Gå til innhold

vegetarjul...?


Gjest ny i gamet

Anbefalte innlegg

Gjest ny i gamet

Hei!

Jeg er nylig blitt vegetarianer (ble det i sommer). Det var mange grunner til det, og jeg er veldig tilfreds med valget.

Anyway, tingen er: jula... Føler at alt handler om mat i jula, og kjøtt er visst julemat nummer én. Har aldri tenkt over det før, men her sitter jeg da..

Så spørsmålet er:

Hva spiser dere vegetarianere til julemiddagen, julefrokosten, nyttårsmiddagen osv? Jeg trenger sååårt tips, siden jeg sikkert blir nødt til å lage maten selv i år, og jeg vil ha noe som er litt mer spesielt enn vanlig hverdagsmat... Alle de andre jeg skal feire jul sammen med spiser kjøtt.

Jeg blir takknemlig for alle svar og kjempeglad for gode ideer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Var nylig en annen tråd om vegetarjul, den finner du her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=450817&hl=

:)

Må innrømme at hvis jeg skal spise typisk "kjøttetermiddag" (dvs poteter, saus, to typer grønnsaker - og så da kjøtt til kjøtteterne) har jeg en tendens til å ty til f.eks "bullar" fra Hälsans Kök - når man er invitert på middag hos andre syns jeg det er en ok løsning, da har jeg med "bullarne" mine og eventuelt saus (om ikke verten lager vegetarisk saus). Alternativet er å ha med en pai og en god salat, for eksempel.

Når jeg spiser hjemme lager jeg gjerne noe helt annet enn tradisjonell julemat - etellerannet vi liker godt og som ikke lages så ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser alltid nøttesteik (restene er også fantastisk på brød dagen etter). Elsker det! I tillegg er det veldig enkelt å lage.

Har oppskrift på en fantastisk en her:

1 SS SMØR/ OLJE

1 STOR FINHAKKET LØK

2 SS SETERRØMME

200 GR COTTAGE CHEESE

4 DL GROVHAKKEDE MANDLER/ NØTTER (KAN SPE MED BRØDSMULER OM DU HAR FOR LITE

NØTT). BRUKER SELV VALNØTTER, HASSELNØTTER OG PARANØTTER.

1 SS SITRONSAFT

150 GR REVET CHEDDAR OST( ELLER ANNEN OST M SKARP SMAK)

2-3 FINHAKKET STANGSELLERIGREINER

3 LETTPISKEDE EGG

1 1/2 TS SENNEP( OM DU VIL)

1 SS BULJONGPULVER

SALT ETTER SMAK (OBS! DET ER SALT I BULJONGPULVERET OG)

PEPPER ELLER ANNET KRYDDER OM DU VIL

STEKES I BRØDFORM MED BAKEPAPIR I.

175*C I CA 45-60 MIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Hadde også tenkt på å ha pai i jula...men ville ha noe mer spesielt på julaften da!

Den nøttesteken såg god ut, jeg bør vel sikkert forsøke meg på den før jul, og se om jeg får det til!! Så kjekt av deg å legge med oppskrift!! :)

Så tror jeg at jeg skal lage meg et stort glass med hummus og ta med hjem...som pålegg...det er så godt!!

Ellers så får jeg vel spise en del tilbehør i jula..hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøttesteiken er ekstremt lett å lage. Kutt opp alt, med maskin eller for hånd, og hiv alt i ei bolle. Blir ikke enklere eller bedre :) Håper du liker den. Passer perfekt sammen med annet tilbehør som de andre har, men jeg lager alltid en peppersaus til utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

skal prøve meg på medisterkaker laget av soyafarse, må bare lære meg på lage mat først! :kjefte:

ifjor var det lasagne uten kjøtt og året før det, poteter i brun saus. Tustelig!! :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne paien ser fantastisk ut! :spise:

Kan sikkert passe godt til tilbehør man har feks til ribbe eller kalkun. Og til og med kålrabistappe, kan jeg forestille meg (om andre i familien spiser pinnekjøtt på julaften) - veien er ikke så lang fra kålrabistappe med muskat til gresskar (butternut squash) med marokkanske krydder som er fyllet i paien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, den paien så skikkelig DRITTGOD ut! hehe! :-D

Den så litt vanskelig ut å lage da... men må hvertfall prøve tror jeg! så har jeg et alt. til julemiddagen, og et alt. til nyttårsaften!! jippi!

Testingen begynner når jeg er ferdig med eksamen...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, den paien så skikkelig DRITTGOD ut! hehe! :-D

Den så litt vanskelig ut å lage da... men må hvertfall prøve tror jeg! så har jeg et alt. til julemiddagen, og et alt. til nyttårsaften!! jippi!

Testingen begynner når jeg er ferdig med eksamen...hehe

Lykke til!

..både med maten og eksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 14

Jeg er ikke vegetarianer selv men min søster er det :) På julaften pleier hun å spise fylt paprika (og andre ting som jeg ikke husker hva er): Du skyller parikaen og skjærer av "lokket" og legger det til side, ta vekk frøene og det hvite inni. Til fyll kan du ha ris og grønnsaker, det er heerlig godt og er kjempe lett å lage. Selv jeg som elsker kjøtt synes dette er et KJEMPE GODT alternativ, verd å prøve. Om ikke du vil spise det i julen bør du prøve det en annen gang:D

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg(mamma) pleier å lage nøttestek til meg i jula, også bruker jeg vanlig tilbehør som de andre bruker. Blir ikke enklere enn det :) Poteter, kålrabistappe, rødkål, surkål, nøttestek, en god saus... nam nam! Man kan også kjøpe vegetarpølser og ha til, tofupølser er gode!

Men hei, lag det du har lyst på! Det viktigste er å lage mat man syns er supergod. Ett år husker jeg at jeg hadde pastagrateng og fløtepoteter :spise:

Hvis du ikke orker å lage noe selv så er frossen vegetarmat god og bra. Burgere finnes det en del typer av, og falafel er også digg, og alt det her kan du ha vanlig juletilbehør til.

Til inspirasjon så kan jeg fortelle om dagens middag, selv om det ikke er en tradisjonell julemiddag. Vi hadde svigermor og mormor på middagsbesøk. Laga:

- en deilig salat av spinat, ruccola, rødløk og cashewnøtter med gresk eddikdressing

- Stekte poteter i ildfast form

- Wok med sweet-chilisaus

- tzatzikidressing til.

Skal si dere at svigermor og mormor forsynte seg mer enn én gang! :mrgreen:

Lykke til! Håper du får deg noe godt å spise :) Selv har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal lage meg i år til jul (5. jula som veggis), men på nyttårsaften skal jeg og samboeren min invitere til storkalas med middag for 8 personer! Vegetarmiddag selvsagt siden vi begge er veggiser. Det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...