Troyamin Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Sønnen min på 8 år er under utredning for ADHD. Far har gjort det klart at han ønsker å sette guttungen på ritalin så fort som mulig dersom han får den diagnosen. Jeg vil ikke sette min åtteåring på sentralstimulerende stoffer. Mor og far bor ikke sammen men har delt foreldreansvar. Hvem bestemmer utfallet her? Abup kan vel ikke overstyre en av foreldrenes ønsker? Her er en av grunnene til at jeg ikke ønsker et "ritalinbarn": ritalin mot skolebarn
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Kan du gi meg en forklaring på hvorfor du ikke er villig til å se om det kan hjelpe din gutt i hverdagen som en prøve ordning?
Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2009 Kan du gi meg en forklaring på hvorfor du ikke er villig til å se om det kan hjelpe din gutt i hverdagen som en prøve ordning? Les linken jeg la til så ser du bare èn av artiklene som gjør at jeg blir mer sikker på at ritalin ikke er noe for guttungen. Jeg har selv gått på ritalin og det var grusomt. I tillegg er det ikke gjort nok forskning på hva sentralstimulerende medisiner gjør med en hjerne under utvikling. Og en barnehjerne burde man ikke tukle med ved å gi sentralstimulerende midler... Men nå var ikke det mitt spørsmål.
Lapetos Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Jeg forstår motviljen mot medisiner, men dersom sønnen din ikke klarer å konsentrere seg skikkelig på skolen o.l. er det vel bedre at han får skikkelig hjelp, enn at han ikke får det? Forøvrig finnes det jo noe som heter eyeQ som visst skal hjelpe mye, ihvertfall på konsentrasjon. Er naturmedisin, og jeg vet at mange anbefaler det. Har aldri prøvd det selv, så jeg vet ikke.
Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2009 Jeg forstår motviljen mot medisiner, men dersom sønnen din ikke klarer å konsentrere seg skikkelig på skolen o.l. er det vel bedre at han får skikkelig hjelp, enn at han ikke får det? Forøvrig finnes det jo noe som heter eyeQ som visst skal hjelpe mye, ihvertfall på konsentrasjon. Er naturmedisin, og jeg vet at mange anbefaler det. Har aldri prøvd det selv, så jeg vet ikke. Jeg har prøvd eyeQ. Men det er samme virkning som ved tran. Kosthold spiller selvsagt stor rolle hos en hyper unge. Jeg synes heller at opplegget rundt han skal gjøres optimalt og ikke bare medisinere. Ingen her som vet hvem som avgjør slike saker?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Du tror nok på det du finner som en sannhet. Men da finnes det også andre sannheter som du velger å overse. Kontakt en jurist hos Fylkesmannen så vil du sikkert få svar på om det kan startes medisinering uten at begge foreldrene er enige. Når det er sagt så synes jeg det er synd du ikke gi det en sjanse en gang - det er nemlig til stor hjelp for mange. Og det er gutten din som står i problemstillingene og som har det vanskelig. Jeg sier ikke at det ene er mer riktig enn det andre - men herregud å ikke prøve - da gir du jo gutten ikke en sjanse.
Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2009 Du tror nok på det du finner som en sannhet. Men da finnes det også andre sannheter som du velger å overse. Kontakt en jurist hos Fylkesmannen så vil du sikkert få svar på om det kan startes medisinering uten at begge foreldrene er enige. Når det er sagt så synes jeg det er synd du ikke gi det en sjanse en gang - det er nemlig til stor hjelp for mange. Og det er gutten din som står i problemstillingene og som har det vanskelig. Jeg sier ikke at det ene er mer riktig enn det andre - men herregud å ikke prøve - da gir du jo gutten ikke en sjanse. Jada, du får mene hva du vil. Synes bare synd på barn som får senskader i voksenlivet pga ritalinbruk...
Lapetos Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Jada, du får mene hva du vil. Synes bare synd på barn som får senskader i voksenlivet pga ritalinbruk... Er senskadene bevist? Kjenner mange med ADHD som bruker ritalin (eller andre sentralstimulerende.), og har brukt det i flere år. Ingen av dem har blitt merkbart skadet av det... Concerta er vel også et alternativ, eller tar jeg helt feil nå?
Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2009 Er senskadene bevist? Kjenner mange med ADHD som bruker ritalin (eller andre sentralstimulerende.), og har brukt det i flere år. Ingen av dem har blitt merkbart skadet av det... Concerta er vel også et alternativ, eller tar jeg helt feil nå? Hvis man leter på nettet så finner man... Har du lyst å lage en diskusjon for eller i mot sentralstimulerende midlere på barn, synes jeg du skal lage en egen tråd!
