Gå til innhold

Hvordan klarer dere det, studenter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Med dagens priser på leie av bolig, mat og alt annet som koster penger har jeg litt problemer med å forstå hvordan det er mulig å leve av 6000 kr i måneden (for det er vel fremdeles det studiestøtten ligger på?). Hvordan klarer dere det økonomisk? Har dere deltidsjobb? Får dere hjelp fra foreldre? Og ikke minst, hva gjør dere de to månedene i året dere ikke får noe fra Lånekassen i det hele tatt?

Og, stemmer det ikke at nesten samtlige partier hadde lovet å øke studiestøtten? Jeg har ikke fulgt så nøye med, men har ikke hørt noe mer om dette etter valget. Blir det ikke noe av denne økningen allikevel?

Mvh en som undrer og er medfølende med studentenes situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lilla_*

Forutenom august og januar, hvor studestøtten er 17 000, ligger den på ca 6500 kr i mnd.

Selv hadde jeg ikke hatt problemer med bare studiestøtten nå (betaler 3500 i leie/strøm i mnd, og har samboer å dele andre utgifter med), men tidligere hadde det ikke gått. Har heldigvis en relativt godt betalt deltidsjobb som gir med til sammen ca 10 000 kr inn i mnd (lønn+lån). Da lever jeg godt.

Får ellers ikke hjelp av foreldre, med mindre jeg virkelig trenger penger (f.eks. om vaskemaskinen ryker) eller andre store utgifter (tannlege, linser).

Jeg har en fleksibel jobb og kan stort sett bestemme arbeidstiden min selv. Når det er "høysesong" på universitetet (sept-des og jan-mai) jobber jeg ca 1 gang i uken (20 % stilling). Jobber stort sett etter hvor mye jeg ser at jeg har tid til. I julen og i månedene uten støtte jobber jeg 100 % stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirelill

Altså...

Hvis man bor i en stor by, som f.eks Oslo, er det nærmest umulig å leve på studielån. Jeg har en deltidsjobb hvor jeg jobber hver lørdag, og som regel to kvelder i uken. Det er også litt vanskelig å betale for seg i sommermånedene når man ikke får studielån, så det har vært tøffe tak. Men jeg må innrømme at etter fem år som student, har jeg lagt til meg en livsstil som er sparsommelig, men hvor jeg får en utrolig glede av å unne meg selv noe spesielt innimellom. Det være seg et par støvletter eller en kafétur e.l.

Jeg ser for meg at jeg kommer til å fortsette å tenke økonomisk, og spare inn der det er mulig selvom jeg etterhvert får mer å rutte med (når jeg kommer i jobb).

Men nå er det litt feil å si 6000 kr i måneden. Den første måneden hvert semester får man utbetalt 17000 kr, så hvis du fordeler det utover, blir det nærmere 8000kr i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens priser på leie av bolig, mat og alt annet som koster penger har jeg litt problemer med å forstå hvordan det er mulig å leve av 6000 kr i måneden (for det er vel fremdeles det studiestøtten ligger på?). Hvordan klarer dere det økonomisk? Har dere deltidsjobb? Får dere hjelp fra foreldre? Og ikke minst, hva gjør dere de to månedene i året dere ikke får noe fra Lånekassen i det hele tatt?

Og, stemmer det ikke at nesten samtlige partier hadde lovet å øke studiestøtten? Jeg har ikke fulgt så nøye med, men har ikke hørt noe mer om dette etter valget. Blir det ikke noe av denne økningen allikevel?

Mvh en som undrer og er medfølende med studentenes situasjon.

Nå har jeg blitt samboer, så det hjelper veldig på økonomien.. Tror det er første gangen jeg har hatt over 10000 kr i midten av november, etter kjøp av pc og reise. Før jeg ble samboer var det håpløst med penger, det rant ut...

Får litt støtte fra foreldre også, men foreldrene mine har valgt å støtte meg og broren min ved studier, istedet for å få førerkort. Og de 2 månedene jeg ikke har penger, hjelper foreldrene mine meg med husleia, men da jobber jeg også ved siden av. Er kanskje litt bortskjemt føler jeg nå, når jeg skriver dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Selv er jeg student på fjerde året, og jeg kjenner helt ærlig ingen som IKKE jobber ved siden av studiene. Jeg mener det kan være greit å jobbe for å få erfaring og en innsikt i arbeidslivet. Skal ikke undervurdere den biten. Men noen dilemmaer er det jo. Det er ikke slik at man kan jobbe til den tiden man ønsker, man har vaktlister å forholde seg til. I de fleste "typiske" studentjobber, innen servicebransjen, blir man også oppringt og bedt om å fylle tomme skift. Ikke lett å si nei til dette, ihvertfall ikke flere ganger på rad. Og det er ikke alle bransjer og arbeidsgivere som er like fleksible på å gi ansatte fri rundt eksamenstid og til diverse undervisning (f.eks turer), så jobben går dessverre ofte ut over studiene.

Vet at studenter har hatt det skralt til alle tider. Noe vil jeg allikevel fremheve med dagens situasjon:

1. Studentstøtten har økt noe de siste 15 årene, men ser man på konsumpris-indeksen så har alt blitt MYE dyrere, spesielt bolig, og dette tar ikke studielånet hensyn til. Selv om det er blitt mer i krone og øre, så er resultatet dårligere råd (mindre for pengene) nå enn før. Gapet blir enda større idet lønnstakere har fått bedre råd (generelt, sikkert unntak).

2. Etter kvalitetsreformen startet undervisningen på høyere utdanning tidligere enn før (august istedenfor september), og den varer også lenger (juni istedenfor mai). Det vil si at man studerer i elleve månender, men Lånekassa gir kun støtte for ti. Særlig i juni er dette ille, fordi man ikke får jobbet noe særlig, og når da sommeren kommer står man uten lønning og uten støtte. Et moment som forverrer dette, er nye regler for beløp man kan tjene uten å miste studiestøtten: før kunne man tjene ubegrenset i sommermåneden, nå er det totalbeløpet i løpet av året som gjelder. Umulig å hente seg inn igjen!

Alle partier lovet ved valget at studiestøtten skulle utvides til elleve måneder, siden dette for de fleste er reell studietid. Men det viste seg at dette kun var valgflesk og ikke noe som ble prioritert for det kommende statsbudsjett. Surt, og urettferdig! Det var ikke vi studenter som utvidet studieåret, det er ikke vårt valg!

Selv bor jeg noenlunde billig (strøm og internett er inkludert, og månedsprisen grei), men jeg merker jo selv at jeg overhodet ikke hadde klart meg uten jobb ved siden av studiene. Med studiestøtte + lønning har jeg ikke råd til de store utskeielsene selv om jeg ikke sliter, og jeg har ikke vært hos tannlegen på sikkert 7 år... Usj... Men tør ikke risikere en regning på 7000-8000 kroner! Vil allikevel tro at det er folk som sliter mer enn meg, og de har min dypeste sympati!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to sammen, han går på høgskole og jeg på vgs, tilsammen har vi ca. 10 000 mnd.

Husleie inkl strøm på 5000 mnd

Mat ca 3000 mnd

Busskort, kosmetikk, hygieneartikler 2000

Får ikke hjelp fra foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sjokkerende.. Selv innsatte i fengselet og sosialklienter har mer å rutte med enn dette!

Gjøres det noe konkret fra studentenes og studentorganisasjonenes side for å presse politikerne til å holde løftet?

Dere burde ikke finne dere i slik behandling, det er jo sykt. Dere lever faktisk under fattigdomsgrensen!? Jeg blir forbanna på deres vegne! Det er ikke slik et land burde behandle sine fremtidige utdannede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er vanskelig, vi lever ut fra hvor mye vi har fra mnd til mnd etter alle faste utgifter er betalt. Bor sammen med kjæresten, så huslige ting blir fordelt mellom oss to.

Har 6500 kr fra Lånekassen og 4200 kr i fastlønn, ved behov så går jeg ekstra vakter på jobb. Det er sjelden eller aldri at jeg spør om penger fra foreldrene mine. For de månedene jeg ikke har utbetaling fra lånekassen sørger jeg for å gå litt ekstra vakter jevnt over slik at jeg kan sette av litt til sommeren + at jeg får mer utbetalt til juni. Får jo også feriepenger, og forhåpentligvis skattepenger.

Det er bare snakk om prioriteringer, en kveld på byen vs. en ukes matbudsjett. Flytta hjemmefra som 16åring og lærte veldig fort verdien av penger, prioriteringer, planlegging og budsjett. Klarte meg helt fint på videregående når jeg fikk utbetalt 3200 kr i mnd og hadde husleie på 1750 - uten hjelp fra foreldre. Kjæresten hadde utbetalt like mye som meg, så alt ble jevnt fordelt mellom oss da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at i følge konsumprisindeksen har ting IKKE blitt så veldig mye dyrere, fordi bolig ikke regnes inn i denne. Andre ting har faktisk holdt seg på nesten samme prisnivå som for endel år siden. Men bolig burde nok vært regnet inn annerledes enn det gjør i dag. På den annen side, hvis studentene fikk mer penger ville det kanskje bare vært en grunn for huseierne til å skru opp leia ENDA mer, ikke vet jeg...

Jeg klarer meg forøvrig fint som student, der jeg studerer er boligprisene relativt lave og det er ganske bra tilbud gjennom samskipnaden. Men det hadde jo ikke skullet så mye høyere leie til før jeg fikk problemer uten jobb... 500-1000 kr til eller fra kjennes godt med en slik økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarer oss fordi jeg har en relativt godt betalt deltidsjobb, men det skal sies, mye er nødt til å gå til sparing, så det går akkurat. Har heldigvis vært så heldige å få en rimelig bolig sentralt der vi studerer gjennom studentskipnaden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, hva gjør dere de to månedene i året dere ikke får noe fra Lånekassen i det hele tatt?

De fleste har vel sommerjobb? Jeg hadde det alle årene jeg studerte. Med hjelp av sommerjobben fikk jeg også lagt meg opp litt ekstra som jeg fordelte utover året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel sommerjobb? Jeg hadde det alle årene jeg studerte. Med hjelp av sommerjobben fikk jeg også lagt meg opp litt ekstra som jeg fordelte utover året.

Men når har dere FERIE da...?? :klø: Klarer dere virkelig å jobbe konstakt i flere år i strekk, og aldri ha ferie? :S

Selv studenter har vel behov for å slappe av litt i blant, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Men når har dere FERIE da...?? :klø: Klarer dere virkelig å jobbe konstakt i flere år i strekk, og aldri ha ferie? :S

Selv studenter har vel behov for å slappe av litt i blant, eller?

Ferie er mer eller mindre et ikke-eksisterende begrep når man studerer. Jeg for min del har tradisjon med å stikke en uke til syden rett etter jul, da tar jeg ferie.

Og ja, det er slitsom å aldri ha skikkelig fri.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når har dere FERIE da...?? :klø: Klarer dere virkelig å jobbe konstakt i flere år i strekk, og aldri ha ferie? :S

Selv studenter har vel behov for å slappe av litt i blant, eller?

Om man har siste eksamen sent i mai og ikke begynner undervisningen igjen før midten av august har man nok av tid til både noen ukers jobbing og en liten ferie.

Ja takk begge deler! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sjokkerende.. Selv innsatte i fengselet og sosialklienter har mer å rutte med enn dette!

Gjøres det noe konkret fra studentenes og studentorganisasjonenes side for å presse politikerne til å holde løftet?

Dere burde ikke finne dere i slik behandling, det er jo sykt. Dere lever faktisk under fattigdomsgrensen!? Jeg blir forbanna på deres vegne! Det er ikke slik et land burde behandle sine fremtidige utdannede!

Fremtidige utdannede?? er de vært mer enn ufaglærete som jobber ræva av seg får å skatte så studenter faktisk får studielånn og stipend. Norge er et av de få landene hvor man FÅR penger får å studere.

Vel jeg jobber fulltid får å få utbetalt 12500 kr i måneden og må betale fullpris på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har siste eksamen sent i mai og ikke begynner undervisningen igjen før midten av august har man nok av tid til både noen ukers jobbing og en liten ferie.

Ja takk begge deler! ;)

Samme her. Selv har jeg en 50 % stilling ved siden av studiene hvor jeg uansett får 5 uker ferie hvert år, i tillegg til at vi har en del kompenasjonsdager hvor vi får fri. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De første to årene her i Trondheim var relativt vanskelige. Ikke bare lett å flytte alene til byen uten samboer eller hjelp fra foreldre. De første månedene var vanskelige, for det var så mye som måtte på plass. Det gikk bedre og bedre etter hvert, men jeg fant jo fort ut at det ikke var vits i å unne seg en shoppingtur, for da ble det brødskiver til middag.

Måtte skaffe meg deltidsjobb og jobbe masse i ferier for å få lov til å kose meg, noe som går ekstremt ut over studiene. Siden man ikke får støtte i alle måneder, så må jo lønna brukes på en bolig jeg ikke bor i om sommeren. Utrolig surt.

Nesten alle partier lovte å øke studiestøtten med minst en måned. Noe som tydeligvis ikke skjer, siden alle sier at studentene er taperne i statsbudsjettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremtidige utdannede?? er de vært mer enn ufaglærete som jobber ræva av seg får å skatte så studenter faktisk får studielånn og stipend. Norge er et av de få landene hvor man FÅR penger får å studere.

Vel jeg jobber fulltid får å få utbetalt 12500 kr i måneden og må betale fullpris på alt.

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Å studiere i Norge er IKKE gratis. Mesteparten av pengene man får fra Lånekassen er LÅN, som må betales tilbake. Og studenter betaler faktisk fullpris på det aller meste de også.

De er ikke "mer verdt" enn ufaglærte, men dersom Norge i fremtiden ønsker personlig med faglig kompetanse må de gjøre det å være fulltidsstudent en REELL mulighet. Slik det er nå oppmuntrer de faktisk til å IKKE studere - og på sikt vil dette straffe seg for landet. Det kommer aldri til å bli mangel på ufaglærte - men mangel på utdannede kan det meget fort bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Å studiere i Norge er IKKE gratis. Mesteparten av pengene man får fra Lånekassen er LÅN, som må betales tilbake. Og studenter betaler faktisk fullpris på det aller meste de også.

De er ikke "mer verdt" enn ufaglærte, men dersom Norge i fremtiden ønsker personlig med faglig kompetanse må de gjøre det å være fulltidsstudent en REELL mulighet. Slik det er nå oppmuntrer de faktisk til å IKKE studere - og på sikt vil dette straffe seg for landet. Det kommer aldri til å bli mangel på ufaglærte - men mangel på utdannede kan det meget fort bli.

(Det skulle selvsagt stå personer, ikke personlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som begynner som lærlinger (eller direkte i arbeid) får jo stort sett bedre økonomi enn de som har gått på universitet. De som studerer mister jo flere år med potensiell lønn, og opparbeider i stedet lån og renter.

Det tar sin tid før den universitetsutdannede tar igjen lærlingen økonomisk, dersom de begge har de samme utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...