Gå til innhold

Har TO mirakler i magen!

Tinio

Anbefalte innlegg

Er ikke noe godt å være kvalm, nei. Men har du klart å spise deg ut av kvalmen et lite øyeblikk? Det har jeg, og jeg er alltid takknemlig for at jeg raskt blir kvalm igjen...

Ellers kan jeg garantere at selv om jeg gikk ned 5kg i begynnelsen av forrige svangerskap, så fikk jeg en helt gjennomsnittlig baby. OG min mor, som var dårlig 9mnd, og gikk ned MASSE på de mnd, fikk en gjennomsnittlig baby hun og, nemlig meg.

Og det var ingenting galt med meg. ;)

Ungen tar det den skal ha. Det er mammaen som tar støyten. SÅ vi får passe på oss selv, og få i oss det vi klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noe godt å være kvalm, nei. Men har du klart å spise deg ut av kvalmen et lite øyeblikk? Det har jeg, og jeg er alltid takknemlig for at jeg raskt blir kvalm igjen...

Ellers kan jeg garantere at selv om jeg gikk ned 5kg i begynnelsen av forrige svangerskap, så fikk jeg en helt gjennomsnittlig baby. OG min mor, som var dårlig 9mnd, og gikk ned MASSE på de mnd, fikk en gjennomsnittlig baby hun og, nemlig meg.

Og det var ingenting galt med meg. ;)

Ungen tar det den skal ha. Det er mammaen som tar støyten. SÅ vi får passe på oss selv, og få i oss det vi klarer.

Uff, har lest i boken din at du er veldig plaget ja.. :klem: Jeg har ikke kastet opp enda jeg da, men føler meg veldig kvalm og uvel fordi. Godt å høre at det gikk helt fint med både babyen din, og deg selv da du var baby. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hele uker på vei i dag! :hoppe: Halveis gjennom de skummleste ukene. :)

Fra babyverden.no:

6 uker

Fra 6 uker og 0 dager til 6 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 4-8 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken fire uker gammelt, og har en C-form med det store hodet i den ene enden og halen i den andre. Det ligner mer på en reke enn et menneske. Det er umulig å måle embryoet slik du kan måle barnet etter at det er født. Ikke har det bein og det ligger sammenkrøllet. Derfor brukes lengden fra issen til setet som lengdereferanse gjennom store deler av svangerskapet, og vi oppgir også denne på disse sidene (CRL som står for crown-rump-length).

Små sirkler dannes på siden av hodet – dette er øynene som formes! Ørene begynner også å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner organdannelsen før de andre. De fleste organene er i ferd med å utvikles, og mot slutten av uken vokser det frem små knopper til armer og bein. Armene vil utvikles i et hurtigere tempo enn beina en stund fremover.

Hjertet fylles med blod denne uken. Frem til nå har det pumpet rundt væske, men nå er det ordentlig blod som går rundt i de små blodårene. Blodcellene dannes i veggen til plommesekken. Blodårene dannes i høyt tempo for å forsyne alle organene som utvikles med næring. Hjertepulsåren dannes også denne uken, og hjertet består av høyre og venstre hjertekammer. Pulsen er på 100 til 120 slag i minuttet. Nå pumpes blodet gjennom navlestrengen slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Dette er en rundgang som vil fortsette til barnet er født.

I dag kom jeg meg heldigvis på skolen. På veien gikk jeg gjennom fisketorget, ikke særlig smart for en kvalm og nygravid så tidlig på morgenen. Fy for en stank! :spy: Jeg får unngå det i morgen, og heller gå en stor runde utenom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketorget som ny-gravid hørtes ikke spesielt hyggelig ut nei :fnise:

Tror jeg og heller hadde tatt trimturen utenom :ler:

Nei fysj, nå har jeg lært.. :spy::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Blir så irritert på den tickeren min, noen ganger så stopper den opp! :kjefte: Jeg får gå inn og fikse etterpå.

I natt drømte jeg at jeg var på UL og så på spiren. :babysmokk: Den var veldig aktiv og danset rundt omkring der inne. Jeg var skikkelig tissetrengt gjennom hele drømmen, og blæren min vistes på UL. Jeg våknet av det hele og måtte stå opp for å tisse, var så ekstremt at det var nesten vondt å gå. Men så kom det ikke særlig mye, det er nok sikkert livmoren som presser noe veldig på blæren.

