Gå til innhold

Store gutter i damegarderoben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å bade i svømmehallen tidligere i dag og da var det noe som så ut som en skoleklasse som også var der. Læreren tok med barna i jentegarderoben og med seg var det også en 6-7 gutter. Vet ikke alderen men de så ut til å være i 7-års aldereren.

Er det virkelig ingen lover mot slikt? Jeg synes det er direkte ekkelt å stå der naken sammen med 7 år gamle gutter som jeg føler stod der å glodde. Og hvorfor tar en lærer med seg guttene inn i damegarderoben?

Angrer vel egentlig på at jeg ikke sa i fra, men ble bare så satt ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest WildRider
Skrevet

Virkelig? Når vi reiste på badetur med skolen så hadde vi det slik at jentene gikk i damegarderoben og guttene i mennene sin garderobe, uansett alder.

Skrevet

Personlig så syns jeg at man burde ha med en mann som følger guttene inn i guttegarderoben, evnt få hjelp av en mannlig ansatt på badet.

Jeg har nettopp begynt å svømme, og ble helt satt ut når jeg oppdaget en 10 år (sånn ca) gammel gutt i garderoben.

Slang rundt meg håndkledet og spurte hva han gjorde der hvorav han svarte at han var med moren sin.

Fikk på meg badetøyet og sa ifra til en av de ansatte når jeg kom ut i badet, og sa klart og tydelig ifra at dette var ikke noe jeg ønsket. De sa at dette var grunnen til at de måtte ha mannlige ansatte, for å bl.a. følge gutter i garderoben.

(skjønner de som ikke vil la de gå der alene, med tanke på pedomenn som har brukt badet som "pickup" place)

Gjest Gjest_Cassie_*
Skrevet

Jeg synes også det er en uting med store gutter i damegarderoben. Det burde settes en aldersgrense, for så lenge det blir opp til den enkelte mor å vurdere om hennes sønn skal være i damegarderoben eller ikke så kan man fort finne gutter opp mot tenåringsalder i garderobene. Jeg skjønner jo at barn utvikler seg ulikt, så enkelte 12-åringer kan trenge hjelp i garderoben mens enkelte 6-åringer klarer seg fint alene.

Jeg skjønner også frykten for pedofile, men dette må da kunne løses på en annen måte enn å omtrent gjøre damegarderoben om til en unisexgarderobe?

En ting er oss voksne, men hvordan reagerer 11-12 år gamle jenter på å treffe så store gutter i damegarderoben? Jeg ville følt det som et overtramp i den alderen der.

Skrevet
Var å bade i svømmehallen tidligere i dag og da var det noe som så ut som en skoleklasse som også var der. Læreren tok med barna i jentegarderoben og med seg var det også en 6-7 gutter. Vet ikke alderen men de så ut til å være i 7-års aldereren.

Er det virkelig ingen lover mot slikt? Jeg synes det er direkte ekkelt å stå der naken sammen med 7 år gamle gutter som jeg føler stod der å glodde. Og hvorfor tar en lærer med seg guttene inn i damegarderoben?

Angrer vel egentlig på at jeg ikke sa i fra, men ble bare så satt ut.

Ærlig talt! 7-åringer? De bryr seg døyten om du er naken eller ikke. Og man sender ikke den gjengen gutter alene i garderoben. De fleste i den alderen klarer seg ikke selv.

At 12-åringer ikke har noe der å gjøre er en annen sak.

Har selv en sønn på 10 år. Og han skifter selv. Men ser han en naken dame så tenker han ikke noe over det. Det er de voksne som virkelig har problemer slik jeg ser det. Jeg hadde ikke reagert om jeg traff på en 10-åring i garderoben heller.

Skrevet
Jeg synes også det er en uting med store gutter i damegarderoben. Det burde settes en aldersgrense, for så lenge det blir opp til den enkelte mor å vurdere om hennes sønn skal være i damegarderoben eller ikke så kan man fort finne gutter opp mot tenåringsalder i garderobene. Jeg skjønner jo at barn utvikler seg ulikt, så enkelte 12-åringer kan trenge hjelp i garderoben mens enkelte 6-åringer klarer seg fint alene.

Jeg skjønner også frykten for pedofile, men dette må da kunne løses på en annen måte enn å omtrent gjøre damegarderoben om til en unisexgarderobe?

En ting er oss voksne, men hvordan reagerer 11-12 år gamle jenter på å treffe så store gutter i damegarderoben? Jeg ville følt det som et overtramp i den alderen der.

HVordan har du tenkt å løse det da? Mange steder er det ikke basseng, andre steder knapt nok - pga økonomi. Så det å ansette flere er nok ikke noe spørsmål.

Skrevet

En ting er hvordan du som voksen kvinne reagerer på at en gjeng gutter kommer inn i garderoben. En annen ting er hvordan jentene som går i klasse med disse guttene reagerer på å stå naken ved siden av dem i dusjen...

7-åringer bør kunne klare seg selv i garderoben. Evt. så bør en badevakt holde litt oppsyn (hvis det er så at kun en lærer av ett kjønn er med)

Gjest Badende gjest
Skrevet

Jeg undrer meg over at en skoleklasse organiserer svømming på denne måten.

7 år gamle gutter skal etter min oppfatning ikke være i damegarderoben. Av hensyn til de andre som bruker damegarderoben.

7 åringer bør være selvgående med av-og påkledning. Dette bør skolen øve på på forhånd. Og selvsagt bør foreldrene øve med sine barn i slike situasjoner. Slike dager bør barna ha klær som er lette å ta av og på.

Skolen kan kontakte svømmehallen på forhånd for å høre om noen kan følge med litt på barna i garderoben. Hvis det ikke går, får skolen sende med en mannlig ansatt. Hvis det heller ikke går, får skolen oppfordre pappaene i klassen til å stille opp.

Jeg hadde iallfall reagert dersom det var gutter på skolealder i damegarderoben.

Skrevet
Jeg undrer meg over at en skoleklasse organiserer svømming på denne måten.

7 år gamle gutter skal etter min oppfatning ikke være i damegarderoben. Av hensyn til de andre som bruker damegarderoben.

7 åringer bør være selvgående med av-og påkledning. Dette bør skolen øve på på forhånd. Og selvsagt bør foreldrene øve med sine barn i slike situasjoner. Slike dager bør barna ha klær som er lette å ta av og på.

Skolen kan kontakte svømmehallen på forhånd for å høre om noen kan følge med litt på barna i garderoben. Hvis det ikke går, får skolen sende med en mannlig ansatt. Hvis det heller ikke går, får skolen oppfordre pappaene i klassen til å stille opp.

Jeg hadde iallfall reagert dersom det var gutter på skolealder i damegarderoben.

Sett andre innlegg her som konstanterer at barn, inntil de går i rundt 5 klasse (tror jeg det var), ikke kan forventes å fikse dusjing og påkledning selv. Selvfølgelig mener jeg ikke at det var akkurat du som skrev dette, men morsomt å se hvordan holdninger forandrer seg. Gjelder det på skolens område før og etter gym, da kan ikke barna forventes å klare ting selv, men når det gjelder at de skulle måtte være med i det andres kjønn garderobe, er de forventet å være selvstendige.

Skrevet

jeg tenker mer på jentene som også går i klassen og som kan føle seg ubekvem.

selv driter jeg jo i om en 7-åring jeg ikke kjenner ser meg naken, men jeg viser meg ikke naken for lillesøsteren min på samme alder. det blir unaturlig og ubehagelig for oss.

derfor synes jeg dette er rart.

vet at guttene og jentene begynner å erte hverandre og blir veldig bevisste på hverandres kropp..

jeg ville også reagert på at kvinnelige lærere hadde kledd av seg foran guttene.

hele greia ble litt rar for meg. men ikke fordi jeg reagerer på at en 7 år gammel gutt ser MEG naken.

Gjest Badende gjest
Skrevet
Sett andre innlegg her som konstanterer at barn, inntil de går i rundt 5 klasse (tror jeg det var), ikke kan forventes å fikse dusjing og påkledning selv. Selvfølgelig mener jeg ikke at det var akkurat du som skrev dette, men morsomt å se hvordan holdninger forandrer seg. Gjelder det på skolens område før og etter gym, da kan ikke barna forventes å klare ting selv, men når det gjelder at de skulle måtte være med i det andres kjønn garderobe, er de forventet å være selvstendige.

Jeg vet ikke hvilket innlegg du sikter til. Det var uansett ikke skrevet av meg. De fleste av oss endrer vel argumentasjon etter situasjonen...

Er det noen som seriøst mener at vanlige barn ikke kan forventes å ordne seg i dusjen/garderoben før 5.klasse?

Skrevet

Det var jeg som skrev 10-år, altså fjerde/femte klasse. Her dusjer ikke elvene før fjerde etter gym. Hvordan det er andre steder vet jeg ikke. Men nei jeg forventet ikke at min sønn skulle fikse alt når han var 7.

Har også en datter på 8, og hun gir da beng i om en gutt på 9 ser henne naken eller ikke. Ikke ser hun på guttene heller. Barns sjenanse for egen kropp i så ung alder er påført av voksne. Den er ikke naturlig.

Skrevet

Jeg hadde neppe reagert om en 7-åring hadde sett meg naken, herregud, de er jo små barn. Hadde reagert mer på ungene sine vegne, for jeg er sikker på at min egen 7-åring hadde dødd av flauhet hvis jentene i klassen skulle se ham naken.

Skrevet

De 10-12 år gamle guttene jeg har sett i damedusjen har ihvertfall virket jævlig brydd selv. Stirrer rett frem,og nærmest løper gjennom dusjen.

Skrevet

Den flauheten/sjenansen som barna viser opp til en ca 10-12års alder er ikke naturlig men påført/opplært fra omgivelser og særlig foreldre. Hvis en yngre gutt stirrer på en dame, og eventuelt skulle komme til å kommentere pupper eller annet så er det selvfølgelig fordi han ikke er vant med det og ikke fordi han blir seksuelt tent av det. Har han sett det noen ganger så slutter han å reagere på nakne damer når han er i denne alderen.

Når barna kommer i puberteten så blir noen barn, spesielt jenter, flau over egen kropp. Denne flauheten er like stor ovenfor samme som motsatt kjønn. Denne flauheten blir etterhvert utsatt for sterk kulturell påvirkning: "samme kjønn er ok mens motsatt er galt", "alle andre en egen familie er galt", "begge kjønn er greit", "ingen andre, selv ikke din ektefelle". Etterhvert vil de fleste barn overta de kulturelle reglene i samfunnet/venneflokken for hvem det er flaut å være naken sammen med og hvem det ikke er flaut å være sammen med.

Disse kulturelle reglene forandrer seg mye over tid og sted. Se f.eks. teksten om badebassenget ved siden av Mari Maurstad:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/09/19/512569.html

I dag styres vi i stor grad av amerikanske regler. I 1990 når muren falt så hadde f.eks. 90% av østtyskerene vært på en nakenstrand. Etter at muren falt og vestlig kultur (på grunn av sine høyeree materielle levestandard) ble oppfattet som riktig på alle områder så sank dette tallet og det er nå ca 14% av østtyskerene som har vært på en nakenstrand i løpet av det siste året.

Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Selvfølgelig er sjenanse i forhold til nakne mennesker kulturelt betinget. Det finnes jo kulturer der både voksne og barn går nakne hele tida og dette er helt naturlig for dem. Men vi lever tross alt i den kulturen vi lever i. Jeg skjønner ikke hvorfor man da skal argumentere med at "dette er jo bare noe tillært". Ja, det er tillært. Akkurat som jeg er lært opp til at jeg kler på meg før jeg går på shopping i byen, og jeg klør meg ikke inni nesen mens andre ser på. Altså, så godt som ALT vi gjør er kulturelt betinget, så hva har det med saken å gjøre?

Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Vi glemmer kanskje også litt at det finnes mange voksne som sliter med dårlig selvtillit i forhold til kropp. Jeg sliter med å kle av meg foran andre mennesker og må derfor mote meg opp for å tørre å dra i svømmehallen. Når jeg så blir møtt i dusjen (splitter naken såklart) av en gutt på 7-8 år som stirrer på meg med trillrunde øyne og spør "hvorfor har du så store pupper?" så gjør det faktisk at jeg får vanskeligheter med å gå dit igjen. Dette har skjedd meg, og det tok lang tid før jeg dro tilbake.

Ja, jeg har problemer når jeg som voksen ikke takler at barn ser meg naken. Men sånn er det, og jeg vet at andre sliter med det samme, særlig hvis man fra før har problemer med selvbildet og synet på egen kropp. Hadde disse barna klart å holde øyne og kommentarer for seg selv så hadde jeg taklet det, men stirring og kommentarer takler jeg dårlig. Jeg antar det bringer fram vonde minner fra barndommen og gutter som gjorde narr av meg den gangen.

Skrevet

Du, ta å spar meg. Det er mange jentunger i herregarderobene også. Nå har ikke jeg vært og badet på 5-6 år, men en gang da jeg var 15-16 var det en far som hadde med seg en jentunge på 10-11 år inn i garderoben. Hun stirret mye ja, og utrolig ubehagelig for oss andre. Dette er ikke en damegarderobe ting, dette er en garderobeting. Slutt å gjør dette om til en kjønnskamp!

Skrevet
En ting er hvordan du som voksen kvinne reagerer på at en gjeng gutter kommer inn i garderoben. En annen ting er hvordan jentene som går i klasse med disse guttene reagerer på å stå naken ved siden av dem i dusjen...

7-åringer bør kunne klare seg selv i garderoben. Evt. så bør en badevakt holde litt oppsyn (hvis det er så at kun en lærer av ett kjønn er med)

Så hvordan de voksne damene og jentungene reagerte er viktigere enn hvordan guttene reagerte på dette? Tror du de syntes dette var noe morsommere? Jeg blir så kvalm av dobbeltmoralen til kvinner. Hvorfor i helvete var jeg for likestilling før? Må ha vært dum og naiv. Dere er dobbeltmoralske hyklere som ikke fortjener likestilling for fem øre.

Skrevet
Så hvordan de voksne damene og jentungene reagerte er viktigere enn hvordan guttene reagerte på dette? Tror du de syntes dette var noe morsommere? Jeg blir så kvalm av dobbeltmoralen til kvinner. Hvorfor i helvete var jeg for likestilling før? Må ha vært dum og naiv. Dere er dobbeltmoralske hyklere som ikke fortjener likestilling for fem øre.

Det hadde vært det samme om store jenter kom inn i herregarderoben, men her diskuterer vi gutter i damegarderoben. Jentene er der de skal være, guttene "invaderer" jentenes territorium. Derfor diskuterer vi det fra den vinkelen. Ingenting dobbeltmoralsk ved det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...