Gå til innhold

Ønsker tips/bilder til hvordan jeg kan få en liten stue til å virke større/luftigere?


Gjest Gjest_Lina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lina_*

Vi signerte papirer i går på en splitter ny halvpart av tomannsbolig:-)

Jeg er ikke flinkt til selv å finne ut hva som kan passe hvor og hva som blir stilig og her tenker jeg først og fremst på stuen.

Den er ikke større enn 30m2 og der skal vi i ene delen ha spisebord/stoler og en bokhylle og i den andre delen 3+2 seter og tv.

Det jeg ønsker hjelp til er tips til (veldig gjerne bilder) er hvordan jeg kan innrede stuen så den virker større/luftigere enn den egentlig er.

Her tenker jeg på alt fra gardiner, pynteputer, speil på vegger og lignende.

Jeg tar i mot alle tips og eventuelle bilder med stor takk.

Til informasjon er alle vegger i hvitt panel og laminatgulv.

Skulle Dere også ha bilder av soverom (med skråtak) som også er gjort litt romsligere/luftigere evt. også når det gjelder kjøkken, setter jeg også meget stor pris på det.

Jeg tar i mot alle tips når det gjelder innredning generelt evt. link til sider jeg kan søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_norah_*
Vi signerte papirer i går på en splitter ny halvpart av tomannsbolig:-)

Jeg er ikke flinkt til selv å finne ut hva som kan passe hvor og hva som blir stilig og her tenker jeg først og fremst på stuen.

Den er ikke større enn 30m2 og der skal vi i ene delen ha spisebord/stoler og en bokhylle og i den andre delen 3+2 seter og tv.

Det jeg ønsker hjelp til er tips til (veldig gjerne bilder) er hvordan jeg kan innrede stuen så den virker større/luftigere enn den egentlig er.

Her tenker jeg på alt fra gardiner, pynteputer, speil på vegger og lignende.

Jeg tar i mot alle tips og eventuelle bilder med stor takk.

Til informasjon er alle vegger i hvitt panel og laminatgulv.

Skulle Dere også ha bilder av soverom (med skråtak) som også er gjort litt romsligere/luftigere evt. også når det gjelder kjøkken, setter jeg også meget stor pris på det.

Jeg tar i mot alle tips når det gjelder innredning generelt evt. link til sider jeg kan søke i.

det ejg har "lært" har jeg vel egentlig bare fått utfra interiørblader som elle, bonytt osv - så ingen ekspertråd her:)

men etter mange års lesing har jeg skjønt følgende:

- begrens møbler til kun bruksmøbler(ikke pyntebord, store møbler som ikke brukes etc).

- hold deg til grunnfarger som gjentas på de store møblene, og forsøk å bruke samme fargeskala/tone gjennom hele huset(skaper ro).

- vil du har hyller(til bøker/tv etc) så gir det er mer luftig inntrykk om man henger de litt over gulvet på veggen. (ser veldig pent ut, men jeg synes selv det er et aber med større hull i vegger...)

- riktig belysning er viktig, ville bare googlet meg frem til dette

- unngå tunge tekstiler, velg heller lyst og lett. selv dropper jeg gardiner og velger rullegardin/lift.

generelt; tenk hvitt og få farger.

til kjøkken med skråtak har jeg sett ganske mye fint med hyller istedetfor overskap, men det krever jo litt mer rengjøring.

http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Tr...en_i_hoyden.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyse farger forstørrer. Unngå mørke farger, og unngå for mange farger.

Bilder på veggene får rommet til å virke mindre, så putt så lite "rot" som mulig der.

Forøvrig er vel ikke 30 kmv lite, da... Jeg bodde fem år på 17 kvm, det var inkludert kjøkken, bad og bod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme igjen
det ejg har "lært" har jeg vel egentlig bare fått utfra interiørblader som elle, bonytt osv - så ingen ekspertråd her:)

men etter mange års lesing har jeg skjønt følgende:

- begrens møbler til kun bruksmøbler(ikke pyntebord, store møbler som ikke brukes etc).

- hold deg til grunnfarger som gjentas på de store møblene, og forsøk å bruke samme fargeskala/tone gjennom hele huset(skaper ro).

- vil du har hyller(til bøker/tv etc) så gir det er mer luftig inntrykk om man henger de litt over gulvet på veggen. (ser veldig pent ut, men jeg synes selv det er et aber med større hull i vegger...)

- riktig belysning er viktig, ville bare googlet meg frem til dette

- unngå tunge tekstiler, velg heller lyst og lett. selv dropper jeg gardiner og velger rullegardin/lift.

generelt; tenk hvitt og få farger.

til kjøkken med skråtak har jeg sett ganske mye fint med hyller istedetfor overskap, men det krever jo litt mer rengjøring.

http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Tr...en_i_hoyden.htm

glemte å skrive at jeg ser mange har brukt et pent speil over spisestuen istedetfor bilde, og det gir jo både større romfølelse og er pent:)

men før jeg hadde gått løs på masse bilder og kjøpt ting, hadde jeg satt meg ned og kikket i masse interiørblader(bibliotek?) og skrevet ned hva jeg kunne tenkt meg i mitt eget hjem.

anbefaler rom 123 da de forholder seg litt mer til virkeligheten enn elle og bonytt gjør:)

selv har jeg vært så forvirret av stilsmak at jeg har skrevet ned en liste over hva jeg ikke liker, og hva jeg liker - og hva som gjør meg rolig.

denne bruker jeg neste huskjøp.

husk at gjenbruk er gøy, og at masse kan males og byttes håndtak på etc og se kjempefint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag to "øyer".

Dette vil si, kjøp inn to store tepper - en til å ha under spisestuedelen og en til å ha under stuedelen.

Dette skaper en illusjon av at det er to separate "stuer" og det kan få rommet til å virke lengre/bredere alt ettersom hvordan man plasserer ting.

Ellers, velg bokhyller, kommoder, skjenker etc som er litt smalere enn den gamle stilen. Finnes mye av dette på t.ex. IKEA.

Lyse basisfarger - altså vegger, tak, gardiner, sofa etc, men sprit opp med farger på puter, tepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk gardinene godt fra vinduene om dagen, så det slippes mye lys inn. Ha godt med lys. Skal du ha speil i stua bør det henge oppe på veggen, horisontalt, gjerne med en kraftig ramme. Husk at jo mindre du har i et rom, jo større er det. Lag en god løsning for å bevege seg mellom andre rom og mellom møblene. Det er ikke hyggelig å gå i labyrint hjemme hos seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Martine_*

Jeg har nettopp flyttet inn i nytt hus med liten stue, synes selv jeg har fått det deilig og luftig - kunne ikke tenkt meg større hus.

Mine tips er:

  • *Hvite vegger
  • *Møbler som står inntil veggen bør være hvite (hyller, hjørneskap, skjenk, ol)
  • *Hvite, florlette, side gardiner fra tak til gulv.
  • *God belysning - jeg har konsekvent valgt forskjellige lyse lamper, alt fra hvit Bestlite på veggen, hvit glasslampe over spisebordet, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med de andre her at jeg ville gått for en "hvit" stil! Gjerne litt nostalgisk i og med at det er panel på veggene, men folk er jo forskjellige...

Bolig 123 ville jeg ikke giddet å bruke penger på, det finnes mange andre fine interiørblader enn de som ble nevnt over, f.eks Boligpluss og Vakre hjem og interiør.

Gå inn på [post=http://www.norskeinteriorblogger.blogspot.com/]NIB (norske interiørblogger), der finner du helt sikkert noe bloggere som ligger tett opptil det du synes er fint, og det beste er at det er helt gratis:-))) Noen av mine favoritter er hvitstil.com, Emmmelines, ANETTESHUS.COM, Mias landliv ++++

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi signerte papirer i går på en splitter ny halvpart av tomannsbolig:-)

Jeg er ikke flinkt til selv å finne ut hva som kan passe hvor og hva som blir stilig og her tenker jeg først og fremst på stuen.

Den er ikke større enn 30m2 og der skal vi i ene delen ha spisebord/stoler og en bokhylle og i den andre delen 3+2 seter og tv.

Det jeg ønsker hjelp til er tips til (veldig gjerne bilder) er hvordan jeg kan innrede stuen så den virker større/luftigere enn den egentlig er.

Her tenker jeg på alt fra gardiner, pynteputer, speil på vegger og lignende.

Jeg tar i mot alle tips og eventuelle bilder med stor takk.

Til informasjon er alle vegger i hvitt panel og laminatgulv.

Skulle Dere også ha bilder av soverom (med skråtak) som også er gjort litt romsligere/luftigere evt. også når det gjelder kjøkken, setter jeg også meget stor pris på det.

Jeg tar i mot alle tips når det gjelder innredning generelt evt. link til sider jeg kan søke i.

Unngå store møbler,ha samme farve på gardiner som vegg,og unngå store mønstrer i gardiner.

Ikke fyll veggene med masse bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz
Vi signerte papirer i går på en splitter ny halvpart av tomannsbolig:-)

Jeg er ikke flinkt til selv å finne ut hva som kan passe hvor og hva som blir stilig og her tenker jeg først og fremst på stuen.

Den er ikke større enn 30m2 og der skal vi i ene delen ha spisebord/stoler og en bokhylle og i den andre delen 3+2 seter og tv.

Det jeg ønsker hjelp til er tips til (veldig gjerne bilder) er hvordan jeg kan innrede stuen så den virker større/luftigere enn den egentlig er.

Her tenker jeg på alt fra gardiner, pynteputer, speil på vegger og lignende.

Jeg tar i mot alle tips og eventuelle bilder med stor takk.

Til informasjon er alle vegger i hvitt panel og laminatgulv.

Skulle Dere også ha bilder av soverom (med skråtak) som også er gjort litt romsligere/luftigere evt. også når det gjelder kjøkken, setter jeg også meget stor pris på det.

Jeg tar i mot alle tips når det gjelder innredning generelt evt. link til sider jeg kan søke i.

Det er jo viktig at dere velger møbler som ikke er for store for rommet dere har. Mange mørke store møbler får rommet til å se mindre ut. Speil får rommet til å se større ut, og reflekterer lys fra vindu.

Anbefaler å ta en titt på inspirasjonsbilder fra ikea, bohus ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at det ikke først og fremst fargen på møblene som avgjør om de virker store eller små, men i større grad fasong og design. Unngå møbler som "flyter" utover, f.eks. store, udefinerte rygger og armlener på sofaer og stoler. Runde bord gir også dårlig romfølelse og tar mye plass.

Jeg har selv relativt liten stue med både sofagruppe og spisebord. Jeg har hvite vegger, lyse gardiner, men mørke møbler med klare konturer som gir god romfølelse. Jeg har teppe under sofagruppen, noe som også skaper avgrensning og romfølelse. Under spisegruppen har jeg ikke teppe, men det er fordi den brukes daglig og smuler/flekker ville vært et større problem enn om den bare ble brukt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

samme problemstilling her! vi har en helt ny stue på 27 m2. TS, har du bilder på hva du har gjort i stuen din? Vi kan gjerne dele etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde tidligere i blokk. Altså mange like leiligheter. Var på besøk hos flere naboer og fikk derfor se hva møbler og annet kan gjøre.

Mitt viktigste tips er å ha få møbler og de du har skal ha et slankt og lett uttrykk. La det være veggplass igjen som er ledig. Bokhyller mm. bør ikke være 2 meter høye. La de gå maks opp til midten av høyden på rommet sånn at du får frigitt veggplass.

Lyse farger forstørrer.

Ha en helhetlig stil i rommet med tanke på treverk, farger mm.

Ha et spisestuebord som er lett og elegant i uttrykk og som ikke er stort. Velg ileggsplate for de gangene du trenger mer plass.

Velg spisestuestoler og sofabord i glass/plexiglass/plast.

Velg en 3-seter og ha puff og ekstrastoler tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nostalgisk/hvit stil medfører vel fort litt ineffetiv form på møblene, type runde armlener, "skjørt" på spisestoler og sofa og sånt, og det bør man unngå fordi det "spiser" av rommet. Vi har selv liten plass, og jeg synes vi har fått det til å fungere bra selv om vi har både stue, kjøkken, arbeidsplass og diverse hyller i et rom på ca 20 kvm. Har valgt møbler med rene, enkle og litt luftige design, veldig mye Ikea (litt pga økonomi, men jeg synes også de har finere og lettere løsninger enn andre rimelige kjeder). Dette passer i mine øyne best i leiligheten vår fordi den er "firkantet og moderne", hadde vi bodd i en gammel sjarmerende leilighet ville vi sikkert valgt litt annerledes. Så en må jo vurdere selv hva leiligheten kler og man trives med. Kan jo fint ha gamle møbler osv på liten plass også.

Uansett: Vi har noen trehvite hyller (Ivar blant annet) i ulike høyder, også en lav som romdeler. Arbeidsplassen min er skjermet bak denne. Sofaen er mørk grå, men har rene linjer og litt høyde på føttene. Faktisk ser en lys ting større ut ved siden av en lik mørk, men klart at mange mørke møbler i en liten leilighet likevel kan gi et tungt og tett inntrykk, og lyse møbler er kanskje mindre iøyenfallende også. Men det fungerer i hvert fall bra med mørk sofa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha gardiner, heng dem så høyt som mulig på veggen. Det får vinduene til å se høyere ut og gir et luftig preg.

Bruk lyse farger (men det trenger ikke å være hvitt.)

Lyse, nette møbler

Lave møbler

Unngå rot, sørg for oppbevaringsplass

Ha gjerne dobbel funksjon på en del møbler (for eksempel puffer med oppbevaring inni)

Ikke ha for mye pynt stående fremme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...