Gå til innhold

Hvor er det mulig å jobbe ved siden av et fulltidsstudie?


Gjest Gjest_Monica_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Monica_*

Jeg er 29 år og har blitt arbeidsledig på grunn av nedskjæringer på jobben og nå sitter jeg og vurderer hva jeg skal gjøre videre i livet. Jeg har jobbet i varehandel siden videregående og har ingen høyere utdannelse. Det vurderer jeg å gjøre noe med, men jeg har noen spørsmål;

Hvor mye er det mulig å jobbe ved siden av et fulltidsstudie? Studielån er ikke et alternativ, så jeg må jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt ann på hva du skal studere. En del fag kan man med god disiplin lese seg til selv, mens andre har obligatorisk oppmøte, mange innleveringer, praksis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet mye ved siden av fulltidsstudie. Men hadde også en samboer som stod for det meste av utgifter.Klarte meg uten studielån, men hadde ikke klart å forsørge meg og to unger alene med det jeg tjente i den perioden.

For meg ble det mye jobbing i helger, jul, påske og sommerferie. Dvs tre år uten egentlig å ha noe som engang lignet ferie eller fri.Rimelig heftig å gå av nattevakt klokken 0730 på mandagsmorgen etter full arbeidshelg for deretter å møte på forelesning 0815. Men det gikk, og er i dag kjempeglad for at jeg tok mere utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke ved siden av fulltidsstudie. Litt i helger nå og da, men aldri noe fast. Har altfor mye pensum, innleveringer, hjemmeeksamener osv. til det. Samtidig tror jeg det er fullt mulig om du bare er disiplinert nok, og flink til å strukturere hverdagen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går fulltidsstudie og jobber på en bokhandel og på et bosenter. Har fri hver 8.helg. Fult mulig om man prioritere og er strukturert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva og hvor du studerer. Noen studier krever mer arbeid enn andre. Da de regnet ut gjennomsnittlig antall timer studentene på de forskjellige studiene brukte her jeg studerer, varierte det fra 25 timer uken ved et av studiene til 60 timer uken for et annet studie. Det sier seg selv at de som bruker 60 timer uken på studier ikke hadde like mye tid/overskudd som de som var på de mindre arbeidskrevende studiene.

Så er det også noen studier som har mye obligatorisk oppmøte, så det blir vanskelig å finne arbeidstider som passer, mens andre har lite obligatorisk oppmøte og kan være på jobb når som helst på døgnet.

Generellt jobber studenter alle mulige steder. Noen jobber rett og slett på universitetet, som undervisnignsassistenter, datavakter, labvakter o.l, mens andre jobber i butikker, som telefonselgere, på sykehjem, som bussjåfører, osv osv osv. Det kommer helt an på studiesituasjon - og hjemmesituasjon (har man barn blir det jo enda vanskeligere å få tid til alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet mye ved siden av fulltidsstudie. Men hadde også en samboer som stod for det meste av utgifter.Klarte meg uten studielån, men hadde ikke klart å forsørge meg og to unger alene med det jeg tjente i den perioden.

For meg ble det mye jobbing i helger, jul, påske og sommerferie. Dvs tre år uten egentlig å ha noe som engang lignet ferie eller fri.Rimelig heftig å gå av nattevakt klokken 0730 på mandagsmorgen etter full arbeidshelg for deretter å møte på forelesning 0815. Men det gikk, og er i dag kjempeglad for at jeg tok mere utdannelse.

Wow. Folk har ulike tåleterskler...hadde jeg hatt det programmet der ville jeg ha endt opp utbrent, syk, sur, sint og negativ. Hadde ikke klart å pretere noe med dager som dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 3. året på vgs, og jobber fre-søn pluss alle feriene. Det er veldig slitsomt og stressende, spesielt hvis man "må" gjøre det bra på skolen i tillegg, men det går.Så jeg tror det er fult mulig å jobbe mye i tillegg til studiene, man må bare planlegge godt. :)

hvis du ikke ønsker/kan møte opp på skolen hver dag kan nettstudier være et godt alternativ. Stå på, dette klarer du :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videregående er jo ikke store greiene i forhold til universitet da. Mye mer jobb på høyskole og universitet enn videregående, i allefall etter hva jeg har erfart.

En del universiteter og noen høyskoler praktiserer ikke fraværsføring, noe som aldeles ikke fungerte for meg til tider. Alt for lett å bli hjemme, og heller ta på seg ei ekstravakt enn å møte opp i forelesning. Anbefaler derfor studie på en skole som fører fravær. Da må du på skolen uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med snixy. Man kan ikke sammenligne vgs. med høgskole/universitet.

Hvor mye du kan jobbe kommmer an på både deg og hva du studerer. Noen studier krever (som nevnt ovenfor) mye obligatorisk oppmøte, og mange innleveringer. Andrer har lite obligatorisk, men krever mye lesing på egen hånd. Trenger du mye tid for å forstå noe, eller husker du alt du leser?

Hvor mye fritid øsnker du å ha, og hvor mye trenger du? Vil du ha et sosialt liv utenom jobb og studier?

Noen jobber ingenting ved siden av studiene, noen har fulltidsjobb, mange har 20-50% jobb ved siden av studiene. Det varierer veldig.

Ha tenker du på å studere? Kanskje noen her har større kjenskap til akkurat det du ønsker å studere.

Et annet tips er at mange synes det er sjokk å begynne å studere første semester. Nye leserutiner, nye krav, og et til tider uoversiktlig system. Kanskje du kan begynne i en liten stilling og ta opp lån første semester, og heller jobbe mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_norah_*
Jeg går 3. året på vgs, og jobber fre-søn pluss alle feriene. Det er veldig slitsomt og stressende, spesielt hvis man "må" gjøre det bra på skolen i tillegg, men det går.Så jeg tror det er fult mulig å jobbe mye i tillegg til studiene, man må bare planlegge godt. :)

hvis du ikke ønsker/kan møte opp på skolen hver dag kan nettstudier være et godt alternativ. Stå på, dette klarer du :jepp:

kan ikke sammenliknes nei.

men det er fullt mulig, og flere gjør dette i tillegg til å ha barn og andre forpliktelser.

det er ikke nødvendig å studere fulltid heller, man kan legge opp studieprogresjonen etter som man jobber.

men jeg ville skaffet meg en jobb som er mulig å gjøre på kveldstid og helger, og som gir helgetillegg etc.

gjerne noe kommunalt eller statlig, for ellers jobber man jo like mange timer men med mindre lønn.

det krever mye planlegging og struktur, samt utrolig mye motivasjon.

ikke at jeg skal legge meg oppi hvorfor du ikke skal ha studielån, men dersom du har rett på dette ville jeg vurdert det sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går fulltid på BI og jobber ca 50% ved siden av. Bor i Oslo så har høye boutgifter (og skolen koster også litt), men har en samboer som stiller litt ekstra opp med tanke på boutgiftene. Blir nok studielån fra og med neste semester. Vil forøvrig tipse om at BI har varehandelstudier på deltid hvis du vil jobbe mer og studere 50 eller 75%. Kanskje også vurdere nettstudier i enkelte fag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes fler utdannelser man kan ta deltid.. Høgskolene har nok oversikt over hvilke. Jeg har tatt sykepleien på 4 år, isteden for 3. Synes det har vært veldig greit i forhold til det å kunne jobbe ved siden av og kunne behandle lån og andre utgifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...