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jada, du får mene hva du vil. Synes bare synd på barn som får senskader i voksenlivet pga ritalinbruk... Du burde lese litt mer og ikke bare det vil lese Blir for dumt å ri prinsipper hvis guttungen kunne hatt ett mye enklere forhold til skole, venner .......liv
Lapetos Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Hvis man leter på nettet så finner man... Har du lyst å lage en diskusjon for eller i mot sentralstimulerende midlere på barn, synes jeg du skal lage en egen tråd! Men i alle? Jeg deltar da bare i diskusjonen på tråden som du startet?
Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. november 2009 Men i alle? Jeg deltar da bare i diskusjonen på tråden som du startet? Leste du første innlegg? Jeg er kun ute etter å vite hvem som tar avgjørelsen dersom mor ikke vil at sønnen skal gå på ritalin, mens far vil... Så dersom du vil diskutere, så lag egen tråd er du grei.
Malum Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Jeg tror du kan finne noen svar her. Jeg forstår godt din skepsis, selv om jeg også forstår de som velger å medisinere. Lykke til.
Troyamin Skrevet 16. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2009 Jeg tror du kan finne noen svar her. Jeg forstår godt din skepsis, selv om jeg også forstår de som velger å medisinere. Lykke til. Takk skal du ha! Leser linken så fort jeg får tid
Lapetos Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Leste du første innlegg? Jeg er kun ute etter å vite hvem som tar avgjørelsen dersom mor ikke vil at sønnen skal gå på ritalin, mens far vil... Så dersom du vil diskutere, så lag egen tråd er du grei. Jeg beklager virkelig Men det så ut som om det var den veien diskusjonen gikk, skjønner du. Synes bare ikke jeg fortjente uthevde bokstaver og utropstegn Men, når det er sagt, synes jeg ærlig talt at ikke en av foreldrene skal bestemme - begge skal være enige.
Phaedra Skrevet 16. november 2009 #16 Skrevet 16. november 2009 (endret) Jeg beklager virkelig Men det så ut som om det var den veien diskusjonen gikk, skjønner du. Synes bare ikke jeg fortjente uthevde bokstaver og utropstegn Men, når det er sagt, synes jeg ærlig talt at ikke en av foreldrene skal bestemme - begge skal være enige. Men så lenge den ene foreldren ikke vil, mens den andre vil, så vil status quo bli opprettholdt. Og da er det jo ikke enighet som avgjør utfallet, men den ene foreldren edit: ellers er jeg også skeptisk til ritalin Endret 16. november 2009 av Phaedra
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 Nå som TS har fått svar på spørsmålet sitt, kan man diskutere sentralstimulerende midler på barn da? Jeg er enig med TS at det er mange ting som spiller inn, kosthold er et eksempel på det. Medisinering skal ikke være noen "enkel løsning". Samtidig er ritalin er godt legemiddel når det blir brukt forsvarlig (som alle andre legemidler). Ulempen er at man må ta tabletter flere ganger daglig, og dermed blir opplevelsen en berg- og dalbane for barnet. Har selv en bror som har brukt ritalin tidligere, og har nå brukt Concerta i noen år. Disse har virkelig fungert godt, og jeg tror nok ikke han ville vært der han er i dag, om det ikke hadde vært for en skikkelig uttesting og oppfølging. For å bruke barnet til TS som eksempel vil jeg si at når barnet er åtte år gammelt mener jeg det bør få konsentrere seg om å tilegne seg grunnleggende ferdigheter på skolen framfor å eksperimentere med kosthold og andre alternative behandlingsmetoder. Men dette er selvsagt en prioriterng hver av de som havner i situasjonen må foreta selv.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #18 Skrevet 16. november 2009 Ts sier og hun er redd for senskader AV medisinbruk. Jeg ser i min jobb mange som har store problemer fordi deres ADHD IKKE ble behandlet. Så uten å ta stilling til spørsmålet skal/skal ikke, så er det viktig å nøye vurdere begge sider av saken.
Gjest Marlo Skrevet 16. november 2009 #19 Skrevet 16. november 2009 Og jeg har sett mennesker med STORE problemer pga bruken av ritalin. Går ann å prøve andre ting før man kaster seg over diverse medisiner...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #20 Skrevet 16. november 2009 Jeg har senskader etter umedisinert (og udiagnostisert adhd). Jeg hadde veldig få og veldig dårlig kontakt med venner i oppveksten, og dette ble verre og verre jo eldre jeg ble, jeg slet med å fullføre utdannelsen min (og er ennå ikke helt ferdig), pga at jeg slet med venner ble jeg aldri bedt i bursdager og andre festligheter, har brukt masse tid på å undre på hvorfor jeg ikke får kontakt med folk, og hvorfor ingen liker meg. Har slitt masse med kronisk depresjon, og generellt har jeg gått glipp av store deler av livet. Jeg sier ikke at medisiner er det beste for alle, jeg vil bare vise at medisiner også kan hindre alvorlige senskader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå