Gå til innhold

Legge på seg på en sunn måte


lilla91

Anbefalte innlegg

Sier med en gang at jeg skal ta opp dette med fastlegen min, og at jeg ikke slavisk kommer til å følge noen av svarene jeg eventuelt skulle få.

Jeg har økt matmengden min betraktelig siden sommerferien, men trenger å legge på meg hvertfall 7 kg hvis kroppens funksjoner skal begynne å fungere normalt igjen, sier legen. Har tenkt endel i daag, og funnet ut at det er ganske mange ting som for meg er "vanlig", men som egentlig representerer en underernært og overtrent og ikke-velfungerende kropp. (Ikke mensen, mister mye hår, dårlig konsentrasjon, vondt i musklene, til tider unormalt utslitt, bruker lang tid etter en treningøkt til restitusjon, tørr hud, fryser, dårlig humør).

Altså har jeg innsett at jeg skal spise mer, og aller helst la være å telle kalorier, og heller høre på kroppens sultfølelse.

Jeg vil gjerne få en sunn og velfungerende kropp, stabilisere vekta mi på et akseptabelt nivå, og si hadetbra til anoreksien. For jeg har nemlig funnet ut at jeg holder meg selv fast mellom syk og frisk, og dette ikke er et jevt sted å være, som jeg har tenkt i underbevisstheten i det siste. Så da lurere jeg på om dere har noen tips (ikke akkurat for meg, jeg spør generelt og husk at jeg vil ta svarene med en klype salt og snakke om dette med fastlegen min, skal spørre om jeg kan få henvisning til en ernæringsfysiolog). Jeg får nemlig en metthetsfølelse veldig fort, og magen min er ganske ofte oppblåst. Er det best å spise mer til hvert måltid, eller legge inn enda flere mellommåltider (eller en blanding av disse to), eventuelt spise mer kaloririk mat så magen ikke blir så full.

Jeg vil helst gjøre overgangen til flere kalorier "raskt og smertefritt", uten å føle meg som en dinosaur som ikke har sett mat på flere år. Herregud, jeg vil bare være som en vanlig ungdom jeg, orker ikke dette greiene her mer :) Hadde det så greit sånn som ting var før, selv om jeg ikke hadde verdens sunneste kosthold, så var jeg mye sunnere, og MYE lykkeligere! Jeg brydde meg ikke om jeg spiste dobbelt så mye som alle andre, for jeg hadde mye raskere forbrenning enn alle andre også. Da bare spiste jeg uten å tenke for mye på det, og la vekt på andre viktige ting i livet. Og der torr jeg jeg svarte på mitt eget innlegg. Legge på meg på en sunn måte for nettopp meg, er å slutte å tenke på mat. La ting gå automatisk, slik som før, og ikke bry meg om det blir mye mat. :D Mye hjelp å få når man skriver foruuminnlegg altså, nå skrev jeg et innlegg og fikk svar av meg selv, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener fremdeles det er et stort problem at du trener mens du er minst 7 kg unna mensen. Jo mer du trener, jo mer må du spise for å komme opp i vekt, og det er jo det å spise mye både sinnet ditt og kroppen din har problemer med. At du mister hår, er sliten og ikke har mensen er jo tegn på at kroppen din ikke fungerer optimalt. Hvorfor skal du da pressen den med ekstra aktivitet? Det er utrolig belastende på hjertet også, du har vel fått med deg at en del anorektikere har dødde av hjertesvikt.

Jeg tror ikke helt du svarte på ditt eget spørsmål. :)

Det er farlig å bli overoptimistisk når du har en god dag, du har jo hatt det før og faller langt ned når du da får en dårlig dag. Vær realistisk og ta til deg ordentlig råd du får.

Mitt er at du må trene mindre og spise jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy pokker i *bleep*, hvor mange tråder skal du opprette her lilla91, som bare ender opp med å bli stengt? FOR NTE gang, dette skal du ta opp med en eneræringsfysiolog, skjønnner du fortsatt ikke det? Og jeg ser at du oppretter tråder på sol debatt også, gi deg, ta et hint, ta kontakt med noen som FAKTISK HAR GREIE PÅ DET, jeg får helt fnatt av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det er ingenting vi ønsker mer enn at du blir frisk fra anoreksiaen din, men du må nok etterhvert slutte å stille alle disse spørsmålene her inne. Dette sier jeg fordi at det er så viktig at du ikke får klusset til behandlingen du får av legen/psykologen din. H*n har ett opplegg for deg, er utdannet for å kunne hjelpe deg og det er svar og hjelp fra en fagperson du trenger.

Det er ikke rett å søke hjelp her inne da dette i verste tilfelle kan ende opp med å gjøre vondt verre med feile tips og forslag.

Ikke tolk dette som at jeg prøver være stygg med deg, men at jeg sier det til ditt eget beste.. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg var den gjest som skrev det med "for nte" gang. Jeg mener heller ikke være stygg, men du må snart innse at dette forumet, eller sol for den saks skyld ikke har kyndige mennesker som kan hjelpe deg. De kan godt påstå at de vet, men du skal ikke stole på det, kun en ekte lege og enæringfysiolog kan hjelpe deg. Jeg skal registrere meg, og legge inn en klage på denne posten, og atpåtil be moderatorene om å ta en nøye kikk på dine poster, kanskje en utestengelse hjelper deg til å forstå?

Jeg skal også ta kontakt med de på sol, og følge NØYE med der. Jeg er overalt, på de fleste forumene som eksisterer når det gjelder helse/kropp og div annet. Ser jeg noe som ligner på denne posten, så melder jeg ifra, og det er fordi jeg er bekyrmet for at du skal få helt gale svar, noe du garantert kommer til å ende opp med, og det kan ødelegge alt for deg, det er faktisk alvorlig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dere angriper denne posten så kraftig.

Det eneste hun lurer på er hvordan hun kan gå opp i vekt. Så klart må/bør hun fullføre opplegget som den fagkyndige personen har satt opp til henne, men det må da gå an å drøfte emnet; hvordan gå opp i vekt på en sunn/fornuftig måte?

Vil Uansett ønske deg lykke til med å nå målet ditt. En uke treningsfri hadde ikke skadet. Pleier selv å ta en uke fri for trening når jeg kjenner at kroppen ikke klarer å hente seg inn igjen.

"deload prinsippet"

MVH Kenneth!

Endret av Kenneth199
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ser på andre poster fra samme person så vil du se at vedkommende tydeligvis har et problem, det er derfor ørtenhundre av hennes tråder er blitt stengt, kjære kjære kenneth, og da har hun blitt henvist til IKS. Men trådstarter sliter med å skjønne det, og det er derfor hun ikke klarer å gi seg med å lage tråder, og da da må det harde tak til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen Pasha mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...