Gå til innhold

Hvordan ordner dere økonomien hjemme?


Karen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi bruker nok dendetfallerinnbetalerprinsippet her i huset..

Og selvsagt kommer prinsen "dårligst" ut av det som tjener nesten dobbelt så mye som meg,men det vil han faktisk ikke høre snakk om. *snillemannen*

Men siden vi ikke har noen dine/mine penger kommer han jo ikke dårlig ut..

Og jeg har en lei tendens til aldri å finne likendes jamjamting men masse prinseting i butikkene,så han kommer jo tross alt best ut på ervervesegnyetingplanet,og da går det jo opp i opp. I min lille logiske verden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, har ikke noe system i hvem som betaler, men ser vi på nettbanken at en av oss begynner å ha lite igjen på lønnskontoen, betaler den andre.

Jeg har et vikariat ut året, egentlig 50%, men har nå fått 100% resten av året. Etter jeg fikk 100% har forbruket økt kraftig... Vet jo at vi bør spare i tilfelle jeg ikke får jobb etter jul, men det er veldig lett å bruke mer når det er mere på kontoen.

Vi har heldigvis begge litt økonomisk sans, og har aldri tom konto før lønning, eller sløser bort alt vi har selv om vi har brukt mye i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi, ja....

Hos oss betaler jeg alt, ganske enkelt fordi han er arbeidsledig. Han tjente ikke nok i fjor til å få arbledighetstrygd, og nå tjener han vel gjsnittlig 1500 kroner netto i mnd på barjobbing. Dette er hans "lommepenger". Det hender han handler litt mat, og han betaler sin egen mobilregning, men ellers er det jeg som handler all mat og betaler alle regninger.

Bortsett fra hans studielån, det gidder jeg ikke, så det har han fått utsettelse på.

Heldigvis tjener jeg godt, ellers hadde vi nok kranglet mye om økonomi. Han jobber mye, men mestparten av det er gratis for å skaffe seg erfaring på et ekstremt tøft arbeidsmarked.

Så jeg venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hver vår brukskonto og en regningskonto felles.

På brukskontoen er det penger som vi bruker på oss selv, kino, snack, bensin, klær osv

Regningskontoen er regninger og mat. Her setter vi av en fast sum hver mnd ( likt for oss begge )

Har en konto til som jeg setter av penger hver mnd til forsikring og andre store regninger ( strøm osv ) Klarer ikke å ha disse stående på regningskontoen .... derfor en egen konto til disse.

Mannen min er ikke så veldig økonomisk av seg, så det er jeg som sørger for at regninger blir betalt og at vi har penger til det vi skal. Derfor er det veldig lettvindt for oss at de pengene han har igjen på sin brukskonto etter at $ er overført til regningskonto er penger han kan sløse bort. Da slipper jeg å være engstelig for at han husker å sette av penger til ditt og datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D Økonomi... hvem har ikke hatt dette på agendaen???

Vi har fellesøkonomi, og til å begynne med var det etter innfallsmetoden. Dvs at den som hadde kortet med seg, den betalte. I tillegg ble lån og alle regninger trukket fra min konto. Mannen overførte litt til meg ;). Hver måned var min konto tombola mens han hadde penger igjen til tant og fjas. Det synes jeg var urettferdig, selv om jeg tjener mest! Da hadde vi brukt alle "mine" penger til fellesting, og jeg hadde aldri råd til å finne på noe med venninner, dra på shopping etc. Så dette måtte vi gjøre noe med!

Det det endte med var følgende: vi anskaffet oss en felleskonto som begge hadde kort til. I tillegg beholdt vi hver vår private konto. Når vi får lønn, så overfører vi det meste til felleskontoen. Eller dvs at vi beholder 2000,- hver som lommepenger til tant og fjas, resten går til felleskonto (dersom den ene har "lånt" penger til felleskontoen, så får den selvsagt det igjen før overføring). Dette fungerer SUPERT! Da kan begge finne på ting med venner etc for private midler om vi vil, eller kjøpe snop og dill og dall etc.... Gjør vi noe sammen så er det felleskontoen som spanderer. Det det endte opp med er at jeg nå har penger på konto (og den vokser fordi jeg ikke rekker å bruke så mye pga travel jobb...). I tillegg er mannen min blitt flinkere med penger. Han vet at han ikke har mer enn 2000,- pr måned å tulle bort, så da er han blitt flinkere til å tulle :). Til å begynne med var han blakk lenge før lønn, men nå har også han penger igjen på konto :blunke:

Store innkjøp av klær etc tas også fra felleskontoen. Det gjøres mer etter "rettferidghetsmetoden". Dersom behov for ny dress e.l., ikke noe problem! Men dersom jeg har lysst på ny bukse til 1000,-, så er det private midler. Strengt? Nei, synes vi. Det handler mer om en vurdering av behov og lysst. Vi tilpasser oss veldig. Har hatt det sånn noen år nå, og vi har ikke hatt behov for å revurdere denne ordningen så langt.

Jeg tjener ca 150 000,- mer enn mannen min. Nå bidrar jeg med mest noe vi synes er rimelig men vi har like mye å "tulle bort". Vi fikk rett og slett et lykkeligere liv av dette (høres kanskje dumt ut... men penger er en stor bekymring for mange) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...