Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #61 Skrevet 17. november 2009 Ironisk at dette kommer fra en kvinne...Jeg lurer på hva i alle dager som er endret siden din tid? Hm...kan det være det at kvinner i dag gir blanke f i avkommet sitt og skal ut å gjøre karriere? Utrolig nok skal kvinner i dag ut i arbeide for å gjøre en 70% så bra jobb som en mann, kreve lik lønn for mindre arbeidsinnsats, mens ungene får boltre seg som de vil...likevel skjønner dere ikke hva som er galt? Utrolig - må si jeg begynner å bli enig med de forskerne som påstår at kvinner er mindre intelligente enn menn. bevares...
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #62 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror det er 2 forklaringer på uselvstendige 6, 7 og 8 åringer: 1) overbeskyttende, engstelige foreldre 2) undervurderte, bortskjemte, late barn Holdningen i den norske kulturen blant barna idag er gjerne at man skal få alt tilrettelagt, man skal ikke gå/sykle noen steder alene, man skal kjøres, stelles og ordnes for til enhver tid. Dette er også holdningen til ganske mange voksne, jfr. alle de unge og middelaldrende trygdemottakerne vi har.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #63 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror ikke nødvendigvis at ungene er så mye mindre selvstendige. Det er vel heller at man vil passe på barna: - i forhold til pedofile, - at de ikke begynner å erte hverandre, - at de ikke glemmer igjen ting, og - at de ikke blir for seine.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #64 Skrevet 17. november 2009 Hva ler du av? Det er jo sant? Kan ikke kvinner debatere saklig?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #65 Skrevet 17. november 2009 Jeg skiller mellom to diskusjoner: Hva andre skal kreve av meg om hvordan jeg skal være kledd og hva jeg/vi skal kunne kreve av hvordan andre er kledd. Jeg synes ingen skal kunne kreve å se meg naken hverken av samme eller motsatt kjønn. Men det er like urimelig at jeg skal kunne sette krav til andre. Det var tidligere en tråd her hvor en del kvinnelige brukere mente at det var greit at kvinner var nakne i dusjen men ikke akseptabelt at de var toppløse i svømmebassenget. Det synes jeg er ekstremt intollerant. Å sette krav om at andre skal være kledd på en slik måte kun for at det skal behage ens egen øyne synes jeg er å la sitt ego vokse til helt akseptable dimensjoner. At andre skal kunne kle seg eller ser ut på en annen måte en en det en selv synes er riktig mener jeg er en helt naturlig menneskerett. Såpass respektfulle for andre synes jeg alle respektfulle, sivilserte menneskerdet burde være.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #66 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror ikke nødvendigvis at ungene er så mye mindre selvstendige. Det er vel heller at man vil passe på barna: - i forhold til pedofile, - at de ikke begynner å erte hverandre, - at de ikke glemmer igjen ting, og - at de ikke blir for seine. - Pedofile misbruker også barn i 13-14 årsalderen. Skal disse også i feil garderobe? - Erting må vi faktisk lære barna å hanskes med. Det eneste man oppnår med å følge barna med haukeblikk er at de flytter ertingen til en annen arena når en voksen ikke er tilstede. - Barn glemmer igjen ting. Det gjør de fortsatt når de er 15 år gamle dersom ingen lærer dem at de selv må passe på tingene sine. Når skal de lære dette? Husk at barn er mest lærenemme når de er små. - Barn kan somle ja, men nok en gang er dette noe de trenger å øve på uten å ha en voksen som henger over dem hele tida. Man kan rope litt inn til dem gjennom døra hvis man synes de er for treige. Jeg skjønner at pedofilifrykten veier tungt, men mener at man da bør finne andre løsninger enn å dra barn i alle aldre inn i garderoben til motsatt kjønn. I skoletida bør det være med enten to lærere/assistenter som er av forskjellig kjønn, eller en badevakt kan holde et øye med den ene garderoben. I fritida kan man avtale å dra på svømming sammen med andre venner av barnet sånn at barna slipper å gå i garderoben. Eller man kan alliere seg med andre voksne som også liker å svømme, enten med eller uten egne barn. De trenger jo ikke å være barnevakt for barnet i garderoben, men bare være der som en trygg "anstand" i tilfelle det er folk der med ekle hensikter.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 20. november 2009 #67 Skrevet 20. november 2009 At en del barn i utvikler sjenanse i forkant/under puberteten er et alment fenomen uavhengig av kultur. Om sjenansen er rettet mot gutter og/eller jenter er avhengig av kultur. I f.eks. nakenkulturer så utvikler like mange gutter og jenter sjenanse som i andre miljøer. I disse miljøene er sjenansen rettet like mye mot begge kjønn og det er ingen tendens til større sjenanse mot motsatt kjønn enn mot eget. Virkelig? Så vidt meg bekjent, er barn i pubertetsalderen ikke sjenerte i nakenkulturer, ettersom nakenhet der ansees som det naturlige og allmenne. Sjenansen i denne alderen er, så vidt jeg vet, kulturelt betinget.
