Gå til innhold

Er det noe ord eller setninger du bare hater å høre

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kom på en ting til jeg ikke liker. Det har helt sikkert med dialekt å gjøre, men ørene mine blør hver gang...Det er litt vanskelig å forklare, men når noen (spesiellt fra Bergen og oppover sogn og fjordane) snakker, så er det som om de glemmer ord, på en måte. Feks jeg har lyst hjem, jeg har lyst kino.

Jeg har hørt en variant av den der: "Jeg har lyst å hjem." Vedkommende som sa det, kom fra Osterøy.

Å hjem? Infinitiv av det kjente verbet "hjem"? Å HJEM, HJEMME, HJEMTE? På hvilket gnom-språk?!? Argh!

Og jeg har flere: "Hadde jeg nær sagt", en variant av "holdt jeg på å si". Nei, du var ikke nær ved å si det, du SA det. Nå nettopp, faktisk.

Kanskje vedkommende av og til føler at han/hun "må nødt til å", eller enda bedre, "må nødt for å" si denslags.

Jeg blir irritert av å høre sånt. Jeg blir riktignok ikke "sint som et fly", hovedsaklig fordi den sammenligningen IKKE GIR NOEN MENING OVERHODET!

Slitne mennesker kan jo snuble i språket innimellom, uten at man skal hisse seg opp over det. Spesielt hvis de har stresset rundt "som en pisket rotte" hele dagen. Ja, her er en pisk, og der er en rotte. Se om du treffer. Og når du har gitt opp, sett deg ned og gjør deg kjent med uttrykket "som et pisket skinn".

Men det er klart, man viser dette til enkelte, og de sier "jeg ser ikke problemet!" Det var da leit. Enten trenger du briller, eller så er du kanskje bare dum i hodet, for JEG ser problemet uten å anstrenge meg nevneverdig.

Ved nærmere ettertanke kan det med synet muligens være riktig, for vedkommende ser heller ikke at den boksen i kassen på butikken er en myntautomat, men utbryter muntert "jeg vant!" når vekslepengene kommer. Hver gang.

Da er det godt å komme seg hjem og sette seg ved middagsbordet, slik at noen kan si "du må bare forsyne deg med [noe]", når det står en full skål med dette "noe" rett foran nesen på en. Vedkommende går da ut fra at man er blind/viljesvak/sykelig sjenert, eller overhodet ikke har fått med seg hvordan et måltid avvikles.

Jaja, jeg vet i det minste noenlunde hvordan språket fungerer, slik at jeg kan irritere meg over dette. Og det er jo "bedre å ha elsket og tapt, enn aldri å ha elsket", på samme måte som det er bedre å ha vært styrtrik og deretter gått konkurs slik at man måtte flytte inn på en knøttliten hybel, enn å ha bodd fredelig på den hybelen hele tiden. Javisst, det er jo utrolig logisk når man tenker over det... mens man dunker hodet i veggen, formodentlig.

Aaaaah, godt å få det ut. For en vidunderlig tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...i 2009, i verdens rikeste land...

osv.

Blir vel 2010 nå, for den dør vel ikke med det første den grøsserinnledningen der.

+ bruk av "de" i stedet for "dem" - hvorfor oppsto det sånn helt plutselig og bredte så voldsomt om seg? Får frysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her irriterer jeg meg over folk som ikke gidder å uttale kj-lyden riktig. Synes også det høres forferdelig ut når folk sier "meg og Petter skal på kino", i stedet for "Petter og jeg". Har en venninne som sier det konstant, men da jeg forsøkte å si at det ikke var riktig skyldte hun på at det var dialekt.

Har også en venninne som alltid sier "hvis du skjønner" i slutten av nesten alle setninger. Samme jenta bruker "lille venn" mye. Det virker veldig nedlatende i mine ører. Tror hun virkelig at jeg ikke skjønner? Grrrr.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For å si det sånn" -utrolig irriterende når det blir brukt på slutten av annenhver setning.

Marekatt er også et ord jeg ikke liker, vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
"For å si det sånn" -utrolig irriterende når det blir brukt på slutten av annenhver setning.

Marekatt er også et ord jeg ikke liker, vet ikke hvorfor.

Marekatt? er ikke det navnet på et dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Marekatt? er ikke det navnet på et dyr?

Marekatt er en apeart. Men ordet blir gjerne brukt som skjellsord/i nedsettende betydning. Han/hun er en skikkelig marekatt, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Marekatt er et dyr ja, men ordet klinger ikke bra i mine ører :riste:

hehe man får prøve å finne et bedre navn på de. Jeg syns forøvrig det høres søtt ut. Noe som irriterer meg er apeKATT. Aper har da aldri vært i slekt med kattedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over alle som påstår at det er dialekt når de snakker feil. Det er ikke en dialekt bare fordi alle vennene dine takler morsmålet like dårlig :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes det er irriterende å snakke med noen som sier "på en måte" i annenhver setning, og "skjønner du?" like ofte. Jeg er ikke dum, heller :kjefte: .

Man får ta det humoristisk. Kanskje til og med jeg har noen uvaner :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt en variant av den der: "Jeg har lyst å hjem." Vedkommende som sa det, kom fra Osterøy.

Å hjem? Infinitiv av det kjente verbet "hjem"? Å HJEM, HJEMME, HJEMTE? På hvilket gnom-språk?!? Argh!

Og jeg har flere: "Hadde jeg nær sagt", en variant av "holdt jeg på å si". Nei, du var ikke nær ved å si det, du SA det. Nå nettopp, faktisk.

Kanskje vedkommende av og til føler at han/hun "må nødt til å", eller enda bedre, "må nødt for å" si denslags.

Jeg blir irritert av å høre sånt. Jeg blir riktignok ikke "sint som et fly", hovedsaklig fordi den sammenligningen IKKE GIR NOEN MENING OVERHODET!

Slitne mennesker kan jo snuble i språket innimellom, uten at man skal hisse seg opp over det. Spesielt hvis de har stresset rundt "som en pisket rotte" hele dagen. Ja, her er en pisk, og der er en rotte. Se om du treffer. Og når du har gitt opp, sett deg ned og gjør deg kjent med uttrykket "som et pisket skinn".

Men det er klart, man viser dette til enkelte, og de sier "jeg ser ikke problemet!" Det var da leit. Enten trenger du briller, eller så er du kanskje bare dum i hodet, for JEG ser problemet uten å anstrenge meg nevneverdig.

Ved nærmere ettertanke kan det med synet muligens være riktig, for vedkommende ser heller ikke at den boksen i kassen på butikken er en myntautomat, men utbryter muntert "jeg vant!" når vekslepengene kommer. Hver gang.

Da er det godt å komme seg hjem og sette seg ved middagsbordet, slik at noen kan si "du må bare forsyne deg med [noe]", når det står en full skål med dette "noe" rett foran nesen på en. Vedkommende går da ut fra at man er blind/viljesvak/sykelig sjenert, eller overhodet ikke har fått med seg hvordan et måltid avvikles.

Jaja, jeg vet i det minste noenlunde hvordan språket fungerer, slik at jeg kan irritere meg over dette. Og det er jo "bedre å ha elsket og tapt, enn aldri å ha elsket", på samme måte som det er bedre å ha vært styrtrik og deretter gått konkurs slik at man måtte flytte inn på en knøttliten hybel, enn å ha bodd fredelig på den hybelen hele tiden. Javisst, det er jo utrolig logisk når man tenker over det... mens man dunker hodet i veggen, formodentlig.

Aaaaah, godt å få det ut. For en vidunderlig tråd!

Hihihi, mange gode poenger her! :ler:

Til det uthevede avsnittet, eksen min sa alltid f. eks. da han kom hjem fra jobb og var sliten at han var "trøtt som et fly"! Muligens litt morsomt første gang, men ufattelig irriterende etterhvert. Jeg har aldri hørt noen andre bruke det uttrykket, er det vanlig? Hvor kommer det fra? Eller kjenner vi samme person? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feks jeg har lyst hjem, jeg har lyst kino. Det er de eksemplene jeg kommer på nå, men det er MANGE flere! Jeg syns det høres så feil ut

I de tilfellene du snakker om her, blir "har lyst" brukt synonymt med "vil". (Jeg har det særtrekket i min dialekt)

"Jeg har lyst hjem", blir da riktig, i og med at det som blir sagt er "jeg vil hjem", og jeg skjønner ikke helt at du mener det mangler ett ord der... hvilket ord mener du forresten mangler? :klø:

Derimot er "Jeg vil kino" totalt feil, der mangler det en preposisjon (på). Jeg har aldri hørt noen si denne (eller tilsvarende) setninger, men hvis noen sier det, er det ikke dialekt.

"Jeg vil kino", og "jeg har lyst kino" er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Allie_*

- Klein

- Babies

Eks. den søte lille babiesen (galt på så mange nivå!)

- Vikkend (fornorsket utgave av weekend)

- Bailas (fornorske utgave av baileys)

- Spørreformen "om du" brukt i annen hver setning.

Eks."Om du like?", "Om du vil?" osv.

- som dere ungdommen sier

- Lakabrent

- pere, lerar - istedet for pære og lærer

- utflod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER når folk skriver/sier nippler i stedet for brystvorter!! Får frysninger bare av å skrive det! *grøss*

Også hater jeg når folk sier at en ting er "helt kurant"... Vet ikke hvorfor... Det bare irriterer meg grenseløst....

Også folk som skriver: babisen, bebien, bebyen og alle andre "måter " å skrive det på... Det heter babyen!!

Også folk som skal PÅ legen/tannlegen :fnise:

(også har jeg en venninne som sier "blakk som en fuglerotte!" Hva i all verden er en fuglerotte?!)

Endret av Aftensol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg HATER når folk skriver/sier nippler i stedet for brystvorter!! Får frysninger bare av å skrive det! *grøss*

Også hater jeg når folk sier at en ting er "helt kurant"... Vet ikke hvorfor... Det bare irriterer meg grenseløst....

Også folk som skriver: babisen, bebien, bebyen og alle andre "måter " å skrive det på... Det heter babyen!!

Også folk som skal PÅ legen/tannlegen :fnise:

(også har jeg en venninne som sier "blakk som en fuglerotte!" Hva i all verden er en fuglerotte?!)

Nippler får jeg grøsninger av også! Ekkelt ord. Hvorfor ikke bruke rette ordet, brystvorte (ææhh, litt ekkelt det også, i grunnen! :ler: ) Når det gjelder fuglerotte-det har jeg aldri hørt :ler: ,men "Blakk som en KIRKEROTTE er velkjent" Kanskje venninnen din har misforstått? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...