Gå til innhold

Store gutter i damegarderoben

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja og min datter er også der. Men likevel så er hun ikke opplært til å ha et negativt syn på sin kropp, og føler derfor ikke at det er rart at gutter på hennes alder ser henne naken.

Støtteassistent fordi de ikke klarer å dusje alene etter svømming? Hjelpes!

Er ikke din datter medlem av et samfunn i tillegg til din familie? At jenter i en viss alder synes det er flaut å bli sett naken av gutter betyr ikke at de har lært av foreldrene sine at kropp er negativt. Så fremt dere ikke bor alene på ei øde øy eller på en forblåst fjelltopp, så blir barna dine også påvirket av venner og media. Du er heldig hvis din datter ikke lar seg påvirke, men det er faktisk et unntak heller enn en regel.

Husk også at det ofte er ekstra ille for barn som sliter med f.eks. overvekt. De synes ofte det er ille nok å gå i garderoben sammen med andre av samme kjønn, og da blir belastningen ekstra stor om noen av motsatt kjønn også skal være der.

Støtteassistent fordi de ikke klarer å dusje alene? Ja, hvorfor ikke? Når man har begynt på skolen skal man kunne klare seg i garderoben alene. Barn som ikke klarer det som man regner med at barn i den alderen skal klare får ofte støttelærer. Hvorfor er det mer rart i gym/svømming enn i matte og norsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selv bryr jeg meg ikke om det er barn av det annet kjønn i garderoben. Men jeg gremmes og synes det er kvalmene å se sterkt overvektige mennesker i dusjen. Kvinner som aldri har stusset bikinilinjen. Menn med speedo. Menn med hår på brystet.

Men jeg kunne da ikke finne på å gå til badevaktene og krevd at de skal få eget basseng eller egen garderobe.

For en håpløs sammenligning. Har noen sagt at de synes det er ekkelt å se på disse guttene? Problemet er at de føler at guttene ser på dem, altså stikk motsatt av det du sammenligner med.

Liker man ikke det man ser kan man snu seg bort. Men man kan ikke passe på at andre lar være å se på deg. Hvis din "regel" skulle gjelde så kunne man jo like gjerne droppe herre- og damegarderobe. La alle skifte sammen som en stor lykkelig familie.

Jeg lurer litt på: Når synes dere egentlig gutter er FOR store til å gå i damegarderoben? Ved hvilken alder bør de nektes inn der? Eller skal de få lov til å gå i damegarderoben til de er 40 fordi de trenger hjelp av samboer/kone for å dusje og kle seg? (Det gjelder faktisk enkelte menn med skader/handikapp)

Skrevet (endret)
Hvis din "regel" skulle gjelde så kunne man jo like gjerne droppe herre- og damegarderobe. La alle skifte sammen som en stor lykkelig familie.

Jeg satt og tenkte det samme selv..

Uansett hva folk måtte mene om det og hvor kulturelt betinget det enn måtte være, så er det nå en gang sånn at vi har kjønnsdelte garderoder og da bør faktisk folk forholde seg til det.

Store barn har ingenting i garderoben til motsatt kjønn å gjøre.

Endret av Shade
Skrevet
Støtteassistent fordi de ikke klarer å dusje alene? Ja, hvorfor ikke? Når man har begynt på skolen skal man kunne klare seg i garderoben alene. Barn som ikke klarer det som man regner med at barn i den alderen skal klare får ofte støttelærer. Hvorfor er det mer rart i gym/svømming enn i matte og norsk?

Så barn som er 5 når de begynner på skolen skal dusje selv og forventes å klare alt selv?

Skrevet

Barn som er store nok til å gå i svømmehall bør klare å skifte selv. Og når de når skolealder er det jo en selvfølge at de klarer det. Og til mødre som tror de vet at barna deres ikke tenker på sex - grow up :)

Skrevet
Så barn som er 5 når de begynner på skolen skal dusje selv og forventes å klare alt selv?

Ja, det bør en femåring absolutt klare.

Skrevet
For en håpløs sammenligning. Har noen sagt at de synes det er ekkelt å se på disse guttene? Problemet er at de føler at guttene ser på dem, altså stikk motsatt av det du sammenligner med.

Liker man ikke det man ser kan man snu seg bort. Men man kan ikke passe på at andre lar være å se på deg. Hvis din "regel" skulle gjelde så kunne man jo like gjerne droppe herre- og damegarderobe. La alle skifte sammen som en stor lykkelig familie.

Jeg lurer litt på: Når synes dere egentlig gutter er FOR store til å gå i damegarderoben? Ved hvilken alder bør de nektes inn der? Eller skal de få lov til å gå i damegarderoben til de er 40 fordi de trenger hjelp av samboer/kone for å dusje og kle seg? (Det gjelder faktisk enkelte menn med skader/handikapp)

Min regel? Dette er en diskusjon, og det er min mening. Min oppfattelse. Den ene eller andre kan ikke fastslås mer riktig enn den andre.

Og dele garderobe alle sammen som voksne? Det er da pokker meg stor forskjell på en 8-åring og en 40-åring eller?

Gjest Gjest_Blabla_*
Skrevet

Liker man ikke det man ser kan man snu seg bort. Men man kan ikke passe på at andre lar være å se på deg. Hvis din "regel" skulle gjelde så kunne man jo like gjerne droppe herre- og damegarderobe. La alle skifte sammen som en stor lykkelig familie.Jeg lurer litt på: Når synes dere egentlig gutter er FOR store til å gå i damegarderoben? Ved hvilken alder bør de nektes inn der? Eller skal de få lov til å gå i damegarderoben til de er 40 fordi de trenger hjelp av samboer/kone for å dusje og kle seg? (Det gjelder faktisk enkelte menn med skader/handikapp)

Signerer

Mye forvridde meninger her...

Skrevet
Barn som er store nok til å gå i svømmehall bør klare å skifte selv. Og når de når skolealder er det jo en selvfølge at de klarer det. Og til mødre som tror de vet at barna deres ikke tenker på sex - grow up :)

Ja særlig. Barn starter i svømmehallen fra de er noen måneder gamle. De sender man selvfølgelig i garderoben selv.

Og nei barn tenker ikke på sex når de er så små, ikke på den måten tydeligvis en del av brukerne her på forumet gjør.

Skrevet

Herlighet, at det går ann.

Skal jeg freake ut når en 9-10 år gammel jente(!) stirrer på meg. Jeg har opplevd at både gutter og jenter dusjer i samme område som meg, og dette 10-11 år gamle barn. Jenter er faktisk verre til å stirre, i hvertfall for min del. Jeg tror det har noe med bysten å gjøre.. :fnise:

Skrevet
Signerer

Mye forvridde meninger her...

Jeg synes det er forvridd å forvente at en førsteklassing skal klare alt selv.

Skrevet
Herlighet, at det går ann.

Skal jeg freake ut når en 9-10 år gammel jente(!) stirrer på meg. Jeg har opplevd at både gutter og jenter dusjer i samme område som meg, og dette 10-11 år gamle barn. Jenter er faktisk verre til å stirre, i hvertfall for min del. Jeg tror det har noe med bysten å gjøre.. :fnise:

Samme erfaring har jeg. Datteren min stirrer og stiller spørmål. Men det er vel jeg som er en skikkelig dårlig forelder...

Skrevet
Jeg synes det er forvridd å forvente at en førsteklassing skal klare alt selv.

Førsteklassinger kan da ikke ha blitt SÅ mye mer hjelpeløse siden min barndom, selv om de er ett år yngre enn den gang? Var da aldri snakk om at noen måtte ha hjelp til å dusje, og det skulle tatt seg ut om læreren skulle hjulpet til med det. Nesten så jeg lurer på hvordan dagens barn kommer seg til skolen i det hele tatt hvis de har så overbeskyttende foreldre. Må de ha borrelås på skoene også, eller lærer man dem å knytte lissene før de begynnger på skolen?

Skrevet
Hvorfor er barn i dag så hjelpesløse og uselvstendige?

Ironisk at dette kommer fra en kvinne...Jeg lurer på hva i alle dager som er endret siden din tid? Hm...kan det være det at kvinner i dag gir blanke f i avkommet sitt og skal ut å gjøre karriere?

Utrolig nok skal kvinner i dag ut i arbeide for å gjøre en 70% så bra jobb som en mann, kreve lik lønn for mindre arbeidsinnsats, mens ungene får boltre seg som de vil...likevel skjønner dere ikke hva som er galt? Utrolig - må si jeg begynner å bli enig med de forskerne som påstår at kvinner er mindre intelligente enn menn. bevares...

Skrevet
Førsteklassinger kan da ikke ha blitt SÅ mye mer hjelpeløse siden min barndom, selv om de er ett år yngre enn den gang? Var da aldri snakk om at noen måtte ha hjelp til å dusje, og det skulle tatt seg ut om læreren skulle hjulpet til med det. Nesten så jeg lurer på hvordan dagens barn kommer seg til skolen i det hele tatt hvis de har så overbeskyttende foreldre. Må de ha borrelås på skoene også, eller lærer man dem å knytte lissene før de begynnger på skolen?

Det er nå faktisk slik at det er forskjell på barn. Jenter er ofte mer selvstendige enn gutter. DEt er stor forskjell på om førsteklassingen er født i januar eller desember. Det er forskjll på barn generelt.

Og når jeg ser på meg selv, jeg var 7,5 når jeg begynte på skolen. Min sønn var 5,5. Så det var da pokker meg stor forskjell på alder ja.

Det er forresten mange barn som ikke klarer å knytte lisser, likevel kommer de seg i skoene og på skolen ...

Skrevet
Det er nå faktisk slik at det er forskjell på barn. Jenter er ofte mer selvstendige enn gutter. DEt er stor forskjell på om førsteklassingen er født i januar eller desember. Det er forskjll på barn generelt.

Og når jeg ser på meg selv, jeg var 7,5 når jeg begynte på skolen. Min sønn var 5,5. Så det var da pokker meg stor forskjell på alder ja.

Jeg kan garantere deg at min gamle lutheranske skolefrøken ikke dusjet noen av guttene i førsteklasse ;)

Skrevet
Nesten så jeg lurer på hvordan dagens barn kommer seg til skolen i det hele tatt hvis de har så overbeskyttende foreldre. Må de ha borrelås på skoene også, eller lærer man dem å knytte lissene før de begynnger på skolen?

Hehe, du traff spikeren på hodet. Jeg har jobbet i skolen, og det var helt vanlig at barn opp til tiårsalder ikke kunne knytte skolissene sine selv. Og kommenterte man til foreldrene at de kanskje burde øve på dette hjemme så ble foreldrene storøyde og lurte på om ikke skolen lærte barna sånt... :ler:

Foreldre skal nemlig ikke trenge å anstrenge seg og gjøre utfordrende ting sammen med barna. De skal kose seg sammen de få timene i døgnet de sees, så får andre ta seg av den mindre trivelige biten.

(Gjelder selvsagt ikke alle foreldre, men mange er dessverre blitt sånn i dag)

Skrevet
Jeg kan garantere deg at min gamle lutheranske skolefrøken ikke dusjet noen av guttene i førsteklasse ;)

:fnise: Nei, vår gymlærerinne dusjet heller ikke guttene i første klasse. Skulle blitt ramaskrik om hun i det hele tatt gikk inn i garderoben deres.

Jeg var forresten ca. 6,5 år da jeg begynte på skolen (født sent på året). To elever i klassen min hadde såvidt fylt seks (de begynte et år for tidlig). Og selv de mest uselvstendige og tafatte barna i klassen klarte dusjingen alene, både jenter og gutter. Det eneste vi trengte var en voksen som ba oss skynde oss, og det fikset læreren ved å rope i døra uten å gå inn i garderoben til motsatt kjønn.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor 7-8-åringer i dag ikke klarer dusjingen alene.

Skrevet
:fnise: Nei, vår gymlærerinne dusjet heller ikke guttene i første klasse. Skulle blitt ramaskrik om hun i det hele tatt gikk inn i garderoben deres.

Jeg var forresten ca. 6,5 år da jeg begynte på skolen (født sent på året). To elever i klassen min hadde såvidt fylt seks (de begynte et år for tidlig). Og selv de mest uselvstendige og tafatte barna i klassen klarte dusjingen alene, både jenter og gutter. Det eneste vi trengte var en voksen som ba oss skynde oss, og det fikset læreren ved å rope i døra uten å gå inn i garderoben til motsatt kjønn.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor 7-8-åringer i dag ikke klarer dusjingen alene.

Jeg tror det skyldes foreldre som er redde for at barna skal bli utsatt for seksuelle overgrep i svømmehallens garderobe. Som i Lommemann-saken og lignende saker.

Skrevet

Jeg velger å tro at de aller fleste gjør det. Hvis man ikke har noen spesielle handicap (eller foreldre som ikke lar en prøve noen ting selv) så klarer man selvsagt det. Jeg hadde i hvert fall nektet hvis jeg som sjuåring hadde opplevd at moren eller faren min hadde fulgt med på om jeg klarte å dusje og skifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...