Gjest CookieMonster Skrevet 23. november 2009 #21 Skrevet 23. november 2009 Ja. Det er tåpelig. Akkurat like tåpelig som å mene at man er berettiget å overlate til småunger å stå på toget, bare fordi man ikke kan fordra (andres) barn. Hvilket ts åpenbart ikke gjør. Det å bære en fireåring på et tog i fart er faktisk ganske tungt. Men man burde vel ikke få barn, hvis man ikke kan bære dem hele tida? Ja, selvfølgelig, det er fordi man ikke kan fordra andres barn Man må uansett ikke bære hele tiden da de sikkert klarer å stå litt selv. Man er uansett passe dum dersom man fullt med bagasje og småbarn hopper på et stappet tog. Da burde man som ts sa ha tenkt litt lenger å kanskje funnet på en annen løsning, som f.eks flytoget som ble nevnt her. Det tar jeg selv og det er ikke ofte det er fullt, går ofte også. Nei, man burde selvfølgelig ikke få barn dersom man ikke kan bære de hele tiden, da slipper også barna å bære sine eldre foreldre rundt omkring også
Gjest salma Skrevet 23. november 2009 #22 Skrevet 23. november 2009 Nei, man burde selvfølgelig ikke få barn dersom man ikke kan bære de hele tiden, da slipper også barna å bære sine eldre foreldre rundt omkring også Godt poeng, dermed er hele problematikken i tråden løst
Gjest CookieMonster Skrevet 23. november 2009 #23 Skrevet 23. november 2009 Godt poeng, dermed er hele problematikken i tråden løst Jepp
Gjest TS Skrevet 23. november 2009 #24 Skrevet 23. november 2009 Ja. Det er tåpelig. Akkurat like tåpelig som å mene at man er berettiget å overlate til småunger å stå på toget, bare fordi man ikke kan fordra (andres) barn. Hvilket ts åpenbart ikke gjør. Det å bære en fireåring på et tog i fart er faktisk ganske tungt. Men man burde vel ikke få barn, hvis man ikke kan bære dem hele tida? Hvor har jeg skrevet at jeg ikke kan fordra barn? Ikke tillegg jeg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg var mer oppgitt over foreldrene enn barna - barna kunne jo ikke noe for at foreldrene er så teite at de på død og liv skulle presse seg på et fullt tog. Ja, selvfølgelig, det er fordi man ikke kan fordra andres barn Man må uansett ikke bære hele tiden da de sikkert klarer å stå litt selv. Man er uansett passe dum dersom man fullt med bagasje og småbarn hopper på et stappet tog. Da burde man som ts sa ha tenkt litt lenger å kanskje funnet på en annen løsning, som f.eks flytoget som ble nevnt her. Det tar jeg selv og det er ikke ofte det er fullt, går ofte også. Nei, man burde selvfølgelig ikke få barn dersom man ikke kan bære de hele tiden, da slipper også barna å bære sine eldre foreldre rundt omkring også Nettopp! Hadde jeg stått med to digre kofferter og to småunger og toget som kom var så fullt at jeg måtte brøyte meg vei inn på det hadde jeg kanskje vurdert andre alternativer. Flytogets eksistens er ikke akkurat en stor hemmelighet og det stod på sporet ved siden av og skulle vel gå fem minutter senere.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #25 Skrevet 23. november 2009 Hvor har jeg skrevet at jeg ikke kan fordra barn? Ikke tillegg jeg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg var mer oppgitt over foreldrene enn barna - barna kunne jo ikke noe for at foreldrene er så teite at de på død og liv skulle presse seg på et fullt tog. Nettopp! Hadde jeg stått med to digre kofferter og to småunger og toget som kom var så fullt at jeg måtte brøyte meg vei inn på det hadde jeg kanskje vurdert andre alternativer. Flytogets eksistens er ikke akkurat en stor hemmelighet og det stod på sporet ved siden av og skulle vel gå fem minutter senere. For å være ærlig, så hadde jeg aldri tenkt tanken på å irritere meg over en familie som ved en feil går på et annet tog enn det som kanskje hadde vært det ideelle. Synes faktisk det må gå an å sette inn såpass med tog at det er sitteplasser for alle. Når togene er stappfulle hver dag, og mange ikke får sitteplass, bør vel kanskje noen våkne og skjønne at det må settes inn flere vogner. Uansett er dette ingenting å irritere seg over. Alle kan gjøre en feilvurdering, spesielt når alt er hektisk og man har med barn osv. Det er utrolig hvor mye lysere hverdagen kan bli for alle dersom vi viser litt lempelighet og behjelpelighet overfor hverandre i stedet for bare å være sure og fordømmende.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #26 Skrevet 23. november 2009 Synes faktisk det må gå an å sette inn såpass med tog at det er sitteplasser for alle. Når togene er stappfulle hver dag, og mange ikke får sitteplass, bør vel kanskje noen våkne og skjønne at det må settes inn flere vogner. Drømmesituasjonen hadde jo selvsagt vært om det gikk flere tog eller at de eksisterende togene hadde flere vogner, men så lenge NSB sliter med personalmangel og materiellmangel (og gudene vet hva...) og det ikke er større kapasitet på skinnegangen i følge Jernbaneverket (blir vel bedre når det nye dobbeltsporet mellom Sandvika og Lysaker er ferdig i 2011) er vel dette ønsketenkning for oss som pendler til Oslo hver dag og står som sild i tønne på stappfulle tog i rushtiden morgen og ettermiddag.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #27 Skrevet 23. november 2009 Jeg har i alle fall fått en helt annen forståelse for hvordan det er å ha med barn etter at jeg fikk et selv... Det er en helt annen situasjon enn når man bare har seg selv å tenke på, og som i denne barnefamiliens tilfelle, blir det mye mer synlig når det gjøres en feilvurdering. Synes ikke vi skal være så fordømmende, men heller tenke på hvordan vi kan gjøre hverdagen lysere for hverandre!
