Gå til innhold

Hva tenker folk på?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg pendler med tog fra Asker til Oslo daglig og på grunn av arbeidstidene mine må jeg reise midt i den travleste perioden på morgnen. Togturen til Oslo S tar omtrent en halvtime og toget er stort sett fullt når jeg kommer på. Sitteplass er mer en gledelig overraskelse enn en selvfølge. Mandager er den verste dagen, da er det bare å skvise seg inn.

I dag kom det en familie med to små barn og en del bagasje som skulle til Gardermoen. De var tydeligvis ikke vant til å ta toget og ble veldig sjokkerte over hvor fullt toget var og ungene ble selvsagt sutrete av å måtte stå. Foreldrene stod og snakket seg i mellom om hvor dårlig det var at det ikke var seter reservert til barnefamilier og hvor dårlig gjort det var at ingen tilbød setene sine til ungene.

Jeg ble bare helt oppgitt... De kunne jo bare tatt Flytoget, det er raskere og ville vel ikke blitt dyrere for dem siden barn reiser gratis i følge med voksne. Der er det jo alltid bra med plass fra Asker, så det ville ikke vært noe problem med sitteplass heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Det er enkelte foreldre som mener de burde få VIP-status overalt forde de har greid den overmåtes store bragden de syns det er å produsere avkom.

Heldigvis er det langt i fra alle som er slik da, det er bare at disse vises mye bedre enn de som er normale og høflige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Jeg pendler med tog fra Asker til Oslo daglig og på grunn av arbeidstidene mine må jeg reise midt i den travleste perioden på morgnen. Togturen til Oslo S tar omtrent en halvtime og toget er stort sett fullt når jeg kommer på. Sitteplass er mer en gledelig overraskelse enn en selvfølge. Mandager er den verste dagen, da er det bare å skvise seg inn.

I dag kom det en familie med to små barn og en del bagasje som skulle til Gardermoen. De var tydeligvis ikke vant til å ta toget og ble veldig sjokkerte over hvor fullt toget var og ungene ble selvsagt sutrete av å måtte stå. Foreldrene stod og snakket seg i mellom om hvor dårlig det var at det ikke var seter reservert til barnefamilier og hvor dårlig gjort det var at ingen tilbød setene sine til ungene.

Jeg ble bare helt oppgitt... De kunne jo bare tatt Flytoget, det er raskere og ville vel ikke blitt dyrere for dem siden barn reiser gratis i følge med voksne. Der er det jo alltid bra med plass fra Asker, så det ville ikke vært noe problem med sitteplass heller...

Enig med deg. Folk med barn forventer alltid at alle skal føye seg for dem. Har opplevd sånne ting selv. Hadde det vært eldre mennesker eller mennesker som av ulike årsaker så ut til å trenge en sitteplass, så hadde jeg med glede gitt fra med plassen min, men ikke for unger. De har da ikke noe mer vondt av å stå, enn andre. Foreldrene burde jo ha skjønt at toget ville være fullt, og derfor benyttet seg av annet transportmiddel dersom de ville ha sitteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med dem i at seter skal være reservert for barnefamilier. Men jeg syns at normal høflighet tilsier at man reiser seg og gir fra seg plassen til de som har verre for å stå. Som f eks eldre og små barn.

Jeg syns du burde reist deg og latt ungene sitte, heller enn å tviholde på plassen og deretter sutre på kvinneguiden.

Hva er det du sutrer over, forresten? At du ikke ga fra deg plassen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Ja... Akkurat sånn er det :roll:

Ja, som oftest så gjør de faktisk det uansett hvor man er. Dette har jeg og mange andre opplevd utallige ganger. Føler du deg truffet kanskje?

Barn har ikke vondt av å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som oftest så gjør de faktisk det uansett hvor man er. Dette har jeg og mange andre opplevd utallige ganger. Føler du deg truffet kanskje?

Barn har ikke vondt av å stå.

Ja, du generaliserer en utrolig stor gruppe mennesker (=alle som er foreldre) og akkurat jeg føler meg veeeeldig truffet ;)

Dine foreldre er kanskje de to eneste unntakene fra regelen de, eller? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Ja, du generaliserer en utrolig stor gruppe mennesker (=alle som er foreldre) og akkurat jeg føler meg veeeeldig truffet ;)

Dine foreldre er kanskje de to eneste unntakene fra regelen de, eller? :ler:

Å herregud.. Jeg snakker om småbarnsforeldre. Jeg sier ikke at alle er sånn, men veldig mange. Noen mer enn andre. Hvordan skal jeg vite hvordan mine foreldre var når jeg var 3 år? Beklager, så god hukommelse har jeg ikke. Så lenge barna er "voksne" nok til å gå og stå fint, så kan de stå på lik linje med andre mennesker. Hvis barna var veldig små og de kanskje ville hatt problemer med å stå over en hvis tid, så burde de hatt med vogn som de kunne sitte i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud.. Jeg snakker om småbarnsforeldre. Jeg sier ikke at alle er sånn, men veldig mange.

Bare for å rydde den unna:

Folk med barn forventer alltid at alle skal føye seg for dem.

Jeg mener fortsatt at normalt oppegående mennesker med normal folkeskikk gir fra seg plassen sin til de som har verre for å stå. Enten det er småbarn eller eldre.

Hvis barna var veldig små og de kanskje ville hatt problemer med å stå over en hvis tid, så burde de hatt med vogn som de kunne sitte i...

Bør eldre ha med seg rullestol også da, kanskje?

Syns fortsatt ts er litt merkelig som sutrer når han/hun faktisk hadde sitteplass på bekostning av småunger. Litt å leve i sin egen bolle, kanskje? "Jeg skal ha alt, og ingen skal misunne meg det for det er så ubehagelig for meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde folk gi bort plassen til små barn, iallfall de som er mellom 1 og 3 år. Selv om foreldrene kan være uhøflige, skal ikke barna straffes for det. Skjerp dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Bare for å rydde den unna:

Jeg mener fortsatt at normalt oppegående mennesker med normal folkeskikk gir fra seg plassen sin til de som har verre for å stå. Enten det er småbarn eller eldre.

Bør eldre ha med seg rullestol også da, kanskje?

Syns fortsatt ts er litt merkelig som sutrer når han/hun faktisk hadde sitteplass på bekostning av småunger. Litt å leve i sin egen bolle, kanskje? "Jeg skal ha alt, og ingen skal misunne meg det for det er så ubehagelig for meg".

Det er ikke ofte jeg har sett andre gi fra seg plassen til barn, og da mener jeg barn som er mer enn store nok til å stå og gå, så da er det vel mange som lever i sin egen boble. Jeg reiser med alltid for eldre jeg. Du leste kanskje ikke det jeg skrev om at man for eldre og de som ser ut som om de har et stort behov for å sitte burde gi fra seg plassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde folk gi bort plassen til små barn, iallfall de som er mellom 1 og 3 år. Selv om foreldrene kan være uhøflige, skal ikke barna straffes for det. Skjerp dere.

Og de skulle vel gjerne hatt hvert sitt sete også? Irriterer meg noe jævlig over dette på bussen. Greit at ungene får sitte, men det er plass til flere småttiser i ett sete!!!! Når svære barnehager finner det for godt å ta bussen MIDT i rushet, så kan de faen meg presse seg litt sammen i det minste! :kjefte:

Unnskyld for avsporingen, men det går jo litt.. bittelitt?... på det samme. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med dem i at seter skal være reservert for barnefamilier. Men jeg syns at normal høflighet tilsier at man reiser seg og gir fra seg plassen til de som har verre for å stå. Som f eks eldre og små barn.

Jeg syns du burde reist deg og latt ungene sitte, heller enn å tviholde på plassen og deretter sutre på kvinneguiden.

Hva er det du sutrer over, forresten? At du ikke ga fra deg plassen din?

Bare for å rydde den unna:

Jeg mener fortsatt at normalt oppegående mennesker med normal folkeskikk gir fra seg plassen sin til de som har verre for å stå. Enten det er småbarn eller eldre.

Bør eldre ha med seg rullestol også da, kanskje?

Syns fortsatt ts er litt merkelig som sutrer når han/hun faktisk hadde sitteplass på bekostning av småunger. Litt å leve i sin egen bolle, kanskje? "Jeg skal ha alt, og ingen skal misunne meg det for det er så ubehagelig for meg".

Hvor skriver jeg at jeg hadde sitteplass? Jeg skriver at sitteplass er mer en gledelig overraskelse enn en selvfølge, that's it. Toget var stappfullt da jeg kom på og jeg stod i midtgangen, barnefamilien stod bak meg.

Poenget mitt er at jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare tok Flytoget. Det går også fra Asker og der er det alltid ledige sitteplasser. Å ta et av rushtidstogene med unger og bagasje er i mine øyne bare idiotisk og bærer preg av å være lite gjennomtenkt. Selv om man ikke bruker tog så ofte burde jo et hvert oppegående menneske skjønne at togene til Oslo mellom 7 og 9 på morgnen stort sett er ganske fulle?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig burde folk gi bort plassen til små barn, iallfall de som er mellom 1 og 3 år. Selv om foreldrene kan være uhøflige, skal ikke barna straffes for det. Skjerp dere.

Hvorfor i all verden skal folk det? Klarer ikke barna å stå hele veien kan foreldrene heller bære dem.

Hilsen en mor til en fem-åring som er helt enig med trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de skulle vel gjerne hatt hvert sitt sete også? Irriterer meg noe jævlig over dette på bussen. Greit at ungene får sitte, men det er plass til flere småttiser i ett sete!!!! Når svære barnehager finner det for godt å ta bussen MIDT i rushet, så kan de faen meg presse seg litt sammen i det minste! :kjefte:

Unnskyld for avsporingen, men det går jo litt.. bittelitt?... på det samme. :sjenert:

Det går veldig på det samme og jeg blir også oppgitt over skoleklasser og barnehager som benytter seg av kollektivtransport midt i morgenrushet, særlig når de voksne som er med begynner å forlange at folk skal flytte seg så ungene får sitte og sånt. Utrolig teit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal folk det? Klarer ikke barna å stå hele veien kan foreldrene heller bære dem.

Hvorfor i all verden skal man reise seg for eldre? Klarer ikke de eldre å stå hele veien kan barna deres heller bære dem.

Går ut på akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CookieMonster
Hvorfor i all verden skal man reise seg for eldre? Klarer ikke de eldre å stå hele veien kan barna deres heller bære dem.

Går ut på akkurat det samme.

Haha, nå begynner du å bli litt barnslig. Du synes altså at eldre skal bli bært av sine barn. Hvor ofte reiser eldre med barna sine i forhold til foreldre med små barn. Du synes ikke det ville vært litt nedverdigende for en eldre person å skulle bli bært av barnet sitt!? Dette tar kaka for den dummeste kommentaren ever.

Det er virkelig akkurat det samme at en foreldre bærer sitt 4 år gamle barn og at en voksen person på 40 bærer forelderen sin på 70.. Virkelig akkurat det samme. Herregud, så tåpelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå begynner du å bli litt barnslig. Du synes altså at eldre skal bli bært av sine barn. Hvor ofte reiser eldre med barna sine i forhold til foreldre med små barn. Du synes ikke det ville vært litt nedverdigende for en eldre person å skulle bli bært av barnet sitt!? Dette tar kaka for den dummeste kommentaren ever.

Det er virkelig akkurat det samme at en foreldre bærer sitt 4 år gamle barn og at en voksen person på 40 bærer forelderen sin på 70.. Virkelig akkurat det samme. Herregud, så tåpelig..

Ja. Det er tåpelig. Akkurat like tåpelig som å mene at man er berettiget å overlate til småunger å stå på toget, bare fordi man ikke kan fordra (andres) barn. Hvilket ts åpenbart ikke gjør.

Det å bære en fireåring på et tog i fart er faktisk ganske tungt. Men man burde vel ikke få barn, hvis man ikke kan bære dem hele tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var tydeligvis ikke vant til å ta toget og ble veldig sjokkerte over hvor fullt toget var og ungene ble selvsagt sutrete av å måtte stå.

(...)

Jeg ble bare helt oppgitt... De kunne jo bare tatt Flytoget, det er raskere og ville vel ikke blitt dyrere for dem siden barn reiser gratis i følge med voksne. Der er det jo alltid bra med plass fra Asker, så det ville ikke vært noe problem med sitteplass heller...

Det virker jo ikke som om disse menneskene hadde forutsetninger for å vite forskjellen på disse togene, og det høres ut som en tabbe hvem som helst kan gjøre, gitt at de ikke er lokalkjent med togene i Oslo-området. Jeg kan ikke si jeg føler meg spesielt oppgitt over denne situasjonen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
I dag kom det en familie med to små barn og en del bagasje som skulle til Gardermoen. De var tydeligvis ikke vant til å ta toget og ble veldig sjokkerte over hvor fullt toget var og ungene ble selvsagt sutrete av å måtte stå. Foreldrene stod og snakket seg i mellom om hvor dårlig det var at det ikke var seter reservert til barnefamilier og hvor dårlig gjort det var at ingen tilbød setene sine til ungene.

De må jo få lov til å uttrykke sin frustrasjon ut fra sine egne interesser, akkurat som vi andre, som uttrykker vår frustrasjon over folk som tror at vi gir bort plassen vår til (andres) barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...