Gå til innhold

Bekkenløsning ikke godt nok for sykemelding...


-Ea-

Anbefalte innlegg

Dersom barnehagen mener det er forsvarlig å ha en mindre (siden de altså ikke setter inn vikar de første to ukene en person er sykemeldt), er det jo tross alt bedre at du er der.

Skjønner virkelig ikke at det skal være forskjell på om den som er sykemeldt er gravid eller ikke. Personen er jo likefullt borte fra jobben? Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er barna som styrer, vi lever ikke på 50 tallet lenger vettu, i 2009 følger vi barnets initiativ og ytringer, rett til medvirkning

heter det! Jeg kan ikke som voksen si til en toåring at nå er det lesetid bare fordi det passer meg, vi spiser heller ikke til fast tid hver dag så det er sagt.

Med "styerer" så mener jeg leder barehagen. Det er en ledelse der! Vi snakker om en stillingsbeskrivelse her.

Og det med at de voksne ikke bestemmer når ting skal foregå, synes jeg kanskje det er noe dere bør endre på. Barn trenger rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutiner er en helt annen ting, det er det masse av, det er tross alt en småbarnsavdeling :roll:

Igjen, det er vanlig praksis at man ikke setter inn vikar før etter to uker m SM, hvor vidt det ikke er pga graviditet. Jeg har fått vikar fra dag èn.

Nå må du lese før du skriver gjest!

Saken er at hvis jeg skal jobbe, men en annen på avdelingen blir syk, blir det stort press på at jeg skal yte 100 % den tiden jeg er der. Ser du sammenhengen? Jeg jobber kanskje bare litt, men ves sykdom kan man ikke ta hensyn til en bekkenløsningsplaget gravid kvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Jeg skjønner ikke hvorfor "gjest" skal henge ut -Ea- på denne måten! Har du jobbet i barnehage og satt deg inn i hennes situasjon?

Jeg har aldri jobbet i barnehage, men jeg jobber med funksjonshemmet ungdom! Når vi er på jobb er vi 4 personer på 4 ungdommer - vi har en hver vi har ansvar for hver gang! Dette rulerer. Som tilrettelegging har arbeidsgiver gjort slik at jeg bare går med den som er lettest - men dette er da tungt for det! Dette er ungdom som sitter på gulvet å leker, som jeg skal leke med! Jeg har nok med å komme meg opp fra gulvet selv, men i tillegg må jeg løfte ungdommen - på 60 kg - opp i tilegg! Greit at dette er tyngre enn barnehagebarn, men du gjest vil vel bare tenke tanken om at "ungdommen må vel reise seg selv fra gulvet".

Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge, men i noen tilfeller er det ikke så lett å tilrettelegge lenger! For min del har det fungert fra uke 12 og frem til nå med å tilrettelagt med å bare ha den letteste brukeren, nå fungerer det ikke lenger. Enten må arbeidsgiver tilrettelegge bedre ellers må jeg ut i svangerskapspermisjon. Altså det man får når bedriften ikke KAN legge til rette lenger.

Ja, gjest, du kan sikkert si at de andre på avdelingen kan løfte opp "min" bruker også, men dersom de må løfte sine egne og min bruker hele tiden tærer dette på dem, og de havner tilslutt i sykemelding.

Jeg tror du må sette deg inn i arbeidssituasjonen først, gjest, for jeg tipper du aldri har jobbet med barn eller lignende! Det er stor forskjell på jobber! Jeg tipper du er en person som er "imot" sykemelding og at folk må ha litt mer innsatsvilje og komme seg på jobb! Jeg er også en slik person. Som syns at folk burde komme seg på jobb, og ikke legge seg hjemme for hver minste grunn. Men når det kommer til bekkenproblemer er det ikke alltid like lett å jobbe. Jeg er selv sykemeldt og skammer meg ikke ett sekund.

Jeg har dårlig samvittighet for at jobben stresser veldig mye akkurat nå for å få satt inn vikarer til mine vakter inntil de får en fast vikar.. MEN jeg hadde mye dårligere samvittighet da jeg var på jobb og de andre fikk sin arbeidsdag mye tyngre fordi jeg ikke klarte å gjøre noe av fellesoppgavene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk... :klem:

Det du sier om samvittighet er et stort poeng :jepp:

Jeg har mye dårligere samv ovenfor de andre når jeg er på jobb enn når de har en vikar som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp hos legen som kviet seg for å skrive ut 100% SM pga bekkenløsningen min. Fikk ytterligere to uker, men med streng beskjed om å finne en løsning med arb. giver.

Jeg fikk plager allerede i uke 12, og vet hvor ille det kan bli. Var sengeliggende mer eller mindre siste trimester forrige svangerskap.

Jeg jobber i barnehage og syns det er for smertefullt å jobbe for så å måtte gå hjem og leke med sønnen etterpå. Jeg er helt skutt bare av å levere han i bhg hver dag.

Det er ingen tilrettelegingsmuligheter på avdelingen, ikke med det sykefraværet det allerede er på jobben.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, presse meg gjennom med 20% friskemelding? :sukk:

Er legen klar over at du kan bli invalid for resten av livet med bekkenleddssyndrom?

Jeg var hardt angrepet av bekkenløsning i svangerskapet men presset meg til å jobbe noe.

Nå 6 år angrer jeg ettersom hverdagen består av rullestol og smerter og alt hadde vært unngått dersom legen og jeg hadde tatt bekkenløsnig på alvor.

Hver år havner et titalls kvinner i rullestol eller blir varig ufør fordi bekkenløsningen går over etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor "gjest" skal henge ut -Ea- på denne måten! Har du jobbet i barnehage og satt deg inn i hennes situasjon?

Jeg driver på ingen måte med noen uthenging. Og jeg har både jobbet i barnehage og hatt bekkenløsning (om enn ikke samtidig).

Synes påstanden om at det blir satt inn vikar for gravide, men ikke andre høres absurd ut. Dersom en ansatt er borte er den jo borte. Om den er gravid eller ei spiller jo ingen rolle for arbeidsmengden den overlater til de andre.

Alså; dersom det ikke blir satt inn vikar i det hele tatt for de "ikke gravide" som blir sykemeldt må jo barnehagen klare seg helt uten denne (eller disse om det er flere på en gang) ansatte.

Da er det jo bedre å ha en person der som kan gjøre NOE enn å ikke ha personen der i det hele tatt (som i følge -Ea- ville vært tilfellet om hun ble sykemeldt og ikke var gravid). Barnehagen er altså bedre stilt med henne der uten løfting enn om hun f.eks skulle bli påkjørt av en bil og bli borte i to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er neimen ikke sikker på om legen er klar over hvor alvorlig det kan bli, skal minne han på det neste gang :jepp:

Jeg vet i alle fall at denne bekkenløsningen ikke kommer til å bli noe betydelig bedre enn forrige da jeg er ganske stor og tung allerede. Har ikke tenkt å bli sengeliggende de tre siste mnd denne gangen også :snurt:

Jeg driver på ingen måte med noen uthenging. Og jeg har både jobbet i barnehage og hatt bekkenløsning (om enn ikke samtidig).

Synes påstanden om at det blir satt inn vikar for gravide, men ikke andre høres absurd ut. Dersom en ansatt er borte er den jo borte. Om den er gravid eller ei spiller jo ingen rolle for arbeidsmengden den overlater til de andre.

Alså; dersom det ikke blir satt inn vikar i det hele tatt for de "ikke gravide" som blir sykemeldt må jo barnehagen klare seg helt uten denne (eller disse om det er flere på en gang) ansatte.

Da er det jo bedre å ha en person der som kan gjøre NOE enn å ikke ha personen der i det hele tatt (som i følge -Ea- ville vært tilfellet om hun ble sykemeldt og ikke var gravid). Barnehagen er altså bedre stilt med henne der uten løfting enn om hun f.eks skulle bli påkjørt av en bil og bli borte i to måneder.

Absurd får det bare være, alle som jobber kommunalt i bhg opplever nok dette da det er store budsjettkutt over alt for tiden. En kollega opererte armen sin for tre uker siden med to ukers SM, men det blir ikke satt inn vikar for henne før tredje uke er påbegynt. Saken er at hun kom tilbake mandag og tirsdag for å jobbe, men det ble for tungt så hun er SM ytterligere en uke. Pga de to dagene på jobb ble ikke SM sammenhengende og derfor heller ingen vikar før om eventuelt tredje uke av ny SM periode er pågebynt! Absurd ja, men det er altså slik det er...

Jeg ser hva du mener, men det du ikke har fått med deg er at jeg har jo vikar for meg. Det er ikke det det går på.

Du skriver at det hadde været bedre med meg der enn ingen hvis jeg ikke var gravid, men det er jeg da altså :fnise: Og det er sant, men det er bedre med en vikar for meg enn at jeg jobber i og med at vikaren ikke er gravid og kan derfor yte max på jobb.

Konklusjon:

Avdelingen har det bedre uten meg som ikke kan gjøre alt så lenge de har vikar for meg.

Det føles som om du henger meg ut litt innimellom.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man har reelle plager når man er gravid. Det er vel de fleste helt klar over og anser som "en del av gamet".

