Gå til innhold

Visste du at du kan miste barnet ditt av urinveisinfeksjon, ødelegge nyrene og til og med dø?


Gjest Gjest_miriam_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_miriam_*

Sjokkert sitter jeg her og ser på tv serien LEGENE på 5. De tok opp dette her med sepsis, tilstand du får dersom du overser en hvilken som helst betennelse eller infeksjon. Den brasilianske supermodellen Bridi døde 20 år gammel etter at hun overså symptomene på en urinveisinfeksjon.

Sitat fra link: http://www.seher.no/802079/mariana-bridi-d...sta-dode-i-natt

"Den rystende historien startet da Costa fikk urinveisinfeksjon. Etter først å ha blitt feildiagnostisert på sykehuset med nyrestein havnet hun tilbake på sykehuset. Da fikk hun diagnosen påvist blodforgiftning og betennelser i hele kroppen hennes.

Da måtte hun først amputere armene og beina fordi de hadde mistet blodsirkulasjonen og det var fare for at andre vitale organer ville kollapse.

Så seint som fredag måtte legene også fjerne deler av magen hennes i tillegg til begge nyrene"

I følge legene kan gravide kvinner føde altfor tidlig og miste babyen i tillegg til eget liv dersom de ikke får middel mot urinveisinfeksjonen sin. Det skremmer meg noe forferdelig for jeg vet at min søster som nå er gravid i 6 måned sliter med urinveisinfeksjoner og får dem ikke bort, legene kan ikke gi henne antibiotika mot det pga graviditeten. Håper virkelig det ikke skjer henne noe!

Visste du om sepsis og farene ved dette? Jeg må innrømme at det gjorde ikke jeg, og jeg nekter å tro at jeg er den eneste, derfor slenger jeg dette ut på forumet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skummelt!!

Har hendt at jeg har fått blærekatarr og latt det gå over av seg selv mens jeg har tatt traneber og piller... ALdri mer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke ta den serien seriøst da, er jo samme røkla som Dr.Phil m.m.

Snakk om å drive skremselspropaganda på høyt nivå...så en episode og da listet de opp alle mulige symptomer, så om man hadde dem så kunne man dø.... ekstrem hodepine, magesmerter etc..hvem er det som ikke opplever det nå og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke ta den serien seriøst da, er jo samme røkla som Dr.Phil m.m.

Snakk om å drive skremselspropaganda på høyt nivå...så en episode og da listet de opp alle mulige symptomer, så om man hadde dem så kunne man dø.... ekstrem hodepine, magesmerter etc..hvem er det som ikke opplever det nå og da?

Er du lege som stiller deg i posisjon til å kalle dette røkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miriam_*
:klø:

Selexid skal da være ok under graviditet?

jeg vet ikke, men i følge legen hennes så vil han sende henne til utvidet undersøkelse før han gjør noe mer med det, hun bor i finnmark og jeg i oslo området, så vi ses ikke så ofte heller dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt akkurat og så på dette programmet jeg også, Miriam, og jeg ble sjokkert. Jeg prøver også i det lengste å "medisinere" meg selv før jeg går til legen med uvi.

Så dette var nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miriam_*
Skal jo ikke ta den serien seriøst da, er jo samme røkla som Dr.Phil m.m.

Snakk om å drive skremselspropaganda på høyt nivå...så en episode og da listet de opp alle mulige symptomer, så om man hadde dem så kunne man dø.... ekstrem hodepine, magesmerter etc..hvem er det som ikke opplever det nå og da?

Det kan det hende at du syns, men jeg ble faktisk litt skremt av det de sa, og bevisene de la frem for dette. Tross alt har ei jente dødd, ei annen holdt på å dø av sepsis som følger av et hundebitt, flere kvinner blir daglig satt på antibiotika for å motvirke sepsis etter at de har glemt å ta ut tampongen og er i begynnende fase. Greit at du syns det er røkkel, men det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miriam_*
Jeg satt akkurat og så på dette programmet jeg også, Miriam, og jeg ble sjokkert. Jeg prøver også i det lengste å "medisinere" meg selv før jeg går til legen med uvi.

Så dette var nyttig informasjon.

Jeg skal hvertfall aldri mer gjøre det, jeg har hatt urinveisinfeksjon et par ganger og da etterhvert fått behandling for det, nå skal jeg ikke nøle med å kontakte lege omgående om jeg merker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lege som stiller deg i posisjon til å kalle dette røkkel?

Man trenger ikke være lege. Disse sitter f.eks. og skryter acai-bær opp i skyene og at det er så bra for alt mulig du ikke visste du led av engang. Viser fram flasker og greier. Samtidig sitter produsenten på første rad og gnir seg i hendene. Kan hende de er leger, men jeg ville tatt alt, og da mener jeg alt, de sier med en relativt stor klype salt. Akkurat som dåktår fill.

Sa de noe om den statistiske sjansen for at det gikk så alvorlig til helvete? Eller fant de bare et passende tilfelle som kunne funke om skremsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være lege. Disse sitter f.eks. og skryter acai-bær opp i skyene og at det er så bra for alt mulig du ikke visste du led av engang. Viser fram flasker og greier. Samtidig sitter produsenten på første rad og gnir seg i hendene. Kan hende de er leger, men jeg ville tatt alt, og da mener jeg alt, de sier med en relativt stor klype salt. Akkurat som dåktår fill.

Sa de noe om den statistiske sjansen for at det gikk så alvorlig til helvete? Eller fant de bare et passende tilfelle som kunne funke om skremsel?

Nå var det neppe noen produsenter som solgte midler mot sepsis som de reklamerte for, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miriam_*
Man trenger ikke være lege. Disse sitter f.eks. og skryter acai-bær opp i skyene og at det er så bra for alt mulig du ikke visste du led av engang. Viser fram flasker og greier. Samtidig sitter produsenten på første rad og gnir seg i hendene. Kan hende de er leger, men jeg ville tatt alt, og da mener jeg alt, de sier med en relativt stor klype salt. Akkurat som dåktår fill.

Sa de noe om den statistiske sjansen for at det gikk så alvorlig til helvete? Eller fant de bare et passende tilfelle som kunne funke om skremsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg ville bare illustrere den generelle holdningen blant disse folka, og det er blant annet at vitenskap ikke er så viktig så lenge det er noe folk tror funker.

Det er godt mulig de har rett akkurat på sepsis, for all del, men jeg lurer også på hva grunnlaget deres er. Jeg tviler egentlig på at de oppgav noe statistikk i det hele tatt. Og det er sånt som gjør det så forbann vanskelig å gjøre en risikoanalyse, for man har ikke alle data.

Ah, begrepsforvirring (også litt artig å bruke andre ord, ja), det er blodforgiftning det er snakk om.

http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakter...epsis-1755.html

Her er altså info som kommer fra en ganke pålitelig kilde.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_miriam_*
Man trenger ikke være lege. Disse sitter f.eks. og skryter acai-bær opp i skyene og at det er så bra for alt mulig du ikke visste du led av engang. Viser fram flasker og greier. Samtidig sitter produsenten på første rad og gnir seg i hendene. Kan hende de er leger, men jeg ville tatt alt, og da mener jeg alt, de sier med en relativt stor klype salt. Akkurat som dåktår fill.

Sa de noe om den statistiske sjansen for at det gikk så alvorlig til helvete? Eller fant de bare et passende tilfelle som kunne funke om skremsel?

Kom borti noe som gjorde at jeg siterte deg uten å legge til det jeg skulle si :sjenert:

Ja, jeg skjønner jo at folk er skeptiske til den tvserien, det er jeg også, de drar jo frem alt mulig rart og advarer mot ditten og datten, reklamerer for det, fraanbefaler det og anbefaler det, ikke sant. Jeg ser på serien med et halvt øye, helt til i morres hvor de dro frem dette med sepsis og faren med det. Statistisk sett så kan du få dette av en hver infeksjon du får. Feks hun damen som ble bitt av hund, hun fikk infeksjon i såret og 4 timer senere lå hun hakket unna døden på intensiven, hun hadde alvorlig flaks som kom seg..! Greit nok, det er dramatiske tilfeller både dette og modellen som døde av urinveisinfeksjon, men jeg er ikke villig til å sitte å tenke "puff, statistisk sett skjer ikke dette så ofte, dette skjer ikke meg" ( sier IKKE at du gjør det ), jeg vil være bedre føre var. Og da tenkte jeg nå spesielt på dette at vi kvinner ( mange av oss ) har en tendens til å pådra oss dette med mange urinveisinfeksjoner, og gjerne kommer de tilbake gang på gang også. Jeg har hatt uvi'er der jeg bare har satset på at gikk over, jeg trodde da ikke det var noe fare forbundet med det. Nå har jeg jo sett de tilfellene, så jeg vil hvertfall passe bedre på fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjokkert sitter jeg her og ser på tv serien LEGENE på 5. De tok opp dette her med sepsis, tilstand du får dersom du overser en hvilken som helst betennelse eller infeksjon.

Sepsis er noe som KAN skje, men vanligvis kan kroppen håndtere en urinveisinfeksjon. Med urinveisinfeksjon menes ikke bare en blærebetennelse som er det vanligste, men også nyrebekkenbetennelse, som lettere går i blodet. De fleste som blir alvorlig syke har tegn over tid, som høy feber, ryggsmerter, frostrier, de kan ha kvalme og oppkast, generell sykdomsfølelse mm., slik at folk får kommet seg til legevakten i riktig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har hatt gjentatte uvi'er i mange år, og en gang utviklet det seg til nyrebekkenbetennelse pga. manglende behandling. Dette er noe man blir veldig syk av, i mitt tilfelle flere dager med høy feber og oppkast. Symptomer det er vanskelig å overse med andre ord, så man har god tid til å komme seg til legen. Tror ikke dette med sepsis er noe man trenger å bekymre seg for ved vanlige uvi'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Merkelig med meg da. Hver gang jeg tilfeldigvis leverer en urinprøve til legen i forbindelse med et eller annet, så får jeg beskjed om at jeg har urinveisinfeksjon. Noen ganger har jeg fått antibiotika, andre ganger ikke. Sånn har det vært så langt jeg kan huske tilbake. Men jeg har aldri merket noe til det selv. Har ikke tenkt 2 ganger over det engang jeg. Noen som skjønner hva dette er da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UVI er ikke det samme som nyrebekkenbetennelse eller sepsis! Så startinnlegg var da fryktelig dramatisk..

Både nyrebekkenbetennelse og sepsis blir man meget dårlig av. UVI kan man ved milde symtomper fint behandle selv. Sier vel seg selv at ved 40 i feber, oppkast, dårlig almenntilstand så går man til legen?? Hvertfall hvis det varer over flere dager.

Føyer meg ellers til det Zzyzx sier.

Det er et TV-programm, til underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...