Gå til innhold

Er det noe ord eller setninger du bare hater å høre

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva betyr det? :)

Nøyaktig det samme som "vent litt", eller "'t øyeblikk". Det er så vidt jeg vet bare kristiansundere som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på en ting til jeg ikke liker. Det har helt sikkert med dialekt å gjøre, men ørene mine blør hver gang...Det er litt vanskelig å forklare, men når noen (spesiellt fra Bergen og oppover sogn og fjordane) snakker, så er det som om de glemmer ord, på en måte. Feks jeg har lyst hjem, jeg har lyst kino. Det er de eksemplene jeg kommer på nå, men det er MANGE flere! Jeg syns det høres så feil ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting til jeg ikke liker. Det har helt sikkert med dialekt å gjøre, men ørene mine blør hver gang...Det er litt vanskelig å forklare, men når noen (spesiellt fra Bergen og oppover sogn og fjordane) snakker, så er det som om de glemmer ord, på en måte. Feks jeg har lyst hjem, jeg har lyst kino. Det er de eksemplene jeg kommer på nå, men det er MANGE flere! Jeg syns det høres så feil ut

Jeg er fra Bergen, og jeg har aldri hørt noen si dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sogn og Fjordane. Aldri hørt noen snakke på den måten hverken i Hordaland eller her i fylket. Faktisk ikke noen steder i landet.. Vet ikke hvor du har dette fra :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen, og jeg har aldri hørt noen si dette.

Jeg bor i Sogn og Fjordane. Aldri hørt noen snakke på den måten hverken i Hordaland eller her i fylket. Faktisk ikke noen steder i landet.. Vet ikke hvor du har dette fra :klø:

Hm...ok. Da kan det jo ikke være dialekt det er snakk om, så da er det vel en "feil" kan man si. Men når jeg tenker meg om, så var det feil å si bergen og oppover, for jeg vet om 3 personer som snakker slik, og de er fra hver sin kant av landet hehe :) Men er det ingen som vet hva jeg snakker om? Kanskje det er mine ører som er feil sammenskrudd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst hjem har jeg hørt før. Det sier vi på Møre også, men ALDRI lyst kino :fnise: Tror lyst hjem er ganske "unikt", vet ikke om noen andre uttrykk som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm...ok. Da kan det jo ikke være dialekt det er snakk om, så da er det vel en "feil" kan man si. Men når jeg tenker meg om, så var det feil å si bergen og oppover, for jeg vet om 3 personer som snakker slik, og de er fra hver sin kant av landet hehe :) Men er det ingen som vet hva jeg snakker om? Kanskje det er mine ører som er feil sammenskrudd :fnise:

Kanskje det bare er en veldig unik talefeil :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat bekreftet at det ikke var noe galt med ørene mine hehe :) snakket nettopp med en venninne og fortalte hva diskusjonen her gikk ut på, og hun fortalte at det var vanlig for henne å snakke sånn. Måtte bare fortelle det :) Puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat bekreftet at det ikke var noe galt med ørene mine hehe :) snakket nettopp med en venninne og fortalte hva diskusjonen her gikk ut på, og hun fortalte at det var vanlig for henne å snakke sånn. Måtte bare fortelle det :) Puh...

Haha, skjønner jeg i grunn godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg sa i allfall før, "Eg har lyst heim". Men eg sa "Eg har lyst PÅ kino i dag" f. eks. Har ikkje tenkt over at det er rart før no :sjenert: Eg er fra Sogn og Fj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil hjem" er vel temmelig vanlig over hele landet. "Jeg vil kino" og den slags har jeg imidlertid aldri hørt.

Ser ikke helt problemet med "jeg vil hjem". Det er et av de unntakene som har gått inn i grammatikken. Tenk for eksempel på uttrykk som, "jeg lærte stykket utenat." Du lærte stykket uten at hva da? Det er slike ting som går inn i språket uavhengig av grammatiske regler. "Vær så snill" og "vær så god" betyr jo nøyaktig det samme rent leksikalsk sett, men de brukes som motsetninger, når man vil ha og når man vil gi. De er jo dessuten avstumpede setninger.

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, har hørt lignende tilfeller, så det er ikke bare deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...