Gå til innhold

Tøybleier


Gjest Willie

Anbefalte innlegg

Hva er best av gas- eller flanellsbleier?

Hvor mange trenger man?

Hvor mange ulltruser trenger man?

Trenger man slike festeklips?

Og trenger man noe annet en selve brettebleien og ulltrusen (og eventuelt festeklips)? Må man ha plastikk utenpå der? Min mor mente så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg brukt brettis, men jeg kan si en ting. Man bruker IKKE plastsnipper lenger, men ull eller PULtrekk. Man trenger snappi til å feste med.

Hva som er best aner jeg ikke. Tror det er litt smak og behag. man trenger nok rundt 24 stykker eller så til fulltidsbruk.

Jeg vil anfeale deg å besøke tøybleier.no sitt forum og tett inntil sitt tøybleieforum. Der er det mange som har, eller som bruker brettiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brettisbruker her!

Du trenger mange flere bleier til å begynne med, for bleier må skiftes ofte på små knøtt. Men brettisene tørker fort, så du kan kaaanskje klare deg med tolv hvis du vasker hver dag (men da må du ha annen sekstigradersvask å fylle maskinen med). På den annen side er de billige (og kan brukes som kluter etterpå), så hvorfor ikke kjøpe 24? Ullbukser tror jeg vi har et par-tre i den minste størrelsen, og kanskje fire i en litt større. Er det krise og bæsjeflekker på alle de minste, kan du bruke de som er for store selv om de er for store ennå. Og Snappi må du ikke ha, men det er veldig praktisk. Alternativet er å bruke brillebukser til å holde bleien på plass.

Lykke til med det hele. Brettiser med ullbukse er den billigste bleieløsningen du kan finne. Og det er praktisk og greit også, så jeg anbefaler det virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rundt 30 brettiser, og hadde god bruk for alle i starten. Vi likte gas best, da det kan være vanskelig å få festet en evt Snappi i en flanellsbleie. Vi brukte både Snappi og brillebukse da vi brukte brettiser (de første 3-4 månedene, så gikk vi over til formsydde+ullbukser og lommebleier/alt-i-ett-bleier), Snappi for å holde den på plass og brillebukse for å fange bæsjelekkasjer. Vi hadde 4 ullbukser til dagbruk og 3 til nattbruk, det blir ofte litt vasking av ullbuksene i starten ettersom morsmelkbæsjen er flytende og lett sniker seg ut av brettisen. ;) Plastikk trenger du ikke, men du kan bruke trekk i såkalt PUL (polyurethane laminated fabric) i stedet for ull om du ønsker. Vi hadde et PUL-trekk som nødbleie i stelleveska (de tar liten plass), men brukte det ikke så veldig ofte.

Vil forøvrig anbefale deg å sjekke ut tøybleieforumet på Tettinntil og på tøybleier.no, der kan du få mye hjelp og også lese gamle tråder om temaet. Også kan du jo titte litt hos ulike nettbutikker, f.eks. Bleieboden, Kenguruloftet og Hippe Hippo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere da brettebleier, brillebukse og så ullbukse utenpå der igjen?

Og det med plast var jeg ganske så sikker på, men min mor er påståelig ;) Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fortelle din mor at det har skjedd en revolusjon innen tøybleier, og at barn ikke lenger blir såre (min svigermor har fortalt om såre barnerumper som ble pakket inn i plassnipppakkede tøybleier). Det er et hav av muligheter nå. Din mor vil nok bli overrasket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker dere da brettebleier, brillebukse og så ullbukse utenpå der igjen?

Og det med plast var jeg ganske så sikker på, men min mor er påståelig ;) Takk for alle tips!

Man må ikke ha brillebukse, du kan feste brettebleien med snappi. Vi brukte litt brettebleier da gutten var liten baby, og da festet vi med snappi og tok på ullbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha brillebukse, du kan feste brettebleien med snappi. Vi brukte litt brettebleier da gutten var liten baby, og da festet vi med snappi og tok på ullbukse.

Samme gjorde vi. Snappi er genialt! Men brillebukser kan være greit å ha om man ikke får brettisene tette rundt lårene, da fanger brillebuksene opp mm-eksplosjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjorde vi. Snappi er genialt! Men brillebukser kan være greit å ha om man ikke får brettisene tette rundt lårene, da fanger brillebuksene opp mm-eksplosjoner.

Ja, men med konvoluttbretten blir det som regel ganske så tett og godt rundt lårene :) Nøstebarnbretten derimot blir for åpen, og da kan det nok være greit med brillebukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt det her, men greien med ullbuksene, og grunnen til at det ikke trengs plastikk utenpå, er at ullbuksene er satt inn med lanolin, evt. strikket av lanolingarn (som man får kjøpt på nøstebarn). Funker som pokker!

Greit å vite :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...