Gå til innhold

Det virker ikke som noen kan svare med på dette spørsmålet:-( Fettforbrenning på elipsemaskin


Gjest Gjest_Lina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lina_*

Jeg forsøker å få svar på noe som det virker som ikke så mange kan svare på.

Har lagt inn spm på ulike forum, men får aldri svar på akkurat dette.

Jeg har en elipsemaskin/crosstrainer og lurer på om jeg kan stramme opp kroppen og gå ned i klesstørrelse ved og bare bruke denne.

Rett og slett ren fettforbrenning.

Hvor ofte og lenge bør jeg trene per gang for at dette skal ha noen effekt?

Bør jeg gå raskt og i lenger tid eller med større motstand og kortere tid.

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du forbrenner fett og kan gå ned en klesstørrelse bare ved å bruke elipsemaskinen, men det vil ta litt tid. (Altså ikke mer tid enn ved annen kondisjonstrening, men det er ikke noen mirakelkur)

Du bør gå på den 30-45 minutter (eller mer), 3 ganger i uken, og det er ikke problematisk å variere tempo og motstand fra gang til gang...

(For eksempel 2 ganger høy intensitet, en gang lav intensitet) Dette for å gi variasjon til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*

Tusen takk for svar:-)

Veldig glad for å få noe respons på dette spørsmålet.

Hvor lang tid vil du tro det kan ta dersom jeg går 45 min raskt 3 ganger i uken (evt 4)før jeg merker noen effekt vedr det å gå ned i str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forbrenne rundt 7000 kcal for å gå ned en kilo fett, noe som tilsvarer ca 23 timer jogging. Ved å kun bruke elipsemaskin vil du nok stramme opp det du allerede har, og om det er nok til å gå ned en klesstørrelse vet du best selv, men jeg ville nok satset på en liten kostholdsendring i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Min kollega fra jobb ble mye strammere og en god del slankere etter at hun kjøpte seg ellipsemaskin, hun brukte den en halvtimes-times tid 6 dager i uka for hun hevdet at all tung trening gikk som en lek så lenge hun kunne se på tv samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*

OI, 23 timer for 1 kg fett var da veldig.

Ja, jeg må bli mye flinkere hva gjelder kosthold også.

Jeg spiser stort sett bare lunsj og middag og av og til en gang etter lunsj.

Tenkte å spise litt oftere og bli flinkere til å få i meg salat, grønnsaker og evt knekkebrød i stede for brød til lunsj.

Noen som har noen tips vedrørende kosthold også kanskje så tar jeg veldig gjerne imot det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OI, 23 timer for 1 kg fett var da veldig.

Du skal også spise en god del mat for å legge på deg 1 kg fett, så det var ikke så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:-)

Veldig glad for å få noe respons på dette spørsmålet.

Hvor lang tid vil du tro det kan ta dersom jeg går 45 min raskt 3 ganger i uken (evt 4)før jeg merker noen effekt vedr det å gå ned i str.

Skal jeg gjette? :ler:

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, fordi det er så mange faktorer som spiller inn. (hvor mye utgjør en størrelse forresten?)

Hvor mye du forbrenner kommer an på vekten din.

Hvis du er rundt 70 kg, vil jeg tro at du har klart å miste 1 kg fett (bare ved å trene med elipsemaskinen, uten å regulere kostholdet eller gjøre andre endringer) etter ca 6 uker.

Men hvor det fettet blir hentet fra, vet ingen... så det er ikke sikkert at du merker det på magen sånn med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forbrenne rundt 7000 kcal for å gå ned en kilo fett, noe som tilsvarer ca 23 timer jogging. Ved å kun bruke elipsemaskin vil du nok stramme opp det du allerede har, og om det er nok til å gå ned en klesstørrelse vet du best selv, men jeg ville nok satset på en liten kostholdsendring i tillegg

Hvis man må opp i 23 timers jogging for å forbrenne 7000 kcal er det snakk om svært bedagelig jogging. I Tour de France varer etappene i 4-5 timer, og de fleste rytterne forbrenner ca. 1000 kcal per time, dvs. 4-5000 kcal per etappe. Jogging er hardere enn sykling, så det burde ikke ta så lang tid å forbrenne 7000 kcal.

Til trådstarter: Ved moderat intensitet, puls på ca. 60-75% av makspuls, forbrenner kroppen for det meste fett, går du over syreterskelen, ca. 70-80% av makspuls, forbrenner kroppen for det meste karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...