Jeg sov omtrent ikke om nettene, var konstant utslitt, klarte bare å gå kjempesakte bortover, varm kvalm og svimmel osv osv. Men det anså jeg som en del av det å være så heldig som å ha klart å bli gravid :)

Jeg orket ikke gjøre noe annet enn å være på jobb og hvile, men jeg klarte å være på jobb. Ikke behagelig eller "frisk og rask", men jeg holdt ut og det er jeg stolt over.

Det handler om å ta vare på seg selv og den lille i magen også;) Får man plager i korsrygg og/eller bekken tidlig kan man ved å ta vare på seg selv sørge for å slippe å bli hardere angrepet enn nødvendig. Om man med en 50% sykemelding fra uke 24 kan unngå å bli 100% sykemeldt i uke 34 synes jeg man har vært smart. Det er ikke noe hyggelig å gå hjemme hele dagene heller - da blir ventetiden lang.

Det er forskjell på folks plager også. Har ikke helt troen på at de som sier de var så og så plaget men jobbet fullt ut til ungen spratt ut av seg selv snakker 100% sant. Det er faktisk folk som får invalidiserende bekkenløsning og må sitte i rullestol - fortell ikke meg at de skal fortsette å jobbe 100% til permisjonsstart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest..
Synes påstanden om at det blir satt inn vikar for gravide, men ikke andre høres absurd ut. Dersom en ansatt er borte er den jo borte. Om den er gravid eller ei spiller jo ingen rolle for arbeidsmengden den overlater til de andre.

Alså; dersom det ikke blir satt inn vikar i det hele tatt for de "ikke gravide" som blir sykemeldt må jo barnehagen klare seg helt uten denne (eller disse om det er flere på en gang) ansatte.

Når man er gravid, betaler NAV fra dag 1, om man ikke er gravid må jo arbeidsplassen betale et vist antall uker (2?), før den sykemeldte får sykepenger fra nav i stedet for arb.giver.

Når alt kommer til alt er det kun penger det er snakk om.

Derfor. Om hun er 100% sykemeldt i svangerskapet får de satt inn vikar fra dag 1, uten at det koster dem noe ekstra. Det vil jo hjelpe de som jobber mer, enn om de skal ha en gravid som ikke kan gjøre "noen ting" der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Arbeidgiveren din kan søke NAV om tilretteleggingstilskudd. Da kan det f.eks. tas inn en vikar de timene du er på jobb, slik at du bare går "på topp" og kan ta kun lette oppgaver. Jeg har selv benyttet dette i vår, jeg jobber som sykepleier på sykehjem (mange tunge arbeidsoppgaver) og fikk tidlig bekkenløsning. Jeg jobbet 50% en stund (halve dager), og de timene jeg var på jobb, hadde jeg alltid en "stand-in" som kunne ta stell og løft. Så fikk jeg bedre tid til å ta meg av sykepleieroppgaver som ikke var så fysisk krevende. Med denne ordningen holdt jeg meg på jobb 1,5 mnd lenger enn jeg kunne klart uten "stand-in". Måtte imidlertid gi meg helt da jeg ikke klarte å gå hjem fra jobben.

Lenke: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsgiver/Oppf...ilskudd/813.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å ta vare på seg selv og den lille i magen også;) Får man plager i korsrygg og/eller bekken tidlig kan man ved å ta vare på seg selv sørge for å slippe å bli hardere angrepet enn nødvendig. Om man med en 50% sykemelding fra uke 24 kan unngå å bli 100% sykemeldt i uke 34 synes jeg man har vært smart. Det er ikke noe hyggelig å gå hjemme hele dagene heller - da blir ventetiden lang.

Det er forskjell på folks plager også. Har ikke helt troen på at de som sier de var så og så plaget men jobbet fullt ut til ungen spratt ut av seg selv snakker 100% sant. Det er faktisk folk som får invalidiserende bekkenløsning og må sitte i rullestol - fortell ikke meg at de skal fortsette å jobbe 100% til permisjonsstart!

Det er ikke fysisk mulig å jobbe 100% frem til permisjonen med ordentlig bekkenløsning så de som påstår dette snakker tull. Med ordentlig bekkenløsning er bekkenbåndene så løse at man har smerter uansett hva man gjør og bare det å gå fra senga til sofaen er tidkrevende. Selv krabbet jeg de siste 14 dagene før jeg ble satt i gang pga bekkenløsning. Jeg er i dag 100% ufør og har hatt smerter i mange år. Å løfte barnet mitt var et smertehelvete og han var ikke gamle kroppen da han lærte at han måtte krype opp i fanget mitt fordi jeg ikke var i stand til å løfte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...