Gjest fisk Skrevet 20. november 2009 #68 Skrevet 20. november 2009 Virkelig? Så vidt meg bekjent, er barn i pubertetsalderen ikke sjenerte i nakenkulturer, ettersom nakenhet der ansees som det naturlige og allmenne. Sjenansen i denne alderen er, så vidt jeg vet, kulturelt betinget. Reiser man ned i europa finner man mye naturisme, og barn både eldre og yngre er med, og nyter denne livsformen. Pubertet er like naturlig som tannfellingen er i 6-7 års alderen
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #69 Skrevet 20. november 2009 Dette må svømme- og badeland-anleggene ta høyde for ved å bygge familierom med garderobebenk og dusj, så kan brukerne låse inn tingene sine i skap utenfor selve dusjrommet. Familierom brukte vi også da vi var i badeland med brukere i PU-boligen jeg jobbet i. De var jo tenåringer, og av motsatt kjønn av de fleste ansatte og kan ikke medtas i vanlige garderober.
Gjest farge Skrevet 21. november 2009 #70 Skrevet 21. november 2009 Barn som har vokst opp med søsken av motsatt kjønn i noenlunde samme alder, har somregel mer avslappet forhold til nakenhet. Dem er vant til å se nakent søsken. Samme gjelder barn som har brukt "feil" garderobe i oppveksten. Dem barna dere frykter og som er kikkere, er barn som ikke hører under denne gruppen. Dem som ikke vant til å se motsatt kjønn nakent, synes dette er rart. Det finnes barn som ikke er vant til nakenhet i det hele tatt, verken motsatt eller av eget kjønn. Dem synes det er flaut uansett hvis dem skulle ta av seg i en garderobe. Skulle man ta hensyn til dem måtte man bygge en garderobe for hver enkelt. Dem barna som er vant til nakenhet for mer tygghet for eget kropp og blir dermed mer imun mot mobbing, selvtilliten blir bedre. Det er vel det dette handler om i utgangspunktet; selvtillitt. Alle som misliker å treffe barn av motsatt kjønn i gardoben sliter med litt/mye selvtillitt.....
stjernekyss Skrevet 21. november 2009 #71 Skrevet 21. november 2009 Barn som har vokst opp med søsken av motsatt kjønn i noenlunde samme alder, har somregel mer avslappet forhold til nakenhet. Dem er vant til å se nakent søsken. Samme gjelder barn som har brukt "feil" garderobe i oppveksten. Dem barna dere frykter og som er kikkere, er barn som ikke hører under denne gruppen. Dem som ikke vant til å se motsatt kjønn nakent, synes dette er rart. Det finnes barn som ikke er vant til nakenhet i det hele tatt, verken motsatt eller av eget kjønn. Dem synes det er flaut uansett hvis dem skulle ta av seg i en garderobe. Skulle man ta hensyn til dem måtte man bygge en garderobe for hver enkelt. Dem barna som er vant til nakenhet for mer tygghet for eget kropp og blir dermed mer imun mot mobbing, selvtilliten blir bedre. Det er vel det dette handler om i utgangspunktet; selvtillitt. Alle som misliker å treffe barn av motsatt kjønn i gardoben sliter med litt/mye selvtillitt..... Det er det dummeste jeg har hørt
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #72 Skrevet 21. november 2009 Eneste fornuftige er at svømmehallene har en klar aldersgrense, limt opp på garderobedøren. Så må folk forholde seg til den. Da vet også de av oss som ikke har noe ønske om å plutselig se store guttebarn i dusjen hva vi har å forholde oss til, og kan evt gå et annet sted hvis grensen settes høyt. Hvis man bare overlater dette til foreldres skjønn så vil det alltid være noen som ikke innser at ungene deres har blitt store.
Gjesten Skrevet 21. november 2009 #73 Skrevet 21. november 2009 Barn som har vokst opp med søsken av motsatt kjønn i noenlunde samme alder, har somregel mer avslappet forhold til nakenhet. Dem er vant til å se nakent søsken. Samme gjelder barn som har brukt "feil" garderobe i oppveksten. Dem barna dere frykter og som er kikkere, er barn som ikke hører under denne gruppen. Dem som ikke vant til å se motsatt kjønn nakent, synes dette er rart. Det finnes barn som ikke er vant til nakenhet i det hele tatt, verken motsatt eller av eget kjønn. Dem synes det er flaut uansett hvis dem skulle ta av seg i en garderobe. Skulle man ta hensyn til dem måtte man bygge en garderobe for hver enkelt. Dem barna som er vant til nakenhet for mer tygghet for eget kropp og blir dermed mer imun mot mobbing, selvtilliten blir bedre. Det er vel det dette handler om i utgangspunktet; selvtillitt. Alle som misliker å treffe barn av motsatt kjønn i gardoben sliter med litt/mye selvtillitt..... Du trenger virkelig å lære deg forskjellen på "de" og "dem". Dette var fryktelig slitsomt å lese.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #74 Skrevet 21. november 2009 Du trenger virkelig å lære deg forskjellen på "de" og "dem". Dette var fryktelig slitsomt å lese. Og du trenger virkelig å lære deg litt folkeskikk. Dette var sårende å lese. Sorry, klarte ikke å dy meg
Gjest farge Skrevet 21. november 2009 #75 Skrevet 21. november 2009 Det er det dummeste jeg har hørt Ja, sannheten kan være vanskelig av og til. Men selvtillitten kan forbedres. Ta kontakt med sosialetaten, så har dem kanskje noen råd
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #76 Skrevet 21. november 2009 Barn som har vokst opp med søsken av motsatt kjønn i noenlunde samme alder, har somregel mer avslappet forhold til nakenhet. Dem er vant til å se nakent søsken. Samme gjelder barn som har brukt "feil" garderobe i oppveksten. Dem barna dere frykter og som er kikkere, er barn som ikke hører under denne gruppen. Dem som ikke vant til å se motsatt kjønn nakent, synes dette er rart. Det finnes barn som ikke er vant til nakenhet i det hele tatt, verken motsatt eller av eget kjønn. Dem synes det er flaut uansett hvis dem skulle ta av seg i en garderobe. Skulle man ta hensyn til dem måtte man bygge en garderobe for hver enkelt. Dem barna som er vant til nakenhet for mer tygghet for eget kropp og blir dermed mer imun mot mobbing, selvtilliten blir bedre. Det er vel det dette handler om i utgangspunktet; selvtillitt. Alle som misliker å treffe barn av motsatt kjønn i gardoben sliter med litt/mye selvtillitt..... Hehe, du aner virkelig ikke hva du snakker om. Tullprat fra ende til annen. Du kan jo snakke med noen som er proffe på barnepsykologi hvis du fortsatt lever i villfarelsen om at det du sier her stemmer.
Gjest Nudisten Skrevet 21. november 2009 #77 Skrevet 21. november 2009 Barn som har vokst opp med søsken av motsatt kjønn i noenlunde samme alder, har somregel mer avslappet forhold til nakenhet. Dem er vant til å se nakent søsken. Samme gjelder barn som har brukt "feil" garderobe i oppveksten. Dem barna dere frykter og som er kikkere, er barn som ikke hører under denne gruppen. Dem som ikke vant til å se motsatt kjønn nakent, synes dette er rart. Det finnes barn som ikke er vant til nakenhet i det hele tatt, verken motsatt eller av eget kjønn. Dem synes det er flaut uansett hvis dem skulle ta av seg i en garderobe. Skulle man ta hensyn til dem måtte man bygge en garderobe for hver enkelt. Dem barna som er vant til nakenhet for mer tygghet for eget kropp og blir dermed mer imun mot mobbing, selvtilliten blir bedre. Det er vel det dette handler om i utgangspunktet; selvtillitt.Alle som misliker å treffe barn av motsatt kjønn i gardoben sliter med litt/mye selvtillitt..... Har du forskningsresultater som understøtter dette? Ikke det nei... Foreslår at du fortsetter å ta medisinen din. God bedring
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #78 Skrevet 21. november 2009 Her var det veldig mye pepper til ”farge” uten at jeg forstår helt årsaken. Riktignok er språket litt variabelt og noen av formuleringene ikke helt bra men dog... Dere som synes dette er så dumt, som mener at en bør snakke med en barnepsykolog og som ber om forskningsdokumentasjon kan kanskje være litt mer konkret på hva dere reagerer på? Barn som er vant med nakenhet utvikler i mye mindre grad kroppskomplekser enn andre. Dette har man observert i så mange studier at det nærmest må betraktes som et faktum. At disse barna dermed også tåler mer mobbing om kropp enn andre vil jeg regne med er en naturlig del av dette. Kunnskap om dette har vi både fra (sosialantropologiske m.m.) studier av mer ”primitive” samfunn og av naturister/naturistlignende miljøer. I denne sammenheng er kanskje naturistmiljøene mest interessante fordi denne kulturen deler de fleste verdier og kulturelle regler med befolkningen forøvrig... untatt når det gjelder akkurat dette med nakenhet. Naturistkulturen er snart hundre år og det har etter hvert blitt en del millioner mennesker som har hatt større eller mindre grad av tilknytning til denne kulturen. Det har selvfølgelig blitt gjort en del forskning på barns oppvekst. Spesielt er østtyskland interessant da 80-90% av befolkningen hadde besøkt nakencampinger når muren falt i 1990. En vesenlig del av de vitenskapelige publikasjonene som er skrevet om emnet er på tysk. Jeg har ikke noen titler her jeg er nå i helgen men har noen på kontoret... jeg kan vurdere å finne de frem hvis noen er seriøst interessert i dette temaet. For de som ikke leser tysk så er den amerikanske boken ”Growing up without shame” et greit startpunkt. Den er tilgjengelig på Amazon og har en del greie referanser. Ellers så er det vel en alminnelig oppfatning blandt fagfolk at det er en sammenheng mellom at synlig nakenhet forskyves fra gjennomsnittsmenneskene mot glamourmodeller og økningen både i psykiske problemer i forhold til kropp og økningen i etterspørsel etter kosmetisk kirurgi. Men det er selvfølgelig også en del andre faktorer som også kommer inn her.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #79 Skrevet 21. november 2009 Ærlig talt! 7-åringer? De bryr seg døyten om du er naken eller ikke. Og man sender ikke den gjengen gutter alene i garderoben. De fleste i den alderen klarer seg ikke selv. At 12-åringer ikke har noe der å gjøre er en annen sak. Har selv en sønn på 10 år. Og han skifter selv. Men ser han en naken dame så tenker han ikke noe over det. Det er de voksne som virkelig har problemer slik jeg ser det. Jeg hadde ikke reagert om jeg traff på en 10-åring i garderoben heller. Jeg jobber med 6 - 7 åringer, og der er det ikke fritt for fnising om kyssing og pupper og den slags altså, har til og med opplevd et forsøk på å få dratt ned t-skjorten min.. Så det er ikke fritt for at de tenker over slikt!
Nyxe Skrevet 21. november 2009 #80 Skrevet 21. november 2009 Jeg hadde syntes det var ubehagelig, aldersgrensen jeg er komfertabel med er barnehage barn.. Når de begynner å ha gymnastikk i skolen så må de jo bytte på egen hånd ? Vet ikke hvor gammel de er da. men tviler på at mor er med inn og holder dem i hånden. pedofile er jo ikke bare i herregarderober og "jakter" de befinner seg jo ute der barnet ditt leker også. Klart da har en jo naboer som sikkert er ute og får ting med seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå