AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #1901 Skrevet 23. juni 2011 Jeg trenger hjelp. Fikk E(!!!!) på en av eksamenene mine, en mappelevering. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor i det hele tatt, og tror jeg har vært utsatt for en sensor som har vært en svært usympatisk leser for å si det mildt. Skal klage, selv om jeg da risikerer å stryke så er det nesten bedre - da kan jeg ta den opp igjen og slippe en E på vitnemålet. Men først: For å klage ; bør jeg vente på begrunnelse? Jeg er redd for at begrunnelsen er så negativ at jeg vil miste alt håp og bare droppe klagen og "tro" på den .. Selv om jeg per nå sitter og er uenig. Dersom jeg ikke venter på begrunnelse, hvordan bør jeg formulere en klage?
Caramela Skrevet 23. juni 2011 #1902 Skrevet 23. juni 2011 Hadde jeg fått en E, så hadde jeg ikke vært sen med å sende inn en klage. Har aldri klaget, men tror skolene har skjema som skal fylles ut. Tror ikke det er noe mer avansert enn å skrive på hvilken karakter du klager på, på hvilken eksamen i hvilket fag. Men som sagt, jeg vet ikke. Hadde uansett klaget uten å høre begrunnelse i slik sak. Har hørt om folk som har klaget på E tidligere, og endt opp med en B. Så det er absolutt verdt sjansen. Om du tar opp eksamen igjen fordi du får E, eller fordi du stryker er ett fett. Prøv å klag først Lykke til!
ninuska_ Skrevet 23. juni 2011 #1903 Skrevet 23. juni 2011 Jeg ville derimot bedt om begrunnelse først selv om jeg hadde bestemt meg for å klage, for da får du et inntrykk av hva som gjorde at du fikk E'en i første omgang, og kanskje du kan unngå det til neste gang. På mitt universitet fyller man hvertfall ut et skjema for begrunnelse/klage - man kan ikke skrive en personlig begrunnelse for hvorfor man vil ha eksamen revurdert. Deretter utnevnes det nye sensorer som ikke har noen informasjon om hvilken karakter du fikk tidligere; de forholder seg kun til oppgaven din. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #1904 Skrevet 23. juni 2011 Takk for tips! Men hva skriver jeg i klagen da? Jeg har vel en mistanke om hvorfor jeg fikk så dårlig karakter, men jeg mener at oppgaven min ikke er så dårlig , og at jeg har møtt på en usympatisk sensor (vet at jeg skrev det motsatte av hva den interne sensoren elsker å snakke om iallfall). Men jeg orka ikke å ta hensyn til hvem som skulle være sensor når jeg skrev oppgaven.. Men kan jeg sende forespørsel om begrunnelse og en klage på likt? Fant et skjema på skolens hjemmeside, som jeg kan fylle ut.. Men nøyaktig hva skal jeg skrive? Skal jeg kun skrive "Kandidat nr blabla ønsker å klage på karakter i fag blablabla"? Eller må jeg skrive noe mer? Og forresten, tusen takk for at dere er så gode! Jeg er virkelig langt nede pga dette, og har ikke turt å si karakteren min til noen, føler meg ordentlig mislykka nå.
ninuska_ Skrevet 24. juni 2011 #1905 Skrevet 24. juni 2011 (endret) Så vidt jeg vet må man sende begrunnelse før klagen. Jeg tror ikke du kan sende begrunnelse og klage på likt, men kanskje noen andre vet bedre.. Du tror du fikk E siden du skrev imot meningene til en sensor? Er du helt sikker på dette? Jeg argumenterte imot en av de ansatte på instituttet vårt som jeg vet er sensor i emnet, og jeg fikk god karakter. Lurte lenge på om jeg skulle skrive om argumentene mine i frykt for å bli trukket for det, men jeg fulgte magefølelsen til slutt. Jeg sier det ikke for å få deg til å føle deg verre, kun for refleksjonens skyld. Uansett, jeg ville ventet på begrunnelsen slik at du kan argumentere mot sensor hvis du er uenig. Hvis det er sånn at du kan ha med begrunnelse for hvorfor du klager, så klager du jo i blinde. Er det ikke bedre å ha et ordentlig grunnlag? Istedenfor å kun skrive "Jeg syns jeg fortjener bedre karakter" så får du noe i den dur av at "Jeg mener at jeg har fått fram blablabla (som sensor kommer til å si hva er grunnen til E'en). Med dette ønsker jeg en ny vurdering av oppgaven" eller no. Vi fyller som sagt ut et skjema - nye sensorer får ikke tilgang til tidligere karakter eller tidligere sensorers begrunnelse for karakter. Kanskje det finnes noen retningslinjer på nettet? Btw: så lenger opp at du er redd for å miste troa på oppgaven ved dårlig begrunnelse - jeg kan love deg at når du leser den begrunnelsen, så vet du. Jeg har bedt om to begrunnelser på studiet. Den første gangen holdt jeg på å le meg i hjel for begrunnelsen stemte ikke i det hele tatt - sensor hang seg opp i en setning jeg hadde skrevet og jeg visste at jeg kom til å få bedre. Den andre gangen var jeg ganske sikker på at jeg ikke kom til å få bedre, men jeg kunne ikke få dårligere, så jeg tapte ikke på å klage følte jeg Endret 24. juni 2011 av ninuska_