Kvalmen er ikke blitt noe bedre, men det hjelper å spise chips i sengen før jeg står opp. Du og du så sunn frokost! Jeg har heldigvis studiedag i dag og i morgen, så jeg slipper å stresse om morgenen. Deilig å sove lenge hvertfall. I går kveld la jeg meg rundt ti og våknet ikke før halv elleve istad. Sove er det beste jeg vet! :rødme:

Tenkte jeg skulle dra og handle litt julegaver etterpå, og pynte litt til advent. Har jo ikke vært istand til noe som helst den siste uken, men nå skal det bli koselig her. :) Kremt, og så burde jeg vel skrive litt på eksamensoppgaven min... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh! Blir så irritert på den tickeren min, noen ganger så stopper den opp! :kjefte: Jeg får gå inn og fikse etterpå.

I natt drømte jeg at jeg var på UL og så på spiren. :babysmokk: Den var veldig aktiv og danset rundt omkring der inne. Jeg var skikkelig tissetrengt gjennom hele drømmen, og blæren min vistes på UL. Jeg våknet av det hele og måtte stå opp for å tisse, var så ekstremt at det var nesten vondt å gå. Men så kom det ikke særlig mye, det er nok sikkert livmoren som presser noe veldig på blæren.

Kvalmen er ikke blitt noe bedre, men det hjelper å spise chips i sengen før jeg står opp. Du og du så sunn frokost! Jeg har heldigvis studiedag i dag og i morgen, så jeg slipper å stresse om morgenen. Deilig å sove lenge hvertfall. I går kveld la jeg meg rundt ti og våknet ikke før halv elleve istad. Sove er det beste jeg vet! :rødme:

Tenkte jeg skulle dra og handle litt julegaver etterpå, og pynte litt til advent. Har jo ikke vært istand til noe som helst den siste uken, men nå skal det bli koselig her. :) Kremt, og så burde jeg vel skrive litt på eksamensoppgaven min... :sjenert:

Er du plaget med kvalme altså!? :-/ Dakkar! Sove er deilig ja.. Tror at vi nå i svangerskapet er anbefalt å ta en lur på dagtid! Deilig, og har unnskyldning til det!! Hehe.. :-)

Når skal du på ultralyd da? Eller har du ikke bestilt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du plaget med kvalme altså!? :-/ Dakkar! Sove er deilig ja.. Tror at vi nå i svangerskapet er anbefalt å ta en lur på dagtid! Deilig, og har unnskyldning til det!! Hehe.. :-)

Når skal du på ultralyd da? Eller har du ikke bestilt noe?

Jeg har ikke bestilt enda, tenkte å bestille neste uke. Om ikke sentrumslegene har åpnet nettsiden sin til da så ringer jeg vaktnummeret. De er vant til at jeg gjør det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bestilt enda, tenkte å bestille neste uke. Om ikke sentrumslegene har åpnet nettsiden sin til da så ringer jeg vaktnummeret. De er vant til at jeg gjør det! :P

Hehehe.. Tøft! :gjeiper: :fnise:

Hvis ikke kan du jo gå å få en henvisning hos fastlegen, og gå offentlig.. På Åsane senter er det en som er veldig flink også, Thormod Tande! :) Han jeg gikk til i svangerskapet med min datter! :) Og han jeg skal til nå 16 Desember! :)

Endret av Lille85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. Tøft! :gjeiper: :fnise:

Hvis ikke kan du jo gå å få en henvisning hos fastlegen, og gå offentlig.. På Åsane senter er det en som er veldig flink også, Thormod Tande! :) Han jeg gikk til i svangerskapet med min datter! :) Og han jeg skal til nå 16 Desember! :)

Nei, han går jeg aldri til igjen! Kan hende han er flink med sånne vanlige ting som svangerskap og sånn, men når det gjaldt ufrivillig barnløshet så var han heeeelt på jordet. Når jeg kan mer enn legen så er det på tide å bytte... Hver gang jeg gikk derfra begynte jeg å grine fordi han var så håpløs og lite hjelpsom. "Tålmodighet, tålmodighet" var alt han hadde å si. Men jeg kan jo dra dit nå da, og si "Se! Jeg er gravid, og det er IKKE takket være deg! Jeg hadde rett, du hadde feil! Buuuuurn.." Barnslig ja, men fristende! :gjeiper: Kanskje han da tar seg sammen når det kommer andre slitere og tar de på alvor. Men som sagt, han er sikkert dyktig på andre områder. :)

Virker som om vi har mange felles bekjente vi to :fnise:

Jeg har forresten bestilt time hos sentrumslegene nå, gikk inn på en adresse jeg hadde vært inne på før og da gikk det an å bestille. Men er ikke sikkert det gikk i gjennom da, for når jeg gikk til forsiden deres etterpå så stod det fortsatt at nettstedet var stengt. Men det stod at de hadde mottatt bestillingen og skulle gi beskjed så fort som mulig, så får se om jeg får en sms i morgen. :)

Endret av Tinio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han går jeg aldri til igjen! Kan hende han er flink med sånne vanlige ting som svangerskap og sånn, men når det gjaldt ufrivillig barnløshet så var han heeeelt på jordet. Når jeg kan mer enn legen så er det på tide å bytte... Hver gang jeg gikk derfra begynte jeg å grine fordi han var så håpløs og lite hjelpsom. "Tålmodighet, tålmodighet" var alt han hadde å si. Men jeg kan jo dra dit nå da, og si "Se! Jeg er gravid, og det er IKKE takket være deg! Jeg hadde rett, du hadde feil! Buuuuurn.." Barnslig ja, men fristende! :gjeiper: Kanskje han da tar seg sammen når det kommer andre slitere og tar de på alvor. Men som sagt, han er sikkert dyktig på andre områder. :)

Virker som om vi har mange felles bekjente vi to :fnise:

Jeg har forresten bestilt time hos sentrumslegene nå, gikk inn på en adresse jeg hadde vært inne på før og da gikk det an å bestille. Men er ikke sikkert det gikk i gjennom da, for når jeg gikk til forsiden deres etterpå så stod det fortsatt at nettstedet var stengt. Men det stod at de hadde mottatt bestillingen og skulle gi beskjed så fort som mulig, så får se om jeg får en sms i morgen. :)

Haha.. Du har vært der også altså? Hehe.. Funny! :fnise:

Jeg syns han er flink til akkurat det gynekologiske.. Noe annet har jeg ikke prøvd han til! :fnise:

Kuli.. Håper du kommer til fort da! :) Jeg gleder meg sååååånn!! :fnise:

Tande gir alltid bilde av babyen, så jeg gleder meg som en forvokst drittunge! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo dra dit nå da, og si "Se! Jeg er gravid, og det er IKKE takket være deg! Jeg hadde rett, du hadde feil! Buuuuurn.."

Ja, gjør det :ironi::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta

God kveld!

Hvordan er formen din? Har visst ikke vært noe flink å skrive siste tiden jeg...

Bor du i Bergen du? Jeg har ikke fått med meg det.. Før du skrev om Fisketorget :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha.. Du har vært der også altså? Hehe.. Funny! :fnise:

Jeg syns han er flink til akkurat det gynekologiske.. Noe annet har jeg ikke prøvd han til! :fnise:

Kuli.. Håper du kommer til fort da! :) Jeg gleder meg sååååånn!! :fnise:

Tande gir alltid bilde av babyen, så jeg gleder meg som en forvokst drittunge! Hehe..

Hehe ja jeg har vært der et par ganger ja, dessverre vil nå jeg si :gjeiper: At kroppen ikke greier å få eggløsning av seg selv er jo innenfor gynokologi da, så det er absolutt noe han burde hatt peiling på. Men siden jeg er slank og ser "normal" ut så ville han ikke tro på at jeg hadde noen hormonforstyrrelse (PCOS) selv om alt annet tydet på det. Har lest om han på andre forum, og da har folk fått diagnosen PCOS før han hadde undersøkt dem, bare fordi de var overvektige, selv om det etterhvert viste seg at de ikke hadde det. Så det virker som om han er veldig kjapp med å gjøre seg opp en mening, og den meningen holder han fast ved.

Han sa så mye om medisin og anatomi som ikke stemmer, til og med jeg visste at det han sa var feil. Litt har jeg da lært på skolen! :gjeiper: Da jeg fortalte dette til han i sentrumslegene så han helt sjokkert ut og ristet på hodet. "Han må jo ha sittet og sovet på jobb siden han kunne si noe sånt" sa han. Han så nesten sint ut, og sa det var helt uholdbart. Men nok om det. :)

Det blir kjekt med ultralyd da! Skjønner godt at du gleder deg til å få bilde av vesle nurket. :rødme: Jeg drømte at jeg var på ultralyd her en natt, og da var det 8 små spirer der!! :dåne: Jeg var helt i fra meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det :ironi::fnise:

Hehe njaa.. Tror jeg lar være, men det hadde vært en fryd! Jeg liker å godte meg litt når det viser seg at jeg har rett og andre har feil. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

Hvordan er formen din? Har visst ikke vært noe flink å skrive siste tiden jeg...

Bor du i Bergen du? Jeg har ikke fått med meg det.. Før du skrev om Fisketorget :fnise:

Hei Invicta! Formen er ikke helt på topp, våkner ofte om natta og tidlig på morgenen av at jeg er kvalm, og så er jeg veeeldig trøtt og sliten. Kommer meg på forelesning bare sånn ca annenhver dag, men nå er det heldigvis snart juleferie. Håper formen blir bedre på nyåret. :) Folk må jo begynne å lure på hvorfor jeg er så masse vekke fra skolen, så det skal bli godt når jeg endelig kan fortelle hva årsaken egentlig er.

Jepp bor i Bergen, men jeg er ikke her fra da. Bor du her også? Syns å huske du skrev at du bor på Vestlandet hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Invicta
Hei Invicta! Formen er ikke helt på topp, våkner ofte om natta og tidlig på morgenen av at jeg er kvalm, og så er jeg veeeldig trøtt og sliten. Kommer meg på forelesning bare sånn ca annenhver dag, men nå er det heldigvis snart juleferie. Håper formen blir bedre på nyåret. :) Folk må jo begynne å lure på hvorfor jeg er så masse vekke fra skolen, så det skal bli godt når jeg endelig kan fortelle hva årsaken egentlig er.

Jepp bor i Bergen, men jeg er ikke her fra da. Bor du her også? Syns å huske du skrev at du bor på Vestlandet hvertfall...

Høres slitsomt ut.. :troest:

Du nærmer deg sakte men sikkert 12 uker, og da blir det forhåpentligvis bedre med tanke på kvalmen. Og du kan endelig slippe hemmeligheten :)

Bor i Bergen ja :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres slitsomt ut.. :troest:

Du nærmer deg sakte men sikkert 12 uker, og da blir det forhåpentligvis bedre med tanke på kvalmen. Og du kan endelig slippe hemmeligheten :)

Bor i Bergen ja :regn:

Hehe, passende smiley :fnise:

Enig med du. Snart er 12 uker gått og da blir alt så mye lettere :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg har vært der et par ganger ja, dessverre vil nå jeg si :gjeiper: At kroppen ikke greier å få eggløsning av seg selv er jo innenfor gynokologi da, så det er absolutt noe han burde hatt peiling på. Men siden jeg er slank og ser "normal" ut så ville han ikke tro på at jeg hadde noen hormonforstyrrelse (PCOS) selv om alt annet tydet på det. Har lest om han på andre forum, og da har folk fått diagnosen PCOS før han hadde undersøkt dem, bare fordi de var overvektige, selv om det etterhvert viste seg at de ikke hadde det. Så det virker som om han er veldig kjapp med å gjøre seg opp en mening, og den meningen holder han fast ved.

Han sa så mye om medisin og anatomi som ikke stemmer, til og med jeg visste at det han sa var feil. Litt har jeg da lært på skolen! :gjeiper: Da jeg fortalte dette til han i sentrumslegene så han helt sjokkert ut og ristet på hodet. "Han må jo ha sittet og sovet på jobb siden han kunne si noe sånt" sa han. Han så nesten sint ut, og sa det var helt uholdbart. Men nok om det. :)

Det blir kjekt med ultralyd da! Skjønner godt at du gleder deg til å få bilde av vesle nurket. :rødme: Jeg drømte at jeg var på ultralyd her en natt, og da var det 8 små spirer der!! :dåne: Jeg var helt i fra meg :fnise:

Ok.. Er jeg sikker på at jeg vil gå til han? Hehe.. Har jo vært der før, og syns det var greit.. Så blir vel ikke særlig annerledes denne gangen...?

Nå er jeg begynt med den kvalmen.. Fy søren da.. Er jo smålig invalid.. Og chips funker faktisk bra! :-) Hehe..

Gi en lyd når du har fått timen da!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere har rett Invicta og Becky! På tirsdag er jeg faktisk 8 hele uker på vei, da er det bare 4 igjen :) Håper virkelig at trettheten og kvalmen forsvinner da, det gjør det jo mest sannsynlig! Og så kommer magen etterhvert istedet :gravid:

Lille85: Nå var jo jeg et litt avansert tilfelle da, han har nok god peiling på normale ting som svangerskap og sånn. :)

Synd du og skulle få denne kvalmen! Hehe jeg lever på chips for tiden, jeg kommer til å ese ut!! Greier ikke spise normal mat, hvertfall ikke middag. Men kake og snop går fint, det er skikkelig rart dette her. Prøver å begrense meg da... Er jo vanligvis ikke sånn mat jeg har lyst på når jeg er kvalm, men gravidkvalme er vel ikke helt som vanlig kvalme, hvertfall ikke for meg. Frukt er det eneste sunne jeg greier å få i meg.

Jeg har forresten fått time hos sentrumslegene på mandag kveld! :hoppe: Jeg både gleder og gruer meg. Er nervøs for at det ikke er noe liv, men alt tyder jo på at ting er som det skal så langt hvertfall. Har jo masse symptomer, og ikke hatt noen blødninger. :) Og så er jeg veldig spent på om det er en eller to der inne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...