Gå til innhold

100-nivå, 200-nivå osv. på universitet/høgskole


Gjest Undre

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og kikker på forskjellige studier. Noen av enkeltfagene er karakterisert som at de er på 100-nivå eller 200-nivå og noen ganger 300-nivå. Jeg skjønner ingenting. Hva betyr disse forskjellige nivåene?

Blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg med dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Anéa_*
Jeg sitter og kikker på forskjellige studier. Noen av enkeltfagene er karakterisert som at de er på 100-nivå eller 200-nivå og noen ganger 300-nivå. Jeg skjønner ingenting. Hva betyr disse forskjellige nivåene?

100-nivå er grunnkurs, det vil si første året. Her lærer du basiskunnskapen. 200-nivå er andre året, 300 er tredje året. Vanskelighetsnivået øker, og et 300-kurs legger til grunn at du har kunnskapen fra de andre nivåene. Har du alle tre nivåene innenfor et visst fordelingssystem, så har du en bachelorgrad.

Noen steder har de ikke 300-nivå, men kjører "dobbel runde" 200. Dette er tildels tilfelle for humanistiske fag på HF.

400 er masternivå.

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anéa_*
100-nivå: beregnet på bachelorstudenter

200-nivå: master

300-nivå: phd

Hæææ? Da har jeg svart helt feil ovenfor.... Gikk ut ifra Blindern sitt system. Men de opererer jo med 1000-nivå etc, når jeg tenker meg om. Beklager det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis forskjell på høyskole/universitet.

På universitetet er 100 bachelor, 200 master og 300 phd. Men uansett så angir nivåene vanskelighetsgrad, og du begynner alltid med 100-emnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Her er det tydeligvis forskjell på høyskole/universitet.

På universitetet er 100 bachelor, 200 master og 300 phd. Men uansett så angir nivåene vanskelighetsgrad, og du begynner alltid med 100-emnene.

Dette stemmer nok ikke over alt hvertfall. Jeg studerer på UiB og innen mitt fagfelt er hvertfall 100- og 200 fag bachelorfag (100-fagene er de enkleste, mens 200-fagene er litt vanskeligere), mens 300-fagene er på masternivå.

I all min uvitenhet: tar man i det hele tatt fag på phd-nivå? Trodde man bare drev med oppgave/forskning/undervisning da jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer nok ikke over alt hvertfall. Jeg studerer på UiB og innen mitt fagfelt er hvertfall 100- og 200 fag bachelorfag (100-fagene er de enkleste, mens 200-fagene er litt vanskeligere), mens 300-fagene er på masternivå.

I all min uvitenhet: tar man i det hele tatt fag på phd-nivå? Trodde man bare drev med oppgave/forskning/undervisning da jeg?

Det er en obligatrisk opplæringsdel i phd-graden. Man må ta minst 27 stp. Jeg tok 4 fag i min grad, da 2 på 200-nivå, ett på 300-nivå og ett på 400-nivå.

Jeg går også på UiB, og selv om nivåene er litt flytende, er hovedregelen at 100 er bachelor, 200 master og 300 phd. Man kan ta 200-fag som både bachelor og phd, men som master kan man ikke ta mer enn ett 100-fag, og da kun om man søker og har en god nok argumentasjon på hvorfor man skal kunne få lov. Det er svært få fag på 300-nivå de fleste steder, de fleste masterstudenter tar bare 200-emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anéa_*
Her er det tydeligvis forskjell på høyskole/universitet.

På universitetet er 100 bachelor, 200 master og 300 phd.

Hvilket universitet da? Virker som universitetene i Norge har forskjellig praksis på dette.

Som sagt opererer Universitetet i Oslo med 1000-nivå og ikke 100, men regner med prinsippet er det samme. Og innenfor mitt fagfelt er 1000 grunnkurs, 2000 høyere bachelornivå, og 4000 masternivå. Vi har ikke 3000-nivå, men det har liknende fagfelt.

Ikke rart trådstarter er forvirret.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 er ikke masternivå på UMB i hvert fall, og jeg har selv 200-fag fra første året mitt på Blindern. Jeg tror heller at 100 sier noe om at det er innledende kurs innen et fagområde (men de kan kreve forkunnskaper i andre fag, eks kjemi før du tar mikrobiologi). 200-kurs forutsetter oftere forkunnskaper innen faget (andre kurs). Og om de ikke krever spesifikke forkunnskaper kan det hende det likevel forutsettes i eks svarnivå på oppgaver og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en obligatrisk opplæringsdel i phd-graden. Man må ta minst 27 stp. Jeg tok 4 fag i min grad, da 2 på 200-nivå, ett på 300-nivå og ett på 400-nivå.

Jeg går også på UiB, og selv om nivåene er litt flytende, er hovedregelen at 100 er bachelor, 200 master og 300 phd. Man kan ta 200-fag som både bachelor og phd, men som master kan man ikke ta mer enn ett 100-fag, og da kun om man søker og har en god nok argumentasjon på hvorfor man skal kunne få lov. Det er svært få fag på 300-nivå de fleste steder, de fleste masterstudenter tar bare 200-emner.

Da tror jeg dette varierer fra institutt (eller kanskje fakultet) til institutt, selv innad på samme universitet.

På mitt studie er det krav om at nesten hele mastergraden må være tatt med fag på 300-nivå. At fagkoden på bacheloroppgaven er på 200-tallet, og fagkoden for masteroppgaven er på 300-tallet burde også være en pekepinn på hvordan det er på mitt institutt hvertfall.

Hos oss er det også over dobbelt så mange fag på 300-nivå som på 200-nivå.

Bachelorgraden min består av 100 og 200-nivå fag (+ ett 300-nivå), hvor flere av 200-nivå fagene er obligatoriske emner. På masternivå er alle de obligatoriske fagene på 300-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det tydeligvis forskjell på høyskole/universitet.

På universitetet er 100 bachelor, 200 master og 300 phd. Men uansett så angir nivåene vanskelighetsgrad, og du begynner alltid med 100-emnene.

Hm, på mitt fakultet ved UiB er 100 grunnivå, 200-nivå er det året du skriver bacheloroppgave (bacheloroppgaven er et 200-fag) hvor det er sterkt tilrådd at du har 100-fagene innenfor det du skal skrive bacheloroppgave om, mens begge to årene på masterstudiet har kurs på 300-nivå.

Så langt kan vi vel konkludere med at disse kodene ikke er definitive og spriker veldig fra et universitet og fakultet til et annet. :P

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ikke over alt hvertfall. Jeg studerer på UiB og innen mitt fagfelt er hvertfall 100- og 200 fag bachelorfag (100-fagene er de enkleste, mens 200-fagene er litt vanskeligere), mens 300-fagene er på masternivå.

I all min uvitenhet: tar man i det hele tatt fag på phd-nivå? Trodde man bare drev med oppgave/forskning/undervisning da jeg?

Det er en obligatrisk opplæringsdel i phd-graden. Man må ta minst 27 stp. Jeg tok 4 fag i min grad, da 2 på 200-nivå, ett på 300-nivå og ett på 400-nivå.

Jeg går også på UiB, og selv om nivåene er litt flytende, er hovedregelen at 100 er bachelor, 200 master og 300 phd. Man kan ta 200-fag som både bachelor og phd, men som master kan man ikke ta mer enn ett 100-fag, og da kun om man søker og har en god nok argumentasjon på hvorfor man skal kunne få lov. Det er svært få fag på 300-nivå de fleste steder, de fleste masterstudenter tar bare 200-emner.

Det er forskjellig fra fakultet til fakultet i såfall. Går selv på UiB. Det er faktisk både og med 200 og 300. Vi kan ta ett mastergradsfag på bachelorgradsnivå, og det er hovedsaklig 300. Jeg har 5 200-nivå fag i graden min, og jeg har blitt anbefalt flere av dem. Jeg har blitt anbefalt enda ett 200-nivå fag som jeg tar etter endt bachelor, før jeg begynner på master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...