ninuska_ Skrevet 24. juni 2011 #1906 Skrevet 24. juni 2011 Jeg ville bare meddele at nå har jeg fått alle karakterene - og dermed ferdig med bachelorgrad 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #1907 Skrevet 24. juni 2011 Så vidt jeg vet må man sende begrunnelse før klagen. Jeg tror ikke du kan sende begrunnelse og klage på likt, men kanskje noen andre vet bedre.. Du tror du fikk E siden du skrev imot meningene til en sensor? Er du helt sikker på dette? Jeg argumenterte imot en av de ansatte på instituttet vårt som jeg vet er sensor i emnet, og jeg fikk god karakter. Lurte lenge på om jeg skulle skrive om argumentene mine i frykt for å bli trukket for det, men jeg fulgte magefølelsen til slutt. Jeg sier det ikke for å få deg til å føle deg verre, kun for refleksjonens skyld. Uansett, jeg ville ventet på begrunnelsen slik at du kan argumentere mot sensor hvis du er uenig. Hvis det er sånn at du kan ha med begrunnelse for hvorfor du klager, så klager du jo i blinde. Er det ikke bedre å ha et ordentlig grunnlag? Istedenfor å kun skrive "Jeg syns jeg fortjener bedre karakter" så får du noe i den dur av at "Jeg mener at jeg har fått fram blablabla (som sensor kommer til å si hva er grunnen til E'en). Med dette ønsker jeg en ny vurdering av oppgaven" eller no. Vi fyller som sagt ut et skjema - nye sensorer får ikke tilgang til tidligere karakter eller tidligere sensorers begrunnelse for karakter. Kanskje det finnes noen retningslinjer på nettet? Btw: så lenger opp at du er redd for å miste troa på oppgaven ved dårlig begrunnelse - jeg kan love deg at når du leser den begrunnelsen, så vet du. Jeg har bedt om to begrunnelser på studiet. Den første gangen holdt jeg på å le meg i hjel for begrunnelsen stemte ikke i det hele tatt - sensor hang seg opp i en setning jeg hadde skrevet og jeg visste at jeg kom til å få bedre. Den andre gangen var jeg ganske sikker på at jeg ikke kom til å få bedre, men jeg kunne ikke få dårligere, så jeg tapte ikke på å klage følte jeg Hehe nei, det høres litt sånn forsvarsmekanisme det med at jeg har skrevet mot sensor.. Klarer ikke formulere helt hva jeg mener, men han er iallfall filosof - det er ikke jeg. Jeg er konkret og praktisk. Hadde veiledning med han på en annen oppgave tidligere og da var det bare drøfting av begreper som var relevant for han, og mest mulig "svevende" - mens jeg som sagt er sånn som tenker praktisk. Jeg var klar over at jeg kunne "bomme" litt på det, men jeg trodde alikevel at oppgaven skulle bli vurdert utifra problemstillingen min etc og at det derfor kom til å gå nogenlunde ok. Men må jeg begrunne noe på klagen?
Anglofil Skrevet 24. juni 2011 #1908 Skrevet 24. juni 2011 Jeg har offisielt en bachelor i engelsk! Mvh Yvonne 3
Gjest Anuket Skrevet 24. juni 2011 #1909 Skrevet 24. juni 2011 Jeg har en bachelor i historie gratulerer til alle som har fått en grad! 3
Gjest Anuket Skrevet 9. juli 2011 #1911 Skrevet 9. juli 2011 Her var det blitt stille gitt! Noen andre som har eksamen i september/oktober som tenker å begynne å lese snart?
Gjest idakaroline Skrevet 9. juli 2011 #1912 Skrevet 9. juli 2011 Her var det blitt stille gitt! Noen andre som har eksamen i september/oktober som tenker å begynne å lese snart? Alle eksamene mine gikk utrolig dårlig, så jeg skal ta opp igjen alle i høst. Om det er i september/oktober eller senere vet jeg ikke enda. Burde egentlig begynt å lese nå for å virkelig få inn pensumet, men det sitter langt inne. Godt å gjøre andre ting enn å nistirre i boka
Gjest Anuket Skrevet 9. juli 2011 #1913 Skrevet 9. juli 2011 Alle eksamene mine gikk utrolig dårlig, så jeg skal ta opp igjen alle i høst. Om det er i september/oktober eller senere vet jeg ikke enda. Burde egentlig begynt å lese nå for å virkelig få inn pensumet, men det sitter langt inne. Godt å gjøre andre ting enn å nistirre i boka Jeg presterte å få en D igjen på det faget jeg kontet! Helt utrolig, har nettopp funnet ut av datoen for min eksamen 6 oktober. Så har litt tid, men siden jeg skal ta (mest sannsnylig) 3 krevende emner i år så må jeg begynne å lese snart. Jeg bare forteller meg selv; Etter Harry Potter SÅ skal jeg begynne å lese Det blir hardt! 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 9. juli 2011 #1914 Skrevet 9. juli 2011 Jeg har ikke fått sensuren min ennå jeg. Dumme UiB
Gjest Anuket Skrevet 26. juli 2011 #1915 Skrevet 26. juli 2011 Nei nå er det skjerpings! Jeg har 3 dager fri fra imorgen av og da MÅ og SKAL jeg begynne å lese til eksamen! Etter at jeg har sovet litt ut
Gjest Anuket Skrevet 26. juli 2011 #1917 Skrevet 26. juli 2011 Eksamen NÅ?? Nei 6 oktober Men jeg er så vimsete og mye skjer før den tid så prøver å få et lite forsprang!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. oktober 2011 #1918 Skrevet 11. oktober 2011 Denne her bør bli aktiv igjen tvert.. Eksamen torsdag. Herreguuuuud.
The Kitten Skrevet 11. oktober 2011 #1919 Skrevet 11. oktober 2011 Er det lov å henge i denne tråden om man gleder seg til eksamen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå