Gå til innhold

Hva tenker folk på?

Fremhevede innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet
At noen kan gjøre en feilvurdering gjør dem ikke til idioter.

Enig med deg der. Men jeg syns det er rimelig idiotisk å forvente at NSB skal ha satt av spesielle plasser og bli fornærmet fordi man må stå på toget som alle andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes heller irritasjonen bør rettes mot NSB. Når det alltid er så fullt at mennesker må trenge seg sammen, og svært mange ikke får sitteplasser, så er det en total ansvarsfraskrivelse at de ikke gjør noe med dette. Sikkerhetsmessig er det svært uheldig om noe skulle skje, og alle disse menneskene har faktisk betalt for å være med toget, og det minste de bør kunne forlange, er å få en sitteplass.

Skrevet (endret)
Du har en utrolig negativ måte å omtale disse foreldrene på. Så de brøytet seg inn. Selv gikk du vel pent og pyntelig inn? ;) Du drar dette alt for langt etter min mening, og leter etter måter å framstille dette mest mulig ille. Med mindre det lå eldre damer og rullatorer strødd rundt dem, så velger jeg å tro at de gikk inn på toget.

Haha, vedder en femmer på at du også er en sånn som klager høylytt fordi det ikke er seter reservert for deg. Disse foreldrene TS omtaler hadde trengt en skikkelig realitetsorientering.

Jeg er også irritert på foreldre som brøyter seg inn på busser med barnevogn, jeg har fått blåmerker på skinneleggen mer enn én gang. Min løsning på det hele er å be dem pelle seg av bussen og vente på neste, siden det faktisk ikke er plass. Jeg er nok omtalt på diverse internettfora jeg også.

Jeg synes heller irritasjonen bør rettes mot NSB. Når det alltid er så fullt at mennesker må trenge seg sammen, og svært mange ikke får sitteplasser, så er det en total ansvarsfraskrivelse at de ikke gjør noe med dette. Sikkerhetsmessig er det svært uheldig om noe skulle skje, og alle disse menneskene har faktisk betalt for å være med toget, og det minste de bør kunne forlange, er å få en sitteplass.

Har du i det hele tatt fått med deg at de faktisk gjør noe for å bedre situasjonen? Det er ikke bare å sette inn flere togsett og så blir alt bra.

Endret av Zzyzx
Skrevet
For å være ærlig, så hadde jeg aldri tenkt tanken på å irritere meg over en familie som ved en feil går på et annet tog enn det som kanskje hadde vært det ideelle. Synes faktisk det må gå an å sette inn såpass med tog at det er sitteplasser for alle. Når togene er stappfulle hver dag, og mange ikke får sitteplass, bør vel kanskje noen våkne og skjønne at det må settes inn flere vogner.

Uansett er dette ingenting å irritere seg over. Alle kan gjøre en feilvurdering, spesielt når alt er hektisk og man har med barn osv. Det er utrolig hvor mye lysere hverdagen kan bli for alle dersom vi viser litt lempelighet og behjelpelighet overfor hverandre i stedet for bare å være sure og fordømmende.

Amen!

Skrevet
Hvis de ikke er lokalkjente må det være mye enklere å finne ut at det går et flytog (særlig når ts skriver at flytoget, som tross alt er pyntet med fine fly stod ved siden av) enn å finne fram til rett lokaltog? Høres mer ut som et *forsøk* på å spare en slant.

Det er litt av en insinuasjon. Det eneste vi vet er at en familie skulle til Gardemoen, og gikk på et eller annet tog som skulle til Gardemoen. De fleste tenker vel som så at så lenge toget har riktig destinasjon, så er det vel ikke noe vits i å stå og lure. Da tar man rett og slett det toget.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg pendler med tog fra Asker til Oslo daglig og på grunn av arbeidstidene mine må jeg reise midt i den travleste perioden på morgnen. Togturen til Oslo S tar omtrent en halvtime og toget er stort sett fullt når jeg kommer på. Sitteplass er mer en gledelig overraskelse enn en selvfølge. Mandager er den verste dagen, da er det bare å skvise seg inn.

I dag kom det en familie med to små barn og en del bagasje som skulle til Gardermoen. De var tydeligvis ikke vant til å ta toget og ble veldig sjokkerte over hvor fullt toget var og ungene ble selvsagt sutrete av å måtte stå. Foreldrene stod og snakket seg i mellom om hvor dårlig det var at det ikke var seter reservert til barnefamilier og hvor dårlig gjort det var at ingen tilbød setene sine til ungene.

Jeg ble bare helt oppgitt... De kunne jo bare tatt Flytoget, det er raskere og ville vel ikke blitt dyrere for dem siden barn reiser gratis i følge med voksne. Der er det jo alltid bra med plass fra Asker, så det ville ikke vært noe problem med sitteplass heller...

Småbarnsforeldre (ikke alle, men for mange) mener jo at de og deres mer eller mindre vellykkede avkom er verdens navle, som alle skal ta hensyn til. Reservere plasser til barnefamilier! Hvis disse ungene deres var sånne persilleblader, burde familien vel tatt en drosje i stedet. Da kunne podene sunket ned i skinnseter og sluppet å bli konfrontert med denne onde og slemme verden.

Skrevet

Jeg unngår tog og annen kollketivtrafikk i rushen når jeg har med unger.. Så langt det lar seg gjør selvsagt. Å stå sild i tønne med en grinete unge (eller flere) er pyyyyton! Og man kan ikke forvente at ting tilrettelegges for barnefamilier i enhver situasjon.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
For å være ærlig, så hadde jeg aldri tenkt tanken på å irritere meg over en familie som ved en feil går på et annet tog enn det som kanskje hadde vært det ideelle. Synes faktisk det må gå an å sette inn såpass med tog at det er sitteplasser for alle. Når togene er stappfulle hver dag, og mange ikke får sitteplass, bør vel kanskje noen våkne og skjønne at det må settes inn flere vogner.

Uansett er dette ingenting å irritere seg over. Alle kan gjøre en feilvurdering, spesielt når alt er hektisk og man har med barn osv. Det er utrolig hvor mye lysere hverdagen kan bli for alle dersom vi viser litt lempelighet og behjelpelighet overfor hverandre i stedet for bare å være sure og fordømmende.

Det er utrolig hvor mye lysere hverdagen kan bli for alle dersom vi viser litt lempelighet og behjelpelighet overfor hverandre i stedet for bare å være sure og fordømmende.

I dette tilfellet var det vel foreldrene som var sure og fordømmende da.

Skrevet
Haha, vedder en femmer på at du også er en sånn som klager høylytt fordi det ikke er seter reservert for deg. Disse foreldrene TS omtaler hadde trengt en skikkelig realitetsorientering.

Jeg er også irritert på foreldre som brøyter seg inn på busser med barnevogn, jeg har fått blåmerker på skinneleggen mer enn én gang. Min løsning på det hele er å be dem pelle seg av bussen og vente på neste, siden det faktisk ikke er plass. Jeg er nok omtalt på diverse internettfora jeg også.

Har du i det hele tatt fått med deg at de faktisk gjør noe for å bedre situasjonen? Det er ikke bare å sette inn flere togsett og så blir alt bra.

Du, som åpenbart har fått med deg det meste: Hva er det NSB har gjort for å bøte på situasjonen, da?

Er ikke det ts forteller tilfelle?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Så den omtalte familien er nå idioter?! Denne tråden slutter ikke å overraske meg.

Så lenge det ikke står noe sted at disse ikke kan ta toget på lik linje med alle andre, så har dere vel ikke noe dere skal ha sagt. At noen kan gjøre en feilvurdering gjør dem ikke til idioter. Det vil jeg heller kalle mennesker som klarer å lire av seg noe slikt.

Naturligvis kan de ta toget på lik linje med andre. Men da må de også på lik linje med andre finne seg i at toget er fullt, og at de, som sikkert mange andre på samme tog, måtte stå. Sutre og klage på NSB som ikke reserverer seter til barnefamilier og sure miner overfor medpassasjerer som ikke reiser seg for gullungene deres, sorry, ingen sympati fra meg.

Skrevet
Du, som åpenbart har fått med deg det meste: Hva er det NSB har gjort for å bøte på situasjonen, da?

Er ikke det ts forteller tilfelle?

NSB gjør nok ikke så mye, men Jernbaneverket derimot, som er de som eier skinnegangene gjør en hel del på den strekningen, som på sikt vil bedre kapasiteten. Det kan du lese mer om her, hvis du her kjempelyst: Jernbaneverket

Men det var vel strengt tatt ikke det denne tråden handler om... :sjenert:

Skrevet

Jeg synes ikke man trenger å gi fra seg seter til barn. De klarer da fint å stå. Og å gi fra seg seter til småbarn (1-3 år) er vel liten vits i - de sitter jo ikke stille lenge av gangen likevel.

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at det aldri har falt meg inn å reise meg for barn. For foreldre som bærer på små barn, ja, men for en 6-åring? Neppe...

Forøvrig lurer jeg på om dere sommener at noen burde reist for disse ungene på et fullstappa tog noen gang hatr kjørt tog i verste rushen? Det er en utfording nok å få reist seg og beveget seg mot døren når man skal av -å skulle reise seg og flytte seg vekk så noen andre kan presse seg fram og overta setet er et nokså dødfødt prosjekt...

Skrevet
NSB gjør nok ikke så mye, men Jernbaneverket derimot, som er de som eier skinnegangene gjør en hel del på den strekningen, som på sikt vil bedre kapasiteten. Det kan du lese mer om her, hvis du her kjempelyst: Jernbaneverket

Men det var vel strengt tatt ikke det denne tråden handler om... :sjenert:

Jeg mener man retter baker for smed i denne tråden.

En barnefamilie må ta støyten fordi NSB/Jernbaneverket ikke tar problemene på alvor. NSB har tatt på seg å frakte mennesker, de tar seg godt betalt for dette. Da må de også klare å sette inn nok vogner til at både store og små får sitte.

Når dette problemet har eksistert i "alle år", må det vel snart gå an å finne en løsning. Men så lenge folk finner seg i dette, og heller angriper noen stakkars passasjerer, så toer de vel sine hender og lar det suse og gå.

Jeg er ikke blant dem som mener at alle skal underordne seg meg eller min familie, men at vi alle skal vise hensyn til hverandre, og ikke bare gå og syte over at noen har småbarn, det burde kunne gå an.

Skrevet
Jeg mener man retter baker for smed i denne tråden.

En barnefamilie må ta støyten fordi NSB/Jernbaneverket ikke tar problemene på alvor. NSB har tatt på seg å frakte mennesker, de tar seg godt betalt for dette. Da må de også klare å sette inn nok vogner til at både store og små får sitte.

Når dette problemet har eksistert i "alle år", må det vel snart gå an å finne en løsning. Men så lenge folk finner seg i dette, og heller angriper noen stakkars passasjerer, så toer de vel sine hender og lar det suse og gå.

Jeg er ikke blant dem som mener at alle skal underordne seg meg eller min familie, men at vi alle skal vise hensyn til hverandre, og ikke bare gå og syte over at noen har småbarn, det burde kunne gå an.

Aner noen av dere hvor mange vogner NSB må ha hvis de skal ha nok vogner til alle på alle tog til alle tider på døgnet? Bare det å kjøpe inn disse vognene ville blitt vanvittig dyrt, for ikke å snakke om oppbevaring, vedlikehold og logistikk. Det ville vært skandaløst uøkonomisk å ha så mye materiell bare for at alle skulle få sitteplass mellom kl 07 og 09 hver morgen. Jeg misunner jammen ikke NSB eller Jernbaneverket som skal prøve å gi et så godt tilbud som mulig for så lite penger som mulig til en så lite takknemlig

kundemasse som dere ser ut til å være.

Skrevet
eg mener man retter baker for smed i denne tråden.

Dakar "barnefamilien".... Hva med ungjenta på krykker, den eldre mannen eller dama i 40-årene som ser frisk ut men faktisk sliter med svimmelhet? Tar ikke disse også "støyten"? Jeg bare lurer...

TS har jo også poengtert at det var ikke barna som var "problemet", men at hun ble oppgitt over foreldrene. Det må vel være lov? Eller...?

Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Jeg bor nå i et land der folk er generelt høflige, det er en del av kulturen. Her er det vanlig å reise seg på buss/tog/subway for eldre mennesker, damer OG barnefamilier. Dette blir sett på som en selvfølge og en blir skjelt ut av samtlige dersom man ikke følger dette.

Hadde jeg selv vært i den situasjonen du var i ville jeg gledelig gitt bort plassen min, om det så var bare for å slippe og høre på sutringen til barna.

Gjest Gjest_wow_*
Skrevet
Syns egentlig det er veldig trist å lese denne tråden, jeg. At folk irriterer seg sånn over små barn at de mener de ikke kan få reise på tog som er ganske fulle, for eksempel. Det er da vel ikke barnas feil at togene er fulle?

Og at voksne mennesker ikke reiser seg for å la små barn sitte. Hvis små barn ikke har vondt av å stå så har vel ikke voksne det heller, og det er tross alt lettere for en voksen å holde balansen enn et lite barn.

Jeg håper ikke det er representativt for den norske befolkningen.

Du har misforstått.

Det dreier seg om foreldre som høylytt klager over at det ikke er egne reserverte seter for foreldre med barn. Det er ingen som har sagt at det er barnas feil.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Barn i 4-6 års alderen kan da vel utmerket godt klare å stå på et tog en halvtimes tid.

Høres helt latterlig ut å stille seg opp og klage og sutre fordi det ikke er tilrettelagt for barnefamilier og fordi ingen reiser seg for dem.

Hvis det da var så ille, av en eller annen grunn vi ikke kjenner til, for en eller begge barna å stå, så var det vel bare å spørre noen som satt der om de kunne få plassen deres da?

Det kan være mange som sitter der og er i "sin beste alder" som har store problemer med å stå så lenge. Usynlige smerter, svimmelhet og andre plager.

Jeg reiser meg for eldre mennesker og spør om de vil ha plassen min, fordi jeg vet at de langt oftere enn andre plages av å stå lenge.

Synes disse foreldrene høres i overkant bortskjemte ut for å være ærlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...