Gå til innhold

trenger hjelp med en statistikkoppgave:)


Gjest Gjest_janne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_janne_*

Vet ikke hvor det passer å spørre, så prøver meg her. Et statistikk/sannsynlighetsspørsmål. Har ingen andre å spørre, så håper noen av dere kan det!

Y = antall 6'ere ved kast av 3 terninger

P(Y=0)= (5/6)^3 = 0,579

P(Y=1)= (5/6)^2*(1/6)*3 = 0,347

Jeg skjønner det første tilfellet. Men hvorfor skal jeg gange med 3 i det andre? Og hvorfor da ikke gange med 3 også i det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor det passer å spørre, så prøver meg her. Et statistikk/sannsynlighetsspørsmål. Har ingen andre å spørre, så håper noen av dere kan det!

Y = antall 6'ere ved kast av 3 terninger

P(Y=0)= (5/6)^3 = 0,579

P(Y=1)= (5/6)^2*(1/6)*3 = 0,347

Jeg skjønner det første tilfellet. Men hvorfor skal jeg gange med 3 i det andre? Og hvorfor da ikke gange med 3 også i det første?

Dette var da ikke feilposting, her finnes det folk som tar idretten sin seriøst, og da må man kunne litt om statistikk. :)

Nå er det noen år siden jeg hadde statistikk i utdanningen, men jeg husker da enkle ting som dette bruktbart. For meg så ser det ut som det å gange med 3 blir feil. Du skal altså kaste 3 treninger på en gang og få én sekser på en av terningene og noe annet på de to andre. Sjansen for å få noe annet enn 6 på én terninger er 5/6, og så opphøyes dette i annen potens siden det er to treninger. Sjansen for å få 6 på den ene treningen og ikke noe annet er 1/6.

La oss nå kalle det at du får henholdsvis noe annet enn 6, noe annet enn 6 og 6 for A, B og C. Da sier grunnreglene for sannsynlighetsregning at P(A ∩ B ∩ C) = P(A)*P(B)*P© så lenge A, B og C er uavhengige. Det er de jo, hva du får på den ene treningen er jo ikke avhengig av hva du får på en av de andre. ∩ måtte jeg gå til symbollisten i Word for å finne, og leses "snitt", altså "det som både er A og B og C". Dermed får vi dette regnestykket:

P(A ∩ B ∩ C) = P(A)*P(B)*P© = 5/6 * 5/6 * 1/6 = 0,116.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå kalle det at du får henholdsvis noe annet enn 6, noe annet enn 6 og 6 for A, B og C. Da sier grunnreglene for sannsynlighetsregning at P(A ∩ B ∩ C) = P(A)*P(B)*P© så lenge A, B og C er uavhengige. Det er de jo, hva du får på den ene treningen er jo ikke avhengig av hva du får på en av de andre. ∩ måtte jeg gå til symbollisten i Word for å finne, og leses "snitt", altså "det som både er A og B og C". Dermed får vi dette regnestykket:

P(A ∩ B ∩ C) = P(A)*P(B)*P© = 5/6 * 5/6 * 1/6 = 0,116.

Ser at da sannsynligheten for C, "P av C", automatisk ble gjort om til et copyrightsymbol. Jaja, dere skjønner hva det egentlig skulle stått. Vet ikke hvordan jeg overstyrer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldalore

Hei!

For P(Y=1) har du:

P(6 på første kast, ikke 6 på de to siste) + P(ikke 6 på første, 6 på andre, ikke 6 på tredje) + P(Ikke 6 på de to første, 6 på siste) = (1/6)*(5/6)*(5/6) + (5/6)*(1/6)*(5/6) + (5/6)*(5/6)*(1/6) = 3*(1/6)*(5/6)^2

Du har rett og slett sannsynligheten (1/6)(5/6)^2 tre ganger (pga uavhengighet kan de bare legges sammen), fordi du kan få 6'eren på tre forskjellige måter (første, andre eller tredje kast)

Håper dette blei oppklarende og ikke bare forvirrende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aldalore
Hei!

For P(Y=1) har du:

P(6 på første kast, ikke 6 på de to siste) + P(ikke 6 på første, 6 på andre, ikke 6 på tredje) + P(Ikke 6 på de to første, 6 på siste) = (1/6)*(5/6)*(5/6) + (5/6)*(1/6)*(5/6) + (5/6)*(5/6)*(1/6) = 3*(1/6)*(5/6)^2

Du har rett og slett sannsynligheten (1/6)(5/6)^2 tre ganger (pga uavhengighet kan de bare legges sammen), fordi du kan få 6'eren på tre forskjellige måter (første, andre eller tredje kast)

Håper dette blei oppklarende og ikke bare forvirrende..

Så nå at det var snakk om kast med 3 terninger og ikke tre kast med en terning, så ordleggingen blei litt feil, men det er akkurat likt matematisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For P(Y=1) har du:

P(6 på første kast, ikke 6 på de to siste) + P(ikke 6 på første, 6 på andre, ikke 6 på tredje) + P(Ikke 6 på de to første, 6 på siste) = (1/6)*(5/6)*(5/6) + (5/6)*(1/6)*(5/6) + (5/6)*(5/6)*(1/6) = 3*(1/6)*(5/6)^2

Du har rett og slett sannsynligheten (1/6)(5/6)^2 tre ganger (pga uavhengighet kan de bare legges sammen), fordi du kan få 6'eren på tre forskjellige måter (første, andre eller tredje kast)

Håper dette blei oppklarende og ikke bare forvirrende..

Selvfølgelig! (Klasker meg selv i hodet)

I mitt tilfelle snakker jeg om sannsynligheten for å få 6 på terning C og ikke 6 på terning A og B, men det er jo mulig å få 6 på terning b og ikke A og C, og 6 på terning A og ikke på B og C, dermed faktoren 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...