Gå til innhold

Ritalin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er mamma til en med spesielle behov, adhd- i tillegg til asperger. Fikk skylden for min sønns problemer- også fra ppt faktisk, hvor mye kompetanse ulike fagfolk ute i feltet har stiller jeg meg tvilende til, det er for mange som ikke får tilrettelagt hjelp og foreldre som sliter.

Ang tiltak tidlig er det etter min erfaring foreldrene som må trå til og kjempe. Vi har fått resultater med å kutte ut e stoffer og sukker.

I tillegg til dette går barnet på en privat skole der han blir forstått og får tilpasset opplæring. Det blir mindre frustrasjon i hverdagen- dermed minskes også de sosiale problemene fordi han har bedre humør- da går jeg inn og trener sosiale koder og settinger med han. Dette har gitt resultater, han leker med barn bedre enn før og tar selv intiativ- det gleder meg.

Kontroll over sinne og "problemadferd".

- Jeg er klokkeklar i grensesetting og hva som ikke er lov/ lov. Brytes dette bevisst tar jeg fra ham goder. Dette har gitt resultater.

- Kontroll av sinne. Jeg har brukt litteratur for å forklare og forstå sinne, hvordan vi kan telle til 10 og få kontroll over egne følelser. Hva skjer? Hvorfor ? og Beskriv- kan vi gjøre noe annerledes?

Ut på tur i all slags vær, trening av ferdigheter og bruk av kroppen.

Fyll fritid med innhold som gir barnet følelse av glede.

Min bruker ikke ritalin, slik det ser ut nå trenger han det ikke videre fordi vi setter inn tiltak på en annen måte.

INGEN har rett til å bestemme hva hi skal velge å gjøre, spesiellt denne læreren som er så for at barnet skal få ritalin er ikke bra..

Ditt liv, dine valg hi- glem aldri det, du kjenner barnet best- sett inn egne grep.

Ikke undervurder sanseforstyrrelser hos barnet,kartlegg ulike forhold.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 33 år og har STORE senskader pga. ikke behandlet ADHD.Jeg har nå startet på Ritalin. Min datter har vært på utredning og har også fått ADHD diagnosen.Bup har hele veien snakket om at det er bare foreldrene som skal bestemme om medesinering eller ikke,Bup kan komme med gode råd om det men det er det eneste. Jeg har kommet fram til at min datter skal få Ritalin pga. jeg er livredd for at oppveksten hennes skal bli som min. Dette er det beste for MEG og MIN DATTER.hva andre foreldre mener og velger er opp til de selv.

Håper dere som skriver og kommer med så mange påstander og råd har ADHD selv eller lever med unger som har det. Det er en kjempe utfordring hver eneste dag å leve med dette,spesielt for små jenter og gutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...