Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #21 Skrevet 17. november 2009 Du, ta å spar meg. Det er mange jentunger i herregarderobene også. Nå har ikke jeg vært og badet på 5-6 år, men en gang da jeg var 15-16 var det en far som hadde med seg en jentunge på 10-11 år inn i garderoben. Hun stirret mye ja, og utrolig ubehagelig for oss andre. Dette er ikke en damegarderobe ting, dette er en garderobeting. Slutt å gjør dette om til en kjønnskamp! Jammen så start en tråd om din opplevelse da!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #22 Skrevet 17. november 2009 Tror ikke barn ser på nakne kropper på samme måte som voksne. Da jeg var liten gutt var det ei jevnaldrende jente i garderoben. Det eneste jeg syntes var rart var at hun hadde en sprekk der jeg hadde tissen. Er nok bare usikre damer som gidder å bry seg om slikt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #23 Skrevet 17. november 2009 Selvfølgelig er sjenanse i forhold til nakne mennesker kulturelt betinget. Det finnes jo kulturer der både voksne og barn går nakne hele tida og dette er helt naturlig for dem. Men vi lever tross alt i den kulturen vi lever i. Jeg skjønner ikke hvorfor man da skal argumentere med at "dette er jo bare noe tillært". Ja, det er tillært. Akkurat som jeg er lært opp til at jeg kler på meg før jeg går på shopping i byen, og jeg klør meg ikke inni nesen mens andre ser på. Altså, så godt som ALT vi gjør er kulturelt betinget, så hva har det med saken å gjøre? Kulturelle regler er nyttig å ha for å bedre forstå hverandres intensjoner og å skape forutsigbarhet og trygghet. Men når en regel er upraktisk eller begrensende på andres livsutfoldelse eller mulighet til å gjennomføre en aktivitet så bør man kanskje stille spørsmålet om man ikke bør lempe på/fjerne reglen. I dette tilfelle er det noen voksne som har blitt vant med å ikke se mindreårige barn av motsatt kjønn og som ønsker at deres tillærte vane skal gå foran foreldrenes behov for å ta med egne barn og kunne ha kontroll på/passe på disse. Det vil dermed være noen år hvor disse foreldrene ikke kan dra å bade med barna untatt når en av motsatt kjønn er med.
Eplefe Skrevet 17. november 2009 #24 Skrevet 17. november 2009 Badeland her i Bergen (Vannkanten) har "familiegarderober" for å forhindre tilogmed smågutter i jentegarderoben. Det synes jeg er strålende.
Cuckold Skrevet 17. november 2009 #25 Skrevet 17. november 2009 (endret) Var å bade i svømmehallen tidligere i dag og da var det noe som så ut som en skoleklasse som også var der. Læreren tok med barna i jentegarderoben og med seg var det også en 6-7 gutter. Vet ikke alderen men de så ut til å være i 7-års aldereren. Er det virkelig ingen lover mot slikt? Jeg synes det er direkte ekkelt å stå der naken sammen med 7 år gamle gutter som jeg føler stod der å glodde. Og hvorfor tar en lærer med seg guttene inn i damegarderoben? Angrer vel egentlig på at jeg ikke sa i fra, men ble bare så satt ut. På visse områder får jeg følelsen av at utviklingen går bakover i stedet for fremover. Mitt inntrykk er at hysteriet rundt nakenhet har tiltatt og at mange har et mer anstrengt forhold til naken kropp enn det som var vanlig da jeg var barn. Selv om det ikke er så mange årene siden. Det kan både henge sammen med puritanske strømninger i Vesten, ikke minst USA, og innvandring fra områder der nakenhet er et sterkt tabu. Uansett er det en litt annen utvikling enn det jeg kunne ønsket meg. Endret 17. november 2009 av Cuckold