Harlekin Skrevet 24. november 2009 #28 Skrevet 24. november 2009 Sitteplasser til eldre før småbarn, i alle fall. Så får heller foreldrene bære barna sine eller appellere til resten av passasjerene, selv om jeg mener at barn godt kan stå litt uten at de har vondt av det. Kommer an på hvor langt de skal.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #29 Skrevet 24. november 2009 Ja. Det er tåpelig. Akkurat like tåpelig som å mene at man er berettiget å overlate til småunger å stå på toget, bare fordi man ikke kan fordra (andres) barn. Hvilket ts åpenbart ikke gjør. Hvordan er det "åpenbart" at ts ikke kan fordra andres barn? Det har gått meg hus forbi i hvertfall.. Jeg tror ikke du har skjønt hva tråden handler om...
Gjest salma Skrevet 24. november 2009 #30 Skrevet 24. november 2009 Syns egentlig det er veldig trist å lese denne tråden, jeg. At folk irriterer seg sånn over små barn at de mener de ikke kan få reise på tog som er ganske fulle, for eksempel. Det er da vel ikke barnas feil at togene er fulle? Og at voksne mennesker ikke reiser seg for å la små barn sitte. Hvis små barn ikke har vondt av å stå så har vel ikke voksne det heller, og det er tross alt lettere for en voksen å holde balansen enn et lite barn. Jeg håper ikke det er representativt for den norske befolkningen.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #31 Skrevet 24. november 2009 Det virker jo ikke som om disse menneskene hadde forutsetninger for å vite forskjellen på disse togene, og det høres ut som en tabbe hvem som helst kan gjøre, gitt at de ikke er lokalkjent med togene i Oslo-området. Jeg kan ikke si jeg føler meg spesielt oppgitt over denne situasjonen altså. Hvis de ikke er lokalkjente må det være mye enklere å finne ut at det går et flytog (særlig når ts skriver at flytoget, som tross alt er pyntet med fine fly stod ved siden av) enn å finne fram til rett lokaltog? Høres mer ut som et *forsøk* på å spare en slant.
cypress Skrevet 24. november 2009 #32 Skrevet 24. november 2009 Jeg har ikke barn selv, og jeg ante virkelig ikke at barn (som har kunnet stå og gå en stund) har større problemer enn voksne med å stå på et tog? Så det hadde virkelig ikke falt meg inn en gang, å gi fra meg plassen til en unge. Jeg har mye å lære skjønner jeg... Men, enig med TS, hvis flytoget sto ved siden av kan jeg ikke fatte og begripe at ikke familien tok det toget i stedet. Det ville antagelig vært både raskere og mer behagelig for dem, og neppe særlig stor forskjell i pris (siden barn reiser gratis på flytoget). Å stille seg opp og sutre over at NSB ikke har tilrettelagt for barnefamilier når de selv har gjort en feil, himler jeg bare med øynene av.
Gjest salma Skrevet 24. november 2009 #33 Skrevet 24. november 2009 Jeg har ikke barn selv, og jeg ante virkelig ikke at barn (som har kunnet stå og gå en stund) har større problemer enn voksne med å stå på et tog? Så det hadde virkelig ikke falt meg inn en gang, å gi fra meg plassen til en unge. Jeg har mye å lære skjønner jeg... Ja, jeg tror faktisk oppriktig at jeg bedre kan holde balansen på et tog i fart enn det f eks en 2-åring kan. Jeg tror at jeg har bedre forutsetninger for å forutse hvilke konsekvenser en sving eller en stopp har, for eksempel. Og at jeg har lettere for å holde meg fast til rett tid. Derfor er det en selvfølge for meg å gi fra meg plassen min hvis alternativet er at et lite barn må stå. Om ikke annet fordi at det er det mest hensynsfulle å gjøre. Og ja, jeg mener faktisk at voksne mennesker bør ta hensyn til små barn.
Harlekin Skrevet 24. november 2009 #34 Skrevet 24. november 2009 Syns egentlig det er veldig trist å lese denne tråden, jeg. At folk irriterer seg sånn over små barn at de mener de ikke kan få reise på tog som er ganske fulle, for eksempel. Det er da vel ikke barnas feil at togene er fulle? Og at voksne mennesker ikke reiser seg for å la små barn sitte. Hvis små barn ikke har vondt av å stå så har vel ikke voksne det heller, og det er tross alt lettere for en voksen å holde balansen enn et lite barn. Jeg håper ikke det er representativt for den norske befolkningen. Det er noe annet å reise seg for et barn som nettopp har lært å gå. Vanligvis har disse vogn, så de kan sitte der. Har de ikke det, ville jeg gitt plassen min til forelderen slik at han/hun kan ha barnet på fanget. Større barn kan godt stå, synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #35 Skrevet 24. november 2009 Syns egentlig det er veldig trist å lese denne tråden, jeg. At folk irriterer seg sånn over små barn at de mener de ikke kan få reise på tog som er ganske fulle, for eksempel. Det er da vel ikke barnas feil at togene er fulle? Og at voksne mennesker ikke reiser seg for å la små barn sitte. Hvis små barn ikke har vondt av å stå så har vel ikke voksne det heller, og det er tross alt lettere for en voksen å holde balansen enn et lite barn. Jeg håper ikke det er representativt for den norske befolkningen. Jeg er helt enig med deg, Salma. Tror den fraværende forståelsen til enkelte kommer av at det er mennesker som ikke har barn. Synes det er en ganske dårlig egenskap å ikke evne å sette seg inn i en annens situasjon, spesielt når det er små barn.
Shade Skrevet 24. november 2009 #36 Skrevet 24. november 2009 Ja, jeg tror faktisk oppriktig at jeg bedre kan holde balansen på et tog i fart enn det f eks en 2-åring kan. Men 2 åringer pleier da vanligvis å ha vogn de kan sitte i? Men ellers så skjønner jeg hva du mener. Små barn er ikke like flinke til å holde balansen som voksene. Men det jeg reagerte mest på av hovedinnlegget var at foreldrene til disse barna sto og klaget høylytt over at NSB ikke har seter reservert for barnefamilier og hvor dårlig gjort det var at ingen tilbød setene sine til ungene.. Jeg er sikker på at mange plutselig fikk lyst til å være hyggelig mot de da De kunne jo spurt noen hvis de mente barna trengte det. Til TS: Hvor gammel så det ut til at barna var?
Gjest TS Skrevet 24. november 2009 #37 Skrevet 24. november 2009 Poenget mitt er ikke at jeg misliker barn, selv om enkelte ser ut til å tro det, men at jeg ble oppgitt over foreldrene som brøytet seg inn på et stappfullt tog i rushtida og ble overrasket og irriterte over manglende sitteplasser. Jeg mener ikke at barn ikke skal få reise på fulle tog, trikker, busser eller T-baner, men jeg mener at de voksne som har de med velger et offentlig transportmiddel midt i verste rushtida må de skjønne at det ikke er en selvfølge at de får sitte. Det er jo hyggelig når folk tar hensyn, men langt fra en selvfølge. Shade: Vil tro at ungene var 4 og 6 eller noe rundt der.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #38 Skrevet 24. november 2009 Ts, du må lære deg å ikke irritere deg så lett over andre. Dette var jo noe du bare kunne ha hevet deg over. Idioter finnes det overalt i verden. Jeg pleier bare å le litt inni meg av sånne folk, jeg.
Gjest salma Skrevet 24. november 2009 #39 Skrevet 24. november 2009 (endret) Poenget mitt er ikke at jeg misliker barn, selv om enkelte ser ut til å tro det, men at jeg ble oppgitt over foreldrene som brøytet seg inn på et stappfullt tog i rushtida og ble overrasket og irriterte over manglende sitteplasser. Du har en utrolig negativ måte å omtale disse foreldrene på. Så de brøytet seg inn. Selv gikk du vel pent og pyntelig inn? Du drar dette alt for langt etter min mening, og leter etter måter å framstille dette mest mulig ille. Med mindre det lå eldre damer og rullatorer strødd rundt dem, så velger jeg å tro at de gikk inn på toget. Endret 24. november 2009 av salma
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #40 Skrevet 24. november 2009 Ts, du må lære deg å ikke irritere deg så lett over andre. Dette var jo noe du bare kunne ha hevet deg over. Idioter finnes det overalt i verden. Jeg pleier bare å le litt inni meg av sånne folk, jeg. Så den omtalte familien er nå idioter?! Denne tråden slutter ikke å overraske meg. Så lenge det ikke står noe sted at disse ikke kan ta toget på lik linje med alle andre, så har dere vel ikke noe dere skal ha sagt. At noen kan gjøre en feilvurdering gjør dem ikke til idioter. Det vil jeg heller kalle mennesker som klarer å lire av seg noe slikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå