Gå til innhold

Om jogging/løping


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år, har ambisjoner om å komme i form og gå ned 10 kilo, er overvektig etter barnefødsel i sommer, og pga familie og baby er det vanskelig å planlegge trening til faste tider eller bruke PT.

Men jeg har begynt å jogge, dvs det blir mest intervalltrening på tredemølle (treningssenter), med vekselsvis 2 min gange i oppoverbakke og 2 min løping. Jeg holder på i 60 min, og da er 10 min oppvarming inkludert. Gj.snittlig puls ligger på 140, men det siste kvarteret slår jeg opp farten på løpeøktene og holder da en max puls på 180. Jeg gjør dette min 2 x uka, max 4 x uka.

Blir det for ensfprmig? Bør jeg trene noe annet ved siden av? (synes det er så kjedelig med styrketrening...)

Jeg kunne også tenke meg å jogge ute, men er redd det bare blir gange, siden jeg jo ikke kan titte på klokka hele tiden for å holde rede på 2-minuttene? Er det lurt å vente til jeg orker å løpe f.eks 10 min sammenhengende, og deretter løpe ute, med 10 min jogg og 2 min gange?

Er 60 min x 2 - 3 ganger i uka for kort tid, når målet er å komme i god form + gå ned i vekt?

Finnes det noen jogge/løpesider på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du gå ned i vekt må du trene mer variert. Det er anbefalt å bytte treningsmetode hver 12. uke eller noe tror jeg. Vil du raskt få bedre kondisjon, så du lettere kan løpe ute etc, spurt intervaller på femten sekunder, stopp i femten sekunder og spurt i femten sekunder igjen. Gjenta dette 22 ganger. Førte runde løper 15x10, så tar du en pause på to-tre minutter, løp så 15x7, pause på to-tre minutter igjen, også 15x5.

Intervalltrening er nok mest for kondisjonens skyld, og skal du gå ned i vekt må du også trene styrke og andre ting. Du vil jo såklart med riktig kosthold og intervalltrening gå ned litt, men ikke like fort og mye som du ønsker.

Jeg hadde anbefalt deg å bli med på organisert trening på et treningsstudio nær deg! Jeg er med på det selv i tillegg til å være aktiv kickbokser, og jeg får kjempeutbytte av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

på løplabbet sine hjemmesider ligger det flere treningsprogram. Det ligger det også på oslo maraton sine hjemmesider (men de er muligens først og fremst rettet mot lengre distanser) og i tillegg er det ganske mye bra lesning på kondis.no.

Det går da helt fint an å løpe ute selv om man ikke kan løpe så lenge av gangen. Personlig synes jeg det er langt mer motiverende enn å stå og spinne på en tredemølle. Lykke til med løpingen :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 år, har ambisjoner om å komme i form og gå ned 10 kilo, er overvektig etter barnefødsel i sommer, og pga familie og baby er det vanskelig å planlegge trening til faste tider eller bruke PT.

Men jeg har begynt å jogge, dvs det blir mest intervalltrening på tredemølle (treningssenter), med vekselsvis 2 min gange i oppoverbakke og 2 min løping. Jeg holder på i 60 min, og da er 10 min oppvarming inkludert. Gj.snittlig puls ligger på 140, men det siste kvarteret slår jeg opp farten på løpeøktene og holder da en max puls på 180. Jeg gjør dette min 2 x uka, max 4 x uka.

Blir det for ensfprmig? Bør jeg trene noe annet ved siden av? (synes det er så kjedelig med styrketrening...)

Jeg kunne også tenke meg å jogge ute, men er redd det bare blir gange, siden jeg jo ikke kan titte på klokka hele tiden for å holde rede på 2-minuttene? Er det lurt å vente til jeg orker å løpe f.eks 10 min sammenhengende, og deretter løpe ute, med 10 min jogg og 2 min gange?

Er 60 min x 2 - 3 ganger i uka for kort tid, når målet er å komme i god form + gå ned i vekt?

Finnes det noen jogge/løpesider på nettet?

Å holde høy intensitet det siste kvarteret (for meg var det de siste to kilometrene) virket greit før i tiden, da jeg ikke hadde lest om puls, treningssoner og melkesyre. Når du trener med høy intensitet det siste kvarteret bygger du opp mye melkesyre, og slik jeg tolker deg slutter du mens pulsen er høy.

Det er ingenting i veien for å kjøre harde intervaller av og til, men du skal alltid trene deg ned etter et hardt drag. Hvis du de siste 10 minuttene løper rolig med pulsen på 130-140 frakter du oksygen rundt i muskulaturen mye mer effektivt enn om du sitter i sofaen, og dermed brytes melkesyren ned raskere. Det betyr igjen at du restituerer deg raskere.

Som jeg har sagt tidligere så forbrennes fett ved moderat intensitet, komme pulsen over terskelen (70-80% av makspuls) så forbrukes for det meste karobydrater. Hvis man trener en fast distanse vil man forbrenne like mye enten man løper fort eller sakte, men mest fett ved moderat intensitet, og mest karbohydrater ved høy intensitet. Nå løper du ikke en fast distanse, men en fast tid. Da vil du forbrenne mer desto hardere du kjører, men over et visst punkt vil du forbrenne mest karbohydrater.

Om det blir for ensformig er vel opp til deg selv. Hvis du klarer å opprettholde treningsregimet over tid så er det greit, men hvis du får motivasjonsproblemer bør du prøve å variere for å klare å opprettholde motivasjonen, gjerne ved å jogge ute. Du kan trygt glemme å se på klokka for å holde øye med minuttene, bare løp moderat og la endringer i terrenget skape små naturlige intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden, men jeg vil anbefale deg å investere i gode joggesko som passer til din type fot (pronasjon), slik at du slipper f.eks belastningsskader og beinhinnebetennelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...