Fantomina Skrevet 17. november 2009 #26 Skrevet 17. november 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #27 Skrevet 17. november 2009 Kom akkurat fra byens badeanlegg for en time siden, og snakket med vaktene om innføring av aldersgrenser for guttebarn i damegarderobe og jentebarn i herregarderoben. Da jeg kom opp av vannet var det en guttunge på 8-9 år i damedusjen med sin mor. Og jeg reagerte negativt på det. Det samme gjorde en gjeng eldre damer som kom etter meg. Min datter ville reagert og blitt megaflau. Fremmedkulturelle kvinner ville fått totalt hetta og laget et helvetes liv! Vaktene sa at dette temaet var oppe til diskusjon nå fordi de hadde fått MANGE reaksjoner fra forskjellige mennesker. Det finnes familiedusjer for folk med handicappede barn sa hun, og jeg nevnte at det kanskje burde opplyses bedre om det. Hun (vakten) var selv enig i at 8 år gamle gutter bør være i herregarderoben. Til opplysning er det mange jentunger som får menstruasjon i alderen 10 år og opp. De har ofte begynnende bryster etc. Lar man disse gå i herregarderoben?? I så fall skulle foreldrene vært pisket... Jeg har en sønn på fem som allerede er seg meget bevisst sitt kjønn. Han er med pappa på herresiden. Noe annet er udiskutabelt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #28 Skrevet 17. november 2009 Jeg synes at når man er stor nok til å ha svømming på skolen, så er man stor nok til å gå i garderoben alene. Vi dusjet etter gymmen allerede i første klasse på barneskolen, og startet med svømming i andre klasse. Ingen hos oss hadde problemer med å kle av, vaske oss eller kle på. Det var heller ingen problemer med det, eller søl, gris og bråk hos guttene. Dette varierer selvfølgelig veldig fra klasse til klasse og barn til barn. Det er mange barn som kan svømme men ikke klarer seg i bra i garderoben. I noen klasser erter man hverandre og i andre ikke. Noen barn kan svømme men vet ikke hvordan de skal sette grenser mot potensielt pedofile mens andre gjør det. ... Aller mest tenker jeg på tilfeller hvor klassekamerater kan møte hverandre. Jeg hadde ikke syntes det var dritkult å møte noen av guttene i klassen min i garderoben på svømminga da jeg var åtte år. Dette har kun med hva du er vant med å gjøre (se forøvrig link til fellesbading i 1955 tidligere i tråden). Hadde du vært vant med å møte guttene så hadde du ikke reagert på det. Først gang du møter en gutt, en mann, en afrikaner, en nabo, en lærer, en med utlagt tarm, en kvinne med et bryst eller hva som helst i dusjen så kan det være litt rart. Men etter en stund så blir det en vane. Det ser ut som om du gjør forskjell på klassevenninner og gutter i klassen. At en del barn i utvikler sjenanse i forkant/under puberteten er et alment fenomen uavhengig av kultur. Om sjenansen er rettet mot gutter og/eller jenter er avhengig av kultur. I f.eks. nakenkulturer så utvikler like mange gutter og jenter sjenanse som i andre miljøer. I disse miljøene er sjenansen rettet like mye mot begge kjønn og det er ingen tendens til større sjenanse mot motsatt kjønn enn mot eget. Men etterhvert som barna blir tryggere på seg selv så vil de bli påvirket av kulturen rundt seg og ta til seg dennes verdier. I Norge i dag er kulturen at det er greit å være naken sammen med eget kjønn i dusjen men ikke det motsatte. Tendensen ser nå ut til å bevege seg mot at man heller ikke skal være naken i dusjen med samme kjønn. Så kan man jo diskutere om det er en fordel (større privatliv?) eller en ulempe (fremgjøring til kropp).
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #29 Skrevet 17. november 2009 Til opplysning er det mange jentunger som får menstruasjon i alderen 10 år og opp. De har ofte begynnende bryster etc. Lar man disse gå i herregarderoben?? I så fall skulle foreldrene vært pisket... Jeg har en sønn på fem som allerede er seg meget bevisst sitt kjønn. Han er med pappa på herresiden. Noe annet er udiskutabelt. Du virker forholdvis lite tolerant og veldig arrogant når du begynner å snakke om pisking! Når jentene synes det er greit selv mener du at urbefolkningsforeldre i tropene og naturistforeldre bør piskes hvis de lar sin datter møte nakne av det motsatte kjønn? Jeg har en viss følelse av at du blander inn seksualitet og en potensiell seksuell spenning inn i dette. At barn tidlig er seg bevist sitt eget kjønn betyr ikke at de har en tilsvarende seksualitet. Hvis det seksuelle aspektet er viktig og styrende for deg så må det være et problem for deg at noen jenter blir lesbiske og noen gutter homofile. Hvordan synes du at de skal dusje?
stjernekyss Skrevet 17. november 2009 #30 Skrevet 17. november 2009 Ærlig talt! 7-åringer? De bryr seg døyten om du er naken eller ikke. Og man sender ikke den gjengen gutter alene i garderoben. De fleste i den alderen klarer seg ikke selv. At 12-åringer ikke har noe der å gjøre er en annen sak. Har selv en sønn på 10 år. Og han skifter selv. Men ser han en naken dame så tenker han ikke noe over det. Det er de voksne som virkelig har problemer slik jeg ser det. Jeg hadde ikke reagert om jeg traff på en 10-åring i garderoben heller. Nå er det nå en gang sånn at det du mener ikke er universelt. Tror ikke barn ser på nakne kropper på samme måte som voksne. Da jeg var liten gutt var det ei jevnaldrende jente i garderoben. Det eneste jeg syntes var rart var at hun hadde en sprekk der jeg hadde tissen. Er nok bare usikre damer som gidder å bry seg om slikt. Usikre damer er også en del av verden, og kundeklientellet. Da jeg var liten og var med pappa i svømmehallen, hadde vi familiegarderobe, hvor det bare var oss to. Hvis han skulle i badstua måtte jeg vente på ham utenfor. Tenkte aldri over det. Jeg liker ikke guttunger i garderoben. Uansett alder.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #31 Skrevet 17. november 2009 Har også en datter på 8, og hun gir da beng i om en gutt på 9 ser henne naken eller ikke. Ikke ser hun på guttene heller. Barns sjenanse for egen kropp i så ung alder er påført av voksne. Den er ikke naturlig. Noen jenter kommer tidlig i puberteten, med begynnende brystutvikling allerede i 8 års alderen. Jeg synes definitivt ikke at 7 år gamle gutter har noe i damegarderoben å gjøre. Hvis en gutt på 7 ikke klarer seg selv i garderoben, må det finnes andre løsninger på dette (personlig hjelp, støtte/assistentlærer), enn å ta han med i damegarderoben.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #32 Skrevet 17. november 2009 Var å bade i svømmehallen tidligere i dag og da var det noe som så ut som en skoleklasse som også var der. Læreren tok med barna i jentegarderoben og med seg var det også en 6-7 gutter. Vet ikke alderen men de så ut til å være i 7-års aldereren. Er det virkelig ingen lover mot slikt? Jeg synes det er direkte ekkelt å stå der naken sammen med 7 år gamle gutter som jeg føler stod der å glodde. Og hvorfor tar en lærer med seg guttene inn i damegarderoben?Angrer vel egentlig på at jeg ikke sa i fra, men ble bare så satt ut. Fordi enkelte - både lærere og idiotforeldre, fullstendig mangler sosialt kompetanse og evne til å sette seg inn i at andre kanskje kan føle dette meget ubehagelig. Tankegangen til slike folk kan oppsummeres som "Det jeg synes er greit skal alle andre også godta". Jeg ville kontaktet svømmehallen - enten skriftelig eller per telefon, og gitt utrrykk for at dette er helt uakseptabelt. Om det så ikke finnes en lov som direkte forbyr slik oppførsel, så har vel de fleste av oss som er oppegående voksne mennesker, en forståelse for at dette kan være ubehagelig (så sant man ikke er oppvokst i et Hippiekollektiv eller en Sex-sekt...). Jeg slutter aldri å undre meg over hvor mange dumme folk det finnes rundt omkring.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 17. november 2009 #33 Skrevet 17. november 2009 Hvorfor er barn i dag så hjelpesløse og uselvstendige? Da jeg begynte i førsteklasse så hadde vi svømming og gym fra første stund. Vi måtte dusje og skifte selv, og det gikk helt fint med oss alle. Kanskje noen ikke klarte å skylle all shampo ut av håret hver gang, eller kanskje noen var litt fuktige på kroppen før de trakk på seg klærne, men det er verdifull læring i det og slett ikke farlig. Normalt utviklede barn bør klare seg i dusjen alene fra skolealder. Hvis ikke så har noe sviktet i oppdragelsen. Når det gjelder barn med funksjonshemninger av forskjellige slag er det naturlig at de har en egen assistent av samme kjønn med seg i riktig garderobe.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #34 Skrevet 17. november 2009 Hvorfor er barn i dag så hjelpesløse og uselvstendige? Da jeg begynte i førsteklasse så hadde vi svømming og gym fra første stund. Vi måtte dusje og skifte selv, og det gikk helt fint med oss alle. Kanskje noen ikke klarte å skylle all shampo ut av håret hver gang, eller kanskje noen var litt fuktige på kroppen før de trakk på seg klærne, men det er verdifull læring i det og slett ikke farlig. Normalt utviklede barn bør klare seg i dusjen alene fra skolealder. Hvis ikke så har noe sviktet i oppdragelsen. Når det gjelder barn med funksjonshemninger av forskjellige slag er det naturlig at de har en egen assistent av samme kjønn med seg i riktig garderobe. Enig
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #35 Skrevet 17. november 2009 Hvorfor er barn i dag så hjelpesløse og uselvstendige? Da jeg begynte i førsteklasse så hadde vi svømming og gym fra første stund. Vi måtte dusje og skifte selv, og det gikk helt fint med oss alle. Kanskje noen ikke klarte å skylle all shampo ut av håret hver gang, eller kanskje noen var litt fuktige på kroppen før de trakk på seg klærne, men det er verdifull læring i det og slett ikke farlig. Normalt utviklede barn bør klare seg i dusjen alene fra skolealder. Hvis ikke så har noe sviktet i oppdragelsen. Når det gjelder barn med funksjonshemninger av forskjellige slag er det naturlig at de har en egen assistent av samme kjønn med seg i riktig garderobe. Signerer.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #36 Skrevet 17. november 2009 Fordi enkelte - både lærere og idiotforeldre, fullstendig mangler sosialt kompetanse og evne til å sette seg inn i at andre kanskje kan føle dette meget ubehagelig. Tankegangen til slike folk kan oppsummeres som "Det jeg synes er greit skal alle andre også godta". Er det bedre med "Mine følelser basert på hva jeg er vant med er viktigst selv om det medfører ekstra arbeid, kostnader eller begrenser andres mulighet for utfoldelse". Jeg ville kontaktet svømmehallen - enten skriftelig eller per telefon, og gitt utrrykk for at dette er helt uakseptabelt. Om det så ikke finnes en lov som direkte forbyr slik oppførsel, så har vel de fleste av oss som er oppegående voksne mennesker, en forståelse for at dette kan være ubehagelig (så sant man ikke er oppvokst i et Hippiekollektiv eller en Sex-sekt...). Jeg slutter aldri å undre meg over hvor mange dumme folk det finnes rundt omkring. Skal vi alltid unngå å gjøre noe som noen synes er ubehagelig uansett hvor upraktisk det er for oss selv? Bør man ikke forvente at andre også er litt romslige og ikke gjør det mer komplisert for andre når det egenlig bare berører følelsene/vanene deres? I 1927 var siste året en mann ble fengslet for å gå med bar overkropp på en offentlig strand. Flertallet mente fortsatt i flere år etter dette at dette var usømmelig/ubehagelig. I 1952 kom bikinien og damene begynte å vise frem magen. Et stort flertall mente også i flere i år etterpå at dette var usømmelig. For ikke å snakke om i alle de årene et flertall mente at homoseksuelitet og det å leve "i papirløst ekteskap" (samboere) var galt. Hvis det hele tiden bare skal være lov å gjøre som flertallet vil så beveger vi oss ikke fremover. Som sivilserte mennesker så bør vi hele tiden spørre om våre lover og regler, skrevne som uskrevne, er hensiktmessige eller om de bare er vanetekning som kanskje skader andre. Tror du ikke det går an å være nakne sammen i noen sammenhenger kun rett og slett fordi det er praktisk? Uten at man dermed må være hippi eller tenke på sex?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #37 Skrevet 17. november 2009 Nå er det nå en gang sånn at det du mener ikke er universelt. Det samme gjelder vel deg??
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #38 Skrevet 17. november 2009 Noen jenter kommer tidlig i puberteten, med begynnende brystutvikling allerede i 8 års alderen. Jeg synes definitivt ikke at 7 år gamle gutter har noe i damegarderoben å gjøre. Hvis en gutt på 7 ikke klarer seg selv i garderoben, må det finnes andre løsninger på dette (personlig hjelp, støtte/assistentlærer), enn å ta han med i damegarderoben. Ja og min datter er også der. Men likevel så er hun ikke opplært til å ha et negativt syn på sin kropp, og føler derfor ikke at det er rart at gutter på hennes alder ser henne naken. Støtteassistent fordi de ikke klarer å dusje alene etter svømming? Hjelpes!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #39 Skrevet 17. november 2009 Selv bryr jeg meg ikke om det er barn av det annet kjønn i garderoben. Men jeg gremmes og synes det er kvalmene å se sterkt overvektige mennesker i dusjen. Kvinner som aldri har stusset bikinilinjen. Menn med speedo. Menn med hår på brystet. Men jeg kunne da ikke finne på å gå til badevaktene og krevd at de skal få eget basseng eller egen garderobe.
Gjest Sunde Skrevet 17. november 2009 #40 Skrevet 17. november 2009 Jeg syns det er langt rarere at en skoleunge ikke er selvstendig nok til å skifte i egen garderobe. Greit nok at nakenhet skal være flott og naturlig, men er det så fordømt naturlig å bli leid rundt og ikke gjøre noe selv da? Jeg var 7 når vi begynte med svømming i gymmen, og samtlige av oss klarte å komme oss inn i garderoben, kle av oss, dusje og ta på oss badetøy helt uten å bli overvåket. Jeg tviler på at vi var spesielt utviklede eller flinke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå