Gå til innhold

Det å være fysen på noe


lilla91

Anbefalte innlegg

Jeg er sikker på at alle her inne stadig opplever følelsen av å ha ekstra lyst pen spesiell matvare. Så lyst at man kunne gjort hva som helst for den. Noen ganger (kanskje de fleste, hehe), er det sjokolade, andre ganger kan det være noe så "lite krevende" som agurk.

Hva kommer dette av? Er det noe kroppen prøver å fortelle oss?

Jeg har lest en artikkel om en dame som hadde UTROLIG lyst på kål hele tiden. Etter hvert begynte hun å føle seg dårlig, og fikk fiagnosen kreft av legen sin. Det viste seg at kål inneholdt et stoff som motvirket kreften. Kroppen trengte dette stoffet,og sendte signaler til hjernen som gjorde at hun bare MÅTTE ha kål.

Når man sover for lite og kroppen ikke er helt opplagt, får man lyst på sukker og raske karbohydrater for at kroppen lettere skal nyttegjøre seg av energien.

På grunn av at kroppen min er i en oppbygningsfase etter anoreksi, har jeg ikke mensen. Dette øker risikoen for beinskjørhet, og det som kan forhindre dette er kalsium. Kanskje det kan være forklaringen på at jeg er helt gal etter melk og youghurt?

Jeg synes at vi stoler for lite på kroppen vår. Slankekurer, "sunne" produkter som absolutt ikke virker fristende, kaloribegrensnier og dietter med lite fett... Mens kroppen skriker etter noe annet. Når man prøver å kjenne etter hva mavirkelig har lyst på, hva kroppen roper etter, føler man seg også mye mer tilfredsstilt i både kropp og sjel tror jeg.

Vi alle burde lære oss å stole mer på kroppen vår! Ikke skjell degselv ut fordi du har SÅÅÅ lyst på sjokolade. Kanskje sjokolade er bra for deg akkurat i det øyeblikket kroppen din roper etter det? :)

Og forresten; betyr det noe når man bare har lyst på mat, noe å putte i munnen, eller går dette i en annen kategori? (For meg som har hatt anoreksi regner jeg med at det er naturlig å ha lyst på alt mulig rart, ettersom kroppen er/har vært underernært og trenger masse energi for å få i gang funksjoner.) Men jeg tenker på friske mennesker. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...