Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #21 Skrevet 16. november 2009 Jeg har senskader etter umedisinert (og udiagnostisert adhd). Jeg hadde veldig få og veldig dårlig kontakt med venner i oppveksten, og dette ble verre og verre jo eldre jeg ble, jeg slet med å fullføre utdannelsen min (og er ennå ikke helt ferdig), pga at jeg slet med venner ble jeg aldri bedt i bursdager og andre festligheter, har brukt masse tid på å undre på hvorfor jeg ikke får kontakt med folk, og hvorfor ingen liker meg. Har slitt masse med kronisk depresjon, og generellt har jeg gått glipp av store deler av livet. Jeg sier ikke at medisiner er det beste for alle, jeg vil bare vise at medisiner også kan hindre alvorlige senskader. Og hva om andre metoder blir brukt i stedet for medisin da? Bedre opplæring av lærere feks. Ekstra tiltak i skolen +++ Det finnes mye annet enn sentralstimulerende stoffer. (p.s. Jeg fikk ikke min ADHD diagnose før jeg fylte 25år...)
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #22 Skrevet 16. november 2009 Og hva om andre metoder blir brukt i stedet for medisin da? Bedre opplæring av lærere feks. Ekstra tiltak i skolen +++ Det finnes mye annet enn sentralstimulerende stoffer. (p.s. Jeg fikk ikke min ADHD diagnose før jeg fylte 25år...) Det ene utelukker ikke det andre. For min del var det ikke skolene i seg selv som var problemet, men først og fremst det å forholde seg til andre mennesker. Problemet med skolen ble vel egentlig først ordentlig merkbart når jeg begynte og studere, og i dag leser jeg aldri uten medisiner, jeg synes også sosiale situasjoner er ukomfortable når jeg er umedisinert, mye bedre å ta medisiner og få med seg alt som skjer.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #23 Skrevet 16. november 2009 Det er ikke slik at enten gir man barna Ritalin, eller så får de ekstra oppfølging. Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Min sønn har ADHD, og før han fikk medisin ved 8 års alder, var hverdagen et mareritt for ham. Venner, skole, fritidsaktiviteter osv. Han hadde store problemer på alle arenaer. Dette selv om han hadde full dekning av assistent/pedagog på skolen, og vi som foreldre fulgte og var tilstede på fritidsaktiviteter, og også besøk hos venner. Etter at han begynte med medisiner har han klart å nyttiggjøre seg det støtteapparatet han har hatt rundt seg hele tiden. Etter 3 år har han nå begynt å gå på trening alene. Det var aldri snakk om å kutte ned på midlene hans i skolen heller. Forøvrig må jeg bare få sagt at den linken i ts sitt innlegg er noe av det dummeste jeg har lest. Den skulle være skrevet av en forsker? Det han skriver om utredning feks er fullstendig galt. Hele "artikkelen" bærer preg av propaganda fra en som vet svært lite om både utredning/hjelpeapparat/og hvordan det faktisk er å leve med ADHD. Ts: Kjenner du deg igjen i det han skriver om utredning? Fint om du svarer på dette. Jeg har deltatt på en rekke kurs og andre samlinger for familier med ADHD, og absolutt ingen jeg har møtt har noensinne fortalt om en slik løssluppen form for utredning. Disse påstandene er det slett ikke første gang jeg har hørt, så det er sikkert noen som har erfart det, men at det er normen, har jeg ingen tro på. Til slutt vil jeg bare si til deg Ts, selv om du ikke ønsket våre meninger: Ritalin, og nå Conserta har snudd oppned på min sønns liv. Selvsagt ønsker vi ikke å medisinere barna våre, men noen ganger er alternativet mye verre. Dere får, eller kan be om kurs som PMTO, det har vært en stor hjelp for oss. Jeg vet at noen klarer seg uten medisiner etter slike kurs, selv om det er de færreste. Lykke til, jeg håper dere blir enige. Vi hadde forøvrig samme diskusjon her. Jeg fikk da far til å gå med på en prøveperiode, etter det var det ingen tvil hos hverken far eller noen andre som hadde vært skeptisk tidligere. Men ikke alle responderer så godt på medisinen selvsagt.
