaljhandel. Men da jobber de også svært mye og har nesten ingen fritid utenom. Da er det jo ikke like høy lønn som en utdannet ville hatt.

Men generelt sett er 300.000 en veldig bra årslønn om man har normal arbeidstid og ikke har utdanning innen området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner nesten å grine av å lese denne tråden; 300000 i begynnerlønn, uten erfaring og utdannelse.

Sukk, så var det bevist igjen sykepleier med spesialutdannelse lønner seg IKKE. Har topp ansiennitet (10 år) og har 388000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Kim_*
Jeg begynner nesten å grine av å lese denne tråden; 300000 i begynnerlønn, uten erfaring og utdannelse.

Sukk, så var det bevist igjen sykepleier med spesialutdannelse lønner seg IKKE. Har topp ansiennitet (10 år) og har 388000 i året.

Men lønn er ikke alt. Det viktigste er å ha en jobb man trives med. Lønns-urettferdigheter relatert til utdannelse og store lønnforskjeller mellom offentlig og privat sektor kommer det alltid til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lønn er ikke alt. Det viktigste er å ha en jobb man trives med. Lønns-urettferdigheter relatert til utdannelse og store lønnforskjeller mellom offentlig og privat sektor kommer det alltid til å være.

Slik tenker jeg også når jeg betaler inn 3000 til studielånet hver måned....Jippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt på 22 her, begynte i ny jobb februar 2009 som IT teknikker, 0 utdannelse, 9 års relevant erfaring fra gutterommet, fikk tilbud om 410 000, som jeg takket ja til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lønn er ikke alt. Det viktigste er å ha en jobb man trives med. Lønns-urettferdigheter relatert til utdannelse og store lønnforskjeller mellom offentlig og privat sektor kommer det alltid til å være.

Lønnsforskjeller mellom offentlig og privat sektor der vi i det private næringslivet tjener bedre, MEN dere i det offentlige har bedre vilkår enn oss, med gunstige lån i stat / kommune, kortere dager om sommeren og om jeg ikke tar feil så er det visst noe med pensjonsordningen også som er bedre. + uten å kaste ut en brannfakkel :-) blant mine venner / bekjente i både offentlig sektor og private sektor, så har vi funnet ut at sammenligningen blant oss kontor / adm ansatte, så har vi i det private større arbeidsmengde og mindre pauser. Jeg har bekjente som sier de ikke vil arbeide i det private for "det høres så stress ut"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...