Gå til innhold

Har TO mirakler i magen!

Tinio

Anbefalte innlegg

God morgen! :goodbye:

Tenkte det var greit og ha denne listen i dagboken min:

Unnfangelsen finner sted omkring:

3. november 2009

Hjertet begynner å slå:

28. november 2009

Embryoet beveger seg:

22. desember 2009

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:

29. desember 2009

Alle indre organer er ferdig formet:

29. desember 2009

Risikoen for spontanabort avtar:

12. januar 2010

Kvalmen avtar for de fleste:

19. januar 2010

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):

26. januar 2010

Fosteret svelger og tisser:

9. februar 2010

Tid for ultralyd:

16. februar 2010

Du kan kjenne fosterets bevegelser:

23. februar 2010

Fosteret begynner å få et søvnmønster:

9. mars 2010

Fosteret begynner å høre:

30. mars 2010

Ni av ti barn overlever om de blir født nå:

27. april 2010

Mange fostre legger seg med hodet ned:

1. juni 2010

Svangerskapspermisjonen begynner:

8. juli 2010

Antatt termindato:

29. juli 2010

Og slik ligger det an hos spiren nå: :rødme:

Fra 4 uker og 0 dager til 4 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 0,5-1 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken to uker gammelt. Det dannes en strek langs nesten hele ”ryggplaten”, og embryoet blir mer avlangt. Denne streken danner barnets akse. Cellene fra ”ryggplaten” begynner å bli spesialiserte og beveger seg mot plasseringen til de organene de skal danne. Blant annet vandrer celler fra rygglaget gjennom streken og danner et nytt cellelag mellom de to allerede eksisterende lagene i embryoet. Mot slutten av uken har dermed embryoet tre lag med forskjellige oppgaver. Ett skal danne respirasjonsorganene (pusteorganene) og fordøyelsessystemet. Det andre vil danne bein, muskler, vev, kjønnsorganer, nyrer og blodomløp. Og det tredje vil danne hud, hår, hjerne og ryggmarg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så merkelig det med legen din da? At det skal ta så lang tid å komme igang med medisinering.

Jeg har heldigvis superlege... :lur: Sykepleiersvigermor skryter masse av han, det samme gjør min mor, og jeg har vært fornøyd selv og...

Skummelt med stryking av magen så tidlig.

Jeg gjør det jeg og, men kun hjemme om kvelden. Nesten så mannen har begynt også, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig det med legen din da? At det skal ta så lang tid å komme igang med medisinering.

Jeg har heldigvis superlege... :lur: Sykepleiersvigermor skryter masse av han, det samme gjør min mor, og jeg har vært fornøyd selv og...

Skummelt med stryking av magen så tidlig.

Jeg gjør det jeg og, men kun hjemme om kvelden. Nesten så mannen har begynt også, tror jeg...

Jeg har alltid vært fornøyd med henne tidligere, men akkurat nå så er jeg litt oppgitt. :roll: Men har hørt at allmennleger kan veldig lite om stoffskiftesykdommer da.. Jeg har heldigvis fått time nå på mandag, så da slipper jeg å vente så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Nå har jeg bestilt meg en dvd med gravid-yoga! :) Er ikke nødvendig å begynne med det før uke 14, er visst veldig lett form for yoga har jeg hørt. Men litt avspenning i hverdagen kan jo ikke skade selv om det er tidlig enda. :)

Jeg er vant til å trene hard styrketrening 4 ganger i uka, men tror jeg nå skal redusere dette til moderat styrketrening 2 ganger i uka, og så gå mye turer isteden. Og så gravidyoga da. ;)

Håper jeg får litt mer overskudd etterhvert, er så utrolig trøtt og sliten om dagen. Vil bare sove hele tiden. :sleeping:

Gravid-Yoga hørtes spennende ut! Kanskje jeg hermer! Hehe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidyoga gikk jeg kurs i sist graviditet.

Det er fin forberedelse til fødsel, og en god måte å drive avslappning på, samt å lære seg hva din gravide kropp tåler og ikke tåler... Men treningseffekten vil jeg nok si var heller liten...

Blir vel ikke noe sånt denne gangen. Blir nok mer "løpe etter liten gutt"- trening... :sjenert: Som kanskje ofte er mer enn kroppen liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid-Yoga hørtes spennende ut! Kanskje jeg hermer! Hehe! :)

Bare å herme det! ;) Jeg fikk DVD'n i posten allerede i dag, det gikk jo fort. :) Skal teste det ut i morgen tidlig, det må da være en fin måte å starte dagen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravidyoga gikk jeg kurs i sist graviditet.

Det er fin forberedelse til fødsel, og en god måte å drive avslappning på, samt å lære seg hva din gravide kropp tåler og ikke tåler... Men treningseffekten vil jeg nok si var heller liten...

Blir vel ikke noe sånt denne gangen. Blir nok mer "løpe etter liten gutt"- trening... :sjenert: Som kanskje ofte er mer enn kroppen liker.

Ja har hørt at det ikke er særlig trening, jeg gjør det mer for avslappning. :)

Hehe kan tenke meg det er hardt med sånn "løpe etter liten gutt" - trening ja! Hvertfall når man begynner å få mage :gravid: Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditetsdagbok :goodbye: og tusen takk for babystøvet. Får inderlig håpe det virker. Det er jo EKTE førsteklasses babystøv du sprer om deg nå :fnise:

Synd med legen din. Får håpe det ordner seg. Vet hun i det hele tatt at du er gravid?

Ser det blir kommentert at yoga ikke har så stor treningseffekt. Er selv stor tilhenger av yoga og vil derfor i samme åndedrag bare si at yoga handler om så mye mer enn det kroppslige. Derfor vil jeg tro noen blir skffa over treningseffekten. Tror yoga er supert for gravide :)

Ha en strålende helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditetsdagbok :goodbye: og tusen takk for babystøvet. Får inderlig håpe det virker. Det er jo EKTE førsteklasses babystøv du sprer om deg nå :fnise:

Synd med legen din. Får håpe det ordner seg. Vet hun i det hele tatt at du er gravid?

Ser det blir kommentert at yoga ikke har så stor treningseffekt. Er selv stor tilhenger av yoga og vil derfor i samme åndedrag bare si at yoga handler om så mye mer enn det kroppslige. Derfor vil jeg tro noen blir skffa over treningseffekten. Tror yoga er supert for gravide :)

Ha en strålende helg :klemmer:

Takk Becky! :klemmer: Ja heldigvis var det ekte babystøv! :strix:

Legen vet at vi har holdt på å prøve, og det var hun som ringte og gratulerte da det var falsk positiv test. :roll:

Jeg har vært på vanlig yoga tidligere, syntes det hadde ganske så bra effekt jeg da. :sjenert: Kjente det godt etterpå hvertfall! :fnise: Lurer kanskje på om det var litt sånn ekstrem yoga egentlig, det var en gal spanjol som snakket engelsk og gikk rundt og sparket på beina våre om vi ikke stod på riktig måte. Det var rett og slett en smertefull time. Men gravidyoga er sikkert mye lettere. :) Har holdt mye på med pilates tidligere, det handler jo litt om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min ringte nå nettopp, og da fortalte jeg henne nyheten. Ville at hun skal vite det allerede nå, for om det skulle skje noe så synes jeg det er trygt å ha henne. Men hun virket ikke så veldig glad akkurat, nesten helt likegyldig.. Hun ville ikke snakke så kjempemye om det, sa at nå burde det bli bryllup, og så skiftet hun fort samtaleemne. Jeg ble skikkelig skuffet, begynte å gråte etterpå. Greit nok at jeg kanskje er hormonell og overreagerer, men hallo! Hun vet jo at jeg har PCOS og at det er vanskelig for meg å bli gravid med denne sykdommen... Nå angrer jeg egentlig litt på at jeg sa det til henne. Ble litt trist av hele greia. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?! :hakeslepp: For en merkelig oppførsel av moren din. Det er ikke du som er hormonell. Det der var ikke noe hyggelig. Det hadde nok og tatt til tårene om min mor eller noen andre som stod meg nær hadde segt noe sånt. Hun skal jo bli overlykkelig over å få et barnebarn, og selvsagt glad på dine vegne. Kanskje ble hun tatt litt på senga? Eller har hun gammeldagse holdninger om slikt? (barn før ekteskap?) Synes du skal spørre henne hvorfor hun reagerte som hun gjorde, fortelle hvordan du håpte hun skulle reagere, samt fortelle hvor sårende det var. Kan jo hende hun rett og slett bare ble litt paff, som tidligere nevnt.

Vil uansett gi deg en :klemmer: for dette var ikkeno hyggelig.

Den yogaen jeg går på er veldig opptatt av at yoga handler om så mye mer enn kroppen, men at kroppen er det letteste å jobbe med. Vi lærer mye om sinnet, renselse m.m. Veldig spennende synes jeg. Selv har jeg behov for disse tingene, siden jeg har mye spenninger i kroppen.

Ha en fin kveld videre og gled deg over det fantastiske som vokser og gror inni deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min ringte nå nettopp, og da fortalte jeg henne nyheten. Ville at hun skal vite det allerede nå, for om det skulle skje noe så synes jeg det er trygt å ha henne. Men hun virket ikke så veldig glad akkurat, nesten helt likegyldig.. Hun ville ikke snakke så kjempemye om det, sa at nå burde det bli bryllup, og så skiftet hun fort samtaleemne. Jeg ble skikkelig skuffet, begynte å gråte etterpå. Greit nok at jeg kanskje er hormonell og overreagerer, men hallo! Hun vet jo at jeg har PCOS og at det er vanskelig for meg å bli gravid med denne sykdommen... Nå angrer jeg egentlig litt på at jeg sa det til henne. Ble litt trist av hele greia. :(

Uffa, det var leit å høre! Mammaen min ble litt stresset da jeg sa det.. Og ville ikke snakke særlig om det hun heller..

Men nå gir hun med plutselig råd innen vitaminer, kosthold, etc..

Så.. Gi henne litt tid, det kommer seg nok skal du se!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke særlig hyggelig ut nei... :klemmer: Hun trenger nok sikkert litt tid til å venne seg til tanken :)

Håper hun snart tar til vettet og gleder seg like mye som du gjør :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar Becky og Lille85 :klemmer:

Hun er nok litt gammeldags ja, vil gjerne at vi skal gifte oss snart. Men da hun giftet seg som 18 åring var hun selv gravid før bryllupet, og mine tre eldre søsken fikk alle barn som 19 åringer, så dette er vel ikke akkurat uvant for henne. Dessuten er jeg jo en god del år eldre enn 19 år.

Hun som alltid har hatt så lett for å få barn greier kanskje ikke helt å sette seg inn i at det faktisk er ganske utrolig at jeg greide å bli gravid så fort. Hvor utrolig stort dette er for meg, og hvilken lettelse det er at vi slapp prøverør. Jeg vet ikke... Hun mente det ikke var nødvendig å få barn allerede nå, selv om jeg prøvde å forklare at legen har sagt at det er NÅ jeg er i min mest fruktbare alder, og at hvis vi ønsket oss barn nå så burde vi også slå til nå, siden vi hadde tiden på vår side.

Men hun forandrer forhåpentligvis innstillingen litt etterhvert. :) Hun gratulerte meg jo tross alt også til slutt, selv om det ikke akkurat hørtes ut som om hun mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart med reaksjonen til moren din???

Jeg ville nok også blitt veldig skuffa hvis mine foreldre hadde reagert sånn.

Nå vet jeg at det er stor forskjell på gravidyoga og vanlig yoga, altså. Har prøvd både det og pilates, og det har god treningseffekt, samtidig som det gir gor holdning og kroppskontroll. :) Men gravidyoga er litt annerledes. Det lærer deg gjerne mye teknikker til fødselen, alt fra avspenning, til rett pust, til det å ha forskjellige stillinger å ty til, som kan hjelpe fødselen på forskjellige måter.

Pluss at man fokuserer på knipeøvelser, som er godt å kunne etter fødsel.

Hvertfall var det min erfaring.

Hadde kjempegod nytte av litt av det under fødsel, selv om mye ikke passet i min situasjon. Og det med pusteteknikk har jeg hatt mye bruk for senere også. Bare det å kunne roe seg ned ved hjelp av egen pust...

Men nok om yoga... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke særlig hyggelig ut nei... :klemmer: Hun trenger nok sikkert litt tid til å venne seg til tanken :)

Håper hun snart tar til vettet og gleder seg like mye som du gjør :Nikke:

:klemmer: Ja hun venner seg sikkert til det etterhvert, det tviler jeg ikke på. Men trodde hun skulle bli veldig glad med en gang, siden hun vet at det er vanskeligere for meg enn andre å bli gravid. Hun vet ikke at vi har prøvd en stund, men hun vet godt at jeg har bekymret meg en del over at jeg kanskje ikke kom til å få barn enn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så rart med reaksjonen til moren din???

Jeg ville nok også blitt veldig skuffa hvis mine foreldre hadde reagert sånn.

Nå vet jeg at det er stor forskjell på gravidyoga og vanlig yoga, altså. Har prøvd både det og pilates, og det har god treningseffekt, samtidig som det gir gor holdning og kroppskontroll. :) Men gravidyoga er litt annerledes. Det lærer deg gjerne mye teknikker til fødselen, alt fra avspenning, til rett pust, til det å ha forskjellige stillinger å ty til, som kan hjelpe fødselen på forskjellige måter.

Pluss at man fokuserer på knipeøvelser, som er godt å kunne etter fødsel.

Hvertfall var det min erfaring.

Hadde kjempegod nytte av litt av det under fødsel, selv om mye ikke passet i min situasjon. Og det med pusteteknikk har jeg hatt mye bruk for senere også. Bare det å kunne roe seg ned ved hjelp av egen pust...

Men nok om yoga... ;)

Ja en venninne av meg trente gravidyoga under sitt 2. svangerskap, og hun sa at hun hadde veldig bruk for den pusteteknikken under fødselen, og at denne fødselen gikk mye lettere enn første gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til gravidyoga. Høres spenende ut. (Fin info Urge :)). Og ikke minst så gleder jeg meg til jeg trenger det ;)

Greit Tinio, du slår både meg og Zia i sykluslengde :pls: Derfor er jeg ekstra glad på dine vegne nå. Håper du klarer å riste av deg reaksjonen til moren din og kose deg med både helg og graviditet nå :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til gravidyoga. Høres spenende ut. (Fin info Urge :)). Og ikke minst så gleder jeg meg til jeg trenger det ;)

Greit Tinio, du slår både meg og Zia i sykluslengde :pls: Derfor er jeg ekstra glad på dine vegne nå. Håper du klarer å riste av deg reaksjonen til moren din og kose deg med både helg og graviditet nå :klemmer:

Du trenger det nok snart du også skal du se! ;)

Hehe, lange sykluser synes jeg nesten kan være en frihet til vanlig, men IKKE når man prøver å bli gravid. :roll: Nå til dags så kan man jo heldigvis få behandling for det meste. :)

Nei gidder ikke tenke mer på moren min nå, bare kose meg. Nå skal jeg snart lage pizza til samboer kommer hjem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel! Her kommer et sint innlegg! :kjefte:

I dag har jeg vært hos legen. ENDELIG har jeg fått satt i gang medisineringen mot lavt stoffskifte. Hun ringte til en spesialist da jeg var der, og fikk streng beskjed om at jeg skulle starte på medisin STRAKS, og på en mye sterkere dose enn den hun hadde tenkt å gi meg. Jeg blir så sint, må bare få ut litt frustrasjon igjen. Vet jeg har skrevet noe av dette før, men jeg må bare få det ut før jeg koker over. Legen har visst i snart et år at jeg har prøvd å bli gravid, og i august i år ble det oppdaget at jeg har litt lavt stoffskifte. Jeg fikk beskjed om å ta nye prøver, som igjen viste at det var for lavt, og fikk brev om at jeg måtte begynne på medisin siden jeg planla å bli gravid. Jeg gikk til legen for å få resept, men hun ville ta nye prøver igjen. Da spurte jeg om det ikke var farlig med lavt stoffskifte hvis man prøvde å bli gravid, for det hadde jeg lest. Neida, det kan bare være litt vanskeligere å bli gravid sa hun... Så da ble det tatt nye prøver, og hun skulle sende respeten med resultatene. Resultatene kom, de var fortsatt ikke bra, men ingen resept. Derfor måtte jeg bestille ny legetime igjen til i dag.

Når jeg googler prøveresultatene mine så står det overalt at stoffskiftet burde være mye bedre før man i det hele tatt prøvde å bli gravid. Altså skulle jeg sikkert ha gått på medisin i flere måneder før jeg ble gravid, men på grunn av legens somling og uvitenhet så får jeg altså ikke begynne før i dag, og jeg er allerede over en måned på vei. Hun sa at det kunne ta 2 måneder før medisinen fikk den virkningen den skulle, og da er jo hele første trimester over! Det er NÅ det er viktig at ting er i orden, det er NÅ alt på babyen utvikles. Sjansen for spontanabort, for tidlig fødsel, andre komplikasjoner eller at barnet blir utviklingshemmet er større hos meg enn andre. Hadde bare legen fått litt fart på seg, så kunne vi ha sluppet den risikoen. Det er ikke "bare å prøve igjen" for oss, om jeg skulle miste. Det har kostet oss ca 10 000 kr for å få denne hersens kroppen min til å få en eggløsning. Medisinene jeg måtte ta var svindyre! Og gynekologen jeg gikk til tok nesten 1000 kr for en time, og da måtte til han 1-2 ganger i uka. Vi er vanvittig heldige som fikk klaff, for vi hadde ikke hatt råd til å prøve så mange flere ganger.

Jeg får bare krysse fingrene for at kroppen min reagerer raskt på medisinen, slik at stoffskiftet normaliseres om kort tid, og at den lille spiren ikke har tatt noen skade av dette. Men akkurat nå er jeg redd, og veldig sint fordi dette kunne vært unngått hvis ikke legen hadde vært så dust! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...