Gå til innhold

Hvordan klarer dere det, studenter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest strykebrett

Jeg klarte meg ved å jobbe relativt mye ved siden av studiene. Som tidligere nevnt har jo leieprisene økt betraktelig mye mer enn studiestøtten de siste årene. Siden jeg ikke hadde lyst til å bo på 8 kvadrat og dele kjøkken og bad med 12 andre valgte jeg å jobbe såpass mye at jeg kunne bo i hybelleilighet.

Hjelpes! Jeg tok meg en tur innom hybel.no for å se hva prisene ligger på i Oslo om dagen og må si jeg har full sympati med Oslostudentene.. For noen priser! Over 7000 for et rom i kollektiv var jo et ekstremtilfelle, men det var jammen meg ikke lett å finne noe til under 4000. Dette var verre enn jeg hadde sett for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Punkt 3: Hvor mye arbeid du velger å legge i et studie tilsier om du kan betrakte det som en fulltidsjobb eller ikke. Om du jobber 1 dag i uka på lørdager med en månedlig utbetaling på 2500,- (realistisk) så vil du ikke bare høyne din månedlige inntekt med betraketlige prosenter, det vil heller ikke gå fryktelig utover studiene dine.

Vel, om du da tenker at du skal være på skolen/studere ca 8-10 timer pr. dag. man-fre (de fleste er mer på skolen enn dette pr. dag, og må også ty til helgene -ikke minst i eksamensperioder). Så skal du da på jobb hele lørdag, hver lørdag -når skal man ha tid til andre ting?

Jeg kjenner mange som jobber ved siden av studiene, og selvsagt kommer pengene godt med. Men det går også utover både studier og livet. Å overleve er ikke det samme som å leve.

Selvsagt kan, man jobbe ved siden av skolen , ha sommerjobb (om man får tak i en) og alikevel gjøre det bra på skolen. Men det er ikke ønskelig for noen at det er slik. At mange studenter blir utbrent er ikke noe nytt.

Og det med at man selv velger hvor mye arbeid man vil legge ned i studiet. -Altså, når man først begynner å studere så er det jo for å lære noe, og for å gjøre det bra. Man jobber for å levere et best mulig resultat, poenget er vel ikke å utdanne middelmådige arbeidere, men arbeider som har kunnskapen til å gjøre sitt beste?

Alle studenter kan selv velge å flytte til en by med høye boligpriser og lite utvalg.

Huh? Skrivefeil?

Jeg tolker det som at du mener at man selv velger hvor man studere og at det finnes steder å studere med lavere boligpriser enn de største byene?

Vel, tja, jeg studerer på en høgskole i en ganske så liten bygd, men studentboligene her koster ikke mange hundrelappene unna Oslo's studentboliger. (de ligger på litt over 3000,-)

Vi slipper riktig nok unna endel på kollektivtrafikken, siden de fleste har gangavstand til skolen og de de trenger av butikker. Men til gjengjeld har vi ikke noen egen studenthelsetjeneste og har færre tilbud av tjenester generelt -som da ender med at vi gjerne må betale mer for endel hverdagslige ting enn studenter i større byer der konkurransen er større.

Man kan heller ikke bare velge og vrake sted ut i fra økonomi. Det er slik at alle høgskoler og universiteter faktisk tilbyr forskjellige studier. Mitt studie finnes ikke noe annet sted i landet enn her, og flere studier ved f.eks. universitetet i Oslo finnes kun der.

Til det opprinnelige spm.:

Jeg klarer meg helt ok på mitt studielån, men jeg er heldig og kjenner min huseier som har gitt meg tilgang til billigere bolig enn studenthyblene her. Jeg jobber ikke ved siden av selv, rett og slett fordi jeg ikke har tid -jobber frivillig utenom skolen, men med en organisasjon som kan gjøre at jeg får meg arbeid etter endt studie. Erfaring er et nøkkelbegrep i mange utlyste stillinger i dag, og jeg er så heldig at jeg få praksis mens jeg studerer -og velger å leve med mindre å rutte med for å gi meg selv en ekstra sjanse til å få meg jobb!

Jeg har i tillegg blitt en mester på å få mye ut av lite når det gjelder mat, og klær/frisørbesøk det blir vel kun kjøpt når jeg er hjemme på besøk foreldrene mine. Jeg elsker symaskina mi for å si det sånn! ;)

Det går greit å leve på studielån -men skulle jo selvsagt ønske at man slapp å leve fra hånd til munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter bør ikke klage over at de må jobbe.. jeg jobber aldri under 50 timer uken.

Det er alt for mange slappfisker i Norge som bare vil ha fra staten og ikke gjøre noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Studenter bør ikke klage over at de må jobbe.. jeg jobber aldri under 50 timer uken.

Det er alt for mange slappfisker i Norge som bare vil ha fra staten og ikke gjøre noe for det.

Problemet er ikke å måtte jobbe. Problemet er å måtte jobbe så mye i deltidsjobb at det går ut over heltidsjobben (studiene).

Jeg har selv tidligere vært i heltidsjobb og jobbet i snitt 45 timer i uka. Men fikk jo lønn deretter. Om man legger sammen den timeinnsatsen noenlunde gode studenter har med timene fra deltidsjobben, så tror jeg fort man passerer 40, om ikke 50 timer i uka. Men "lønna" er en brøkdel av det jeg tjente og du (antakelig) tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange tror at det er bare å jobbe fulltid og lese litt på kveldstid. Slik er det altså ikke ;)

Det går jo selvfølgelig an å bruke all fritida si til å jobbe, men da "mister" man jo mye av ungdomstida. Det er tross alt nå vi skal ha det gøy og gjøre som vi vil. Snart er det for seint..

Tviler på om det hadde vært så mange kommentarer om at studenter er slappfisker hvis de i full jobb måtte bruke alle kvelder, helger og ferier på å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste at jeg ikke har overskudd til å få måtte jobb og studere så hardt jeg ønsker i løpet av skolen. Jeg valgte derfor å ta studiene i utlandet, og her har jeg penger igjen til jul før nye pengene fra lånekassen kommer, og da har jeg levd på vanlige middager, brød, et par vinflasker i måneden, kino her og der og treningssenter.

Jeg visste at om jeg skulle bli i Oslo kom det til å bli vanskelig og det var ikke en situasjon jeg ville være i.

Man kan få mye mer for pengene i utlandet. (kommer jo også an på hvilket land)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel jeg jobber fulltid får å få utbetalt 12500 kr i måneden og må betale fullpris på alt.
Du får elendig lønn. :)

Jeg jobber 50% (og studerer! Så jeg skatter vel nok til å betale mitt eget studielån...) og får 9800 utbetalt i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte "kvalitetsreformen" hadde som et delmål å gjenninnføre heltidsstudenten. Den har gått inn for å gjøre det vanskeligere å ha deltidsjobb, ved å ta vekk mye av friheten. Nå er det mer obligatorisk oppmøte og flere oppgaver som skal leveres.

I tillegg er det mye undervisning på ettermiddags- og kveldstid. Det er ikke så lett å ha en ekstrajobb i ukedagene når man har undervisning spredt utover hele dagen, fra kl 8 om morgenen til kl 8 om kvelden.

Det er også mange studier som er såpass krevende at man ikke har tid til en ekstrajobb. Da jeg studerte (ble ferdig for ett år siden) brukte jeg rundt 60 timer uken på studier. Det var det som måtte til for å få toppkarakterer. Jeg var ikke alene om dette, det var helt vanlig for mine medstudenter. Det er labøvelser og påfølgende rapporter som skal inn, flere ganger i uken, i tillegg til forelesninger og andre oppgaver som skal leveres, og så skal man ha tid til å faktisk lese pensum også. Det var ikke mange helgene jeg ikke måtte legge inn studietimer også.

Og det å jobbe 60 timer og så ha en jobb I TILLEGG er ikke sunt. I det hele tatt. Da er det bedre å bruke fritiden på å lade batteriene, i stedet for å slite seg ytterligere ut ved en ekstrajobb, og så være enda slitnere og ha enda mindre tid til å hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for min del ingen problem med å jobbe ca 30 timer uken deltid og studere fulltid, når jeg studerte bachelor og master i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Jeg hadde for min del ingen problem med å jobbe ca 30 timer uken deltid og studere fulltid, når jeg studerte bachelor og master i utlandet.

Men da levde du kanskje på "norske" penger i et land hvor prisene var lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen har også gitt større bevilgninger til bygging av studentboliger. :)

Dette hjelper vel svært lite når de samtidig har bestemt at antall studieplasser skal økes :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for min del ingen problem med å jobbe ca 30 timer uken deltid og studere fulltid, når jeg studerte bachelor og master i utlandet.

Det er jo fint for deg at du hadde et lite tidkrevende studium. Slik er det ikke alle studier som er. På mitt universitet var for et par år siden gjennomsnittlig timesbruk på studiet pr uke 25 timer for et av språkstudiene, mens det på mitt studie var 55 timer. Om man vil ha toppkarakterer, må man som regel bruke mye tid på studiene. Og for min del ville jeg heller leve på makaroni enn å la en deltidsjobb gå utover karakterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jeg bor i Bergen og lever kun på studielån. Det går helt fint. Det dekker husleie og mat + nødvendige ting som dukker opp (klær, sko, lege...) Men det dekker ikke fylla annenhver helg og to nye klesplagg i uka. Det er heller ikke meningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hjelper vel svært lite når de samtidig har bestemt at antall studieplasser skal økes :rolleyes:

En mer betydelig årsak til at det ikke hjelper og ikke har hjulpet på minst 10 år er at utvekslingsstudenter mange steder har boliggaranti. For få år siden trykket Universitas noen tall, ca 70% (jeg kan huske feil, men det er ikke helt feil) av de ledige hyblene ved semesterstart gikk til dette formålet. Veksten i utenlandsstudenter til Norge har vært langt større enn byggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kari_*

Jeg har ikke jobb ved siden av, men får 1000 kr i måneden av foreldrene mine mot at jeg vasker hos dem hver uke. Klarer meg greitt, har så klart lyst på mere penger, men har litt sosial angst, så jobbsøking er litt skummelt for meg. Jeg kunne hatt en deltidsjobb ved siden av, fordi jeg studerer samfunnsfag, som er litt friere ennn for eksempel medisinstudier. Man kan ikke anta at alle studenter har godt av en deltidsjobb. Jeg vil at de som studerer fag som etterhvert vil gi dem stort ansvar senere, som leger o.l. skal kunne bruke all sin tid på studier. Spesielt siden jeg kan ende opp som deres pasient!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre, er det veldig uvanlig å bo hjemme mens man studerer? Jeg har i grunn planlagt å bo hjemme til jeg er ferdig med første bacehlor og er 22... Er det jeg som er en skikkelig snylteslask, eller? :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber en nattevakt i uken, hvilende. (Sover 6 timer, men blir ofte vekket.) Det gir en inntekt på ca 4000 i måneden i tillegg til studielånet. Med andre ord, jeg har det veldig bra på pengefronten. Jeg bor sammen med kjæresten min, vi setter av 4000 hver i måneden til strøm, husleie og internett. I tillegg tar vi ut 1500 hver i måneden som dekker mat, såpe, tannkrem osv.

Jeg føler meg heldig som har den jobben jeg har, hadde ikke hatt mulighet til å jobbe hverken våken nattevakt eller kveldsvakter. I mitt studie (medisin ett år i Norge og fem år i slovakia) tar vi 60 studiepoeng på universitetet, i tillegg har vi 3 1/2 klokketime undervisning i slovakisk i uka (som det selvfølgelig skal pugges i til hver gang), vi har hatt 30 timer førstehjelpskurs og deretter eksamen, og nå har vi helgeundervisning i latin annen hver helg, både lørdag og søndag.

Jeg vil vel tro at hvor vidt man har mulighet til å jobbe mye ved siden av kommer an på hvilket studie man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre, er det veldig uvanlig å bo hjemme mens man studerer? Jeg har i grunn planlagt å bo hjemme til jeg er ferdig med første bacehlor og er 22... Er det jeg som er en skikkelig snylteslask, eller? :tongue:

Hvis man har muligheten til å bo hjemme, bør man det, hvertfall hvis det betyr at du ikke trenger å ta opp studielån. 

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*
Hvis man har muligheten til å bo hjemme, bør man det, hvertfall hvis det betyr at du ikke trenger å ta opp studielån. Min bror bodde hjemme til han ble ferdig med master.

Eventuelt revurdere hva det vil ha å si for sitt sosiale liv, selvfølelse og selvstendighet. Økonomi er ikke alt.

Hvis man har foreldre som lager middag og duller med deg hver dag og hvis man ikke har et eget krypinn à la kjellerstue/loftstue osv. synes jeg man skal komme seg ut. Studere 3-5 år uten å ha et eneste vorspiel er å gå glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt revurdere hva det vil ha å si for sitt sosiale liv, selvfølelse og selvstendighet. Økonomi er ikke alt.

Hvis man har foreldre som lager middag og duller med deg hver dag og hvis man ikke har et eget krypinn à la kjellerstue/loftstue osv. synes jeg man skal komme seg ut. Studere 3-5 år uten å ha et eneste vorspiel er å gå glipp av noe.

Hvorfor skal du flytte ut hjemmefra og få masse lån om studiestedet ditt er kort vei unna foreldrehjemmet? Jeg ser ingen grunn til det. Og jeg ser ikke hvordan det har noe med selvstendighet og selvfølelse å gjøre.

Jeg tviler på at broren min følte at han gikk glipp av noe som helst. Jeg syns han er ganske heldig. Han jobbet deltid ved siden av studier, festet, lagde middag (og alt annet han hadde gjort i et vanlig kollektiv), sparte opp til egen leilighet, som han kjøpte rett etter at han ble ferdig med masterstudiene. Han følte aldri at mamma og pappa var i veien.

Så jeg står på mitt: om du har muligheten til å bo hjemme, hvorfor ikke? :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...