Gjest Glør Skrevet 16. november 2009 #24 Skrevet 16. november 2009 Barn som er blitt medisinert med Ritalin som barn viser allerede en høyere tendens til å misbruke andre sentralstimulerende stoffer som voksne. Jeg tror også denne sammenhengen vil blir klarere, etterhvert som dagens medisinerte vokser opp. Det minste man bør gjøre før man prøve Ritalin er å endre kostholdet, dvs kutte ut sukker, tilsetningsstoffer ol, og tilsette omega3. Noen mener også at å kutte ut melk gir god effekt. Forsøk fra Sverige har vist at over halvparten av ungene ikke trenger å medisineres lenger, etter at kostholdet er lagt om. Og gi ungen ett tilpasset opplegg på skole og hjemme, med gode rutiner.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #25 Skrevet 17. november 2009 AD/HD er forskjellig fra person til person og selvfølgelig trenger de da også ett opplegg tilpasset dem. Medisiner er heller ikke eneste "behandlingsmetode". I vår familie er det 2 gutter med AD/HD, guttene er jevngamle, men har forskjellig opplegg rundt seg. Gutt1: Blir medisinert med ritalin og har assistent på skolen. Her har det aldri vært gjort noen endringer i kosthold, og kostholdet er ikke av de beste fra før av. Foreldrene deltar aktivt i guttens fritidsaktivitet som er av fysisk art. I steden for å hjelpe gutten med leksene, gjør de dem for ham ( gir ham svarene etc) og skjønner ikke hvorfor gutten gjør det dårlig på prøver. Leksene blir også ofte gjort sent på kvelden. Gutten går på en ganske sterk dose medisiner, hver dag året rundt. Gutt2: Blir medisinert med dexedrine og har ikke assistent på skolen. Her har kostholdet vært variert og bra hele veien, men de har allikevel lagt om en god del. Denne familien spiser fisk 3 dager i uken, og brus ser du bare i det huset til bursdager og høytider. Guttens fritidsaktivitet er stillesittende, men krever konsentrasjon og utholdenhet samt nøyaktighet. Her har foreldrene fulgt opp hele veien, men jeg tror de nå har fått inn støttekontakt for denne aktiviteten. Gutten har alltid vært skoleflink og er ikke av dem som trenger mest hjelp med lekser, men han får all den hjelp han trenger. Her har også skole/hjem funnet frem til alternative læringsmetoder. Gutten går på en veldig liten dose medisiner, og jeg vet at foreldrene ikke medisinerer ham på sommeren. Mulig de også har pauser utenom. I familesettinger ser man veldig stor forskjell på disse to. Nå har ikke det bare med AD/HD å gjøre, men også personlighet og oppdragelse. Men den aller største forskjellen er at foreldrene til gutt1 bare medisinerer og er ferdig med det. Foreldrene til gutt2 er mer tilstedeværende og søker flere muligheter for å finne ett sammensatt opplegg til sitt barn. Gutt1 fikk sin diagnose da han var 7, mens gutt2 fikk sin diagnose allerede da han var 4, og har også en tillegsdiagnose. Guttene har ikke lik forutsetning, og derfor skl man heller ikke sammenligne dem. Se heller på forskjellen mellom "behandlingsmetodene" foreldrene har valgt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #26 Skrevet 17. november 2009 Hvem som tar avgjørelsen for om sønnen deres bør få medisin eller ikke er vel legene på bup. Skjønner at du har et dillema og ønsker det beste for barnet ditt. Du skal være klar over at mennesker med adhd uten medisinering er veldig utsatt for å bli glad i rus da dette gir dem en god ro i kroppen og det er nok lettere for dem å teste div stoffer pga impulsitet og til tider liten evne til å tenke konsekvens. Kan forklare deg litt om mitt syn på saken, mine erfaringer har jeg etter jobb i skole i snart ti år med elever som er søkt inn på videregående skole via særskiltvdetak. For det første tror jeg ikke det vil være lett for et barn med adhd å kunne nyttegjøre seg av undervisningen i grunn og videregående skole uten medisinering. Dette mener jeg fordi det er lite bruk av spesialpedagogikk og praktisk metode i opplæringen. Denne mangelen mener jeg gjør det vanskelig for barn og unge med konsentrasjonsvansker uten medisiner å lære noe. Jeg har fulgt ungdom med div vansker og det er et faktum gang på gang at ved inntak av ritalin får elevene konsentrasjon og fokus som gjør at de lærer. Nå betyr ikke dette at jeg er sikker på at medisinering er det rette men det er helt klart nødvendig for de elevene som ønsker å kunne ha nytte av dagens utdanningstilbud. Mitt råd til deg visst du ikke ønske medisinering er at du forsøker å finne alternative utdanningstilbud til barnet ditt som feks steinerskolene, de har helt andre pedagogiske måter å jobbe på der undervisningen er mer praktisk rettet. Alt i alt handler det om økonomi og ressurser i skoleverket, for at sønnen din skal få det beste tilbudet må du stå på å søke om ekstra ressurser for gutten, ikke gi deg selv om du får avslag, det er bare å anke vedtak visst du ikke er fornøyd! Min konklusjon blir medisiner visst gutten skal følge ordinær opplæring eller at du forsøker å få gutten inn på en alternativ skole. Ønsker deg og gutten lykke til videre:)
Malum Skrevet 17. november 2009 #27 Skrevet 17. november 2009 Hvem som tar avgjørelsen for om sønnen deres bør få medisin eller ikke er vel legene på bup. Dette er direkte feil. Selvsagt er dette oreldrenes avgjørelse, og hvordan det forholder seg hvis foreldrene er uenige i står det litt generelt om i linken jeg la ut på første side i tråden.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #28 Skrevet 17. november 2009 Dette er direkte feil. Selvsagt er dette oreldrenes avgjørelse, og hvordan det forholder seg hvis foreldrene er uenige i står det litt generelt om i linken jeg la ut på første side i tråden. Ser at jeg har skrevet dette missvisende.. Med det at bup skal avgjøre om et barn skal ha medisiner ikke mener jeg at det er bup som faktisk kan anbefale medisinering av barn med adhd på et faglig grunnlag. OM barnet skal bruke medisinene er det selvfølgelig opp til foreldrene å bestemme.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #29 Skrevet 17. november 2009 Tilbake til trådstarters spørmsål: Dersom begge foreldre har foreldreansvar, må begge foreldre samtykke til at barnet får medisin (så lenge barnet er under 16 år, etter dette bestemmer barnet helt selv, fordi det er helserettslig "myndig"). Dette gjelder spesielt for barn i psykisk helsevern, og bruk av psykofarmaka. Det samme vil ikke gjelde på en barneavdeling der man f.eks starter opp med antibiotika for en lungebetennelse. Så dersom du ikke vil at barnet ditt skal ha ritalin, så kan ikke legen gi det til barnet ditt - selv om far ønsker det. Utover det, vil jeg anbefale deg å sette deg grundig inn i dette. Det er ingen svart eller hvit "sannhet" når det gjelder methylfenidat (ritalin). Det har både positive og negative effekter. Beklageligvis er mye av informasjonen enten veldig negativ eller veldig positiv. En kilde der du får informasjon som inneholder både negative og positive sider ved methylfenidat, vil jeg si er kilde som er mer objektiv og til å stole på - og antagelig mest vitenskapelig fundert. En lege på BUP vil kunne gi deg slik informasjon.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 17. november 2009 #30 Skrevet 17. november 2009 Mitt råd til deg visst du ikke ønske medisinering er at du forsøker å finne alternative utdanningstilbud til barnet ditt som feks steinerskolene, de har helt andre pedagogiske måter å jobbe på der undervisningen er mer praktisk rettet. Det blir feil å si at alternative utdanningstilbud er bedre for barn med ADHD-diagnoser enn det offentlig skole er. Skal man sende barnet sitt på f.eks. Steinerskolen må man være enig i at Steinerskolens ideologi er den rette for deg og ditt barn. Ikke fordi barnet har ADHD. Her er en artikkel om personer som har positive opplevelser med bruk av ritalin som en behandlingsform mot ADHD kombinert med andre oppfølgingsmetoder.
Troyamin Skrevet 17. november 2009 Forfatter #31 Skrevet 17. november 2009 Her er en artikkel om personer som har positive opplevelser med bruk av ritalin som en behandlingsform mot ADHD kombinert med andre oppfølgingsmetoder. Greit nok det. Men hvor mye vet man om senskader for barn som har fått sentralstimulerende midler? Det er ennå ikke funnet ut konkret hvilke skader en voksende hjerne får av slike midler. Så for de som ønsker å "dope" ungene sine får gjøre det. Jeg velger hvertfall alle andre metoder i stedet.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #32 Skrevet 17. november 2009 Greit nok det. Men hvor mye vet man om senskader for barn som har fått sentralstimulerende midler? Det er ennå ikke funnet ut konkret hvilke skader en voksende hjerne får av slike midler. Så for de som ønsker å "dope" ungene sine får gjøre det. Jeg velger hvertfall alle andre metoder i stedet. Sjekk heller hvor mange av dagens misbrukere på PLata som har ADHD. De har stort sett hatt en udiagnostisert/ubehandlet ADHD og har endt opp med selvmedisinering. Noe som er mye mer betenkelig.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #33 Skrevet 17. november 2009 Greit nok det. Men hvor mye vet man om senskader for barn som har fått sentralstimulerende midler? Det er ennå ikke funnet ut konkret hvilke skader en voksende hjerne får av slike midler. Så for de som ønsker å "dope" ungene sine får gjøre det. Jeg velger hvertfall alle andre metoder i stedet. Jeg tror at sjansen for at man ender som kriminell eller rusmisbruker med ubehandlet ADHD, er større enn faren for senskader på hjernen. Litt om forekomsten av ADHD blant innsatte og rusmisbrukere. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=527695 http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article506772.ece http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5647:2:::0:0 Personlig har jeg en bror med ubehandlet ADHD som har fått ødelagt mye av barne og ungdomstida si pga av at han ikke fikk medisiner. Idag selvmedisinerer han seg med hasj, alkohol og sentralstimulerende stoffer. Medisinene kjøper han av andre med diagnosen. Han sier selv at han får en helt annen ro i kroppen når han tar ritalin eller concerta. Men fordi han nå er voksen, kreves det rene urinprøver før han kan få ritalin legalt, og det er han ikke istand til for øyeblikket. Heldigvis klarer han seg uten tyngre stoffer, men jeg er veldig redd for at det kan bikke over. Så hør på fagfolk når du skal ta denne avgjørelsen.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #34 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror at sjansen for at man ender som kriminell eller rusmisbruker med ubehandlet ADHD, er større enn faren for senskader på hjernen. Litt om forekomsten av ADHD blant innsatte og rusmisbrukere. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=527695 http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article506772.ece http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5647:2:::0:0 Personlig har jeg en bror med ubehandlet ADHD som har fått ødelagt mye av barne og ungdomstida si pga av at han ikke fikk medisiner. Idag selvmedisinerer han seg med hasj, alkohol og sentralstimulerende stoffer. Medisinene kjøper han av andre med diagnosen. Han sier selv at han får en helt annen ro i kroppen når han tar ritalin eller concerta. Men fordi han nå er voksen, kreves det rene urinprøver før han kan få ritalin legalt, og det er han ikke istand til for øyeblikket. Heldigvis klarer han seg uten tyngre stoffer, men jeg er veldig redd for at det kan bikke over. Så hør på fagfolk når du skal ta denne avgjørelsen. Man blir roligere av strattera også (og kanskje litt slapp og utmattet), jeg sluttet med de fordi jeg ble for slapp av de, men jeg følte meg roligere, og det er et godt alternativ for voksne som ikke får ritalin pga rusmisbruk. Jeg regner med at han allerede har fått vite dette av legen sin, men hvis han ikke har testet det ut er det absolutt verdt et forsøk.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #35 Skrevet 18. november 2009 Det blir feil å si at alternative utdanningstilbud er bedre for barn med ADHD-diagnoser enn det offentlig skole er. Skal man sende barnet sitt på f.eks. Steinerskolen må man være enig i at Steinerskolens ideologi er den rette for deg og ditt barn. Ikke fordi barnet har ADHD. Greit nok det men jeg vil påstå at feks en steinerskole er bedre for barn med adhd. Jeg hadde selv en samtale med ppt for ikke så lenge siden pga eget barn som har konsentrasjonsvansker. I den samtalen kom det frem at ppt synes det er lite praktisk rettet undervisning i den ordinære skolen og at feks steinerskolen kunne være et mye bedre alternativ for mitt barn da hun trenger praktiske og visuelle virkemiddler for å kunne lære. Datteren min er snart ferdig med ungdomsskolen og pr i dag er situasjonen den at hun ikke lærer noe, har fått en enorm læringssperre og er skolelei/skulker. Hadde jeg visst bedre for noen år siden skulle ikke mitt barn gått alle årene i ordinær skole. Til opplysning så har hun også adhd. Her er en artikkel om personer som har positive opplevelser med bruk av ritalin som en behandlingsform mot ADHD kombinert med andre oppfølgingsmetoder.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 18. november 2009 #36 Skrevet 18. november 2009 Til gjesten over meg (fordi jeg ikke gikk sitert): Jeg er enig i at skolen legger alt for stor vekt på språklig og logisk-matematisk intelligens. Og det går ut over langt fler enn bare barn med ADHD. Og det er veldig synd! Det er helt utrolig hvordan barn lærer når den og de intelligensene som er sterke hos dem blir stimulert og når de får brukt sine læringsstiler for å lære (men det er en helt annen diskusjon). Steinerskolen (og Montessorriskolen og andre skoler) er et flott alternativ til den offentlige skole. Offentlig skole syns jeg har alt for mange ambisjoner og side opp og ned med gode løfter og regler. Hvordan i alle dager skal man klare å gjennomføre og følge opp tilpasset opplæring når man er én lærer med 30 elever i klassen? Men har du vært i kontakt med Steinerskolen? Har inntrykk av at ledelsene på de forskjellige skolene har variert innstilling til barn med ADHD. Foreldrene mine vurderte en slik skole for broren min da han fikk diagnosen, antakelig med de samme begrunnelsene som de har. De var kjempepositive til en ny elev, men ikke fullt så positive til en ny elev med ADHD.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #37 Skrevet 18. november 2009 Til gjesten over meg (fordi jeg ikke gikk sitert): Jeg er enig i at skolen legger alt for stor vekt på språklig og logisk-matematisk intelligens. Og det går ut over langt fler enn bare barn med ADHD. Og det er veldig synd! Det er helt utrolig hvordan barn lærer når den og de intelligensene som er sterke hos dem blir stimulert og når de får brukt sine læringsstiler for å lære (men det er en helt annen diskusjon). Steinerskolen (og Montessorriskolen og andre skoler) er et flott alternativ til den offentlige skole. Offentlig skole syns jeg har alt for mange ambisjoner og side opp og ned med gode løfter og regler. Hvordan i alle dager skal man klare å gjennomføre og følge opp tilpasset opplæring når man er én lærer med 30 elever i klassen? Men har du vært i kontakt med Steinerskolen? Har inntrykk av at ledelsene på de forskjellige skolene har variert innstilling til barn med ADHD. Foreldrene mine vurderte en slik skole for broren min da han fikk diagnosen, antakelig med de samme begrunnelsene som de har. De var kjempepositive til en ny elev, men ikke fullt så positive til en ny elev med ADHD. For oss kom diagnosen så sent at bytte av skole er lite nyttig på slutten av ungdomsskolen. Er nå i situasjon der datteren min skal søke vg skole. Er i en fase der ulike skoler skal vurderes.
Gjest Vettel Skrevet 18. november 2009 #38 Skrevet 18. november 2009 Dessverre så er det nok ikke slik at å bytte skole er det eneste som hjelper! De har slett ikke mer kompetanse på barn med spesielle behov en andre lærere. For noen barn, spesielt med ADD/ADHD så vil en slik læresituasjon som på steinerskolen/etc være til forverring, da det legges mer vekt på frie læringsformer, på egen interesse, egen læring. Vi vurderer en alternativ skole for vårt barn som har store konsentrasjons problemer, men jeg er bevisst på at det gjør at jeg/vi som forelder må følge opp ekstra. Da den aktuelle skolen legger stor vekt på egenlæring, eget ansvar hos barnet. Men ser for meg at mitt barn sitter og leser bøker hele dagen hvis hun får bestemme, hehe! Når det gjeder senskader, så vet jeg ikke noe om det. Men dosen er jo meget liten, er jo en tiendel av en dose som de som vil ruse seg bruker. (på samme måte som at Ritalin er søvdyssende med en tablett, mens fungerer oppkvikkende med 10-15 stykk) TS: Jeg forstår du er skeptisk. Men hva med å prøve, for en periode? Om barnet ditt begynner med feks ritalin/conserta/etc, så betyr det jo ikke at det må fortsette for alltid. Jeg regner med at alt annet er utelukket? Altså at det ikke er andre årsaker til at barnet ditt er som det er.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 18. november 2009 #39 Skrevet 18. november 2009 For oss kom diagnosen så sent at bytte av skole er lite nyttig på slutten av ungdomsskolen. Er nå i situasjon der datteren min skal søke vg skole. Er i en fase der ulike skoler skal vurderes. Familien min har bare positive opplevelser rundt Kjelle Videregående skole, dersom det er en av skolen som vurderes. Anbefales!
Troyamin Skrevet 18. november 2009 Forfatter #40 Skrevet 18. november 2009 TS: Jeg forstår du er skeptisk. Men hva med å prøve, for en periode? Om barnet ditt begynner med feks ritalin/conserta/etc, så betyr det jo ikke at det må fortsette for alltid. Jeg regner med at alt annet er utelukket? Altså at det ikke er andre årsaker til at barnet ditt er som det er. Sønnen min har ikke engang fått diagnosen ADHD. Er far og skole som alt har stemplet han. Han har vært under "utredning" fra jeg mld fra til helsesøsteren om at noe var uvanlig da han bare var halvannet år. Først nå ser det ut som om guttungen får mer oppfølging. Og det vil si de siste fem ukene!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå