Gå til innhold

Klarer 1 km nå, mål: løpe sammenhengnde 5 km


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg klarer nå å løpe 1 km i strekk, har tatt noen uker (og kilo). Men til vanlig, dvs ca 3 ganger i uka, trener jeg intervall på tredemølle med 2 min gange og 4 minutter løp, til jeg kommer opp i 7 -10 km.

Neste mål er å klare å løpe 2 km i strekk deretter 3 km osv.

Hvordan bør jeg legge opp treningen for å få til dette? Kan jeg fortsette slik jeg har gjort til nå, med intervalltrening på tredemølle, eller bør jeg gjøre noe mer/annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer nå å løpe 1 km i strekk, har tatt noen uker (og kilo). Men til vanlig, dvs ca 3 ganger i uka, trener jeg intervall på tredemølle med 2 min gange og 4 minutter løp, til jeg kommer opp i 7 -10 km.

Neste mål er å klare å løpe 2 km i strekk deretter 3 km osv.

Hvordan bør jeg legge opp treningen for å få til dette? Kan jeg fortsette slik jeg har gjort til nå, med intervalltrening på tredemølle, eller bør jeg gjøre noe mer/annet?

Du burde ikke gå fra utrent og overvektig til intervalltrening. Da har du større sjanse for å overbelaste kroppen og/eller å stagnere temmelig fort.

Folk som er helt utrente bør begynne med rolig trening, ikke kjør pulsen noe særlig over 85% av makspuls. Som en tommelfingerregel er makspuls 220 minus alder. Kjør rolige joggeturer der du ligger på 60-70% for det meste. Ikke hold på lenger enn at du fint kunne orket litt til.

Med trening under syreterskelen får du lite melkesyre i muskulaturen mens du trener. Trener du intervalltrening blir det mer melkesyre, og du restituerer deg langsommere. Ved å trene hovedsakelig aerobt vil du netto kunne trene mer, og vil ha bedre fremgang. Vent med intervallene til du i hvertfall kan løpe 5 km rimelig uanstrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hustrollet

Jeg var 20 kg overvektig og begynte å gå turer på ca 4 km i rak gange. Etter ca 1-2 mnd begynte jeg å løpe halvparten og etter etter 4-5 mnd løp jeg 5-6 km i ett, og hadde gått ned 20 kg.

Endret samtidig kosthold hvor jeg spiste mindre til hvert måltid, men maks 3 timer mellom hver gang. Dette er 4 år siden og har klart å holde meg, selv med en graviditet siden jeg startet. I begyynnelsen trente jeg mer, har nå gått over til 1-2 ganger i uken. Kostholdet er blitt en del av meg og det er min nye vekt også.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 20 kg overvektig og begynte å gå turer på ca 4 km i rak gange. Etter ca 1-2 mnd begynte jeg å løpe halvparten og etter etter 4-5 mnd løp jeg 5-6 km i ett, og hadde gått ned 20 kg.

Endret samtidig kosthold hvor jeg spiste mindre til hvert måltid, men maks 3 timer mellom hver gang. Dette er 4 år siden og har klart å holde meg, selv med en graviditet siden jeg startet. I begyynnelsen trente jeg mer, har nå gått over til 1-2 ganger i uken. Kostholdet er blitt en del av meg og det er min nye vekt også.

Lykke til

20 kilo ned på 4-5 mnd, så bra :)

Men er det ikke litt lite å trene 1 - 2 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hustrollet

Jo, det er lite å trene 1-2 ganger i uken. Merker at kroppen blir slappere selv om kiloene er det samme.

Men med jobb, studier, barn og en mann som er reiser med jobben er det alt jeg klarer å presse inn. Bedre enn ingenting, og forhåpentligvis lettere å få til mer trening når barna blir litt eldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er lite å trene 1-2 ganger i uken. Merker at kroppen blir slappere selv om kiloene er det samme.

Men med jobb, studier, barn og en mann som er reiser med jobben er det alt jeg klarer å presse inn. Bedre enn ingenting, og forhåpentligvis lettere å få til mer trening når barna blir litt eldre!

Det viktigste er ikke å gå på et treningsstudio og trene der, det viktigste er å prøve å være i bevegelse og få opp pulsen hver dag. Er det helt umulig for deg å gå eller sykle til jobben? Bruk trapper fremfor heis og rulletrapper; med mindre du skal ha med deg veldig mye bagasje er heis for funksjonshemmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...